‘Oneerlijke concurrentie touringcars in milieuzone’

VDL touringcar interieur

Met name in de milieuzone van Amsterdam ervaren Nederlandse touringcarbedrijven dat zij volledig worden gecontroleerd, terwijl buitenlandse concurrenten met overtredingen weg kunnen komen. KNV Bus bepleit dat de volledige controle voor alle touringcars moet gelden om geen ruimte te bieden aan oneerlijke concurrentie. De gemeente Amsterdam zegt dat beeld niet te herkennen.

Touringcars waren middels een convenant jarenlang vrijgesteld van de milieuzones die bijvoorbeeld wel voor vrachtverkeer golden. Aan dat convenant kwam, na een verlenging, echter een eind. Verschillende gemeentes verklaarden de milieuzones ook op touringcars van toepassing. In Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld dat er sinds 1 januari alleen nog touringcars binnen de ring A10 mogen komen die hun eerste kenteken op of na 1 januari 2005 kregen. Tot 1 mei geldt er een waarschuwingsperiode. Daarna staat op elke overtreding een boete van 90 euro.

Voldoen aan de regels

Gemiddeld rijden er per dag 200 touringcars Amsterdam in, waarvan ruwweg de helft van buiten Nederland. Controle op naleving van de milieuzoneregels gebeurt door kentekenregistratie met camera’s. De meeste touringcarbedrijven in Nederland rijden met Euro 5 of Euro 6-motoren, dus voldoen aan de regels in die milieuzone is voor hen geen probleem. Maar volgens KNV Bus biedt de controle op naleving van de regels ruimte voor oneerlijke concurrentie.

“De kentekens van buitenlandse touringcars worden wel geregistreerd, maar vervolgens gebeurt er niets mee”, legt Carlo Cahn van KNV Bus uit. “De RDW kan voor Nederlandse kentekens in de eigen database nagaan of er aan de regels wordt voldaan. Maar de RDW kan dat niet doen met buitenlandse kentekens van touringcars. Dus ook als zo’n touringcar uit een ander land een overtreding in de milieuzone begaat, gebeurt daar helemaal niets mee. Overigens worden ze door de Nederlandse instanties in het algemeen ook niet of nauwelijks gecontroleerd op BTW-afdracht, het betalen van minimumloon en dergelijke zaken.”

‘Schiet niet echt op’

Dat Amsterdam de controles op buitenlandse touringcars aan Boa’s overlaat geeft Cahn ook zo zijn bedenkingen. “In een gemeente met een enorm handhavingstekort komt dat neer op een paar Boa’s op scooters die onder meer de milieuzone voor touringcars, bestelauto’s en taxi’s moeten controleren. Dat schiet niet echt op. En dus is er keiharde oneerlijke concurrentie. Wanneer je als Nederlands bedrijf een te oude touringcar in die milieuzone laat rijden, dan krijg je een boete. Het is geen al te hoge boete, maar het gaat om het principe: als er 100 procent controle op Nederlandse voertuigen is, dan moet dat ook voor buitenlandse touringcars gelden.”

Bijzonder klein aantal

De gemeente Amsterdam zegt het geschetste beeld niet te herkennen. “Het gaat wel degelijk om de milieuzone en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Het gaat er niet om dat er boetes uitgedeeld worden, maar dat het beleid wordt nageleefd”, laat de woordvoerster van wethouder Abdeluheb Choho weten. Een andere oplossing is nu niet mogelijk. “Op Europees niveau is het (nog) niet mogelijk om geautomatiseerd boetes te versturen naar andere landen; Amsterdam dringt hier wel op aan.”

De kans dat buitenlandse touringcarbedrijven met overtredingen wegkomen acht zij gering. “Het aandeel te oude buitenlandse bussen is bijzonder klein. Er is een dedicated Boa-koppel dat bezig is deze buitenlandse touringcars op te sporen.”

