Oud KNV Taxi-bestuurder Jan Zaaijer met pensioen: ‘Het is mooi geweest’

Jan Zaaijer, voorzitter KNV Taxi

Van voorzitter van KNV Taxi tot bestuurder en voorzitter bij de Rotterdamse Taxi Centrale. Dat is slechts een kleine greep uit de carrière van Jan Zaaijer (76). In de afgelopen 25 jaar is hij uitgegroeid tot bekend gezicht binnen de branche. Nu kondigt Zaaijer zijn pensioen aan. Samen met TaxiPro blikt hij terug op zijn taxicarrière en spreekt hij zijn hoop uit voor de toekomst. 

Van oorsprong was Zaaijer vliegtuigbouwer bij Fokker. Toen dit bedrijf in 1996 failliet ging, rolde hij per toeval de taxibranche in. Hij werd benoemd tot algemeen directeur van de BBA. “De grote taxi- en contractvervoerafdeling van de BBA sprak mij hierbij specifiek aan.” Zaaijer en zijn collega’s zagen toentertijd de kans om deze afdeling goed in ontwikkeling te brengen, en hebben dit gedaan.

Uiteindelijk bleek er belangstelling onder de leden van KNV om hem te verkiezen als voorzitter van KNV Taxi. Hier hoefde hij niet lang over te twijfelen. In 2005 trad hij aan en hij heeft deze rol acht jaar lang met passie vervuld. “Ik vond het heel interessant om te werken voor een branche met een grote cao, veel werkgevers en sterke maatschappelijke ontwikkelingen.”

De invoer van TTO’s en het creëren van eenheid in de branche

In de tijd dat hij voorzitter was, heeft KNV onder meer veel invloed kunnen uitoefenen op de toenmalige taxiwet. De TTO-wetgeving maakte hier onderdeel van uit. Door TTO’s in te voeren werden chauffeurs lid van een organisatie die herkenbaar is, waardoor de anonimiteit waaronder chauffeurs konden werken werd beperkt.

Hetgeen dat Zaaijer zelf het meest is bijgebleven aan zijn tijd als voorzitter bij KNV Taxi is dat ze de taxiwereld tot een eenheid hebben weten te brengen. “Dit is een hele belangrijke ontwikkeling geweest. Toen ik als voorzitter begon, was de taxiwereld heel gefragmentariseerd. Er was bijvoorbeeld nauwelijks overleg tussen de ondernemingen die zich bezighielden met de consumentenmarkt en met het contractvervoer.” Dat er nu meer sprake is van eenheid, brengt tot op de dag van vandaag voordelen met zich mee.

Een andere ontwikkeling die er voor hem uitspringt is de opkomst van taxi-applicaties zoals Uber. “Dit is een grote stap geweest in de digitalisering van het taxiwezen, die veel heeft veranderd. Zo is de traditionele manier van taxi’s bestellen hierdoor naar de achtergrond verdwenen.” Volgens hem wordt de branche ook gekenmerkt door de veel ontwikkelingen op het gebied van techniek. “De branche beweegt hier continu mee. Dit heeft mij altijd geboeid.”

Opdrachten kleinschaliger in de markt zetten

Bij de Rotterdamse Taxicentrale is Zaaijer sinds 2015 actief als adviseur, lid van de Raad van Commissarissen en niet-uitvoerend bestuurder. Ook is hij lid van de Raad van Commissarissen bij de Rotterdamse Mobiliteitscentrale (RMC). Ondanks dat hij nu zelf afscheid gaat nemen van het vak, weet hij goed waar zijn branchegenoten zich in de toekomst voor moeten blijven inzetten. “Het is een bekende opvatting van mij dat de aanbestedingen van het contractvervoer kleinschaliger zouden moeten worden. Nu worden er zeer grote opdrachten in de markt gezet, waardoor ook de risico’s hoog zijn.”

