Taxi Expo '22

Liveblog Nationaal Congres Contractvervoer ’22

Nationaal Congres Contractvervoer '22
De zaal van het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: Olivier Smits

Hoe brengen we chauffeursbestand na de coronaperiode weer op peil, hoe kan het doelgroepenvervoer efficiënter worden ingericht met behoud van kwaliteit en welke rol kunnen vrijwillige vervoersinitiatieven spelen binnen de taxisector? Al deze vraagstukken worden besproken tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Diverse specialisten gaan met elkaar in gesprek over de meest urgente vraagstukken binnen het zorgvervoer. Volg in dit liveblog de laatste ontwikkelingen.

13.52 uur – Slotdebat Nationaal Congres Contractvervoer

Tijdens het slotdebat gaan Meindert Gorter (FNV), Bertho Eckhardt (KNV) en Marieke Wassenaar (Platform Opdrachtgevers Doelgroepenvervoer) met elkaar in debat over vier stellingen. De eerste stelling: De maatschappelijke waarde van het zorgvervoer blijft onderbelicht.

Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, is het eens met deze stelling. “We moeten het goed met elkaar regelen, maar dat heeft ook een prijs. De budgetten zijn niet ongelimiteerd.” Volgens Eckhardt is er weinig continuïteit, omdat het onrustig is in de politiek. “Wethouders komen en gaan”, zegt hij daarover.

Marieke Wassenaar is het met Eckhardt eens. “De kosten worden te hoog als de gebruikers toenemen. Dat heeft ook te maken met het systeem. We hebben een grote uitdaging. Ik noem dat weleens een ‘systeemsprong’.”

“Het is een maatschappelijke taak”, stelt Meindert Gorter. “Ik ben het eens met de stelling, maar zijn we ons er wel van bewust dat er dagelijks 25.000 mensen bezig zijn met het organiseren van doelgroepenvervoer. Er is nu te weinig waardering voor. Wij zijn er met z’n allen voor verantwoordelijk om iedereen die werkzaam is in deze sector, een goede boterham te garanderen.”

Volgens Eckhardt moet het meer zichtbaar worden. “Het budget is niet onuitputtelijk”, waarschuwt Wassenaar. “We moeten creatiever zijn. Dat kan met het regiovervoer”, stelt ze.

Gorter denkt niet dat veel gebruikers van het doelgroepenvervoer gebruik zullen maken van bijvoorbeeld deelscooters.

“De maatschappelijke waarde van leerlingenvervoer is dat leerlingen uiteindelijk zelfstandig leren reizen”, zegt Marieke Wassenaar. Ze concludeert dat we de maatschappelijke waarde van doelgroepenvervoer moeten blijven benadrukken.

‘Samenwerken is investeren in gemeenschappelijke belangen’, is de tweede stelling waarover gesproken zal gaan worden.

Marieke Wassenaar wil met Platform Opdrachtgevers Doelgroepenvervoer opkomen voor de gebruikers van het doelgroepenvervoer.

Bertho Eckhardt ziet POD dan ook als gesprekspartner. “Daarvoor hoef je het overigens niet overal met elkaar eens te zijn”, voegt hij daar snel aan toe.

Marieke Wassenaar vindt dat de transparantie van taxibedrijven vaak te wensen overlaat, zo laat ze weten op de vraag van dagvoorzitter Lars Verpalen. Eckhardt is het daar niet mee eens.

Meindert Gorter is van mening dat er meer mag worden samengewerkt. Hij is daarom blij met de komst van Platform Opdrachtgevers Doelgroepenvervoer. “Natuurlijk gaan we graag met hen in gesprek.”

Volgens Marieke Wassenaar moet er een mobiliteitsvisie op tafel komen te liggen. Eckhardt zou daar graag een actieplan bij zien.

Het is tijd voor de derde stelling. Hogere lonen zijn niet de oplossing voor het personeelstekort in het zorgvervoer & taxi.

Iemand uit de zaal stelt dat meer geld het probleem niet zal oplossen. Meindert Gorter denkt daar overduidelijk anders over. “Voordat wij deze hoge inflatie hadden, was het al niet zo best gesteld met de cao in de sector. Mensen kunnen de rekeningen niet meer betalen. Hogere lonen zal in deze sector helpen”, legt hij uit. “Als mensen in een andere sector ergens anders meer kunnen verdienen, dan gaan ze daar heen.”

Bertho Eckhardt is het oneens met Gorter. Hij vindt dat de methodiek van de aanbestedingen moet veranderen en dat het werk weer leuker gemaakt moet worden.

