Autodeelplatform

Van predikant naar taxiondernemer; Oliver Yeboah wordt CEO van Blueplates

Oliver Yeboah
Oliver Yeboah wordt de nieuwe CEO van taxideelplatform Blueplates. Foto: Blueplates

Oliver Yeboah wordt CEO van Blueplates, een online platform dat taxichauffeurs zonder eigen wagen koppelt aan auto’s die gedeeld worden. Recentelijk won het bedrijf de Taxi Innovatieprijs voor de duurzame, milieuvriendelijke en toekomstbestendige oplossing om auto’s aan chauffeurs te kunnen koppelen. Eerder was de 43-jarige Yeboah pastoor. Hij maakte in de afgelopen jaren een uitzonderlijke shift in zijn loopbaan. 

Met Blueplates kan een taxichauffeur in de rusturen van een andere chauffeur met zijn of haar auto rijden. Auto’s worden op een duurzame manier ingezet en taxichauffeurs worden financieel tegemoet gekomen als ze hun auto beschikbaar stellen. De taxichauffeur die een eigen wagen verhuurt, deelt namelijk de kosten. De chauffeur die de auto flexibel gebruikt, hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de auto.

“Een auto kost veel geld. Ook als de auto stilstaat. Zo zijn we op het idee gekomen om de auto’s te delen”, zo vertelde Yeboah eerder aan TaxiPro. “Het innovatieve daarvan is de duurzame inzet van de auto en de flexibiliteit die daarmee gepaard gaat. Op het moment dat twee mensen dezelfde auto gebruiken, heb je een auto minder nodig. Dat is niet alleen goed voor de kosten die daaraan vastzitten, maar ook voor het reduceren van CO2-uitstoot, bijvoorbeeld.”

Uitstootvrije steden

Blueplates heeft naar eigen zeggen als doel om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de energietransitie, onder andere aan uitstootvrije steden in 2025. Veertien steden ondertekenden het convenant voor een uitstootvrije stad al. Daarmee worden zogenaamde groene zones, oftewel elektrisch rijden, gewaarborgd. Tot nu toe hebben zo’n dertig steden het voornemen om hieraan mee te werken. Blueplates wil uitstootvrije steden door middel van de diverse oplossingen voor iedere taxichauffeur mogelijk te maken.

“Blueplates staat voor de blauwe kentekenplaten die taxichauffeurs in Nederland hebben”, zegt Oliver Yeboah, de kersverse CEO van Blueplates, daarover. “Ook staat blauw voor het gebruik van schone energie, slimme oplossingen en voor sociale impact. Met Blueplates gaan we niet alleen gefaseerd naar brandstofvrije auto’s – concreet betekent dit dat we op dit moment slechts nog 15 procent van onze wagens moeten omzetten, maar werken we aan een wezenlijke cultuurverandering onder de chauffeurs. Auto’s worden een middel in plaats van een emotioneel bezit.”

Binnen de community van taxichauffeurs wil Blueplates de continuïteit van de bestuurders ondersteunen, terwijl de duurzaamheidsdoelstellingen – zoals een vermindering van CO2-uitstoot – centraal blijven staan. Door auto’s te delen, zijn er volgens het deelplatform zo’n 50 procent minder taxi’s op de weg. De gemiddelde productie van een auto kost volgens hen zo’n 30 ton aan CO2. Dit betekent een besparing van 30.000 ton CO2 in twee jaar.

Van predikant naar taxichauffeur

Oliver Yeboah studeerde theologie aan de Atlantic Union College in Lancaster (Amerika). Zijn master behaalde hij aan de Newbold College of Higher Education in de buurt van Londen. Hij was predikant in drie kerken, leidde twee gemeentes en ontfermde zich over diverse projecten rondom jeugdwerk. Na vijf jaar besloot Yeboah het echter over een andere boeg te gooien: hij werd taxichauffeur.

