Niet-uitbetaalde overuren

Uber moet oud-werknemer 72.000 euro betalen

Pixabay - Geld
Geldbiljetten. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/martaposemuckel

Uber moet voormalig management-assistent Ligea Wells een bedrag 72.000 euro aan niet-uitbetaalde overuren betalen. Ook heeft ze recht op een schadevergoeding. Dat meldt NRC. Na een jarenlange juridische strijd, heeft het Amsterdamse gerechtshof dat dinsdag bepaald.

Uber is volgens het gerechtshof aansprakelijk voor de door Ligea Wells geleden materiële en immateriële schade, omdat het taxiplatform haar “een aanmerkelijk groter aantal uren heeft laten werken dan op grond van de Arbeidstijdenwet” is toegestaan, zo schrijft NRC.

Wells werkte tussen 2014 en 2017 als management-assistent op het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam. Volgens de krant deed het taxiplatform constant een beroep op haar, waardoor Wells veel overuren draaide zonder daarvoor betaald te worden. De lange werkdagen en bijkomende stress, hadden hun weerslag op de voormalig Uber-medewerker. Het leidde volgens Wells tot ernstige gezondheidsklachten, een burn-out en zelfs een miskraam.

Zorgplicht

Het gerechtshof in Amsterdam is het duidelijk met het verhaal van Wells eens, wat haar overuren betreft. “Het hof gaat ervan uit dat Uber Wells een aanmerkelijk groter aantal uren heeft laten werken dan op grond van de Arbeidswet is toegestaan”, zo staat te lezen in het vonnis. “Reeds om deze reden heeft Uber niet aan haar zorgplicht voldaan. Nu Uber tekort is geschoten in haar zorgplicht, is zij jegens Wells aansprakelijk voor de schade die zij in de uitoefening van haar werkzaamheden heeft geleden.”

Het gerechtshof is tevens van mening dat Uber heeft verzuimd de gemaakte overuren van Ligea Wells op een correcte manier bij te houden. “De tussenconclusie is dat Uber, hoewel zij daartoe wettelijk verplicht was, geen urenregistratie heeft bijgehouden van de door Wells verrichte werkzaamheden.”

“Nu Uber, nadat zij voor het eerst met een verzoek tot uitbetaling van overuren werd geconfronteerd, ook geen controle heeft toegepast op de door Wells geclaimde hoeveelheid uren, en voorts slechts in algemene termen heeft gesteld dat de door Wells berekende urenaantallen niet juist konden zijn, heeft zij, naar het oordeel van het hof, de door Wells onderbouwde urenaantallen onvoldoende gemotiveerd weersproken. Dat betekent dat het hof zal uitgaan van de door Wells genoemde aantallen van de door haar gewerkte uren.” In totaal gaat het om 3.478 gemaakte overuren. 2.646 daarvan dienen door Uber te worden uitbetaald.

Bedrijfscultuur

No Mauer, de advocaat van Ligea Wells, laat aan NRC weten dat zijn cliënt blij is met de uitspraak. “Ligea Wells wilde de bedrijfscultuur bij Uber aan de kaak stellen en van het hof horen dat Uber aansprakelijk is voor de geleden schade wanneer het zijn medewerkers veel langer laat werken dan toegestaan. Dat is haar gelukt.”

Uber is gevraagd om commentaar, maar wenste niet de reageren. 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Uber moet oud-werknemer 72.000 euro betalen | TaxiPro
Niet-uitbetaalde overuren

Uber moet oud-werknemer 72.000 euro betalen

Pixabay - Geld
Geldbiljetten. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/martaposemuckel

Uber moet voormalig management-assistent Ligea Wells een bedrag 72.000 euro aan niet-uitbetaalde overuren betalen. Ook heeft ze recht op een schadevergoeding. Dat meldt NRC. Na een jarenlange juridische strijd, heeft het Amsterdamse gerechtshof dat dinsdag bepaald.

Uber is volgens het gerechtshof aansprakelijk voor de door Ligea Wells geleden materiële en immateriële schade, omdat het taxiplatform haar “een aanmerkelijk groter aantal uren heeft laten werken dan op grond van de Arbeidstijdenwet” is toegestaan, zo schrijft NRC.

Wells werkte tussen 2014 en 2017 als management-assistent op het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam. Volgens de krant deed het taxiplatform constant een beroep op haar, waardoor Wells veel overuren draaide zonder daarvoor betaald te worden. De lange werkdagen en bijkomende stress, hadden hun weerslag op de voormalig Uber-medewerker. Het leidde volgens Wells tot ernstige gezondheidsklachten, een burn-out en zelfs een miskraam.

Zorgplicht

Het gerechtshof in Amsterdam is het duidelijk met het verhaal van Wells eens, wat haar overuren betreft. “Het hof gaat ervan uit dat Uber Wells een aanmerkelijk groter aantal uren heeft laten werken dan op grond van de Arbeidswet is toegestaan”, zo staat te lezen in het vonnis. “Reeds om deze reden heeft Uber niet aan haar zorgplicht voldaan. Nu Uber tekort is geschoten in haar zorgplicht, is zij jegens Wells aansprakelijk voor de schade die zij in de uitoefening van haar werkzaamheden heeft geleden.”

Het gerechtshof is tevens van mening dat Uber heeft verzuimd de gemaakte overuren van Ligea Wells op een correcte manier bij te houden. “De tussenconclusie is dat Uber, hoewel zij daartoe wettelijk verplicht was, geen urenregistratie heeft bijgehouden van de door Wells verrichte werkzaamheden.”

“Nu Uber, nadat zij voor het eerst met een verzoek tot uitbetaling van overuren werd geconfronteerd, ook geen controle heeft toegepast op de door Wells geclaimde hoeveelheid uren, en voorts slechts in algemene termen heeft gesteld dat de door Wells berekende urenaantallen niet juist konden zijn, heeft zij, naar het oordeel van het hof, de door Wells onderbouwde urenaantallen onvoldoende gemotiveerd weersproken. Dat betekent dat het hof zal uitgaan van de door Wells genoemde aantallen van de door haar gewerkte uren.” In totaal gaat het om 3.478 gemaakte overuren. 2.646 daarvan dienen door Uber te worden uitbetaald.

Bedrijfscultuur

No Mauer, de advocaat van Ligea Wells, laat aan NRC weten dat zijn cliënt blij is met de uitspraak. “Ligea Wells wilde de bedrijfscultuur bij Uber aan de kaak stellen en van het hof horen dat Uber aansprakelijk is voor de geleden schade wanneer het zijn medewerkers veel langer laat werken dan toegestaan. Dat is haar gelukt.”

Uber is gevraagd om commentaar, maar wenste niet de reageren. 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.