Marieke Wassenaar zegt dat waardering ook zit in het loon wat je voor je werk krijgt. Mensen moeten wat haar betreft zin in hun werk hebben. “Laten we hopen dat de gesprekken over een nieuwe cao snel iets zullen opleveren.”

De vierde stelling: Chauffeur Zorgvervoer en taxi is geen echt vak.

Henk van Gelderen, aanwezig in de zaal, is van mening dat er te weinig jongeren de sector binnenstromen. Bertho Eckhardt is dat met hem eens.

Marieke Wassenaar vindt het vak van chauffeur in het zorgvervoer wel degelijk een vak.

Iemand uit de zaal vindt het een vak en is wat hem betreft ook niet leeftijdgebonden. Het traject om chauffeur te mogen worden mag wat hem betreft korter, omdat dit het vak voor jongeren onaantrekkelijk maakt. Daarnaast zegt de man dat er snel een cao-akkoord moet komen en dat de lonen omhoog moeten.

Dagvoorzitter Lars Verpalen bedankt de sprekers en sluit het congres af. “We leven in moeilijke tijden. Blijf positief, ga met elkaar is gesprek en laten we het samen doen.”

13.31 uur – Bas Witte over de vraag hoe het doelgroepenvervoer in het OV geïntegreerd kan worden

In 2021 is U OV lijn 78 in Bilthoven omgezet in U Flex. Vanaf november dit jaar mogen Wmo-pashouders van Regiotaxi Utrecht hier gratis mee reizen. Bas Witte, procesmanager van het programma vernieuwing doelgroepenvervoer en AOV in de provincie Utrecht, licht de plek van deze pilot in het totaal van het programma toe en vertelt wat er bij de uitvoering van de proef komt kijken.

Volgens Witte doet de provincie Utrecht veel om het wmo-vervoer te verbeteren. De doelstellingen zijn onder meer het gebruik van het openbaar vervoer (OV) te stimuleren en moet het doelgroepenvervoer efficiënter georganiseerd worden.

De provincie is bezig met verschillende pilots. Zo willen ze in Bilthoven de U flex gratis maken voor mensen met een wmo-pas. De verantwoordelijkheid voor deze lijn vallen onder de verantwoordelijkheid van Q-Buzz, in samenwerking met Willemsen- de Koning. De provincie wil de U flex combineren met de Regiotaxi.

Voor U-Flex zal een tarief voor twee euro gehanteerd worden. De provincie wil dit gratis maken voor Wmo-pashouders. Dat wil de provincie doen door de kosten te delen. De ene helft van het tarief komt voor rekening van de provincie, de andere helft voor de gemeente.

Een aantal mensen in de zaal stellen vragen aan Bas Witte.

Witte denkt niet dat deelmobiliteit een alternatief is voor het doelgroepenvervoer, omdat deze groep daar vaak geen gebruik van kan maken.

Iemand anders vraagt aan Bas Witte of het Flexvervoer slechts op bepaalde tijden zal rijden of juist de hele dag door. “De Flex rijdt de hele dag, dus ook ’s avonds”, laat Witte weten.

“Het is wel de intentie”, zegt Bas Witte op de vraag van dagvoorzitter Lars Verpalen of hij de resultaten van deze pilot met ons zal delen.

12.20 uur – Lunchpauze

Lars Verpalen kondigt de lunchpauze aan. “Om 13.15 uur gaan we weer verder met het Nationaal Congres Contractvervoer.”

12.07 uur – Tijd voor interactie met de zaal

Er is een spanning vanwege het tekort aan chauffeurs, zo stelt iemand uit de zaal. “Vrijwilligersinitatieven zijn enorm interessant”, zo stelt hij. Volgens hem moet er meer met elkaar worden samengewerkt.

“Ik ben niet tegen vrijwilligersvervoer, maar er moeten wel bepaalde kwaliteitseisen aan verbonden worden”, zegt ervaringsdeskundige Jan Troost. “Kwaliteit mag nooit ten koste gaan van de klant.” Volgens hem geldt dat ook voor aanbestedingen.

Een beleidsadviseur van de gemeente Apeldoorn denkt dat vrijwilligersvervoer een rol zou kunnen spelen bij het aanbieden van vervoer, zeker gezien de huidige capaciteitstekorten die momenteel binnen de sector spelen.

