Hoe ga je om met agressieve taxipassagiers?
In de taxi komen geregeld geweldsincidenten voor, zowel verbaal als fysiek. Hoe kan je als chauffeur het best handelen in dit soort dreigende situaties? Agressietrainer Jannie de Jong vertelt hier alles over. Zij helpt al meer dan veertig jaar onder meer vervoerders met omgaan met agressie.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: wat is de belangrijkste tip?
âDat hangt af van het type agressie. Gaat het om verbale agressie, zoals belediging of bedreiging, pas dan het keuzemodel toe. Zeg bijvoorbeeld: als je doorgaat met schelden, bel ik de politie en ga je eruit. Als je stopt, kun je lekker blijven zitten. Dus wat wil je? De verantwoordelijkheid voor agressie hoort bij de dader te liggen. Als je dat ook echt zo benoemt, kan die zich realiseren dat er geen consequenties zijn als gedrag wordt veranderd.â
Wat als het helemaal mis en het omslaat naar fysieke agressie?
âEen agressor die besluit om te gaan vechten, heeft niks te verliezen. Je kan veel doen aan preventie door afstand te houden, een neutrale houding aan te nemen, rustig te blijven ademen en het keuzemodel toe te passen. Door in elk geval niet de strijd aan te gaan, wordt vaak fysieke agressie voorkomen. En als mensen je dan alsnog aanvallen, hebben ze niks te verliezen en dat kun je dan niet voorkomen. Dan kun je niets anders dan jezelf in veiligheid brengen en die persoon bij de volgende gelegenheid eruit laten halen.â
Hoe kun je iemand trainen om rustig te blijven en autoriteit uit te stralen?
âWat we vooral trainen is de basis waardoor je getriggerd wordt. Op dat moment moet je zorgen dat je fysieke controle hebt: haal adem, ontspan je spieren en neem een minuut de tijd. Dan heb je autoriteit en zelfcontrole en dus controle over je eigen reactie. Laat als chauffeur zien dat de taxi van jou is en jij bepaalt wat er gebeurt.â
Onlangs verscheen je boek âHelp ik word gemanipuleerdâ. Is manipulatie weer een andere tak van sport?
âIn die gevallen is de agressor er echt doelbewust op uit om de ander over de grens te trekken. Reken er maar op dat juist dat gebeurt. Het is echt niet zo moeilijk. Wat knap van je, dat je op mondkapjes kan controleren. Dat je daarvoor opgeleid bent! Iedereen wordt daardoor getriggerd. En voor je het weet grijp je iemand beet en heb jij het gedaan. Dat is een veel lastigere situatie. Ga vooral nooit de discussie aan. Geef ze weer de keuze om te stoppen of de taxi te verlaten. Nog beter is om te zeggen dat je het gedrag ervaart als beledigend, kleinerend of neerbuigend.â
Lees ook:Â
Deze mevrouw slaat wel erg veel wartaal uit, zoals bij fysieke agressie de agressor bij de volgende halte er uit laten halen, door wie?
Deze mevrouw heeft er geen flauw benul van hoe dit in/met een taxi werkt.
Maar Peter, “Nog beter is om te zeggen dat je het gedrag ervaart als beledigend, kleinerend of neerbuigend.”
dat helpt pas echt.
De klant die me fysiek aanraakt mag van geluk spreken dat ik de taxi niet tegen een boom parkeer met 100kmh.
Wat een onzin dit verhaal.
TaxiPro ga is schrijven over dingen die er echt toe doen!
Of doe iets voor de chauffeurs.
Wat een slap geklets, duidelijk dat deze z.g.n. trainer nog nooit midden in de nacht met een totaal doorgedraaide passagier te maken heeft gehad. Soms zijn ze dronken of gewoon agressief, probeer een een stad o.i.d. naar de dichtstbijzijnde taxistandplaats te rijden en roep dat hulp in, dat heb ik heel veel jaren geleden een paar keer gedaan, vanuit Utrecht naar Amsterdam. Als ik niet vertrouwde op een goede afloop reed ik naar de eerste de beste standplaats en zij dat ik niet verder mocht.
En als zo’n iemand dan een klacht over je indient omdat je een reactie hebt gegeven, is de chauffeur de pineut. Want wat voor onzin een klant ook mag zeggen het is altijd jouw schuld. Het ontbreekt de chauffeur volledig aan vertrouwen en steun van de werkgever. Je staat overal alleen voor en hoe je het ook oplost, je hebt het altijd verkeerd gedaan… Iedere taxichauffeur kan je over de meest idiote dingen die je met klanten meemaakt vertellen. Maar steun en/of begrip zul je niet ontvangen.
Dan heb je toch gewoon de verkeerde werkgever, niet alles en iedereen over een kam scheren.