Coronavirus treft straattaxi: ‘Alles gericht op tijdelijk overleven’

Taxibord
Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Door het coronavirus wordt er veel minder gereisd en gaan allerlei evenementen niet door. De straattaxi’s ervaren daar de gevolgen van. Zij zien het werk snel afnemen en omdat er veel zzp’ers in deze markt werken zijn faillissementen zelfs niet uit te sluiten als de situatie veel langer aanhoudt.

Bij SchipholTaxi / TCS zijn de problemen voor de aangesloten chauffeurs groot, vertelt directeur Gamis el Bouakili. “We zien een enorme terugval in ritaantallen. De omzetten van bij ons aangesloten chauffeurs kelderen met de dag en zijn momenteel 25 tot 45 procent lager dan normaal.” Die situatie moet niet te lang duren, want dan “raken alle reserves op en zullen meer en meer chauffeurs hun werk noodgedwongen moeten staken en een beroep doen op bijvoorbeeld bijstand. Omdat het zzp’ers zijn, is er helaas geen regeling zoals deeltijd-ww. We hopen dat er vanuit overheid ook ondersteuning komt voor onze kleine zelfstandigen.”

Problemen dreigen

Ook Hedy Borreman van TCA in Amsterdam ziet de problemen toenemen, zeker na de aanvullende maatregelen die de regering donderdag nam. “De wachttijden zijn meer dan verdubbeld en het aantal ritten holt achteruit.” Er dreigen daardoor grote problemen. “Veel chauffeurs hebben in de afgelopen jaren al in moeten teren op hun buffers vanwege de situatie op de Amsterdamse markt. Deze huidige situatie kan voor veel chauffeurs faillissement betekenen.”

“Hulp zal hoofdzakelijk bij de overheid vandaan moeten komen in de vorm van bijvoorbeeld ruimere mogelijkheid tot gebruik making van Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen, zodat zij tijdelijke financiële ondersteuning kunnen krijgen en hun bedrijf gewoon kunnen handhaven. Daarnaast kijken wij uiteraard ook zelf hoe wij onze chauffeurs kunnen ondersteunen”, aldus Borreman.

Den Haag: onzekerheid

In andere steden zijn de gevolgen er ook, maar lijken ze nog minder groot dan in het zwaar op toerisme leunende Amsterdam. Hofstadtax werkt in de straattaximarkt als Toegelaten Taxi Organisatie en in het doelgroepenvervoer en kan dus goed de vergelijking maken.

“Op dit moment merken wij een kleine afname van het aantal ritten”, vertelt Daniël van den Berg. “Voornamelijk luchthavenvervoer en schoolvervoer. Tevens zijn er vanaf april 2020 een aantal grote vervoersprojecten van evenementenorganisaties en reisorganisaties die al hebben aangegeven dat het niet zeker is of de aanvragen doorgaan. Als het virus zich verder verspreidt, verwachten wij zeker een grotere afname van het aantal ritten.”

Rotterdam: minder werk voor taxi’s

Ook in Rotterdam is het nog even afwachten hoe groot de problemen worden. Perry van Ham van RTC meldt wel dat de gevolgen niet uitblijven. “We merken aan het werkaanbod dat er op dit moment minder straattaxi is, wat samenhangt met alle waarschuwingen voor het gevaar van het coronavirus. Op Rotterdam The Hague Airport zitten de vliegtuigen niet langer vol. Dat betekent minder taxiklanten, maar ook minder klanten voor de hotels waar wij ook voor rijden. Evenementen worden afgelast of de mensen gaan er niet naar toe om geen onnodig risico te lopen. Hierdoor hebben we direct minder werk.”

Advies en ondersteuning

Van Ham geeft aan dat er veel nieuwe dingen op RTC afkomen en dat het ook even ontdekken is hoe daar het beste mee om te gaan. “De chauffeurs zijn er op dit moment nog rustig onder. We hebben van KNV een coronaprotocol ontvangen dat we hebben gedeeld met de chauffeurs, en uiteraard blijft de instructie van kracht om regelmatig de handen te wassen en dergelijke.”