Jan Troost zegt dat er inderdaad problemen spelen als het gaat om capaciteitsgebrek, maar volgens hem kunnen ook veel mensen, met bijvoorbeeld een beperking, worden ingezet als taxichauffeur. Hij roept op om goed te kijken naar creatieve oplossingen. Volgens Troost moet er ook gekeken worden naar waarom na de coronaperiode er ineens allerlei tekorten ontstonden.

Marieke Boon zegt dat gemeenten vaak zeggen dat ze te weinig vrijwilligersvervoer hebben, maar vaak blijkt dat het er wel is. “De gemeente vraagt dan vaak aan ons hoe ze dat onder een paraplu kunnen onderbrengen.” Boon ziet daar weinig in.

11.43 uur – Vrijwillige vervoersinitatieven: broodroof of een kans voor de sector?

Marieke Boon en Femke Nannes van Kenniscentrum Vrijwilligersvervoer betreden het podium. Zij zullen verder ingaan op de vraag welke rol vrijwillige vervoersinitatieven kunnen spelen binnen de taxisector.

Marieke Boon vraagt aan de zaal of ze vrijwilligersvervoer zien als het ei van Columbus of juist als broodroof. Ze krijgen enkele reacties. “Het neigt naar broodroof”, roept iemand vanuit de zaal.

Volgens Marieke Boon is er een relatie met vrijwilligersvervoer en contractvervoer. “Dat maakt de discussie soms ook pijnlijk”, zegt ze. Een aantal jaar gelden bestond er veel weerstand. Boon zegt dat die weerstand al een stuk minder in geworden.

Er zijn veel verschillen, maar volgens Boon moet er meer gekeken worden naar wat het vrijwilligersvervoer en contractvervoer met elkaar gemeen hebben. Chauffeurs zouden meer gewaardeerd moeten worden.

“Laten we de hele mobiliteitspuzzel als een gezamenlijk iets zien”, zegt Marieke Boon. “Laten we kijken wat de rol van het vrijwilligersvervoer in verschillende gemeenten kan spelen. Vrijwillige vervoersdiensten willen graag baas in eigen bus zijn en niet onder een paraplu vallen.”

Femke Nannes neemt het stokje over van Marieke Boon.

Volgens Nannes is er enorm veel vrijwilligersvervoer, maar die is meestal onzichtbaar. “Daarom hebben wij Kenniscentrum Vrijwilligersvervoer opgericht. Wij kijken naar waar er samengewerkt kan worden.”

“Als we van elkaar leren en goed kijken naar de reisoplossingen voor de klant, dan kunnen we op een goede manier met elkaar samenwerken”, zegt Nannes. “Kennis is er om te delen. Dat is ook waarom het Kenniscentrum bestaat’, sluit Marieke Boon af.

11.33 uur – Ervaringsdeskundige Jan Troost over de vervoersbehoefte van de gebruiker

Jan Troost zal het in zijn bijdrage hebben over de vervoersbehoefte van mensen die gebruikmaken van het doelgroepenvervoer. Waar lopen zij tegenaan en wat moet er anders?

Jan Troost zegt het zicht op het doelgroepenvervoer te hebben verloren. Volgens hem is het in het verleden misgegaan toen het doelgroepenvervoer werd ondergebracht bij gemeenten. Daarnaast zijn er ook steeds meer opties bijgekomen. “Ik ben het overzicht een beetje kwijt”, zegt hij daarover.

Volgens Troost willen mensen met een handicap op tijd ergens aanwezig zijn en hebben ze veel vervoersbehoeften. “Ik maak mij zorgen over de afhandeling van de klachten”, zegt een gepassioneerde Troost. “Klanten moeten mee kunnen praten. Wij moet het samen doen”, Tot slot stelt Troost dat er een enorme achteruitgang heeft plaatsgevonden in de financiering van het vervoer.

10.42 uur – Start paneldiscussie over de waarde van het zorgvervoer

Dirk van Uitert (Regionale Adviesraad Doelgroepenvervoer Arnhem-Nijmegen), Henk van Gelderen (AIM) en Jan van Kasteren (Taxicentrale “De Meierij”) betreden het podium voor de paneldiscussie. De eerste stelling: wat is de waarde van het zorgvervoer?

Dirk van Uitert zegt dat als je zorgvervoer serieus neemt, je andere zorgkosten kunt besparen. Jan van Kasteren is dat met hem eens.

Volgens Henk van Gelderen staan chauffeurs in het doelgroepenvervoer door het personeelstekort gigantisch onder druk, maar zijn tegelijkertijd ontzettend betrokken bij de mensen die ze vervoeren.

