Reportage

Chauffeurs protesteren voor hoofdkantoor Uber: ‘Wat de boeren kunnen, kunnen wij ook’

Uber-chauffeurs voeren actie bij hoofdkantoor in Amsterdam
Uber-chauffeurs voeren actie bij hoofdkantoor in Amsterdam. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Zo’n honderd taxichauffeurs hebben dinsdag geprotesteerd voor het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam. Ze vinden dat ze onderbetaald en slecht behandeld worden door het van origine Amerikaanse taxiplatform. “Ik kan niet eens meer normaal boodschappen doen.”

“Oplichters, oplichters, oplichters”, hoort de argeloze voorbijganger die dinsdag rond 12.45 uur toevallig de Mr.Treublaan in Amsterdam passeerde. De leuzen werden gescandeerd door een aantal taxichauffeurs, die zich voor het hoofdkantoor van Uber hebben verzameld om te protesteren tegen het taxiplatform. Ze vinden namelijk dat ze onderbetaald en slecht behandeld worden.

“Wij staan hier omdat we bepaalde verbeteringen en een gezonde taximarkt eisen”, vertelt een van de betogers. “De prijs moet omhoog. Er moet gewoon een minimum tarief komen, want alles wordt alleen maar duurder. Ik kan niet eens meer normaal boodschappen doen. Dat is toch schandalig?”

Tekst gaat verder onder de foto

Uber-protest

Volgens de chauffeurs heeft dat onder meer te maken met de commissies die de chauffeurs aan Uber moeten afdragen. “Ik heb mijn jaarcijfers van 2022 nog eens bekeken en heb meer dan 15.000 euro aan commissies betaald. Daar komen belastingen en andere vaste lasten, zoals tank- en onderhoudskosten, nog eens overheen. Wat hou ik dan nog over?”

Eigen boontjes doppen

“Uber bepaalt welke ritten er verdeeld worden onder de rijders”, zegt een andere betoger daarover. “Dat doen ze op een onjuiste manier, waardoor de chauffeurs te weinig aangeboden krijgen. Als je bepaalde ritten moet rijden, maar op de een of andere manier kan je deze niet maken, dan doet Uber niks voor je. Met andere woorden: de mensen moeten hun eigen boontjes doppen, terwijl ze constant met hoge lasten blijven zitten zoals, lease- en brandstofkosten.”

Volgens deze betoger zijn de commissies die Uber hanteert echter niet het enige probleem. “Eerst kregen chauffeurs een hoger starttarief, maar die is in de loop der tijd steeds minder geworden”, vertelt hij. “Datzelfde geldt voor de kilometerprijs. Er wordt steeds beknibbeld, terwijl het toch de bedoeling is dat er een marge zit tussen het rijden en de verdiensten voor de chauffeurs. Die verhouding is helemaal zoek. Er gaat nu meer naar Uber toe, dan naar de chauffeurs. En dat terwijl zij toch uiteindelijk het werk doen. Chauffeurs moeten soms veertien á vijftien uur rijden om een normaal loon te krijgen waar ze, met hun gezin, van kunnen leven.”

Tekst gaat verder onder de foto

Hoofdkantoor Uber tijdens protest

Oplopende emoties

Dat de emoties hoog zitten, blijkt wel uit hoe het hoofdkantoor van Uber er deze dinsdag uitziet. Demonstranten hebben vrijwel alle ruiten beplakt met stickers. Ook hebben ze grote spandoeken opgehangen, met teksten als: “Uber = corruptie“. Ook bij de demonstranten onderling, hangt af en toe een ietwat gespannen sfeer. Sommigen raken met elkaar verwikkeld in verhitte discussies.

Discussies die de chauffeurs liever met Uber zélf hadden willen voeren. Want dat is volgens de betogers ook een van de grote ergernissen: Uber communiceert niet of nauwelijks met haar eigen chauffeurs, zo geeft een van de protestgangers aan. “Op het moment dat chauffeurs contact willen opnemen met het hoofdkantoor, geeft Uber gewoon niet thuis. En dat terwijl ze wel voor Uber werken, in feite. Dat is gewoon het probleem.”