Lees ook: Amsterdam voert milieuzone in voor taxi’s en touringcars

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “‘Oneerlijke concurrentie touringcars in milieuzone’”

Wim van Soest|29.03.18|16:34

Waarom mogen touringcar’s van 2008 diesel wel in de millieu zone en een Mercedes e klasse van 2008 mag er niet in wat is het verschil?

Denise Walgreen|29.03.18|17:07

Ik moest mijn MB 220E ook met flink verlies verkopen omdat die van oktober 2008 was.

Richard Bronkhorst|29.03.18|20:35

De gemeente is ook niet eerlijk wat de milieuzone betreft. Taxi’s van 10 jaar en ouder mogen Amsterdam niet binnen de ring A10 in, terwijl particulieren van 10 jaar en ouder dat wel mogen (hoezo milieuzone dat zou dan toch voor alle auto’s van 10 jaar en ouder moeten zijn).
Het is gewoon touringcars en taxi’s pesten en discrimineren.

Tjerk Vinckx|29.03.18|23:02

Waarom …moet de Nederlandse touringcar ondernemer wel aan deze verplichtingen voldoen en zijn buitenlandse concurrent niet, de Nederlandse vrachtwagen voldoen aan de Euro 6 norm betreffende Maasvlakte 2 en zijn buitenlandse concurrent niet, de Nederlandse taxiondernemer zich houden aan rij & rusttijden wet inclusief BCT en zijn oa Poolse concurrenten niet.
Tja waarom ……ambtelijk corrupt uitschot !!!

Peter Vriens|30.03.18|09:14

Uitstoot heeft te maken met de constructie van de motor.
Niet met een datum die nu gesteld is.
Voorbeeld: Er zijn diesels van voor 2008 die dezelfde uitstoot hebben dan die van 2012 beneden de norm dus.
Waarom een datum stellen voor een verbod?
Daar wordt de stad echt niet schoner van. Waar zijn de meetresultaten????

‘Oneerlijke concurrentie touringcars in milieuzone’ | TaxiPro

‘Oneerlijke concurrentie touringcars in milieuzone’

VDL touringcar interieur

Met name in de milieuzone van Amsterdam ervaren Nederlandse touringcarbedrijven dat zij volledig worden gecontroleerd, terwijl buitenlandse concurrenten met overtredingen weg kunnen komen. KNV Bus bepleit dat de volledige controle voor alle touringcars moet gelden om geen ruimte te bieden aan oneerlijke concurrentie. De gemeente Amsterdam zegt dat beeld niet te herkennen.

Touringcars waren middels een convenant jarenlang vrijgesteld van de milieuzones die bijvoorbeeld wel voor vrachtverkeer golden. Aan dat convenant kwam, na een verlenging, echter een eind. Verschillende gemeentes verklaarden de milieuzones ook op touringcars van toepassing. In Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld dat er sinds 1 januari alleen nog touringcars binnen de ring A10 mogen komen die hun eerste kenteken op of na 1 januari 2005 kregen. Tot 1 mei geldt er een waarschuwingsperiode. Daarna staat op elke overtreding een boete van 90 euro.

Voldoen aan de regels

Gemiddeld rijden er per dag 200 touringcars Amsterdam in, waarvan ruwweg de helft van buiten Nederland. Controle op naleving van de milieuzoneregels gebeurt door kentekenregistratie met camera’s. De meeste touringcarbedrijven in Nederland rijden met Euro 5 of Euro 6-motoren, dus voldoen aan de regels in die milieuzone is voor hen geen probleem. Maar volgens KNV Bus biedt de controle op naleving van de regels ruimte voor oneerlijke concurrentie.