Ook bij Hofstadtax is het zo veel mogelijk ‘business as usual’. Van den Berg: “Chauffeurs en aangeslotenen werken op dit moment gewoon door, tenzij zij griepklachten hebben. Wij hebben onze chauffeurs en aangeslotenen geïnformeerd over hoe wij als organisatie omgaan met de situatie en ontwikkelingen rondom het coronavirus. Het gaat voornamelijk om preventieve maatregelen en dat wij de richtlijnen van het RIVM volgen. Uiteraard volgen wij de ontwikkelingen continu en zullen passende maatregelen nemen en alle betrokkenen informeren.”

Water aan de lippen

Ook SchipholTaxi / TCS doet wat het kan, maar de situatie is al behoorlijk problematisch. “We nemen diverse maatregelen om de situatie het hoofd te bieden. Zo passen we roosters aan, verlagen we de ingezette capaciteit en verlengen we betaaltermijnen. Alles is gericht op tijdelijk overleven. De duur van deze crisis bepaalt de mate waarin dat zal lukken, maar veel chauffeurs staat het water tot aan de lippen.”

“Het is heel erg afhankelijk van de financiële situatie van de individuele chauffeur hoe hij of zij daarmee omgaat”, vertelt Hedy Borreman van TCA tot slot. “Wij proberen hen zoveel mogelijk van informatie te voorzien die ook aan ons verstrekt wordt vanuit verschillende instanties.”

Lees ook: Taxibranche aan gemeenten: compenseer uitval vervoer door coronavirus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

10 reacties op “Coronavirus treft straattaxi: ‘Alles gericht op tijdelijk overleven’”

Frank|13.03.20|20:14

Sterkte iedereen.
Houd het hoofd koel, we komen er doorheen!

A|13.03.20|23:14

Waarom geven ze ons nu niet de mogelijkheid dat we elke dag kunnen werken met de verplichting dat we gewoon minimaal 10 tot 12 uur tussen onze diensten moeten houden. In plaats dat we 3x 24 uur of 2x 36 uur per 14 dagen vrij moeten nemen?

Johan Zevenbergen|14.03.20|11:25

Het zou de veel te dure voertuig verzekering verzekeraars sieren,
De premie,s voor het tijdelijke overschot aan voertuigen stil te kunnen zetten voor de duur van de crisis.
Opschorten kan nm in veel gevallen niet daar het kenteken nog bij de lease maatschappij ligt.

Johan Zevenbergen|14.03.20|11:26

Het zou de veel te dure voertuig verzekering verzekeraars sieren,
De premie,s voor het tijdelijke overschot aan voertuigen stil te kunnen zetten voor de duur van de crisis.
Opschorten kan nm in veel gevallen niet daar het kenteken nog bij de lease maatschappij ligt.

Rik de Swart|14.03.20|15:34

Een flinke sanering zal niet verkeerd zijn eigenlijk

Jorg|15.03.20|20:41

Sorry hoor Rik, sanering ok, maar toch graag niet op deze manier, hier aan gewoon goede ondernemers die dit echt niet verdienen aan onderdoor.

Holland Taxi Peter Walgreen|15.03.20|21:52

Ik denk dat vele duizenden ZZP’ers er nu onderdoor gaan omdat ze waarschijnlijk al jarenlang bijna voor niets/bodemprijzen gereden
hebben en dus geen reserves hebben opgebouwd.
Ik ben zelf ook ZZP’er en heb er geen baan naast en mijn werk is ook ongeveer 90% minder maar ik kan het gelukkig nog wel een jaartje uitzingen, waardoor ik straks overigens nog wel een jaartje langer zal moeten doorwerken.
(Stoppen op mijn 64e i.p.v. op mijn 63e)

