Onderzoek: meeste Uberchauffeurs willen niet in loondienst

Passagier Uber
Foto: Uber

Uber heeft zijn gelijk bevestigd: de chauffeurs die via hen werken, willen veelal niet in loondienst werken. Dit blijkt uit een enquête die het bedrijf samen met vijf andere platformbedrijven heeft uitgezet onder bijna 1300 bezorgers, chauffeurs en klussers. 

De ondervraagde platformwerkers doen het werk als zzp’er en tweederde houdt dit ook graag zo, meldt Trouw. Slechts 17 procent wil in loondienst werken. Nadat de rechter in september oordeelde dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en het bedrijf zich dus aan de Taxi-cao moet houden, gaf Uber aan teleurgesteld te zijn met de uitspraak.

Door de uitspraak van de rechter zouden de chauffeurs meer loon en rechten moeten krijgen bij bijvoorbeeld ontslag of ziekte. Het taxiplatform brengt dit vooralsnog niet in praktijk omdat de zpp’ers volgens hen helemaal niet in loondienst willen. Uber gaat daarom ook in hoger beroep.

De enquête brengt in beeld wat dan wel de wensen van de platformwerkers zijn. Het grootste voordeel van platformwerk dat werd genoemd is de flexibiliteit ervan. 68 procent gaf dit aan. De vaakst genoemde nadelen waren ‘geen inkomen bij vakantie of ziekte’, ‘geen zekerheid dat er genoeg werk is’ en ‘minder financiële zekerheid’. Dit werd aangegeven door zo’n 40 procent van de respondenten.

Vraagtekens bij de vraagstelling

Ook moest de keuze worden gemaakt tussen ‘werken via platform: flexibiliteit’ of ‘werken in loondienst: zekerheid van vaste tijden/diensten’. 58 procent koos voor de eerste optie. Er worden wel vraagtekens gezet bij de koppeling tussen ‘loondienst’ en ‘vaste werktijden’, omdat dit laatste precies zou zijn wat veel platformwerkers minder fijn vinden aan werken in loondienst. De vraag is of de uitkomst anders was geweest als loondienst was gekoppeld aan bijvoorbeeld financiële zekerheid. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat als meer zekerheid leidt tot een lager inkomen, het inkomen voor de platformwerkers zwaarder weegt.

FNV blijft pleiten voor handhaving

Met deze onderzoeksresultaten als ondersteuning, doen de platformbedrijven een oproep aan de politiek om beleid te maken dat “recht doet aan de diverse en dynamische arbeidsmarkt van de 21e eeuw.” Vakbond FNV gaat daarentegen verder met pleiten dat de politiek inzet op handhaving van de uitspraak tegen Uber. Bij een recente actie van de vakbond gaven politici aan dat zij zich hier nogmaals voor zouden inzetten in de Tweede Kamer. De hoop van FNV is dat de politiek verantwoordelijkheid neemt totdat “het probleem van schijnzelfstandigheid” is opgelost.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Onderzoek: meeste Uberchauffeurs willen niet in loondienst”

Stef Bouwhuis|14.10.21|11:53

Het FNV zou niet alleen voor het omzetten naar werknemers moeten gaan, maar voor een gelijkwaardige betaling aan zelfstandigen qua vergoedingen als aan een CAO loon werknemer. Dan kan de chauffeur zelf kiezen, maar is er geen concurrentie meer op loon en vergoedingen tussen zelfstandige en werknemer. Dus een zelfstandige krijgt ook een pensioenvergoeding; alleen beter niet in cash, want dan wordt dat als extra inkomen beschouwd, maar bijvoorbeeld in de vorm van coupons. Denk eens creatief FNV.

Viptouringcar.nl|19.10.21|14:54

Een eigen onderzoek in dezen is toch een beetje hetzelfde als: Wij van WC-eend…

Onderzoek: meeste Uberchauffeurs willen niet in loondienst | TaxiPro

Onderzoek: meeste Uberchauffeurs willen niet in loondienst

Passagier Uber
Foto: Uber

Uber heeft zijn gelijk bevestigd: de chauffeurs die via hen werken, willen veelal niet in loondienst werken. Dit blijkt uit een enquête die het bedrijf samen met vijf andere platformbedrijven heeft uitgezet onder bijna 1300 bezorgers, chauffeurs en klussers. 

De ondervraagde platformwerkers doen het werk als zzp’er en tweederde houdt dit ook graag zo, meldt Trouw. Slechts 17 procent wil in loondienst werken. Nadat de rechter in september oordeelde dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en het bedrijf zich dus aan de Taxi-cao moet houden, gaf Uber aan teleurgesteld te zijn met de uitspraak.

Door de uitspraak van de rechter zouden de chauffeurs meer loon en rechten moeten krijgen bij bijvoorbeeld ontslag of ziekte. Het taxiplatform brengt dit vooralsnog niet in praktijk omdat de zpp’ers volgens hen helemaal niet in loondienst willen. Uber gaat daarom ook in hoger beroep.

De enquête brengt in beeld wat dan wel de wensen van de platformwerkers zijn. Het grootste voordeel van platformwerk dat werd genoemd is de flexibiliteit ervan. 68 procent gaf dit aan. De vaakst genoemde nadelen waren ‘geen inkomen bij vakantie of ziekte’, ‘geen zekerheid dat er genoeg werk is’ en ‘minder financiële zekerheid’. Dit werd aangegeven door zo’n 40 procent van de respondenten.

Vraagtekens bij de vraagstelling

Ook moest de keuze worden gemaakt tussen ‘werken via platform: flexibiliteit’ of ‘werken in loondienst: zekerheid van vaste tijden/diensten’. 58 procent koos voor de eerste optie. Er worden wel vraagtekens gezet bij de koppeling tussen ‘loondienst’ en ‘vaste werktijden’, omdat dit laatste precies zou zijn wat veel platformwerkers minder fijn vinden aan werken in loondienst. De vraag is of de uitkomst anders was geweest als loondienst was gekoppeld aan bijvoorbeeld financiële zekerheid. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat als meer zekerheid leidt tot een lager inkomen, het inkomen voor de platformwerkers zwaarder weegt.

FNV blijft pleiten voor handhaving

Met deze onderzoeksresultaten als ondersteuning, doen de platformbedrijven een oproep aan de politiek om beleid te maken dat “recht doet aan de diverse en dynamische arbeidsmarkt van de 21e eeuw.” Vakbond FNV gaat daarentegen verder met pleiten dat de politiek inzet op handhaving van de uitspraak tegen Uber. Bij een recente actie van de vakbond gaven politici aan dat zij zich hier nogmaals voor zouden inzetten in de Tweede Kamer. De hoop van FNV is dat de politiek verantwoordelijkheid neemt totdat “het probleem van schijnzelfstandigheid” is opgelost.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Onderzoek: meeste Uberchauffeurs willen niet in loondienst”

Stef Bouwhuis|14.10.21|11:53

Het FNV zou niet alleen voor het omzetten naar werknemers moeten gaan, maar voor een gelijkwaardige betaling aan zelfstandigen qua vergoedingen als aan een CAO loon werknemer. Dan kan de chauffeur zelf kiezen, maar is er geen concurrentie meer op loon en vergoedingen tussen zelfstandige en werknemer. Dus een zelfstandige krijgt ook een pensioenvergoeding; alleen beter niet in cash, want dan wordt dat als extra inkomen beschouwd, maar bijvoorbeeld in de vorm van coupons. Denk eens creatief FNV.

Viptouringcar.nl|19.10.21|14:54

Een eigen onderzoek in dezen is toch een beetje hetzelfde als: Wij van WC-eend…