“De kentekens van buitenlandse touringcars worden wel geregistreerd, maar vervolgens gebeurt er niets mee”, legt Carlo Cahn van KNV Bus uit. “De RDW kan voor Nederlandse kentekens in de eigen database nagaan of er aan de regels wordt voldaan. Maar de RDW kan dat niet doen met buitenlandse kentekens van touringcars. Dus ook als zo’n touringcar uit een ander land een overtreding in de milieuzone begaat, gebeurt daar helemaal niets mee. Overigens worden ze door de Nederlandse instanties in het algemeen ook niet of nauwelijks gecontroleerd op BTW-afdracht, het betalen van minimumloon en dergelijke zaken.”

‘Schiet niet echt op’

Dat Amsterdam de controles op buitenlandse touringcars aan Boa’s overlaat geeft Cahn ook zo zijn bedenkingen. “In een gemeente met een enorm handhavingstekort komt dat neer op een paar Boa’s op scooters die onder meer de milieuzone voor touringcars, bestelauto’s en taxi’s moeten controleren. Dat schiet niet echt op. En dus is er keiharde oneerlijke concurrentie. Wanneer je als Nederlands bedrijf een te oude touringcar in die milieuzone laat rijden, dan krijg je een boete. Het is geen al te hoge boete, maar het gaat om het principe: als er 100 procent controle op Nederlandse voertuigen is, dan moet dat ook voor buitenlandse touringcars gelden.”

Bijzonder klein aantal

De gemeente Amsterdam zegt het geschetste beeld niet te herkennen. “Het gaat wel degelijk om de milieuzone en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Het gaat er niet om dat er boetes uitgedeeld worden, maar dat het beleid wordt nageleefd”, laat de woordvoerster van wethouder Abdeluheb Choho weten. Een andere oplossing is nu niet mogelijk. “Op Europees niveau is het (nog) niet mogelijk om geautomatiseerd boetes te versturen naar andere landen; Amsterdam dringt hier wel op aan.”

De kans dat buitenlandse touringcarbedrijven met overtredingen wegkomen acht zij gering. “Het aandeel te oude buitenlandse bussen is bijzonder klein. Er is een dedicated Boa-koppel dat bezig is deze buitenlandse touringcars op te sporen.”

Lees ook: Amsterdam voert milieuzone in voor taxi’s en touringcars

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “‘Oneerlijke concurrentie touringcars in milieuzone’”

Wim van Soest|29.03.18|16:34

Waarom mogen touringcar’s van 2008 diesel wel in de millieu zone en een Mercedes e klasse van 2008 mag er niet in wat is het verschil?

Denise Walgreen|29.03.18|17:07

Ik moest mijn MB 220E ook met flink verlies verkopen omdat die van oktober 2008 was.

Richard Bronkhorst|29.03.18|20:35

De gemeente is ook niet eerlijk wat de milieuzone betreft. Taxi’s van 10 jaar en ouder mogen Amsterdam niet binnen de ring A10 in, terwijl particulieren van 10 jaar en ouder dat wel mogen (hoezo milieuzone dat zou dan toch voor alle auto’s van 10 jaar en ouder moeten zijn).
Het is gewoon touringcars en taxi’s pesten en discrimineren.

Tjerk Vinckx|29.03.18|23:02

Waarom …moet de Nederlandse touringcar ondernemer wel aan deze verplichtingen voldoen en zijn buitenlandse concurrent niet, de Nederlandse vrachtwagen voldoen aan de Euro 6 norm betreffende Maasvlakte 2 en zijn buitenlandse concurrent niet, de Nederlandse taxiondernemer zich houden aan rij & rusttijden wet inclusief BCT en zijn oa Poolse concurrenten niet.
Tja waarom ……ambtelijk corrupt uitschot !!!

Peter Vriens|30.03.18|09:14

Uitstoot heeft te maken met de constructie van de motor.
Niet met een datum die nu gesteld is.
Voorbeeld: Er zijn diesels van voor 2008 die dezelfde uitstoot hebben dan die van 2012 beneden de norm dus.
Waarom een datum stellen voor een verbod?
Daar wordt de stad echt niet schoner van. Waar zijn de meetresultaten????