De demonstratie voor het hoofdkantoor van Uber, is geïnitieerd door FNV. Ook de vakbond is van mening dat de Uber-chauffeurs worden onderbetaald. Daarnaast neemt FNV het taxiplatform kwalijk dat ze chauffeurs niet als zelfstandige ondernemers behandelen, maar ook niet in dienst willen nemen om een cao-loon te betalen. “De maat is echt vol”, zei Amrit Sewgobind, bestuurder FNV Platformwerk, daar vorige week over. “De chauffeurs worden onderbetaald, Uber houdt zich niet aan uitspraken van rechters en chauffeurs worden te pas en onpas geblokkeerd.”

Tekst gaat verder onder de foto

Hoofdkantoor Uber tijdens protestactie

“Campagne vol onwaarheden”

Uber is het echter volledig oneens met de vakbond. Volgens het taxiplatform verdienen de chauffeurs namelijk al meer dan onder een cao. “Ze zijn er het afgelopen jaar maar liefst gemiddeld 35 procent op vooruitgegaan”, zo reageert een woordvoerder van het taxiplatform tegenover persbureau ANP. “Het is belangrijk dat er naar chauffeurs wordt geluisterd. Terwijl wij met hen in gesprek zijn, is FNV bezig met een campagne vol onwaarheden, waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan het feit dat 94 procent van de chauffeurs niet in loondienst wil.”

Ondanks de onvrede bij de betogers, blijven de meeste chauffeurs toch ritten voor Uber rijden. “Zij hebben de markt in handen”, reageert een van hen. “Ik moet toch geld verdienen om mijn huur te kunnen betalen. Zolang Uber bestaat, zal de consument er gebruik van blijven maken. Wij blijven daarom demonstreren en staken. Wat de boeren kunnen, kunnen wij ook.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Chauffeurs protesteren voor hoofdkantoor Uber: ‘Wat de boeren kunnen, kunnen wij ook’ | TaxiPro
Reportage

Chauffeurs protesteren voor hoofdkantoor Uber: ‘Wat de boeren kunnen, kunnen wij ook’

Uber-chauffeurs voeren actie bij hoofdkantoor in Amsterdam
Uber-chauffeurs voeren actie bij hoofdkantoor in Amsterdam. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Zo’n honderd taxichauffeurs hebben dinsdag geprotesteerd voor het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam. Ze vinden dat ze onderbetaald en slecht behandeld worden door het van origine Amerikaanse taxiplatform. “Ik kan niet eens meer normaal boodschappen doen.”

“Oplichters, oplichters, oplichters”, hoort de argeloze voorbijganger die dinsdag rond 12.45 uur toevallig de Mr.Treublaan in Amsterdam passeerde. De leuzen werden gescandeerd door een aantal taxichauffeurs, die zich voor het hoofdkantoor van Uber hebben verzameld om te protesteren tegen het taxiplatform. Ze vinden namelijk dat ze onderbetaald en slecht behandeld worden.

“Wij staan hier omdat we bepaalde verbeteringen en een gezonde taximarkt eisen”, vertelt een van de betogers. “De prijs moet omhoog. Er moet gewoon een minimum tarief komen, want alles wordt alleen maar duurder. Ik kan niet eens meer normaal boodschappen doen. Dat is toch schandalig?”

Tekst gaat verder onder de foto

Uber-protest

Volgens de chauffeurs heeft dat onder meer te maken met de commissies die de chauffeurs aan Uber moeten afdragen. “Ik heb mijn jaarcijfers van 2022 nog eens bekeken en heb meer dan 15.000 euro aan commissies betaald. Daar komen belastingen en andere vaste lasten, zoals tank- en onderhoudskosten, nog eens overheen. Wat hou ik dan nog over?”

