‘Zó wordt taxidiensten plannen makkelijker en inzichtelijker’
Met de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi zijn er nieuwe afspraken gemaakt met betrekking tot de verloonde tijd. Diensten plannen moet anders, wat als uitdagend wordt gezien door taxiondernemers. Softwareleverancier Korton Software begrijpt de uitdagingen en wil het plannen van de diensten makkelijker en inzichtelijker maken.
Taxibedrijven moeten hun chauffeurs sinds 1 maart in Maxflex- en blokkensystemen laten werken. Niet betaalde onderbrekingen zijn hiermee verleden tijd. Bedrijven moeten hun chauffeurs ten minste 28 dagen van tevoren laten weten wanneer ze werken en minimaal vier dagen van tevoren wat de werktijden zijn. Het moet dan ook bekend zijn in wat voor dienst er wordt gewerkt.
Het plannen van diensten op deze manier wordt niet door alle ondernemers als gemakkelijk ervaren. Er gelden namelijk verschillende regels, zoals dat een chauffeur bij een Maxflex-dienst recht heeft op pauze van maximaal 12,5 procent van de totale dienst op die dag. Als er wordt gewerkt in dienstblokken mag een werkgever bij een contract van 0 tot 28 uur maximaal vier blokken per dag opgegeven. Bij meer dan 28 uur mogen dit er maximaal twee zijn, met een gezamenlijke tijd van zeven uur.
Plannen over de lange en korte termijn
Voor het plannen van diensten biedt Korton Software twee applicaties aan. Voor de korte termijnplanning, oftewel de dagelijkse wijzigingen in de planning, wordt WinTax Planner aangeboden. Dit is onderdeel van WinTax, het ritagendapakket dat vervoerders gebruiken om hun chauffeurs en wagens in te plannen op ritten. Korton Workforce is een rooster- en werktijdregistratie applicatie voor de lange termijn. Daarnaast vindt hierin ook de registratie plaats van de daadwerkelijk uitgevoerde tijden.
De twee applicaties zijn los van elkaar te gebruiken, maar kunnen door middel van een koppeling ook dienstgegevens uitwisselen. De planning voor een aantal weken of maanden vooruit in Workforce kan doorgezet worden naar WinTax. Hier kan verder worden gegaan met de dagelijkse planning, omdat er altijd wel iets wijzigt op de dag zelf. Als de ritten gereden zijn, worden de gerealiseerde tijden via de koppeling vanuit de BCT weer geïmporteerd vanuit WinTax naar Workforce. Uiteindelijk worden de gegevens vanuit Workforce weer doorgezet naar de salarisadministratie.
Koppeling met SFM-portaal
Marieke van Amsterdam van Korton Software stelt dat het voordeel van het inzetten van deze systemen nu de nieuwe cao-standaarden gelden is dat zowel WinTax als Workforce zo opgebouwd zijn dat de verschillende type diensten ondergebracht kunnen worden. “Ook het tijdig communiceren van de diensten aan de medewerkers, wat nu vereist is, is al een standaard functionaliteit. Dit kan dus direct ingezet worden vanuit de organisaties”, aldus Van Amsterdam. Het derde belangrijke onderdeel is het kunnen uitvoeren van controles. “Doordat de applicaties over alle informatie beschikken die nodig is om deze controles uit te voeren, kunnen de organisaties voorzien worden van een rapportage, waardoor zij eenvoudig en efficiënt deze controles kunnen uitvoeren.”
Korton Software is bovendien aangesloten bij de werkgroep vanuit het Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM). Zo zijn er voornemens om een koppeling te leggen tussen de applicaties van de softwareleverancier en het nieuwe SFM-portaal, dat nog in ontwikkeling is. Hierin moeten de diensten door de werkgever ingevoerd worden. Dit wordt ook gecontroleerd door het SFM.
Lees ook:
Het zal best wel gelikte software zijn. Of de registratie klopt? Dacht het niet. Aangezien de informatie komt uit de zwakste schakel van het systeem,dat eigenlijk alleen rijtijden en pauze kent,denk ik niet dat het goed komt. De bct zal meer info nodig hebben om een rekensommetje te maken. Het contract van de chauffeur en rooster zullen ook toegevoegd moeten worden om de chauffeur zelf ook een waarschuwing te geven.Nu gaat dat via het nieuwe portaal zonder controle in de praktijk.
Vervolg: dus de uren zijn niet te controleren door de chauffeur,ook niet via het portaal.Dat heb ik maar al te vaak meegemaakt in het verleden. Daarom is hierin makkelijk te frauderen.Dat betekent dat de chauffeur nog steeds een dubbele boekhouding nodig zal hebben om zulke zaken aan het licht te brengen.