Rechter oordeelt: Uber-chauffeurs zijn werknemers
De rechter heeft vakbond FNV in het gelijk gesteld in de rechtszaak die was aangespannen tegen Uber. Volgens Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter, laat de uitspraak zien wat FNV al jaren zegt: Uber is een werkgever en de chauffeurs werknemers, dus moet Uber zich aan de cao Taxivervoer houden.
De vakbond spreekt over een grote overwinning voor de rechten van de chauffeurs. “Het is ook een signaal naar Den Haag dat dit soort constructies illegaal zijn en dat de wet dus gehandhaafd moet gaan worden”, aldus Boufangacha.
FNV sleepte Uber eind vorig jaar voor de rechter, omdat de chauffeurs volgens de vakbond te weinig verdienen en nauwelijks rechten hebben. Uber zegt dat de chauffeurs die via hun app werken zelfstandigen zijn, maar dat heeft de rechter nu dus tegengesproken. FNV reageert daar als volgt op: “Echte zzp’ers kunnen zelf hun tarief bepalen en bepalen zelf hoe ze hun werk uitvoeren. Bij chauffeurs die voor Uber rijden, is dat niet het geval. Uber bepaalt het uurtarief, wie er wel of niet in de app komt, wie welke rit krijgt en hoe de ritten worden uitgevoerd.”
Automatisch in dienst
Door de uitspraak van de rechter zijn de Uber-chauffeurs vanaf nu automatisch bij Uber in dienst en moet het taxibedrijf de chauffeurs betalen en behandelen volgens de cao Taxivervoer. Daardoor krijgen ze meer loon en meer rechten bij bijvoorbeeld ontslag of ziekte. “Allemaal zaken die niet meer dan normaal zouden moeten zijn in een land als het onze. Het is schandalig dat het kabinet de handhaving tegen dit soort praktijken niet oppakt”, aldus FNV.
Volgens de bond past deze uitspraak bij de steeds groter wordende weerstand in de maatschappij tegen schijnzelfstandigheid en de uitbuiting die daarbij komt kijken. FNV pakt meerdere platforms aan die van deze constructies profiteren en won onlangs in hoger beroep van Deliveroo.
Ook vanuit de politiek komt er steeds meer verzet tegen het uitwassen van flexwerk. Vorig jaar sprak de commissie Borstlap zich hier al tegen uit en in juni adviseerde de SER om werkenden met een uurtarief onder de 30 tot 35 euro automatisch als werknemers te zien en niet van als zzp’er.
Lees ook:
En dan zijn nu dus alle centrales in Nederland die met aangesloten ondernemers werken de lul. Ik denk dat er niet veel aangesloten ondernemers zijn die nu in loondienst willen. Volgens FNV bepaalt Uber de rit prijs. Weten ze daar wel dat voor alle andere taxi ondernemers de overheid de metertarieven bepaald? Laat FNV zich nu lekker inzetten voor werknemers, komen de ondernemers wel voor zichzelf op.
Uber gaat in beroep. Brussel heeft ze ook op het paard geholpen dus je weet al welke kant het opgaat.
Nog meer betalen voor een onbeschofte hork achter het stuur😂
Zoals wereldwijd al bekend is is er natuurlijk veel meer aan de hand bij dit platform. Als je als platform zoveel geld hebt en jaren lang verliezen kan lijden om de boel maar over te nemen dan is er ook sprake van oneerlijke concurrentie! Welk bedrijf (klein of groot) kan nou concurreren tegen zo een grote speler die miljarden verliezen maakt en toch voort kan bestaan en zelfs verder kan groeien om uiteindelijk alles verder over te nemen? Overheden moeten de wetten en regels voor dit soort
Platforms keihard gaan aanpakken. Ik kreeg laatst ook reclame binnen van Uber eats dat ik bij de eerste bestelling gratis 20 euro besteding tegoed kreeg! Meteen de prullenbak in natuurlijk. Klinkt allemaal mooi maar naast hun agressieve strategische groei om uiteindelijk de grootste te worden ben ik me er ook van bewust wat zij met persoonsgegevens en data doen. Mensen zouden echt wakker moeten worden. Het is allemaal handig en goedkoop en geweldig maar dit heeft een keerzijde!
Ik persoonlijk gun mijn geld liever rechtstreeks aan ondernemers die daar keihard voor werken en en een top product neerzetten of een top service verlenen. Zonder tussenkomst van bemiddelaars of platforms kan het ook en kan bijv zo een ondernemer nog voort blijven bestaan en verder investeren voor zijn of haar bedrijf. Met het toestaan van dit soort gevaarlijke kapitalistische platforms zullen (kleine) ondernemers op lange termijn het niet redden of uitgebuit worden door dit soort platforms.
