Interview

Vanderwou over groeien in crisistijd: ‘Doorgaan, met de blik op oneindig’

De VANDERWOU Groep uit Dongen bestaat dit jaar 95 jaar. Het bedrijf, dat sinds 2016 naast taxivervoer ook touringcarvervoer aanbiedt, maakt sinds 2011 een flinke groei door. De coronacrisis heeft dit niet afgeremd. Overnames gingen door en twee nieuwe bedrijfstakken werden opgezet: een schadeherstelbedrijf en een verkeersschool. Directeur Arjen van der Wou vertelt in gesprek met TaxiPro over de werkwijze van het bedrijf. 

Laurentius van der Wou, de overgrootvader van Arjen, heeft VANDERWOU in 1927 opgezet. Toentertijd was het een fietsenwerkplaats en daarna werd het een garagebedrijf. In 1933 werd de eerste auto aangekocht voor personenvervoer. “Omdat er meerdere auto’s in en rond het pand stonden, werd er wel eens gevraagd of er ook ook mensen van A naar B gebracht konden worden. Zo is de taxitak ontstaan”, legt Van der Wou uit.

De grootvader van Arjen nam het bedrijf uiteindelijk over en later stonden zijn ouders aan het roer. Arjen zelf kreeg in 2006 naast zijn opleiding een rol binnen het bedrijf, omdat zijn vader vanwege ziekte minder kon werken. In juni 2021 nam hij de aandelen volledig van zijn ouders over. “Hoewel de vroege binnenkomst onverwacht was, is het voortzetten van het bedrijf altijd wel mijn doel geweest”, vertelt hij. “Het bedrijf is – zoals de naam zegt – een groep. We hebben taxi’s en touringcars, doen autoservice en schadeherstel, verkopen midibussen en hebben nu ook de verkeersschool.”

Als het gaat om het personenvervoer heeft VANDERWOU inmiddels 130 chauffeurs en bijna 90 verschillende voertuigen. “Als je als bedrijf groter wordt, heb je niet overal zelf meer grip op. Het is te groot om overal zelf de leiding in te nemen. Vandaar dat we ervoor hebben gekozen om voor een paar takken binnen de groep mede-eigenaren aan te stellen met kennis van het vak. Daarnaast mogen we ook steunen op een geweldig aansturend team dat de zaken goed probeert te regelen voor zowel de klanten als de medewerkers.”

Andere takken van sport vanwege aanbestedingen

De uitbreiding naar andere bedrijfstakken is volgens Van der Wou een tactische stap. “Als taxibedrijf heb je voor het doelgroepenvervoer te maken met aanbestedingen. En ondanks dat je opdrachten goed uitvoert, kan je bepaald vervoer na een aantal jaren weer kwijtraken.” Om meer zekerheid te creëren is VANDERWOU zich gaan richten op andere takken van sport. Allemaal hebben deze raakvlakken met auto’s en vervoer.

Zo ook de verkeersschool, waar met ingang van 2022 rijlessen aangeboden worden. “Dit vonden wij als bedrijf een goede stap, zeker omdat het CBR de laatste jaren negatief in het nieuws is geweest vanwege de lange wachtlijsten. En natuurlijk ook omdat het goed aansluit bij de taxi-, schadeherstel- en autoservicetakken. Taxichauffeurs kunnen wij nu zelf gaan opleiden en werknemers die meer schade rijden, kunnen bij ons terecht om hun rijvaardigheid bij te spijkeren.”

Tekst loopt door onder de foto.

VANDERWOU Verkeersopleidingen.
VANDERWOU Verkeersopleidingen.

Flinke meevaller in coronatijd

Maar ook op het gebied van taxi- en touringcarvervoer heeft het bedrijf de afgelopen jaren niet stilgezeten. “In juni 2020 hebben we taxibedrijf Taxi Events uit Rijen overgenomen. De gesprekken hiervoor liepen al vlak voor de coronacrisis begon.” Daarnaast werden verschillende eenpitters overgenomen en in juli 2021 reisbureau Bos Coach Travel, maar ook losse touringcars en taxi’s werden overgekocht van bedrijven die er vanwege corona mee stopten. “Tevens hebben we een cabrio-feestbus aangeschaft en een Mercedes S-klasse voor luxe vervoer.”

Dit alles kon omdat VANDERWOU er vlak voor de eerste coronauitbraak een flinke hoeveelheid vast taxi- en touringcarwerk bijkreeg in Breda, vanwege het faillissement van TCR uit Zeeland. “Dat is wat ons door de coronatijd heeft getrokken. We hebben pas zes jaar een touringcarbedrijf en dit is een mooie meevaller geweest. We begonnen met zes touringcars en het zijn er nu 23. Deze opdracht heeft een flinke boost gegeven aan de touringcartak en we mogen dit vervoer nog zeker anderhalf jaar doen. Niet extreem lang, maar we kunnen dus nog even vooruit.”

