‘Beter rijgedrag levert chauffeurs meer dan alleen financieel gewin op’
Welke voordelen kunnen taxichauffeurs halen uit een specifieke rijstijl? Uit cijfers van chauffeurs die aangesloten zijn bij taxiverzekeraar Traksi blijkt dat het voor iedereen mogelijk is om het rijgedrag te veranderen en te genieten van een lagere premie en minder verkeersboetes. Maar goed rijgedrag levert meer op dan alleen financiële voordelen op, benadrukt het bedrijf.
“Als je ziet hoe de mindset van klanten verandert, de bewustwording, op het moment dat er een kastje in de auto zit en ze weten dat ze voor hun rijgedrag beloond worden, gaan ze automatisch anders rijden”, aldus Maurits Basters van Traksi. Zo’n 80 procent van de verzekerden rijdt volgens de cijfers van Traksi ‘in het groen’. Dit houdt in dat chauffeurs goed rijgedrag vertonen. De maandelijkse premie van taxichauffeurs wordt bij Traksi op basis hiervan aangepast.
Een goede rijstijl verkleint de kans op schades, wat de maand erop een korting op de premie betekent. Maar door rustiger te rijden, heeft het voertuig ook minder vaak onderhoud nodig. Mogelijke problemen in de motor zijn bijvoorbeeld sneller zichtbaar. Als het gaat om slijtage van de banden, dan hebben het snel optrekken en hard afremmen daar volgens de verzekeraar veel invloed op. Door de auto rustiger op te laten komen en vaker op de motor af te remmen, zal slijtage aan de banden veel minder snel voorkomen.
Jaarlijks vijfhonderd liter benzine per auto minder
Een taxichauffeur die let op de manier waarop er wordt afgeremd en opgetrokken en die zich aan de maximumsnelheid houdt, bespaart daarnaast kosten op het brandstofverbruik. Traksi stelt dat taxichauffeurs vanaf het moment dat zij inzicht hebben in hun rijgedrag, op jaarbasis bijna 500 liter benzine per auto besparen. Deze besparing tikt vooral voor vlooteigenaren flink aan. Verder benadrukt de verzekeraar dat een chauffeur met minder brandstofverbruik ook een positieve bijdrage levert aan het milieu. De mate waarin de auto CO2-uitstoot verminderd namelijk, en dat is iets wat veel chauffeurs volgens Traksi aanspreekt.
Lees ook:
De grootste onzin die ik hier ooit gelezen heb!
Is dit knip en plakwerk?
Hoeveel taxi’s rijden er op benzine?
BIG BROTHER IS WATCHING YOU.
Dit is pure inbreuk op privacy.
Om Traksi in je wagen te krijgen moet je of bij TX-keur of bij een gemeentelijke keurmerk zijn aangesloten.
Ik heb mijn eigen keurmerk: Altijd schadevrij gereden sinds 1976 op de taxi.
Discriminatie ten top
De meeste chauffeurs rijden best netjes.
Idioten op de weg zullen er altijd zijn.
Gelukkig voor vezekeraars, anders hebben geen brood.
Ons wagenpark verbruikt gemiddeld 1:18
Probeer daarop maar eens 500 liter te bezuinigen.
Op de standplaats geen kachel en in de zomer geen airco gebruiken ja.
Doet Maurits Basters dat ook op zijn kantoor? Misschien kan dan de premie omlaag.
De omzet is 2 jaar 80% gedaald, de premie ? Onbetaalbaar ook bij 70% no claim .
Over financieel gewin gesproken.
De grootste onzin die er is. Alles laten monitoren voor een beetje korting en brandstofbesparing waardoor je dus altijd op ‘eieren’ moet rijden, dan is de fun er zo vanaf.
Onze schadevrije jaren spreken voor zich, heb ik niet nog een zwarte doos voor nodig.
500 liter brandstof bezuinigen ? Dat is dan gemiddeld zo’n € 2000.- per jaar. Dan zou ik zeggen beloon dan die chauffeur voor 75 % en de werkgever voor 25 %
sorry € 1.000.-
Dus Pierre als jij tot nu toe geld verspilde (van je werkgever) door je rijstijl zou je beloond moeten worden omdat je nu gemonitord wordt en nu min of meer gedwongen wordt normaal te gaan rijden?
ja natuurlijk je geeft wel een deel van het rijden met plezier op !
Dan is Traxi schijnbaar niet de ideale verzekering voor jou, die 75% krijg je toch niet en je rijplezier is verdwenen.
Dus laat Traxi het maar bekijken, ben gekke henkie niet.