Als je kijkt naar de horeca en taxibranche dan is daar soms al sprake van. Dan is er al sprake van uitbuiting. Met het toestaan van dit soort kapitalistische platforms zal het dus niks goeds brengen voor onze samenleving. Dan is straks alles in handen van de big tech en dat wil je als samenleving echt niet willen hebben. Dan heb je de kapper of de bakker enz die ook zowat uitgebuit gaan worden. Mensen denk na! Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is leuk maar dit alles heeft een keerzijde!
Bestel nou eens via uber Eats.. Dan zie je wat je bereikt met die race. Stuk voor stuk totop de tand afgeleefde lui die met de trein naar een andere plaats heenreizen om een paar grijpstuivers te verdienen. Je moet je schamen als je daar aan meewerkt. Plus, al die commissie gaat linea recta naar de Bahama’s of Maagdeneilanden. Flikkert Pablo voor jou deur van de fiets dan is het wel jij en de rest van je stadje welke Pablo’s dikke ziekenhuisrekeningen moet betalen. Niet Uber.
En met die “taxiplatforms” is het net zo. Kijk nou eens wat dat heeft gebracht. Iedereen ziet dat dat geen pensioen opleverd. En wie gaat dat uiteindelijk betalen? Juist. Jij. Die zo graag NU een goedkope taxi wil en die uitgeknepen broodrijder ook nog ff 3 sterren geeft omdat ie geen Green Deal softdrink voor je koud heeft staan. Een dikke sigaar uit eigen doos. Dat is het. Uber 12 jaar in Nederland? 12 years a slavedriver zul je bedoelen.
Krijg net over mogelijke gevolgen van de uitspraak.
Ik heb vanaf maart vorig jaar tot en met 30 september dit jaar tozo uitkering.
Misschien kan de overheid eisen om dat terug te betalen? Maar via Uber heb ik gedurende die tijd niet gewerkt. Gaat of uber mij gedurende die periode loon doorbetalen of gaat overheid het misschien af zien? Het mag toch niet dat ik het uit eigen zak betaal? Heb het geld niet?
Het FNV klopt zichzelf op de borst maar heeft ons, succesvolle Uber Drivers, van de wal in de sloot geholpen. Er wordt altijd maar gezegd dat wij weinig verdienen, zodat ik me schaam om te zeggen dat ik Uber Driver ben, maar na aftrek van alle kosten hou ik meer over dan dat armoedig CAO loontje waar FNV ons in wil proppen. En ik kan rekenen ja, of anders wel mijn boekhouder. Maar niemand wil naar ons luisteren, FNV niet, de journalisten en media niet, de rechters niet. Waarom eigenlijk niet ?
@friederich jij noemt jezelf dus een succesvolle Uber driver? Wat houdt dat in dan? Werkweken van 60+ uur? Van Amsterdam naar Tokio rijden voor een tientje? Apart wist niet dat er “succesvolle Uber” drivers bestonden! En je hoeft je zeker niet te schamen hoor maar besef wel dat na zo een uitspraak een CAO loon niet de enige uitkomst hoeft te zijn. Eerlijkere (rit)prijzen en minder commissie betalen is ook een optie. Alleen dan pas lijkt het mij rendabel om voor een dergelijk platform te rijden.
Uiteindelijk zullen we moeten zien hoe dit op lange termijn gaat uitpakken. Er moet gekeken worden naar de wet en naar wat wel en niet kan of mag. De Nederlandse wet zou de kleine ondernemer moeten beschermen tegen dit soort platformen die zich strafbaar maken aan allerlei wanpraktijken zoals oneerlijke concurrentie, data misbruik, privacy schending, uitbuiting enz. Waar het uiteindelijk denk ik om gaat is dat freelancers of zzp’ers beter behandeld moeten worden door dergelijke grote platformen
@ Taxi Amsterdam. werkweken van 60 + uur en van Amsterdam naar Tokio voor een tientje zijn dooddoeners. Dit soort dingen wordt vaak gezegd. In de afgelopen 14 daagse cyclus ben ik 4 dagen vrij geweest ( 2 vrije dagen per week ) In de resterende 10 dagen van de 14 heb ik 2005 Euro bij elkaar gereden in een BCT diensttijd van 91:54 uur, waarvan 71:45 uur online met Uber. Dat is dus een gemiddelde van 27,94 per uur online.
@ Taxi Amsterdam : De 20 uur pauze, dus die ik niet online was, maar BCT wel ingelogd, heb ik lekker in de taxi geslapen (powernap) gewinkeld bij Action, Mediamarkt, etc en vrijwilligerswerk gedaan. Ik schaam me niet omdat ik Uber Driver ben maar wel omdat de mensen door de media en door het FNV denken dat ik zo weinig verdien en mij zielig vinden terwijl dat helemaal niet nodig is.