Yeboah maakte als taxichauffeur zo’n zesduizend autoritjes. De kosten voor een eigen wagen op maandbasis bleken echter behoorlijk fors. Daar wilde de kersverse CEO een oplossing voor vinden. Hij trok daarom een tijd op met een aantal ondernemers in de taxiwereld, leidde nieuwe taxichauffeurs op en deed diverse ideeën op voor innovatie.

Yeboah maakte tevens onderdeel uit van een pilot van ViaVan en Shell, waarbij gedeelde elektrische taxi’s ervoor moesten zorgen dat klanten nieuwe mensen tijdens de autoritten leerden kennen. Hier zag Yeboah dat wisselende chauffeurs, wagens, laadpalen en een app inderdaad vatbare componenten waren voor vernieuwing in de taxisector. Midden in de pandemie, namelijk in augustus 2020, waagde Yeboah de sprong en begon met de voorbereidingen voor Blueplates.

Taxi Innovatieprijs

Begin deze maand volgde de bekroning. Op 6 oktober verliet Oliver Yeboah Taxi Expo ’22 met de felbegeerde Taxi Innovatieprijs onder zijn arm. “We zijn natuurlijk nog in ontwikkeling en hopelijk gaat deze prijs bijdragen aan de verdere groei van ons bedrijf”, zo liet de 43-jarige taxiondernemer weten tijdens de uitreiking.

Blueplates ging tijdens deze editie van de Taxi Innovatieprijs de strijd aan met onder meer taxi-app Cabbit, de opleiding ‘Ik Vervoer’ van Inner-Aktie, taxicoöperatie Grid en Dataprovider Acaro. Eerdere winnaars waren​​ de Babbelbus van A-Tax de Vries Personenvervoer (2020) en de Volkswagen e-Crafter (2019).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Van predikant naar taxiondernemer; Oliver Yeboah wordt CEO van Blueplates”

Jan de Waal|24.10.22|14:06

Ik ben dominee geweest en nu taxiondernemer nou dat is een slimme keuze geweest,bij deze wens ik de predikant het allerbeste

Peter Vriens|24.10.22|21:41

Zolang elektriciteit niet in vol doende mate CO2 vrij opgewekt wordt, wat nog minstens 10 jaar duurt, verplaatsen we CO2 allen maar naar in de buurt van de schoorsteen van elektriciteit centrales die op gas, kolen of hout gestookt worden.
Transport van grondstof, accu’s, elektriciteit, actieradius nadeel komt daar nog overheen zolang dat ook niet schoon geproduceerd kan worden.
Waarom geen eerlijk verhaal?
Willen we schoon of CO2 verplaatsen naar anderen ? Hyprocriet, meer is het niet!

Tjerk Vinckx|26.10.22|21:26

Tja, doe er een groene strik omheen en je hebt het licht gezien. Ten eerste hoe gaat men het voertuig verzekeren met meerdere chauffeurs, ten tweede je krijgt na diensttijd een uit gewoond hok terug en ten derde het voertuig maakt veel meer kilometers en is dus ook eerdere aan vervanging toe dus is die berekening van de CO2 reductie lariekoek, halleluja jutteperen.

Ton van Dalfsen|27.10.22|19:53

@ Jan, Dominee is een uitstervende baan, net als straks taxichauffeur met over een aantal jaar vliegende taxi’s. Misschien wat voor de dominees later. als de vliegende heilige geest

Ton van Dalfsen|27.10.22|19:58

@ Peter, Wacht maar, over enkele jaren heb je nog meer andere systemen. Dat heet vooruitgang. Nu al diesel motor op waterstof. En nu al een Franse uitvinding een soort katalysator voor diesel auto’s en komt alleen nog maar lucht uit de uitlaat. Je moet alleen bij tijde de katalysator legen.
Ik laat mij nu niet gek maken om een EV te kopen. De ontwikkeling staat niet stil.