Volgens Van Uitert  zijn de personeelstekorten op dit moment het grootste probleem in het doelgroepenvervoer. Volgens hem zouden opdrachtgevers vaker met ervaringsdeskundigen in gesprek gaan. “Kennis en kunde zitten vooral bij de chauffeurs en vooral bij diegenen die er gebruik van maken.” Uit de zaal wordt voor een participatieraad geopperd.

Lars Verpalen vraagt de leden van het panelgesprek naar hun mening over het gecombineerd aanbesteden van opdrachten. Jan van Kasteren ziet daar wel wat in. Ook Dirk van Uitert ziet er wat in, maar benadrukt ook de nadelen. Iemand uit de zaal vindt dat het leerlingenvervoer niet voorgetrokken mag worden ten opzichte van het wmo-vervoer.

Henk van Gelderen noemt het een spanningsveld dat nu zichtbaar wordt door personeelskrapte. “Die discussie moeten we ook met gebruikers voeren, willen we al deze voorzieningen in stand kunnen houden.”

Dirk van Uitert is van mening dat er momenteel nog te weinig wordt geluisterd naar gebruikers van het doelgroepenvervoer. Wat hem betreft moet er naast een participatieraad ook een gebruikersraad komen.

Volgens Van Uitert is de weg van zero-emmissie een belangrijke uitdaging die in de toekomst moet plaatsvinden.

Henk van Gelderen vindt het belangrijkste dat er meerdere gesprekken zullen plaatsvinden met vervoerders, opdrachtgevers én gebruikers. Kennisoverdracht is daarbij enorm belangrijk.

Dagvoorzitter Lars Verpalen bedankt alle panelleden. Dirk van Uitert, Henk van Gelderen en Jan van Kasteren krijgen applaus vanuit de zaal.

10.29 uur – Henk van Gelderen geeft een overzicht over aantal aanbestedingen in het zorgvervoer

Henk van Gelderen, directeur van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM), spreekt de zaal toe. Hij zal het onder meer hebben over aanbestedingen in het Nederlandse zorgvervoer. Wat zijn de trends ten opzichte van vorig jaar, wat was de invloed van corona en hoe heeft Zero emissie vervoer zijn intrede gedaan? Tevens zal Van Gelderen het hebben over hoe het doelgroepenvervoer efficiënter kan worden ingericht.

De budgetten voor het zorgvervoer staan volgens Henk van Gelderen onder druk. Dat komt onder meer door de toenemende vergrijzing. Daarnaast staan de budgetten onder druk vanwege kostenstijging door de inflatie en door personeelskrapte in de branche.

Henk van Gelderen somt een aantal besparingen op om de kosten enigszins binnen de perken te houden. Denk hierbij aan een strenge indicatiestelling, integratie van het OV in het doelgroepenvervoer en het gecombineerd aanbesteden van diverse vormen van zorgvervoer.

“Piek shaving”, het zoveel mogelijk gelijkmatig verdelen van de vervoersvraag over de dag, is volgens Van Gelderen een manier om de personeelskrapte te bestrijden. “Het zal niet dé oplossing zijn, maar er mogelijk wel aan bijdragen”, zo sluit hij af.

10.03 uur – Bertho Eckhardt over het op peil houden van het chauffeursbestand

Het coronavirus heeft de nodige sporen achtergelaten in de taxibranche. Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, zal verder ingaan op het op peil houden van het chauffeursbestand. Hij kijkt daarbij terug op de coronaperiode die achter ons ligt en blikt tevens vooruit op de toekomst.

Eckhardt komt tot een conclusie. “Het sociale belang van zorgvervoer en taxi is zo ontzettend belangrijk”, stelt hij “Iedereen wil naar buiten toe kunnen, naar zijn of haar sociale contacten.” Hij krijgt een daverend applaus van de zaal.

09.55 uur – Opening Nationaal Congres Contractvervoer

Dagvoorzitter Lars Verpalen opent het congres met een praatje en heet alle aanwezigen van harte welkom. Verpalen gaat de zaal in met wat vragen over de huidige situatie waar we met z’n allen momenteel in zitten.

De dagvoorzitter vraagt iedereen die nog buiten staat naar binnen te komen. Verpalen vraagt aan alle aanwezigen wat het doel van dit congres is. “Hoe we elkaar kunnen vinden”, zegt iemand vanuit de zaal. Daarna neemt Verpalen het programma door.