@ Friederich Raymond Eysbach, moet er van de omzet die je noemt nog de provisie afgetrokken worden, of is deze er al af gehouden? En is de omzet die je noemt inclusief btw?
@ Peter Toonen : Het bedrag dat ik heb genoemd moest 2057,81 zijn (kon bericht niet meer verbeteren) en is resultaat van een som. De som is : totaalomzet met 9 % BTW belast = 2775,90 + fooi = 47 – servicekosten Uber = 632,18 – BTW over servicekosten Uber = 132,91. Maar BTW over de servicekosten kan ik terugvragen dus komt het bedrag op 2190,72 gedeeld door 71:45 uur online Uber : 30,66 per uur. FNV/media noemen het terugvragen van de BTW bewust niet zodat uurbedrag lager lijkt dan werkelijk.
Je rekent wel heel mooi Friedrich. Er van uitgaande die 2050€ ex provisie is. Btw moet je betalen, krijg je er niet bij. Dus ong.€1800 omzet. Je moet geen 71 uur tellen, maar 91 dat is je diensttijd,maar goed als dat echt pauze is dan gaan we van 71uur uit. Je hebt ook kosten. Ik schat gemiddeld €350 per week. Dus 1800-350 = 1450. Delen door 71 uur =€20 per uur. Daarvan moet je je ook verzekeren en pension opbouwen. Ik kan hier hele rekensommen gaan maken,maar uber is beste mee af, niet jij.
Even voor de goede orde, met jouw 27€ per uur doe je het waarschijnlijk beter dan de meeste taxirijders. Maar ik zou toch iets anders gaan doen als je een leuk leven wilt , ook na je 65e. Bouwvakkers pakken minimaal €40 per uur, met minder kosten. In jouw regio amsterdam is het minimaal €60 trouwens
Oh zit een rekenfoutje in, dan is het nog nadeliger. Toch doe je her met 27€ beter dan de gemiddelde taxirijder. Maar in dienst ben je beter af
Rij de zwart, wat maak jij je druk?? Dat zegt wel wat over je woede! Elk chauffeur kiest er zelf voor uiteindelijk.. wie denk je dat de winnaar is (fnv) die zien het liefst iedereen in loondienst uiteraard. Geloof mij er word nu beslist door de rechter dankzij fnv over het lot van ong 4K chauffeurs waarvan 93% het ermee eens is.. en uiteraard uber gaat aan z’n app werken en tarieven.
93% mee eens is om te rijden via uber
93% is het eens met het rijden via uber, en ze leven toch? Ze hebben geen uitkering..
93% wilt voor uber blijven rijden als zelfstandig ondernemer en geen loondienst
93 procent van de drivers is het eens met uber, ze willen zelfstandig blijven
Galles woede maak jij er zelf van. Maar het is oneerlijke concurrentie. Daar ben ik bijvoorbeeld indirect de dupe van. Het is moderne slavernij. Maar jij maakt je misschien liever druk over de slavenhandel van 400jaar geleden. Weet ik niet, maar zou kunnen. Als nederlandse samenleving zijn we hier op termijn ook de dupe van. Maar goed, ik zal me er verder niet meer druk om maken. Veel succes verder met het uberleven
Rik, ik weet wat ik zeg ik heb jarenlang tca gereden voordat de andere tto cowboys het kwamen verzieken. Uber heeft hier niks mee te maken ze spelen in op de markt (veilig, betrouwbaar) en de chauffeur die met ze in zee gaat kiest er toch zelf voor?? Denk je dat domino s pizza een hele zaak gaat starten als de buurman pizza s voor 5 eu verkoopt? Geloof mij ik weet wat er speelt en jijen vele ook? Uber word genaaid door valse meldingen
Wat ik niet begrijp: praat met de huidige chauffeurs die tevreden zijn en niet met ex chauffeurs of tto chauffeurs.
Er word nu over de chauffeurs gepraat en niet met de chauffeurs. De fnv kan zoveel zeggen, maar de voorbeelden die zei geven zijn geen huidige uber drivers.
Rik? Moderne slavernij hhhaha grappemaker.. wat de fnv wilt dat is moderne slavernij zal je bedoelen.. voor 13/4 eu bruto heel Amsterdam leeg rijden in het weekend hahaha. Denk dat de slechtste uber chauffeur meer dan minimaal maakt wat jullie allemaal als voorbeelden geven.. zijn de ubers niet tevreden munckhoff etc zoeken mensen die in dienst willen> succes ermee