Volgens hem zijn de overheden er inmiddels echter aan gewend geraakt om te werken met grote opdrachten en wordt dit door hen als efficiënt gezien. “Ik verwacht dan ook niet dat dit snel zal veranderen.” Toch hoopt hij dat ook de nieuwe generatie de voor- en nadelen van de grootschaligheid van opdrachten blijft aankaarten.

Veel geleerd

Zaaijer omschrijft de taxisector als sector waarin je je energie en creativiteit in kwijt kan. Hij stelt niet alleen het werk, maar ook alle goede contacten die hij opgebouwd heeft in de afgelopen jaren te gaan missen. “Maar het is mooi geweest. Ik heb veel interessante mensen mogen ontmoeten. Ik kan niet anders zeggen dat ik daar veel genoegen aan heb beleefd. Zij hebben mij met hun eigen vak en kundigheid ook weer veel geleerd. Ik kijk hier heel positief op terug.”

Binnen de Raad van Bestuur van de Rotterdamse Taxi Centrale wordt het voorzittersstokje per 31 augustus overgedragen aan Diana van Hese. Zij zal ook voorgedragen worden voor de functie van de Raad van Commissarissen van RMC. Voor de rol als niet-uitvoerend bestuurder wordt nog een vervanger gezocht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Oud KNV Taxi-bestuurder Jan Zaaijer met pensioen: ‘Het is mooi geweest’”

Rex Urban|26.08.21|11:17

Na 25 jaar is er buiten de grote steden om geen taxi meer te verkrijgen.
De boordcomputer heeft de innovatie in onze branch verlamd.
Van vrije marktwerking is geen sprake meer.
De leveranciers van de BCT apparatuur en kaarten die het overleefden hebben een monopolie positie in de schoot geworpen gekregen.
De taximeter is van een dubbel naar een funest enkel systeem gegaan.
Faillissementen aan de lopende band.
Dit alles en meer is ondanks waarschuwingen niet iets om trots op te zijn.

Henry van der Aa|26.08.21|17:08

Wie kent hem niet Jan Zaaijer > maakt niet uit hoe en/of wat en waar als er maar over je gepraat werd
Dat was de slogan van Jan Zaaijer en dat is aardig ‘gelukt’
Was het niet Plan 1 dan maar Plan 2 en desnoods Plan3 als het maar met respect was
En beste Rex Urban de gehanteerde ‘knuppel’ is echt de corruptie van de gebruikte tijdgeest
Wie niet sterk is moet slim zijn alhoewel dat vaak verkeerd gehanteerd wordt

Jan Geluk|27.08.21|14:34

Jan Geluk 27-08-2021
We hebben nog leuk samen gewerkt Jan, en veel van elkaar geleerd.
Ik wens je veel plezier en veel geluk toe in je nieuwe weg die je nu in gaat slaan.

Duco Douwstra|30.08.21|11:38

De knuppel was het goedkeuren (of zoals Jan Zaaijer het zelf heeft erkend) we hadden nooit de goedkeuring aan de digitale handtekening moeten weggeven. Velen weten dat natuurlijk niet meer, maar tot 2004 voerden Cabman, Taxitronix en Quipment (TaxiPro beurs) een heftige innovatiestrijd wie het beste, modernste en meest betrouwbare taxisysteem kon leveren. DE TOT OP DE DAG VAN VANDAAG ONDEUGDELIJKE BCT heeft daar een abrupt einde aan gemaakt, er moest een door corrupte ambtenaren systeem komen.

Duco Douwstra|30.08.21|11:47

Mede daardoor kreeg Uber hier vrij spel, met veel ondersteuning en medewerking van (ja sorry hoor) corrupte ambtenaren die niet vanaf de 1e dag maar pas na een lange heftige strijd op wilden treden tegen Uber-pop PARTICULIEREN DIE ZONDER TAXIVERZEKERING ZONDER VERGUNNING ENZ. ENZ PERSONENVERVOER GINGEN VERRICHTEN IN OPDRACHT VAN DE CRIMINELE ORGANISATIE Uber. De laatste stunt was de opheffing van de vakbekwaamheid, dat had Uber nodig om iedereen als ZZP-er te mogen laten rijden. WAT EEN BENDE!!

