New York weigert ‘Noodfonds’ van Uber en Lyft

Uber
Bron: Uber

New York heeft een aanbod van Uber en Lyft afgewezen waarin de twee bedrijven 100 miljoen dollar beschikbaar stellen aan zelfstandige taxichauffeurs die worstelen om het hoofd boven water te houden. Dat boden de bedrijven aan, mits de stad de geplande maatregelen om harder op te treden tegen de taxidiensten niet door zou zetten. Het stadsbestuur had hier echter geen interesse in. 

Door de komst van bedrijven zoals Uber en Lyft, is de situatie voor zelfstandige taxichauffeurs in de Amerikaanse stad de laatste tijd nijpend geworden. In de laatste zes maanden hebben zes taxichauffeurs al zelfmoord gepleegd, wat voor de politiek een belangrijke indicatie was dat er iets moest veranderen in de branche.

Maatregelen

Er wordt nu overwogen om een nieuwe wet door te voeren, die een minimumloon vastlegt voor chauffeurs van Uber en Lyft en die het aantal voertuigen dat rijdt voor Uber en vergelijkbare taxidiensten moet beperken. Momenteel rijden er meer dan 100.000 voertuigen voor Uber en Lyft door New York. Dit wetsvoorstel houdt in dat er in ieder geval geen nieuwe voertuigen bijkomen, totdat de stad een uitgebreide studie verricht naar de gevolgen van dit soort nieuwe taxidiensten voor de stad en de sector.

Zowel Uber als Lyft hebben zich al uitgesproken tegen de plannen. Ze stellen dat hierdoor vooral passagiers worden getroffen die verder van het centrum wonen, net zoals mensen met lage inkomens. “Deze wet zou dingen terugzetten naar een tijd waarin de serviceniveaus vreselijk waren in de buitenwijken,” aldus Lyft-topman Joe Okpaku tegen The Verge. Uber benadrukt dat hierdoor de wachttijden hierdoor flink zullen toenemen.

Daarom beloofden de twee partijen samen vijf jaar lang 20 miljoen dollar – ruim zeventien miljoen euro – te investeren in een fonds. Noodlijdende zelfstandige taxichauffeurs zouden hier een beroep op kunnen doen. Het stadsbestuur gelooft echter dat de maatregelen ook hulp bieden aan die chauffeurs, terwijl het tegelijkertijd zorgt voor minder congestie en een eerlijkere markt.

Spanje

Niet alleen in New York ligt het vervoer van dit soort taxidiensten onder vuur. Deze week legden Spaanse taxichauffeurs dagenlang het werk neer uit protest tegen concurrentie van bedrijven zoals Uber en Cabify. Ze eisten van het ministerie dat er nog maar beperkt vergunningen zouden worden afgegeven voor deze ‘auto’s met chauffeur’. Donderdag beloofde de regering de eisen in te willigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “New York weigert ‘Noodfonds’ van Uber en Lyft”

Rik de Swart|04.08.18|08:51

? Volgens uber kon je toch €5000 per maand verdienen? Ja als je 16uur per dag werkt, 7dagen in de week. Maar het is bruto dan he, er gaat nog 25% commissie af.
Uber had een hele mooie aanvulling kunnen zijn voor de taxibranche, maar dan moet eerst dat kapitalistische model erachter weg. Betere ritprijzen en 10% commissie (nog steeds veel) zou veel schelen. En dan in combinatie met een normaal vergunningsysteem. Maar ja, zo gaat dat helaas niet. Succes verder voor degene die nog in sprookjes

Bertax Landsmeer|04.08.18|14:03

En wij?? Zzzzz…….

Annette van Beek|05.08.18|09:58

Hier is de verdeeeldheid zo hoog , en dat er een grote groep ,, meerijd,, met een telefoon van LUGuber om maar geen ritje te missen. Er staan zoveel bomen in de boomgaard
De vergunningen zijn niets meer waard , dus er is niets om voor te vechten.De oude garde die een ton hebben betaald voor hun vergunning zijn of er al mee gestopt of zijn al overleden.
En de nieuwelingen? Die interesseerd hun het helemaal niet geen bal, elke markt die open word gegooid gaat naar de filipsteinen.