Eigen boontjes doppen

“Uber bepaalt welke ritten er verdeeld worden onder de rijders”, zegt een andere betoger daarover. “Dat doen ze op een onjuiste manier, waardoor de chauffeurs te weinig aangeboden krijgen. Als je bepaalde ritten moet rijden, maar op de een of andere manier kan je deze niet maken, dan doet Uber niks voor je. Met andere woorden: de mensen moeten hun eigen boontjes doppen, terwijl ze constant met hoge lasten blijven zitten zoals, lease- en brandstofkosten.”

Volgens deze betoger zijn de commissies die Uber hanteert echter niet het enige probleem. “Eerst kregen chauffeurs een hoger starttarief, maar die is in de loop der tijd steeds minder geworden”, vertelt hij. “Datzelfde geldt voor de kilometerprijs. Er wordt steeds beknibbeld, terwijl het toch de bedoeling is dat er een marge zit tussen het rijden en de verdiensten voor de chauffeurs. Die verhouding is helemaal zoek. Er gaat nu meer naar Uber toe, dan naar de chauffeurs. En dat terwijl zij toch uiteindelijk het werk doen. Chauffeurs moeten soms veertien á vijftien uur rijden om een normaal loon te krijgen waar ze, met hun gezin, van kunnen leven.”

Tekst gaat verder onder de foto

Hoofdkantoor Uber tijdens protest

Oplopende emoties

Dat de emoties hoog zitten, blijkt wel uit hoe het hoofdkantoor van Uber er deze dinsdag uitziet. Demonstranten hebben vrijwel alle ruiten beplakt met stickers. Ook hebben ze grote spandoeken opgehangen, met teksten als: “Uber = corruptie“. Ook bij de demonstranten onderling, hangt af en toe een ietwat gespannen sfeer. Sommigen raken met elkaar verwikkeld in verhitte discussies.

Discussies die de chauffeurs liever met Uber zélf hadden willen voeren. Want dat is volgens de betogers ook een van de grote ergernissen: Uber communiceert niet of nauwelijks met haar eigen chauffeurs, zo geeft een van de protestgangers aan. “Op het moment dat chauffeurs contact willen opnemen met het hoofdkantoor, geeft Uber gewoon niet thuis. En dat terwijl ze wel voor Uber werken, in feite. Dat is gewoon het probleem.”

De demonstratie voor het hoofdkantoor van Uber, is geïnitieerd door FNV. Ook de vakbond is van mening dat de Uber-chauffeurs worden onderbetaald. Daarnaast neemt FNV het taxiplatform kwalijk dat ze chauffeurs niet als zelfstandige ondernemers behandelen, maar ook niet in dienst willen nemen om een cao-loon te betalen. “De maat is echt vol”, zei Amrit Sewgobind, bestuurder FNV Platformwerk, daar vorige week over. “De chauffeurs worden onderbetaald, Uber houdt zich niet aan uitspraken van rechters en chauffeurs worden te pas en onpas geblokkeerd.”

Tekst gaat verder onder de foto

Hoofdkantoor Uber tijdens protestactie

“Campagne vol onwaarheden”

Uber is het echter volledig oneens met de vakbond. Volgens het taxiplatform verdienen de chauffeurs namelijk al meer dan onder een cao. “Ze zijn er het afgelopen jaar maar liefst gemiddeld 35 procent op vooruitgegaan”, zo reageert een woordvoerder van het taxiplatform tegenover persbureau ANP. “Het is belangrijk dat er naar chauffeurs wordt geluisterd. Terwijl wij met hen in gesprek zijn, is FNV bezig met een campagne vol onwaarheden, waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan het feit dat 94 procent van de chauffeurs niet in loondienst wil.”

Ondanks de onvrede bij de betogers, blijven de meeste chauffeurs toch ritten voor Uber rijden. “Zij hebben de markt in handen”, reageert een van hen. “Ik moet toch geld verdienen om mijn huur te kunnen betalen. Zolang Uber bestaat, zal de consument er gebruik van blijven maken. Wij blijven daarom demonstreren en staken. Wat de boeren kunnen, kunnen wij ook.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.