Geen chauffeurs laten gaan

Dat het vervoer redelijk doorloopt, betekent wel dat er voldoende chauffeurs nodig zijn om de ritten te blijven rijden. Dit is vanwege het tekort aan chauffeurs in de branche niet een makkelijke opgave. Toch lukt het volgens Van der Wou nog om de planning rond te krijgen. “Het zou fijn zijn als het makkelijker zou gaan, maar gelukkig hebben we in ieder geval bijna niemand laten gaan vanwege corona. Natuurlijk waren er wel medewerkers die al rond de pensioengerechtigde leeftijd zaten, die het een mooi moment vonden om met het werk te stoppen.” Een enkeling daarvan heeft er volgens hem echter alweer voor gekozen om terug te keren, omdat zij het werk misten.

Tekst loopt door onder de foto.

Voertuigen VANDERWOU.
Voertuigen VANDERWOU.

Toekomstplannen

Voor wat betreft de toekomst hoopt Van der Wou dat het bedrijf verder kan groeien en dat corona daarom snel naar de achtergrond verdwijnt. Op het gebied van aanbestedingen voor het doelgroepenvervoer heeft hij zijn oog nog niet op een specifieke opdracht laten vallen. “Het komende jaar nog even niet, maar het jaar daarna komen er vast wel weer opdrachten op ons pad. We willen in ieder geval in gaan zetten op meer losse opdrachten. Want al die grote opdrachten zijn mooi als je ze hebt, maar als je ze kwijtraakt heb je de eerste tijd een probleem.”

Voor nu is Van der Wou gericht op het doen van meer overnames en het opzetten van meer nieuwe bedrijfstakken. “Maar ook werken aan het succes van de bestaande bedrijfstakken, met nieuwe klanten en opdrachten.” De ondernemer is blij dat alle initiatieven die het bedrijf tot nu toe is gestart, geslaagd zijn. “Dat alles wat je verzint als bedrijf lukt, is waar ik het meest trots op ben. En we gaan gewoon door, met – zoals wij altijd zeggen – de blik op oneindig.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vanderwou over groeien in crisistijd: ‘Doorgaan, met de blik op oneindig’ | TaxiPro
Interview

Vanderwou over groeien in crisistijd: ‘Doorgaan, met de blik op oneindig’

De VANDERWOU Groep uit Dongen bestaat dit jaar 95 jaar. Het bedrijf, dat sinds 2016 naast taxivervoer ook touringcarvervoer aanbiedt, maakt sinds 2011 een flinke groei door. De coronacrisis heeft dit niet afgeremd. Overnames gingen door en twee nieuwe bedrijfstakken werden opgezet: een schadeherstelbedrijf en een verkeersschool. Directeur Arjen van der Wou vertelt in gesprek met TaxiPro over de werkwijze van het bedrijf. 

Laurentius van der Wou, de overgrootvader van Arjen, heeft VANDERWOU in 1927 opgezet. Toentertijd was het een fietsenwerkplaats en daarna werd het een garagebedrijf. In 1933 werd de eerste auto aangekocht voor personenvervoer. “Omdat er meerdere auto’s in en rond het pand stonden, werd er wel eens gevraagd of er ook ook mensen van A naar B gebracht konden worden. Zo is de taxitak ontstaan”, legt Van der Wou uit.

De grootvader van Arjen nam het bedrijf uiteindelijk over en later stonden zijn ouders aan het roer. Arjen zelf kreeg in 2006 naast zijn opleiding een rol binnen het bedrijf, omdat zijn vader vanwege ziekte minder kon werken. In juni 2021 nam hij de aandelen volledig van zijn ouders over. “Hoewel de vroege binnenkomst onverwacht was, is het voortzetten van het bedrijf altijd wel mijn doel geweest”, vertelt hij. “Het bedrijf is – zoals de naam zegt – een groep. We hebben taxi’s en touringcars, doen autoservice en schadeherstel, verkopen midibussen en hebben nu ook de verkeersschool.”

Als het gaat om het personenvervoer heeft VANDERWOU inmiddels 130 chauffeurs en bijna 90 verschillende voertuigen. “Als je als bedrijf groter wordt, heb je niet overal zelf meer grip op. Het is te groot om overal zelf de leiding in te nemen. Vandaar dat we ervoor hebben gekozen om voor een paar takken binnen de groep mede-eigenaren aan te stellen met kennis van het vak. Daarnaast mogen we ook steunen op een geweldig aansturend team dat de zaken goed probeert te regelen voor zowel de klanten als de medewerkers.”