Frans Ritzerfeld|31.03.20|11:56

Ik word nu 68 maar moet nog vol aan de bak, waarom sinds 1996 boven de 50 rechtszaken moeten voeren om een passagier van A naar B te brengen. dat we een W.P hebben tot daar aan toe, maar de randvoorwaarden bepaald door de bijv. Gemeentes en de branche zelf hebben de branche totaal verziekt. We zijn gewoon een zwakke en kwetsbare bedrijfstak wat op alle fronten alleen maar de rekening gepresenteerd krijgt, daarnaast maakt onze staat zich schuldig aan kartelvorming in de taxibranche.

Frans Ritzerfeld|31.03.20|12:04

De Corona crisis is weer een enorme domper, eerst € 4000,= aan ieder ZZPer beloven en weer alles terug draaien naar een uitkering, dit terwijl de kosten gewoon verder lopen, lease, verzekeringen, vergunningen, eigenlijk alles, dit is nu zoeen voorbeeld dat alleen maar de kwetsbaren, dus de taxibranche helemaal naar een hoek in word geduwd, die € 4000,= dekken alleen maar de vaste kosten voor ca. 3 maanden, want de nagalm van deze crisis zal ook nog veel tijd vergen om alles weer terug te krijgen

Frans Ritzerfeld|31.03.20|12:14

Bij ons gaat de telefoon helemaal niet meer, daardoor zitten 8 mensen zonder werk, zeer zeker als men afhankelijk is van Horeca, Hotels, Airport-service, enz.
Volgens de dgd Limburg alleen al 20000 besmettingen, dus wat Rutte zei immuniteit is de oplossing, moeten we er nu van uitgaan dat iedereen het krijgt en dat de ouderen, zieken en zwakken de rekening gepresenteerd krijgen, dit is ca 5 % van 7 miljard mensen, m.a.w. 350 miljoen doden

Coronavirus treft straattaxi: ‘Alles gericht op tijdelijk overleven’ | TaxiPro

Coronavirus treft straattaxi: ‘Alles gericht op tijdelijk overleven’

Taxibord
Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Door het coronavirus wordt er veel minder gereisd en gaan allerlei evenementen niet door. De straattaxi’s ervaren daar de gevolgen van. Zij zien het werk snel afnemen en omdat er veel zzp’ers in deze markt werken zijn faillissementen zelfs niet uit te sluiten als de situatie veel langer aanhoudt.

Bij SchipholTaxi / TCS zijn de problemen voor de aangesloten chauffeurs groot, vertelt directeur Gamis el Bouakili. “We zien een enorme terugval in ritaantallen. De omzetten van bij ons aangesloten chauffeurs kelderen met de dag en zijn momenteel 25 tot 45 procent lager dan normaal.” Die situatie moet niet te lang duren, want dan “raken alle reserves op en zullen meer en meer chauffeurs hun werk noodgedwongen moeten staken en een beroep doen op bijvoorbeeld bijstand. Omdat het zzp’ers zijn, is er helaas geen regeling zoals deeltijd-ww. We hopen dat er vanuit overheid ook ondersteuning komt voor onze kleine zelfstandigen.”

Problemen dreigen

Ook Hedy Borreman van TCA in Amsterdam ziet de problemen toenemen, zeker na de aanvullende maatregelen die de regering donderdag nam. “De wachttijden zijn meer dan verdubbeld en het aantal ritten holt achteruit.” Er dreigen daardoor grote problemen. “Veel chauffeurs hebben in de afgelopen jaren al in moeten teren op hun buffers vanwege de situatie op de Amsterdamse markt. Deze huidige situatie kan voor veel chauffeurs faillissement betekenen.”