Verpalen introduceert de eerste spreker van het congres. Bertho Eckhardt, voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), neemt plaats op het podium.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Liveblog Nationaal Congres Contractvervoer ’22 | TaxiPro
Taxi Expo '22

Liveblog Nationaal Congres Contractvervoer ’22

Nationaal Congres Contractvervoer '22
De zaal van het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: Olivier Smits

Hoe brengen we chauffeursbestand na de coronaperiode weer op peil, hoe kan het doelgroepenvervoer efficiënter worden ingericht met behoud van kwaliteit en welke rol kunnen vrijwillige vervoersinitiatieven spelen binnen de taxisector? Al deze vraagstukken worden besproken tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Diverse specialisten gaan met elkaar in gesprek over de meest urgente vraagstukken binnen het zorgvervoer. Volg in dit liveblog de laatste ontwikkelingen.

13.52 uur – Slotdebat Nationaal Congres Contractvervoer

Tijdens het slotdebat gaan Meindert Gorter (FNV), Bertho Eckhardt (KNV) en Marieke Wassenaar (Platform Opdrachtgevers Doelgroepenvervoer) met elkaar in debat over vier stellingen. De eerste stelling: De maatschappelijke waarde van het zorgvervoer blijft onderbelicht.

Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, is het eens met deze stelling. “We moeten het goed met elkaar regelen, maar dat heeft ook een prijs. De budgetten zijn niet ongelimiteerd.” Volgens Eckhardt is er weinig continuïteit, omdat het onrustig is in de politiek. “Wethouders komen en gaan”, zegt hij daarover.

Marieke Wassenaar is het met Eckhardt eens. “De kosten worden te hoog als de gebruikers toenemen. Dat heeft ook te maken met het systeem. We hebben een grote uitdaging. Ik noem dat weleens een ‘systeemsprong’.”

“Het is een maatschappelijke taak”, stelt Meindert Gorter. “Ik ben het eens met de stelling, maar zijn we ons er wel van bewust dat er dagelijks 25.000 mensen bezig zijn met het organiseren van doelgroepenvervoer. Er is nu te weinig waardering voor. Wij zijn er met z’n allen voor verantwoordelijk om iedereen die werkzaam is in deze sector, een goede boterham te garanderen.”

Volgens Eckhardt moet het meer zichtbaar worden. “Het budget is niet onuitputtelijk”, waarschuwt Wassenaar. “We moeten creatiever zijn. Dat kan met het regiovervoer”, stelt ze.

Gorter denkt niet dat veel gebruikers van het doelgroepenvervoer gebruik zullen maken van bijvoorbeeld deelscooters.

“De maatschappelijke waarde van leerlingenvervoer is dat leerlingen uiteindelijk zelfstandig leren reizen”, zegt Marieke Wassenaar. Ze concludeert dat we de maatschappelijke waarde van doelgroepenvervoer moeten blijven benadrukken.

‘Samenwerken is investeren in gemeenschappelijke belangen’, is de tweede stelling waarover gesproken zal gaan worden.

Marieke Wassenaar wil met Platform Opdrachtgevers Doelgroepenvervoer opkomen voor de gebruikers van het doelgroepenvervoer.

Bertho Eckhardt ziet POD dan ook als gesprekspartner. “Daarvoor hoef je het overigens niet overal met elkaar eens te zijn”, voegt hij daar snel aan toe.

Marieke Wassenaar vindt dat de transparantie van taxibedrijven vaak te wensen overlaat, zo laat ze weten op de vraag van dagvoorzitter Lars Verpalen. Eckhardt is het daar niet mee eens.

Meindert Gorter is van mening dat er meer mag worden samengewerkt. Hij is daarom blij met de komst van Platform Opdrachtgevers Doelgroepenvervoer. “Natuurlijk gaan we graag met hen in gesprek.”

Volgens Marieke Wassenaar moet er een mobiliteitsvisie op tafel komen te liggen. Eckhardt zou daar graag een actieplan bij zien.

Het is tijd voor de derde stelling. Hogere lonen zijn niet de oplossing voor het personeelstekort in het zorgvervoer & taxi.

Iemand uit de zaal stelt dat meer geld het probleem niet zal oplossen. Meindert Gorter denkt daar overduidelijk anders over. “Voordat wij deze hoge inflatie hadden, was het al niet zo best gesteld met de cao in de sector. Mensen kunnen de rekeningen niet meer betalen. Hogere lonen zal in deze sector helpen”, legt hij uit. “Als mensen in een andere sector ergens anders meer kunnen verdienen, dan gaan ze daar heen.”

Bertho Eckhardt is het oneens met Gorter. Hij vindt dat de methodiek van de aanbestedingen moet veranderen en dat het werk weer leuker gemaakt moet worden.