Van predikant naar taxiondernemer; Oliver Yeboah wordt CEO van Blueplates | TaxiPro
Autodeelplatform

Van predikant naar taxiondernemer; Oliver Yeboah wordt CEO van Blueplates

Oliver Yeboah
Oliver Yeboah wordt de nieuwe CEO van taxideelplatform Blueplates. Foto: Blueplates

Oliver Yeboah wordt CEO van Blueplates, een online platform dat taxichauffeurs zonder eigen wagen koppelt aan auto’s die gedeeld worden. Recentelijk won het bedrijf de Taxi Innovatieprijs voor de duurzame, milieuvriendelijke en toekomstbestendige oplossing om auto’s aan chauffeurs te kunnen koppelen. Eerder was de 43-jarige Yeboah pastoor. Hij maakte in de afgelopen jaren een uitzonderlijke shift in zijn loopbaan. 

Met Blueplates kan een taxichauffeur in de rusturen van een andere chauffeur met zijn of haar auto rijden. Auto’s worden op een duurzame manier ingezet en taxichauffeurs worden financieel tegemoet gekomen als ze hun auto beschikbaar stellen. De taxichauffeur die een eigen wagen verhuurt, deelt namelijk de kosten. De chauffeur die de auto flexibel gebruikt, hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de auto.

“Een auto kost veel geld. Ook als de auto stilstaat. Zo zijn we op het idee gekomen om de auto’s te delen”, zo vertelde Yeboah eerder aan TaxiPro. “Het innovatieve daarvan is de duurzame inzet van de auto en de flexibiliteit die daarmee gepaard gaat. Op het moment dat twee mensen dezelfde auto gebruiken, heb je een auto minder nodig. Dat is niet alleen goed voor de kosten die daaraan vastzitten, maar ook voor het reduceren van CO2-uitstoot, bijvoorbeeld.”

Uitstootvrije steden

Blueplates heeft naar eigen zeggen als doel om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de energietransitie, onder andere aan uitstootvrije steden in 2025. Veertien steden ondertekenden het convenant voor een uitstootvrije stad al. Daarmee worden zogenaamde groene zones, oftewel elektrisch rijden, gewaarborgd. Tot nu toe hebben zo’n dertig steden het voornemen om hieraan mee te werken. Blueplates wil uitstootvrije steden door middel van de diverse oplossingen voor iedere taxichauffeur mogelijk te maken.

“Blueplates staat voor de blauwe kentekenplaten die taxichauffeurs in Nederland hebben”, zegt Oliver Yeboah, de kersverse CEO van Blueplates, daarover. “Ook staat blauw voor het gebruik van schone energie, slimme oplossingen en voor sociale impact. Met Blueplates gaan we niet alleen gefaseerd naar brandstofvrije auto’s – concreet betekent dit dat we op dit moment slechts nog 15 procent van onze wagens moeten omzetten, maar werken we aan een wezenlijke cultuurverandering onder de chauffeurs. Auto’s worden een middel in plaats van een emotioneel bezit.”

Binnen de community van taxichauffeurs wil Blueplates de continuïteit van de bestuurders ondersteunen, terwijl de duurzaamheidsdoelstellingen – zoals een vermindering van CO2-uitstoot – centraal blijven staan. Door auto’s te delen, zijn er volgens het deelplatform zo’n 50 procent minder taxi’s op de weg. De gemiddelde productie van een auto kost volgens hen zo’n 30 ton aan CO2. Dit betekent een besparing van 30.000 ton CO2 in twee jaar.

Van predikant naar taxichauffeur

Oliver Yeboah studeerde theologie aan de Atlantic Union College in Lancaster (Amerika). Zijn master behaalde hij aan de Newbold College of Higher Education in de buurt van Londen. Hij was predikant in drie kerken, leidde twee gemeentes en ontfermde zich over diverse projecten rondom jeugdwerk. Na vijf jaar besloot Yeboah het echter over een andere boeg te gooien: hij werd taxichauffeur.