New York weigert ‘Noodfonds’ van Uber en Lyft | TaxiPro

New York weigert ‘Noodfonds’ van Uber en Lyft

Uber
Bron: Uber

New York heeft een aanbod van Uber en Lyft afgewezen waarin de twee bedrijven 100 miljoen dollar beschikbaar stellen aan zelfstandige taxichauffeurs die worstelen om het hoofd boven water te houden. Dat boden de bedrijven aan, mits de stad de geplande maatregelen om harder op te treden tegen de taxidiensten niet door zou zetten. Het stadsbestuur had hier echter geen interesse in. 

Door de komst van bedrijven zoals Uber en Lyft, is de situatie voor zelfstandige taxichauffeurs in de Amerikaanse stad de laatste tijd nijpend geworden. In de laatste zes maanden hebben zes taxichauffeurs al zelfmoord gepleegd, wat voor de politiek een belangrijke indicatie was dat er iets moest veranderen in de branche.

Maatregelen

Er wordt nu overwogen om een nieuwe wet door te voeren, die een minimumloon vastlegt voor chauffeurs van Uber en Lyft en die het aantal voertuigen dat rijdt voor Uber en vergelijkbare taxidiensten moet beperken. Momenteel rijden er meer dan 100.000 voertuigen voor Uber en Lyft door New York. Dit wetsvoorstel houdt in dat er in ieder geval geen nieuwe voertuigen bijkomen, totdat de stad een uitgebreide studie verricht naar de gevolgen van dit soort nieuwe taxidiensten voor de stad en de sector.

Zowel Uber als Lyft hebben zich al uitgesproken tegen de plannen. Ze stellen dat hierdoor vooral passagiers worden getroffen die verder van het centrum wonen, net zoals mensen met lage inkomens. “Deze wet zou dingen terugzetten naar een tijd waarin de serviceniveaus vreselijk waren in de buitenwijken,” aldus Lyft-topman Joe Okpaku tegen The Verge. Uber benadrukt dat hierdoor de wachttijden hierdoor flink zullen toenemen.

Daarom beloofden de twee partijen samen vijf jaar lang 20 miljoen dollar – ruim zeventien miljoen euro – te investeren in een fonds. Noodlijdende zelfstandige taxichauffeurs zouden hier een beroep op kunnen doen. Het stadsbestuur gelooft echter dat de maatregelen ook hulp bieden aan die chauffeurs, terwijl het tegelijkertijd zorgt voor minder congestie en een eerlijkere markt.

Spanje

Niet alleen in New York ligt het vervoer van dit soort taxidiensten onder vuur. Deze week legden Spaanse taxichauffeurs dagenlang het werk neer uit protest tegen concurrentie van bedrijven zoals Uber en Cabify. Ze eisten van het ministerie dat er nog maar beperkt vergunningen zouden worden afgegeven voor deze ‘auto’s met chauffeur’. Donderdag beloofde de regering de eisen in te willigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “New York weigert ‘Noodfonds’ van Uber en Lyft”

Rik de Swart|04.08.18|08:51

? Volgens uber kon je toch €5000 per maand verdienen? Ja als je 16uur per dag werkt, 7dagen in de week. Maar het is bruto dan he, er gaat nog 25% commissie af.
Uber had een hele mooie aanvulling kunnen zijn voor de taxibranche, maar dan moet eerst dat kapitalistische model erachter weg. Betere ritprijzen en 10% commissie (nog steeds veel) zou veel schelen. En dan in combinatie met een normaal vergunningsysteem. Maar ja, zo gaat dat helaas niet. Succes verder voor degene die nog in sprookjes

Bertax Landsmeer|04.08.18|14:03

En wij?? Zzzzz…….

Annette van Beek|05.08.18|09:58

Hier is de verdeeeldheid zo hoog , en dat er een grote groep ,, meerijd,, met een telefoon van LUGuber om maar geen ritje te missen. Er staan zoveel bomen in de boomgaard
De vergunningen zijn niets meer waard , dus er is niets om voor te vechten.De oude garde die een ton hebben betaald voor hun vergunning zijn of er al mee gestopt of zijn al overleden.
En de nieuwelingen? Die interesseerd hun het helemaal niet geen bal, elke markt die open word gegooid gaat naar de filipsteinen.