Onderhandelingsresultaat nieuwe taxi-cao: 2,5 procent loonsverhoging
Een nieuwe cao is in zicht voor de circa 27.000 taxi- en zorgvervoerchauffeurs die Nederland telt. De lonen gaan per 1 januari 2022 omhoog met 2,5 procent. De vakbonden hebben onder andere hierover afspraken gemaakt met KNV. Het laatste woord is nu aan de leden, die nog kunnen stemmen tot 15 november.
De huidige cao loopt eind dit jaar af. De nieuwe cao zal een looptijd hebben van een jaar, van 1 januari 2022 tot 1 januari 2023. Naast de loonsverhoging van 2,5 procent zijn ook afspraken gemaakt over de zogenaamde ‘verloonde tijd’, legt vakbondsbestuurder Meindert Gorter uit. “Zorgvervoer- en taxichauffeurs hebben tijdens ritten vaak te maken met onderbrekingen. Dan speelt altijd de vraag welke tijd wel en niet wordt uitbetaald. Het kan maar zo zijn dat jij twaalf uur beschikbaar moet zijn op een dag en toch maar vijf uur krijgt uitbetaald.”
In de nieuwe cao verdwijnt de huidige regeling met niet betaalde onderbrekingen. Dan krijgen deze chauffeurs die een primaire dienst leveren – namelijk mobiliteit voor kinderen, zieken en ouderen – tijdens deze onderbrekingen wel betaald. Er komt een regeling van 12,5 procent pauze in één dienst. “Dat houdt in dat ze vanaf nu een normale pauze hanteren voor de chauffeurs in plaats van dat alle onderbrekingen in een dienst voor de rekening van de werknemer komen”, legt Gorter uit. Deze wijziging gaat ook in op 1 januari 2022.
Nog wensen over voor volgende onderhandelingen
FNV Vervoer heeft wel nog wat wensen over voor de volgende cao-onderhandelingen. “Het belangrijkste is dat het loon een bodem krijgt van minimaal 14 euro per uur. Ook moet er een functiedifferentiatie komen in het loongebouw. Nu hebben mensen geen enkel perspectief om door te groeien. Ook krijgen de medewerkers maar 23 vakantiedagen en hebben ze hele kleine contracten waarmee ze geen leefbaar inkomen kunnen verdienen.’
Wat wel al is afgesproken met de werkgeversorganisatie is dat er een (verplicht) digitaal loonportaal komt, waarbij de begin- en eindtijden van de chauffeurs moeten worden ingevoerd. Dat nieuwe portaal vormt de basis voor de maandelijkse loonbetaling van de chauffeurs. “Dit maakt het meteen ook makkelijker om te controleren of alle diensturen ook netjes worden betaald.”
‘Chauffeurs zijn onmisbaar’
Het overgrote deel van de tijd, namelijk 80 á 90 procent, vervoeren de chauffeurs in de sector kinderen, ouderen en zieke mensen naar speciaal onderwijs, dagbesteding of bijvoorbeeld het ziekenhuis. Het zijn meestal de gemeenten en de grote verzekeraars die contracten afsluiten met de zorgvervoerders. De chauffeurs zijn volgens Gorter echter onmisbaar. “Zij voeren een primaire dienst uit en zorgen dat grote groepen in onze samenleving mobiel blijven en dus kunnen blijven participeren in onze maatschappij.”
Lees ook:
Zijn de bden er weer mooi ingetuind. 😂
12.5 % pauze in een dienst van 8 uur betekent 30 minuten pauze en 30 gratis werken voor het baasje
Hoezo geen 6.25 % pauze per dienst???
Betekend schaal 3 14 euro en de rest daat boven?
Er worden steed meer schalen weg gehaald aan de onderkant, maar er komen geen schalen bij aan de boven kant,
Dus je komt steeds sneller aan de maximale schaal.
Pas dat ook eens aan.
We hadden ook afgesproken om het onregelmatigheid toeslag terug te halen??
Daar lees ik niks van?
In de c.a.o commissie!Daar moeten de kaderleden een gauw achteraan!!
Dat verhoogt de de lonen ook!!! Dus alle leden in het verweer en ook terug draaien 70% ziekte uitkering!!!
Ik ben voor de harde aanpak van de werkgevers : 1e loontrede naar € 15.- Onregelmatigheidstoeslag 33 % zaterdag toeslag 150 % Zondagtoeslag 175 % en anders staken en tijdens de staking ook eisen dat de niet betaalde uren tijdens de staking gewoon doorbetaald worden.
Gooi die boel maar plat