Yeboah maakte als taxichauffeur zo’n zesduizend autoritjes. De kosten voor een eigen wagen op maandbasis bleken echter behoorlijk fors. Daar wilde de kersverse CEO een oplossing voor vinden. Hij trok daarom een tijd op met een aantal ondernemers in de taxiwereld, leidde nieuwe taxichauffeurs op en deed diverse ideeën op voor innovatie.

Yeboah maakte tevens onderdeel uit van een pilot van ViaVan en Shell, waarbij gedeelde elektrische taxi’s ervoor moesten zorgen dat klanten nieuwe mensen tijdens de autoritten leerden kennen. Hier zag Yeboah dat wisselende chauffeurs, wagens, laadpalen en een app inderdaad vatbare componenten waren voor vernieuwing in de taxisector. Midden in de pandemie, namelijk in augustus 2020, waagde Yeboah de sprong en begon met de voorbereidingen voor Blueplates.

Taxi Innovatieprijs

Begin deze maand volgde de bekroning. Op 6 oktober verliet Oliver Yeboah Taxi Expo ’22 met de felbegeerde Taxi Innovatieprijs onder zijn arm. “We zijn natuurlijk nog in ontwikkeling en hopelijk gaat deze prijs bijdragen aan de verdere groei van ons bedrijf”, zo liet de 43-jarige taxiondernemer weten tijdens de uitreiking.

Blueplates ging tijdens deze editie van de Taxi Innovatieprijs de strijd aan met onder meer taxi-app Cabbit, de opleiding ‘Ik Vervoer’ van Inner-Aktie, taxicoöperatie Grid en Dataprovider Acaro. Eerdere winnaars waren​​ de Babbelbus van A-Tax de Vries Personenvervoer (2020) en de Volkswagen e-Crafter (2019).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Van predikant naar taxiondernemer; Oliver Yeboah wordt CEO van Blueplates”

Jan de Waal|24.10.22|14:06

Ik ben dominee geweest en nu taxiondernemer nou dat is een slimme keuze geweest,bij deze wens ik de predikant het allerbeste

Peter Vriens|24.10.22|21:41

Zolang elektriciteit niet in vol doende mate CO2 vrij opgewekt wordt, wat nog minstens 10 jaar duurt, verplaatsen we CO2 allen maar naar in de buurt van de schoorsteen van elektriciteit centrales die op gas, kolen of hout gestookt worden.
Transport van grondstof, accu’s, elektriciteit, actieradius nadeel komt daar nog overheen zolang dat ook niet schoon geproduceerd kan worden.
Waarom geen eerlijk verhaal?
Willen we schoon of CO2 verplaatsen naar anderen ? Hyprocriet, meer is het niet!

Tjerk Vinckx|26.10.22|21:26

Tja, doe er een groene strik omheen en je hebt het licht gezien. Ten eerste hoe gaat men het voertuig verzekeren met meerdere chauffeurs, ten tweede je krijgt na diensttijd een uit gewoond hok terug en ten derde het voertuig maakt veel meer kilometers en is dus ook eerdere aan vervanging toe dus is die berekening van de CO2 reductie lariekoek, halleluja jutteperen.

Ton van Dalfsen|27.10.22|19:53

@ Jan, Dominee is een uitstervende baan, net als straks taxichauffeur met over een aantal jaar vliegende taxi’s. Misschien wat voor de dominees later. als de vliegende heilige geest

Ton van Dalfsen|27.10.22|19:58

@ Peter, Wacht maar, over enkele jaren heb je nog meer andere systemen. Dat heet vooruitgang. Nu al diesel motor op waterstof. En nu al een Franse uitvinding een soort katalysator voor diesel auto’s en komt alleen nog maar lucht uit de uitlaat. Je moet alleen bij tijde de katalysator legen.
Ik laat mij nu niet gek maken om een EV te kopen. De ontwikkeling staat niet stil.