‘Betere examinering en groeikansen maken taxivak aantrekkelijker’
Hoewel taxichauffeur Paul Peters hart heeft voor zijn werk, ziet hij nog veel mogelijkheden om het vak aantrekkelijker te maken. Hij doelt hierbij niet enkel op de salariëring van chauffeurs, maar ook op de wijze waarop intreders geëxamineerd worden en de groeimogelijkheden die er zijn. Als kaderlid van vakbond FNV maakt hij zich onder andere hier hard voor.
Toen Peters in 2007 als chauffeur voor een huisartsenpost begon, moest hij zijn taxipas halen. Naar eigen zeggen had hij altijd al een passie voor rijden. “En dat is belangrijk als je professioneel chauffeur bent”, lacht hij. Als motorliefhebber haalde hij echter eerder zijn motorrijbewijs dan zijn autorijbewijs. “Goed autorijden leerde ik door de spoedritten die ik voor de huisartsenpost uitvoerde.”
Naast taxichauffeur werkt Peters als loopbaanadviseur. Wat beide banen gemeen hebben, is het contact met mensen. “Dit kan in de taxi moeilijk zijn, vooral als mensen moeite hebben met communiceren. Momenteel rij ik cliëntenvervoer voor Willemsen- de Koning, waarbij de meeste passagiers last hebben van geestelijke en soms ook fysieke beperkingen. Ik heb al voor veel werkgevers gewerkt, maar voor het eerst in mijn loopbaan krijg ik bij dit vervoer een begeleider mee. Deze persoon ondersteunt mij in het beantwoorden van de aandacht die de cliënten tijdens de rit vragen. Dit is enorm fijn.”
Zorgvervoerchauffeurs onzichtbaar
Die intensieve aandacht voor de passagiers maakt zijn werk naar eigen zeggen mooi, maar ook uitdagend. “Zorgvervoerchauffeurs werken hard, maar worden structureel onderbetaald en zijn op die manier onzichtbaar. Dit terwijl we een collectieve maatschappelijke taak uitvoeren. Het gaat om de zorg voor mensen die het niet makkelijk hebben vanwege een geestelijke of lichamelijke handicap.” Als kaderlid bij FNV zet hij zich daarom al tien jaar in om de waardering voor chauffeurs te vergroten. “Ik heb vorig jaar, na veertien jaar werken als taxichauffeur, de grens van 14 euro bruto per uur gepasseerd. Dus na al deze jaren word ik pas als taakvolwassen gezien”, legt hij uit. “Dat vind ik raar.”
Voor chauffeurs die net als hijzelf naast het werk al taxichauffeur nog een andere inkomensbron hebben, is dit lage salaris volgens hem niet zo zeer een probleem. “Maar er zijn ook genoeg mensen die alleen hiermee hun boterham moeten verdienen. Dat is zwaar en maakt het werk minder aantrekkelijk om te doen.” Wat volgens hem allereerst moet gebeuren om dit te veranderen, is het toepassen van functiedifferentiatie. “Dan kan je ook laten zien aan mensen dat er mogelijkheid is om door te groeien, beter te worden en meer te verdienen. En niet elk jaar maar een minimaal stapje maken in salaris.”
Consequent 12,5 procent van het loon ingehouden
Dit neemt hij mee in de cao-overleggen waaraan hij deelneemt. Een belangrijk onderwerp is hierbij voor Peters de verloonde tijd. “De strijd gaat momenteel om de wijze waarop de nieuwe regels met betrekking tot de verloonde tijd worden uitgevoerd, zoals afgesproken in de cao.” Taxibedrijven moeten chauffeurs indelen in Maxflex- of blokdiensten. Bij een Maxflex-dienst mag een chauffeur maximaal 12,5 procent gekort worden voor de pauzes die hij die dag heeft gehad.
“Hoe dit precies werkt in de praktijk lijkt vanuit KNV niet naar alle leden even duidelijk gecommuniceerd te zijn. Hoewel ik ervan uitga dat dit binnen ons bedrijf niet wordt gedaan, houden veel bedrijven consequent 12,5 procent van het loon in. Ook als de maximale pauzetijd niet wordt genoten. Dit zou niet moeten kunnen en ik spreek me hier ook duidelijk over uit.”