“Hulp zal hoofdzakelijk bij de overheid vandaan moeten komen in de vorm van bijvoorbeeld ruimere mogelijkheid tot gebruik making van Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen, zodat zij tijdelijke financiële ondersteuning kunnen krijgen en hun bedrijf gewoon kunnen handhaven. Daarnaast kijken wij uiteraard ook zelf hoe wij onze chauffeurs kunnen ondersteunen”, aldus Borreman.

Den Haag: onzekerheid

In andere steden zijn de gevolgen er ook, maar lijken ze nog minder groot dan in het zwaar op toerisme leunende Amsterdam. Hofstadtax werkt in de straattaximarkt als Toegelaten Taxi Organisatie en in het doelgroepenvervoer en kan dus goed de vergelijking maken.

“Op dit moment merken wij een kleine afname van het aantal ritten”, vertelt Daniël van den Berg. “Voornamelijk luchthavenvervoer en schoolvervoer. Tevens zijn er vanaf april 2020 een aantal grote vervoersprojecten van evenementenorganisaties en reisorganisaties die al hebben aangegeven dat het niet zeker is of de aanvragen doorgaan. Als het virus zich verder verspreidt, verwachten wij zeker een grotere afname van het aantal ritten.”

Rotterdam: minder werk voor taxi’s

Ook in Rotterdam is het nog even afwachten hoe groot de problemen worden. Perry van Ham van RTC meldt wel dat de gevolgen niet uitblijven. “We merken aan het werkaanbod dat er op dit moment minder straattaxi is, wat samenhangt met alle waarschuwingen voor het gevaar van het coronavirus. Op Rotterdam The Hague Airport zitten de vliegtuigen niet langer vol. Dat betekent minder taxiklanten, maar ook minder klanten voor de hotels waar wij ook voor rijden. Evenementen worden afgelast of de mensen gaan er niet naar toe om geen onnodig risico te lopen. Hierdoor hebben we direct minder werk.”

Advies en ondersteuning

Van Ham geeft aan dat er veel nieuwe dingen op RTC afkomen en dat het ook even ontdekken is hoe daar het beste mee om te gaan. “De chauffeurs zijn er op dit moment nog rustig onder. We hebben van KNV een coronaprotocol ontvangen dat we hebben gedeeld met de chauffeurs, en uiteraard blijft de instructie van kracht om regelmatig de handen te wassen en dergelijke.”

Ook bij Hofstadtax is het zo veel mogelijk ‘business as usual’. Van den Berg: “Chauffeurs en aangeslotenen werken op dit moment gewoon door, tenzij zij griepklachten hebben. Wij hebben onze chauffeurs en aangeslotenen geïnformeerd over hoe wij als organisatie omgaan met de situatie en ontwikkelingen rondom het coronavirus. Het gaat voornamelijk om preventieve maatregelen en dat wij de richtlijnen van het RIVM volgen. Uiteraard volgen wij de ontwikkelingen continu en zullen passende maatregelen nemen en alle betrokkenen informeren.”

Water aan de lippen

Ook SchipholTaxi / TCS doet wat het kan, maar de situatie is al behoorlijk problematisch. “We nemen diverse maatregelen om de situatie het hoofd te bieden. Zo passen we roosters aan, verlagen we de ingezette capaciteit en verlengen we betaaltermijnen. Alles is gericht op tijdelijk overleven. De duur van deze crisis bepaalt de mate waarin dat zal lukken, maar veel chauffeurs staat het water tot aan de lippen.”

“Het is heel erg afhankelijk van de financiële situatie van de individuele chauffeur hoe hij of zij daarmee omgaat”, vertelt Hedy Borreman van TCA tot slot. “Wij proberen hen zoveel mogelijk van informatie te voorzien die ook aan ons verstrekt wordt vanuit verschillende instanties.”

Lees ook: Taxibranche aan gemeenten: compenseer uitval vervoer door coronavirus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

10 reacties op “Coronavirus treft straattaxi: ‘Alles gericht op tijdelijk overleven’”

Frank|13.03.20|20:14

Sterkte iedereen.
Houd het hoofd koel, we komen er doorheen!