Marieke Wassenaar zegt dat waardering ook zit in het loon wat je voor je werk krijgt. Mensen moeten wat haar betreft zin in hun werk hebben. “Laten we hopen dat de gesprekken over een nieuwe cao snel iets zullen opleveren.”

De vierde stelling: Chauffeur Zorgvervoer en taxi is geen echt vak.

Henk van Gelderen, aanwezig in de zaal, is van mening dat er te weinig jongeren de sector binnenstromen. Bertho Eckhardt is dat met hem eens.

Marieke Wassenaar vindt het vak van chauffeur in het zorgvervoer wel degelijk een vak.

Iemand uit de zaal vindt het een vak en is wat hem betreft ook niet leeftijdgebonden. Het traject om chauffeur te mogen worden mag wat hem betreft korter, omdat dit het vak voor jongeren onaantrekkelijk maakt. Daarnaast zegt de man dat er snel een cao-akkoord moet komen en dat de lonen omhoog moeten.

Dagvoorzitter Lars Verpalen bedankt de sprekers en sluit het congres af. “We leven in moeilijke tijden. Blijf positief, ga met elkaar is gesprek en laten we het samen doen.”

13.31 uur – Bas Witte over de vraag hoe het doelgroepenvervoer in het OV geïntegreerd kan worden

In 2021 is U OV lijn 78 in Bilthoven omgezet in U Flex. Vanaf november dit jaar mogen Wmo-pashouders van Regiotaxi Utrecht hier gratis mee reizen. Bas Witte, procesmanager van het programma vernieuwing doelgroepenvervoer en AOV in de provincie Utrecht, licht de plek van deze pilot in het totaal van het programma toe en vertelt wat er bij de uitvoering van de proef komt kijken.

Volgens Witte doet de provincie Utrecht veel om het wmo-vervoer te verbeteren. De doelstellingen zijn onder meer het gebruik van het openbaar vervoer (OV) te stimuleren en moet het doelgroepenvervoer efficiënter georganiseerd worden.

De provincie is bezig met verschillende pilots. Zo willen ze in Bilthoven de U flex gratis maken voor mensen met een wmo-pas. De verantwoordelijkheid voor deze lijn vallen onder de verantwoordelijkheid van Q-Buzz, in samenwerking met Willemsen- de Koning. De provincie wil de U flex combineren met de Regiotaxi.

Voor U-Flex zal een tarief voor twee euro gehanteerd worden. De provincie wil dit gratis maken voor Wmo-pashouders. Dat wil de provincie doen door de kosten te delen. De ene helft van het tarief komt voor rekening van de provincie, de andere helft voor de gemeente.

Een aantal mensen in de zaal stellen vragen aan Bas Witte.

Witte denkt niet dat deelmobiliteit een alternatief is voor het doelgroepenvervoer, omdat deze groep daar vaak geen gebruik van kan maken.

Iemand anders vraagt aan Bas Witte of het Flexvervoer slechts op bepaalde tijden zal rijden of juist de hele dag door. “De Flex rijdt de hele dag, dus ook ’s avonds”, laat Witte weten.

“Het is wel de intentie”, zegt Bas Witte op de vraag van dagvoorzitter Lars Verpalen of hij de resultaten van deze pilot met ons zal delen.

12.20 uur – Lunchpauze

Lars Verpalen kondigt de lunchpauze aan. “Om 13.15 uur gaan we weer verder met het Nationaal Congres Contractvervoer.”

12.07 uur – Tijd voor interactie met de zaal

Er is een spanning vanwege het tekort aan chauffeurs, zo stelt iemand uit de zaal. “Vrijwilligersinitatieven zijn enorm interessant”, zo stelt hij. Volgens hem moet er meer met elkaar worden samengewerkt.

“Ik ben niet tegen vrijwilligersvervoer, maar er moeten wel bepaalde kwaliteitseisen aan verbonden worden”, zegt ervaringsdeskundige Jan Troost. “Kwaliteit mag nooit ten koste gaan van de klant.” Volgens hem geldt dat ook voor aanbestedingen.

Een beleidsadviseur van de gemeente Apeldoorn denkt dat vrijwilligersvervoer een rol zou kunnen spelen bij het aanbieden van vervoer, zeker gezien de huidige capaciteitstekorten die momenteel binnen de sector spelen.