Geëxamineerd op zaken die er toe doen
Een andere taak waar Peters zich binnen FNV mee bezighoudt is het verbeteren van examinering voor aspirant-taxichauffeurs. “Samen met het college van deskundigen van het CBR bekijk ik of examenvragen nog valide zijn en in lijn liggen met de werkelijkheid. Dit is belangrijk omdat heel veel examenvragen niet meer bij de huidige invulling van het werk van een taxichauffeur passen”, stelt hij.
De aspirant-taxichauffeurs worden daardoor geëxamineerd op zaken die er echt toe doen, waardoor het beeld van het werk ook accurater wordt. “Zo stond stratenkennis voorheen erg op de voorgrond. Je moest het stratenboek uit je hoofd kennen, terwijl er al zo’n twintig jaar navigatiesystemen bestaan. Je kan door dit goed te volgen binnen een normale tijd je doel te bereiken. Het werd dus tijd om dit aan te passen.”
Positieve hoop voor de toekomst
Hoewel niet al zijn wensen even gemakkelijk te vervullen blijken, blijft Peters positief over de toekomst van zijn vak. “Als we het hebben over de waardering voor het werk van taxichauffeurs, denk ik dat hier al op korte termijn verandering in komt. Nu de brandstofprijzen steeds verder stijgen en mensen zoeken naar andere reisopties dan de auto om van A naar B te gaan, lijkt het mij mooi als er meer belang gehecht wordt aan groepsmobiliteit zoals taxivervoer”, stelt hij.
Als het gaat om de hoogte van de beloning van chauffeurs, benadrukt Peters dat niet alleen werkgevers hierop aangekeken moeten worden. “Vanwege de aanbestedingspraktijken slepen werkgevers te weinig geld in de wacht om werknemers fatsoenlijk te betalen. Er worden momenteel veel gesprekken gevoerd over hoe hier structureel iets aan gedaan kan worden. Ik heb de hoop op verandering nog niet opgegeven.”
Lees ook:
Peter heeft dus 3 banen hij is naast Taxichauffeur ook nog loopbaanadviseur daarnaast houd Peters zich binnen FNV bezig met het verbeteren van examinering voor aspirant-taxichauffeurs. Weet Peters wel dat als een oplettende inspecteur zijn uren bij elkaar op gaat tellen, dat hij dan voor elk teveel gewerkt uur € 100,00 boete kan krijgen. Jaren geleden versprak een taxichauffeur zich en zei dat hij om uit de schulden te komen ook bij AH werkte, hij kreeg een boete van € 4500,00.
Lees artikel hier op TaxiPro “Combinatie taxichauffeur en Albert Heijn-medewerker leidt tot fikse boete”
Ik heb een half uur pauze per dag.
Door de nieuwe CAO worden 10 gewerkte uren per maand niet uitbetaald. Mijn werkgever houdt voet bij stuk en betaald ze niet uit.
Je bent toch een klojo als je op de vraag van de inspecteur antwoord: Ja ik heb nog een baan.
En trouwens. komen we weer op privacy terug.
Zo’n inspecteur heeft het mij ook eens gevraagd. Gaat em niks aan.
Hallo allemaal,
Peter@ de verloonde tijd daar houd jij je mee bezig , je mag het van mij direct schrappen uit de Cao
de Chauffeurs zijn hier ontevreden mee,hadden het liever bij het oude gehad, kost uren en geen verlenging van contracten !! bovendien is de service en flexibiliteit bij de kleine Taxionderneming erut !!! (we hopen dat we het hoofd nog boven water kunnen houden )
zeker nog nooit in de schoenen gestaan van een kleine taxionderneming met personeel .
Taxi Richard Sneek
In mijn tijd voor twp 2000 kon je van een taxinummer goed leven. succes actie van een paars Kabinet maakte daar een einde aan. Nu helpen ze de rest van nederland naar de knopen.