A|13.03.20|23:14

Waarom geven ze ons nu niet de mogelijkheid dat we elke dag kunnen werken met de verplichting dat we gewoon minimaal 10 tot 12 uur tussen onze diensten moeten houden. In plaats dat we 3x 24 uur of 2x 36 uur per 14 dagen vrij moeten nemen?

Johan Zevenbergen|14.03.20|11:25

Het zou de veel te dure voertuig verzekering verzekeraars sieren,
De premie,s voor het tijdelijke overschot aan voertuigen stil te kunnen zetten voor de duur van de crisis.
Opschorten kan nm in veel gevallen niet daar het kenteken nog bij de lease maatschappij ligt.

Johan Zevenbergen|14.03.20|11:26

Het zou de veel te dure voertuig verzekering verzekeraars sieren,
De premie,s voor het tijdelijke overschot aan voertuigen stil te kunnen zetten voor de duur van de crisis.
Opschorten kan nm in veel gevallen niet daar het kenteken nog bij de lease maatschappij ligt.

Rik de Swart|14.03.20|15:34

Een flinke sanering zal niet verkeerd zijn eigenlijk

Jorg|15.03.20|20:41

Sorry hoor Rik, sanering ok, maar toch graag niet op deze manier, hier aan gewoon goede ondernemers die dit echt niet verdienen aan onderdoor.

Holland Taxi Peter Walgreen|15.03.20|21:52

Ik denk dat vele duizenden ZZP’ers er nu onderdoor gaan omdat ze waarschijnlijk al jarenlang bijna voor niets/bodemprijzen gereden
hebben en dus geen reserves hebben opgebouwd.
Ik ben zelf ook ZZP’er en heb er geen baan naast en mijn werk is ook ongeveer 90% minder maar ik kan het gelukkig nog wel een jaartje uitzingen, waardoor ik straks overigens nog wel een jaartje langer zal moeten doorwerken.
(Stoppen op mijn 64e i.p.v. op mijn 63e)

Frans Ritzerfeld|31.03.20|11:56

Ik word nu 68 maar moet nog vol aan de bak, waarom sinds 1996 boven de 50 rechtszaken moeten voeren om een passagier van A naar B te brengen. dat we een W.P hebben tot daar aan toe, maar de randvoorwaarden bepaald door de bijv. Gemeentes en de branche zelf hebben de branche totaal verziekt. We zijn gewoon een zwakke en kwetsbare bedrijfstak wat op alle fronten alleen maar de rekening gepresenteerd krijgt, daarnaast maakt onze staat zich schuldig aan kartelvorming in de taxibranche.

Frans Ritzerfeld|31.03.20|12:04

De Corona crisis is weer een enorme domper, eerst € 4000,= aan ieder ZZPer beloven en weer alles terug draaien naar een uitkering, dit terwijl de kosten gewoon verder lopen, lease, verzekeringen, vergunningen, eigenlijk alles, dit is nu zoeen voorbeeld dat alleen maar de kwetsbaren, dus de taxibranche helemaal naar een hoek in word geduwd, die € 4000,= dekken alleen maar de vaste kosten voor ca. 3 maanden, want de nagalm van deze crisis zal ook nog veel tijd vergen om alles weer terug te krijgen

Frans Ritzerfeld|31.03.20|12:14

Bij ons gaat de telefoon helemaal niet meer, daardoor zitten 8 mensen zonder werk, zeer zeker als men afhankelijk is van Horeca, Hotels, Airport-service, enz.
Volgens de dgd Limburg alleen al 20000 besmettingen, dus wat Rutte zei immuniteit is de oplossing, moeten we er nu van uitgaan dat iedereen het krijgt en dat de ouderen, zieken en zwakken de rekening gepresenteerd krijgen, dit is ca 5 % van 7 miljard mensen, m.a.w. 350 miljoen doden