Andere takken van sport vanwege aanbestedingen

De uitbreiding naar andere bedrijfstakken is volgens Van der Wou een tactische stap. “Als taxibedrijf heb je voor het doelgroepenvervoer te maken met aanbestedingen. En ondanks dat je opdrachten goed uitvoert, kan je bepaald vervoer na een aantal jaren weer kwijtraken.” Om meer zekerheid te creëren is VANDERWOU zich gaan richten op andere takken van sport. Allemaal hebben deze raakvlakken met auto’s en vervoer.

Zo ook de verkeersschool, waar met ingang van 2022 rijlessen aangeboden worden. “Dit vonden wij als bedrijf een goede stap, zeker omdat het CBR de laatste jaren negatief in het nieuws is geweest vanwege de lange wachtlijsten. En natuurlijk ook omdat het goed aansluit bij de taxi-, schadeherstel- en autoservicetakken. Taxichauffeurs kunnen wij nu zelf gaan opleiden en werknemers die meer schade rijden, kunnen bij ons terecht om hun rijvaardigheid bij te spijkeren.”

Tekst loopt door onder de foto.

VANDERWOU Verkeersopleidingen.
VANDERWOU Verkeersopleidingen.

Flinke meevaller in coronatijd

Maar ook op het gebied van taxi- en touringcarvervoer heeft het bedrijf de afgelopen jaren niet stilgezeten. “In juni 2020 hebben we taxibedrijf Taxi Events uit Rijen overgenomen. De gesprekken hiervoor liepen al vlak voor de coronacrisis begon.” Daarnaast werden verschillende eenpitters overgenomen en in juli 2021 reisbureau Bos Coach Travel, maar ook losse touringcars en taxi’s werden overgekocht van bedrijven die er vanwege corona mee stopten. “Tevens hebben we een cabrio-feestbus aangeschaft en een Mercedes S-klasse voor luxe vervoer.”

Dit alles kon omdat VANDERWOU er vlak voor de eerste coronauitbraak een flinke hoeveelheid vast taxi- en touringcarwerk bijkreeg in Breda, vanwege het faillissement van TCR uit Zeeland. “Dat is wat ons door de coronatijd heeft getrokken. We hebben pas zes jaar een touringcarbedrijf en dit is een mooie meevaller geweest. We begonnen met zes touringcars en het zijn er nu 23. Deze opdracht heeft een flinke boost gegeven aan de touringcartak en we mogen dit vervoer nog zeker anderhalf jaar doen. Niet extreem lang, maar we kunnen dus nog even vooruit.”

Geen chauffeurs laten gaan

Dat het vervoer redelijk doorloopt, betekent wel dat er voldoende chauffeurs nodig zijn om de ritten te blijven rijden. Dit is vanwege het tekort aan chauffeurs in de branche niet een makkelijke opgave. Toch lukt het volgens Van der Wou nog om de planning rond te krijgen. “Het zou fijn zijn als het makkelijker zou gaan, maar gelukkig hebben we in ieder geval bijna niemand laten gaan vanwege corona. Natuurlijk waren er wel medewerkers die al rond de pensioengerechtigde leeftijd zaten, die het een mooi moment vonden om met het werk te stoppen.” Een enkeling daarvan heeft er volgens hem echter alweer voor gekozen om terug te keren, omdat zij het werk misten.

Tekst loopt door onder de foto.

Voertuigen VANDERWOU.
Voertuigen VANDERWOU.

Toekomstplannen

Voor wat betreft de toekomst hoopt Van der Wou dat het bedrijf verder kan groeien en dat corona daarom snel naar de achtergrond verdwijnt. Op het gebied van aanbestedingen voor het doelgroepenvervoer heeft hij zijn oog nog niet op een specifieke opdracht laten vallen. “Het komende jaar nog even niet, maar het jaar daarna komen er vast wel weer opdrachten op ons pad. We willen in ieder geval in gaan zetten op meer losse opdrachten. Want al die grote opdrachten zijn mooi als je ze hebt, maar als je ze kwijtraakt heb je de eerste tijd een probleem.”

Voor nu is Van der Wou gericht op het doen van meer overnames en het opzetten van meer nieuwe bedrijfstakken. “Maar ook werken aan het succes van de bestaande bedrijfstakken, met nieuwe klanten en opdrachten.” De ondernemer is blij dat alle initiatieven die het bedrijf tot nu toe is gestart, geslaagd zijn. “Dat alles wat je verzint als bedrijf lukt, is waar ik het meest trots op ben. En we gaan gewoon door, met – zoals wij altijd zeggen – de blik op oneindig.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.