Samenwerking ILT en Amsterdam uitgebreid voor beter taxitoezicht
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de gemeente Amsterdam werken regelmatig samen bij taxicontroles. Deze samenwerking wordt nu geïntensiveerd, onder andere door elkaars informatiepositie te versterken. Zo willen de partijen nog beter in staat zijn om op te treden tegen overtreders.
Inspecteur-generaal Jan van den Bos van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) bracht op vrijdag 24 september een werkbezoek aan de gemeente Amsterdam. Hij maakte kennis met Egbert de Vries, die sinds januari wethouder voor verkeer en vervoer, water en luchtkwaliteit is van de stad.
Tijdens het bezoek werd de samenwerking besproken. Het ging onder meer over de rollen van de gemeente en de ILT op de taximarkt, die van elkaar verschillen. Zo controleert de ILT onder meer of een chauffeur beschikt over een (landelijk) geldige chauffeurskaart, een landelijke (Wp2000-)vergunning of in dienst is van een vergunninghouder taxi en de verplichte boordcomputer taxi gebruikt.
Lees ook: ILT wil afname taxi-ongevallen en illegaal taxivervoer
Ook controleert de ILT op de naleving van de arbeids- en rusttijden. Dat wordt zowel via controles op straat gedaan als via digitale inspecties. De gemeentelijke BOA’s controleren daarentegen op de de naleving van de regels voor de lokale opstapmarkt. Volgens Van den Bos kan er echter effectiever worden gehandhaaft door te kijken naar wie welke bevoegdheden heeft en waar zij elkaar kunnen aanvullen en versterken.
Slimmere inzet van capaciteit
De inspecteur-generaal stelt dat de gemeente beschikt over een schat aan informatie die voor de ILT behulpzaam kan zijn. “Als chauffeurs zich niet aan de gemeentelijke regels houden, kan dat een indicatie zijn dat ze zich ook niet aan de regels uit de Wp2000 houden. Door elkaars informatiepositie te versterken, kunnen we slimmere keuzes maken bij de inzet van onze capaciteit om zo een maximaal maatschappelijk nut te bereiken.”
Naast het uitwisselen van informatie en gezamenlijke controles kan ook de uitbreiding van de bevoegdheden van gemeentelijke BOA’s helpen. In Amsterdam loopt er nu, net als in Rotterdam en Breda, een pilot waarbij BOA’s mogen handhaven op terreinen die normaliter voorbehouden zijn aan de ILT en de politie. Het gaat dan om de afwezigheid van de geldige chauffeurskaart, het vervoeren van meer personen dan waarvoor de taxi is goedgekeurd, het gebruikmaken van een ongekeurde taxi en het niet goed bekendmaken van de tarieven.
Gezamenlijke handhavingsactie
De inspecteur-generaal en de wethouder waren vrijdag ook bij een gezamenlijke controleactie op het Oosterdok door de ILT, Amsterdamse politie en BOA’s. In totaal werden 76 taxi’s tijdens deze actie gecontroleerd. De ILT legde twee keer een bevel tot staken arbeid op. In beide gevallen hadden de taxichauffeurs onvoldoende rust genoten. Daarnaast werd ook twee keer een proces-verbaal opgemaakt voor het niet bijhouden van de ritadministratie in de boordcomputer taxi.
De politie maakte diverse keren proces-verbaal op. Onder andere omdat het rijbewijs of kenteken niet voldeed of omdat de taxichauffeur reed met gladde banden. De gemeente constateerde een aantal keer onregelmatigheden met het daklicht. “Het bleek vrijdag maar weer eens dat de samenwerking op straat op orde is. Onze inspecteurs, de BOA’s en de politie: iedereen wist wat zijn of haar rol was. Als we deze geoliede machine ook op andere vlakken kunnen uitbreiden, vergroten we het effect van ons gezamenlijk toezicht”, aldus Van den Bos.
Lees ook: Touringcar blijkt opnieuw succesvol handhavingsmiddel voor politie