Interview

‘Brandstoftoeslag nodig om zorgvervoer veilig te stellen’

Tanken, Taxi Korthout
Foto: Taxi Korthout

De brandstofkosten rijzen al langere tijd de pan uit, maar vanwege de oorlog in Oekraïne worden er momenteel recordhoogten bereikt. Taxibedrijven lijden hier ook onder, terwijl velen nog te maken hebben met de naweeën van de coronacrisis. Zo ook het Midden-Brabantse Taxi Korthout. Eigenaar Bert Korthout luidt de noodklok.

Van de omzet van het taxibedrijf dat zowel zorgvervoer als straattaxi- en luchthavenvervoer verzorgd, ging in 2021 9,5 procent naar brandstof- en elektriciteitskosten. Door de steeds hogere brandstofprijzen is dit in de eerste twee maanden van 2022 opgelopen tot 11,5 procent. “We hebben nu acht elektrische voertuigen en zijn van plan om binnen een jaar nog 25 voertuigen te vervangen voor elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof.”

Momenteel verbruikt het bedrijf met 350 chauffeurs nog 80.000 tot 100.000 liter brandstof per maand. “De dieselprijzen zijn zoals iedereen weet ontzettend hard gestegen. Al ruim 30 procent sinds december en het wordt met de dag duurder vanwege de situatie in Oekraïne. In maart verwachten we daarom dat we 15 procent van onze omzet kwijt zijn aan brandstofkosten”, aldus de directeur.

Naast de ongekende stijging van de dieselprijzen, heeft het bedrijf ook last van de stijgende aardgasprijzen. “Momenteel hebben wij vijftig voertuigen rijden op de groengas CNG. Die prijzen zijn al helemaal geëxplodeerd. Het is ongeveer 75 procent duurder geworden in één jaar tijd. Als de situatie niet snel verandert, zullen we in gesprek moeten gaan met onze opdrachtgevers voor een – al dan niet tijdelijke – brandstoftoeslag om het vervoer veilig te stellen.”

Ook andere kosten lopen hoog op

De hoge brandstofprijzen leiden tot extra zorgen bij het taxibedrijf, die ook nog veel te maken heeft met de gevolgen van de coronacrisis. “Denk hierbij aan de uitval van chauffeurs met coronagerelateerde klachten. Momenteel gaat het om ruim 6 procent van het personeelsbestand”, aldus Korthout. De eerste maandag na de voorjaarsvakantie had het bedrijf er weer tien coronagevallen bij. Een verzekering voor verzuim is voor bedrijven met veel personeel volgens hem niet te betalen.

Bovendien loopt de uitstroom van personeel nog steeds door, waardoor ook de premies van de eigen risicoverzekering hoog oplopen. “Naar zo’n 35 procent. De instroom loopt nu wel redelijk, maar er is nog altijd een grote vraag naar chauffeurs die daardoor ook meer eisen stellen. Dit gaat gepaard met hogere kosten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kosten die gepaard gaan met de nieuwe regels voor de rij- en rusttijden.”

Storm op komst voor de branche

Korthout stelt dat het bedrijf met man en macht probeert om de kwaliteit van het zorgvervoer te behouden en de medewerkers volgens de cao te blijven betalen. “Maar ik denk dat er storm op komst is voor de taxibranche als er niks gaat veranderen aan de beloning. We hopen dan ook dat er bij de opdrachtgevers eindelijk een lichtje gaat branden en ze bereid zijn om 10 procent of meer extra te betalen voor de continuering van dit noodzakelijke zorgvervoer. Of ze dit gaan doen is de vraag waar ik en veel andere taxiondernemers het antwoord op willen”, besluit hij.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Brandstoftoeslag nodig om zorgvervoer veilig te stellen’ | TaxiPro
Interview

‘Brandstoftoeslag nodig om zorgvervoer veilig te stellen’

Tanken, Taxi Korthout
Foto: Taxi Korthout

De brandstofkosten rijzen al langere tijd de pan uit, maar vanwege de oorlog in Oekraïne worden er momenteel recordhoogten bereikt. Taxibedrijven lijden hier ook onder, terwijl velen nog te maken hebben met de naweeën van de coronacrisis. Zo ook het Midden-Brabantse Taxi Korthout. Eigenaar Bert Korthout luidt de noodklok.

Van de omzet van het taxibedrijf dat zowel zorgvervoer als straattaxi- en luchthavenvervoer verzorgd, ging in 2021 9,5 procent naar brandstof- en elektriciteitskosten. Door de steeds hogere brandstofprijzen is dit in de eerste twee maanden van 2022 opgelopen tot 11,5 procent. “We hebben nu acht elektrische voertuigen en zijn van plan om binnen een jaar nog 25 voertuigen te vervangen voor elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof.”

Momenteel verbruikt het bedrijf met 350 chauffeurs nog 80.000 tot 100.000 liter brandstof per maand. “De dieselprijzen zijn zoals iedereen weet ontzettend hard gestegen. Al ruim 30 procent sinds december en het wordt met de dag duurder vanwege de situatie in Oekraïne. In maart verwachten we daarom dat we 15 procent van onze omzet kwijt zijn aan brandstofkosten”, aldus de directeur.

Naast de ongekende stijging van de dieselprijzen, heeft het bedrijf ook last van de stijgende aardgasprijzen. “Momenteel hebben wij vijftig voertuigen rijden op de groengas CNG. Die prijzen zijn al helemaal geëxplodeerd. Het is ongeveer 75 procent duurder geworden in één jaar tijd. Als de situatie niet snel verandert, zullen we in gesprek moeten gaan met onze opdrachtgevers voor een – al dan niet tijdelijke – brandstoftoeslag om het vervoer veilig te stellen.”

Ook andere kosten lopen hoog op

De hoge brandstofprijzen leiden tot extra zorgen bij het taxibedrijf, die ook nog veel te maken heeft met de gevolgen van de coronacrisis. “Denk hierbij aan de uitval van chauffeurs met coronagerelateerde klachten. Momenteel gaat het om ruim 6 procent van het personeelsbestand”, aldus Korthout. De eerste maandag na de voorjaarsvakantie had het bedrijf er weer tien coronagevallen bij. Een verzekering voor verzuim is voor bedrijven met veel personeel volgens hem niet te betalen.

Bovendien loopt de uitstroom van personeel nog steeds door, waardoor ook de premies van de eigen risicoverzekering hoog oplopen. “Naar zo’n 35 procent. De instroom loopt nu wel redelijk, maar er is nog altijd een grote vraag naar chauffeurs die daardoor ook meer eisen stellen. Dit gaat gepaard met hogere kosten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kosten die gepaard gaan met de nieuwe regels voor de rij- en rusttijden.”

Storm op komst voor de branche

Korthout stelt dat het bedrijf met man en macht probeert om de kwaliteit van het zorgvervoer te behouden en de medewerkers volgens de cao te blijven betalen. “Maar ik denk dat er storm op komst is voor de taxibranche als er niks gaat veranderen aan de beloning. We hopen dan ook dat er bij de opdrachtgevers eindelijk een lichtje gaat branden en ze bereid zijn om 10 procent of meer extra te betalen voor de continuering van dit noodzakelijke zorgvervoer. Of ze dit gaan doen is de vraag waar ik en veel andere taxiondernemers het antwoord op willen”, besluit hij.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.