Jan Troost zegt dat er inderdaad problemen spelen als het gaat om capaciteitsgebrek, maar volgens hem kunnen ook veel mensen, met bijvoorbeeld een beperking, worden ingezet als taxichauffeur. Hij roept op om goed te kijken naar creatieve oplossingen. Volgens Troost moet er ook gekeken worden naar waarom na de coronaperiode er ineens allerlei tekorten ontstonden.

Marieke Boon zegt dat gemeenten vaak zeggen dat ze te weinig vrijwilligersvervoer hebben, maar vaak blijkt dat het er wel is. “De gemeente vraagt dan vaak aan ons hoe ze dat onder een paraplu kunnen onderbrengen.” Boon ziet daar weinig in.

11.43 uur – Vrijwillige vervoersinitatieven: broodroof of een kans voor de sector?

Marieke Boon en Femke Nannes van Kenniscentrum Vrijwilligersvervoer betreden het podium. Zij zullen verder ingaan op de vraag welke rol vrijwillige vervoersinitatieven kunnen spelen binnen de taxisector.

Marieke Boon vraagt aan de zaal of ze vrijwilligersvervoer zien als het ei van Columbus of juist als broodroof. Ze krijgen enkele reacties. “Het neigt naar broodroof”, roept iemand vanuit de zaal.

Volgens Marieke Boon is er een relatie met vrijwilligersvervoer en contractvervoer. “Dat maakt de discussie soms ook pijnlijk”, zegt ze. Een aantal jaar gelden bestond er veel weerstand. Boon zegt dat die weerstand al een stuk minder in geworden.

Er zijn veel verschillen, maar volgens Boon moet er meer gekeken worden naar wat het vrijwilligersvervoer en contractvervoer met elkaar gemeen hebben. Chauffeurs zouden meer gewaardeerd moeten worden.

“Laten we de hele mobiliteitspuzzel als een gezamenlijk iets zien”, zegt Marieke Boon. “Laten we kijken wat de rol van het vrijwilligersvervoer in verschillende gemeenten kan spelen. Vrijwillige vervoersdiensten willen graag baas in eigen bus zijn en niet onder een paraplu vallen.”

Femke Nannes neemt het stokje over van Marieke Boon.

Volgens Nannes is er enorm veel vrijwilligersvervoer, maar die is meestal onzichtbaar. “Daarom hebben wij Kenniscentrum Vrijwilligersvervoer opgericht. Wij kijken naar waar er samengewerkt kan worden.”

“Als we van elkaar leren en goed kijken naar de reisoplossingen voor de klant, dan kunnen we op een goede manier met elkaar samenwerken”, zegt Nannes. “Kennis is er om te delen. Dat is ook waarom het Kenniscentrum bestaat’, sluit Marieke Boon af.

11.33 uur – Ervaringsdeskundige Jan Troost over de vervoersbehoefte van de gebruiker

Jan Troost zal het in zijn bijdrage hebben over de vervoersbehoefte van mensen die gebruikmaken van het doelgroepenvervoer. Waar lopen zij tegenaan en wat moet er anders?

Jan Troost zegt het zicht op het doelgroepenvervoer te hebben verloren. Volgens hem is het in het verleden misgegaan toen het doelgroepenvervoer werd ondergebracht bij gemeenten. Daarnaast zijn er ook steeds meer opties bijgekomen. “Ik ben het overzicht een beetje kwijt”, zegt hij daarover.

Volgens Troost willen mensen met een handicap op tijd ergens aanwezig zijn en hebben ze veel vervoersbehoeften. “Ik maak mij zorgen over de afhandeling van de klachten”, zegt een gepassioneerde Troost. “Klanten moeten mee kunnen praten. Wij moet het samen doen”, Tot slot stelt Troost dat er een enorme achteruitgang heeft plaatsgevonden in de financiering van het vervoer.

10.42 uur – Start paneldiscussie over de waarde van het zorgvervoer

Dirk van Uitert (Regionale Adviesraad Doelgroepenvervoer Arnhem-Nijmegen), Henk van Gelderen (AIM) en Jan van Kasteren (Taxicentrale “De Meierij”) betreden het podium voor de paneldiscussie. De eerste stelling: wat is de waarde van het zorgvervoer?

Dirk van Uitert zegt dat als je zorgvervoer serieus neemt, je andere zorgkosten kunt besparen. Jan van Kasteren is dat met hem eens.

Volgens Henk van Gelderen staan chauffeurs in het doelgroepenvervoer door het personeelstekort gigantisch onder druk, maar zijn tegelijkertijd ontzettend betrokken bij de mensen die ze vervoeren.

Volgens Van Uitert  zijn de personeelstekorten op dit moment het grootste probleem in het doelgroepenvervoer. Volgens hem zouden opdrachtgevers vaker met ervaringsdeskundigen in gesprek gaan. “Kennis en kunde zitten vooral bij de chauffeurs en vooral bij diegenen die er gebruik van maken.” Uit de zaal wordt voor een participatieraad geopperd.

Lars Verpalen vraagt de leden van het panelgesprek naar hun mening over het gecombineerd aanbesteden van opdrachten. Jan van Kasteren ziet daar wel wat in. Ook Dirk van Uitert ziet er wat in, maar benadrukt ook de nadelen. Iemand uit de zaal vindt dat het leerlingenvervoer niet voorgetrokken mag worden ten opzichte van het wmo-vervoer.

Henk van Gelderen noemt het een spanningsveld dat nu zichtbaar wordt door personeelskrapte. “Die discussie moeten we ook met gebruikers voeren, willen we al deze voorzieningen in stand kunnen houden.”

Dirk van Uitert is van mening dat er momenteel nog te weinig wordt geluisterd naar gebruikers van het doelgroepenvervoer. Wat hem betreft moet er naast een participatieraad ook een gebruikersraad komen.

Volgens Van Uitert is de weg van zero-emmissie een belangrijke uitdaging die in de toekomst moet plaatsvinden.

Henk van Gelderen vindt het belangrijkste dat er meerdere gesprekken zullen plaatsvinden met vervoerders, opdrachtgevers én gebruikers. Kennisoverdracht is daarbij enorm belangrijk.

Dagvoorzitter Lars Verpalen bedankt alle panelleden. Dirk van Uitert, Henk van Gelderen en Jan van Kasteren krijgen applaus vanuit de zaal.

10.29 uur – Henk van Gelderen geeft een overzicht over aantal aanbestedingen in het zorgvervoer

Henk van Gelderen, directeur van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM), spreekt de zaal toe. Hij zal het onder meer hebben over aanbestedingen in het Nederlandse zorgvervoer. Wat zijn de trends ten opzichte van vorig jaar, wat was de invloed van corona en hoe heeft Zero emissie vervoer zijn intrede gedaan? Tevens zal Van Gelderen het hebben over hoe het doelgroepenvervoer efficiënter kan worden ingericht.

De budgetten voor het zorgvervoer staan volgens Henk van Gelderen onder druk. Dat komt onder meer door de toenemende vergrijzing. Daarnaast staan de budgetten onder druk vanwege kostenstijging door de inflatie en door personeelskrapte in de branche.

Henk van Gelderen somt een aantal besparingen op om de kosten enigszins binnen de perken te houden. Denk hierbij aan een strenge indicatiestelling, integratie van het OV in het doelgroepenvervoer en het gecombineerd aanbesteden van diverse vormen van zorgvervoer.

“Piek shaving”, het zoveel mogelijk gelijkmatig verdelen van de vervoersvraag over de dag, is volgens Van Gelderen een manier om de personeelskrapte te bestrijden. “Het zal niet dé oplossing zijn, maar er mogelijk wel aan bijdragen”, zo sluit hij af.

10.03 uur – Bertho Eckhardt over het op peil houden van het chauffeursbestand

Het coronavirus heeft de nodige sporen achtergelaten in de taxibranche. Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, zal verder ingaan op het op peil houden van het chauffeursbestand. Hij kijkt daarbij terug op de coronaperiode die achter ons ligt en blikt tevens vooruit op de toekomst.

Eckhardt komt tot een conclusie. “Het sociale belang van zorgvervoer en taxi is zo ontzettend belangrijk”, stelt hij “Iedereen wil naar buiten toe kunnen, naar zijn of haar sociale contacten.” Hij krijgt een daverend applaus van de zaal.

09.55 uur – Opening Nationaal Congres Contractvervoer

Dagvoorzitter Lars Verpalen opent het congres met een praatje en heet alle aanwezigen van harte welkom. Verpalen gaat de zaal in met wat vragen over de huidige situatie waar we met z’n allen momenteel in zitten.

De dagvoorzitter vraagt iedereen die nog buiten staat naar binnen te komen. Verpalen vraagt aan alle aanwezigen wat het doel van dit congres is. “Hoe we elkaar kunnen vinden”, zegt iemand vanuit de zaal. Daarna neemt Verpalen het programma door.

Verpalen introduceert de eerste spreker van het congres. Bertho Eckhardt, voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), neemt plaats op het podium.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.