Jan Zaaijer|31.08.21|10:37

@Jan Geluk; Dank. Insgelijks. Ook het beste gewenst.

Oud KNV Taxi-bestuurder Jan Zaaijer met pensioen: ‘Het is mooi geweest’ | TaxiPro

Oud KNV Taxi-bestuurder Jan Zaaijer met pensioen: ‘Het is mooi geweest’

Jan Zaaijer, voorzitter KNV Taxi

Van voorzitter van KNV Taxi tot bestuurder en voorzitter bij de Rotterdamse Taxi Centrale. Dat is slechts een kleine greep uit de carrière van Jan Zaaijer (76). In de afgelopen 25 jaar is hij uitgegroeid tot bekend gezicht binnen de branche. Nu kondigt Zaaijer zijn pensioen aan. Samen met TaxiPro blikt hij terug op zijn taxicarrière en spreekt hij zijn hoop uit voor de toekomst. 

Van oorsprong was Zaaijer vliegtuigbouwer bij Fokker. Toen dit bedrijf in 1996 failliet ging, rolde hij per toeval de taxibranche in. Hij werd benoemd tot algemeen directeur van de BBA. “De grote taxi- en contractvervoerafdeling van de BBA sprak mij hierbij specifiek aan.” Zaaijer en zijn collega’s zagen toentertijd de kans om deze afdeling goed in ontwikkeling te brengen, en hebben dit gedaan.

Uiteindelijk bleek er belangstelling onder de leden van KNV om hem te verkiezen als voorzitter van KNV Taxi. Hier hoefde hij niet lang over te twijfelen. In 2005 trad hij aan en hij heeft deze rol acht jaar lang met passie vervuld. “Ik vond het heel interessant om te werken voor een branche met een grote cao, veel werkgevers en sterke maatschappelijke ontwikkelingen.”

De invoer van TTO’s en het creëren van eenheid in de branche

In de tijd dat hij voorzitter was, heeft KNV onder meer veel invloed kunnen uitoefenen op de toenmalige taxiwet. De TTO-wetgeving maakte hier onderdeel van uit. Door TTO’s in te voeren werden chauffeurs lid van een organisatie die herkenbaar is, waardoor de anonimiteit waaronder chauffeurs konden werken werd beperkt.

Hetgeen dat Zaaijer zelf het meest is bijgebleven aan zijn tijd als voorzitter bij KNV Taxi is dat ze de taxiwereld tot een eenheid hebben weten te brengen. “Dit is een hele belangrijke ontwikkeling geweest. Toen ik als voorzitter begon, was de taxiwereld heel gefragmentariseerd. Er was bijvoorbeeld nauwelijks overleg tussen de ondernemingen die zich bezighielden met de consumentenmarkt en met het contractvervoer.” Dat er nu meer sprake is van eenheid, brengt tot op de dag van vandaag voordelen met zich mee.

Een andere ontwikkeling die er voor hem uitspringt is de opkomst van taxi-applicaties zoals Uber. “Dit is een grote stap geweest in de digitalisering van het taxiwezen, die veel heeft veranderd. Zo is de traditionele manier van taxi’s bestellen hierdoor naar de achtergrond verdwenen.” Volgens hem wordt de branche ook gekenmerkt door de veel ontwikkelingen op het gebied van techniek. “De branche beweegt hier continu mee. Dit heeft mij altijd geboeid.”

Opdrachten kleinschaliger in de markt zetten

Bij de Rotterdamse Taxicentrale is Zaaijer sinds 2015 actief als adviseur, lid van de Raad van Commissarissen en niet-uitvoerend bestuurder. Ook is hij lid van de Raad van Commissarissen bij de Rotterdamse Mobiliteitscentrale (RMC). Ondanks dat hij nu zelf afscheid gaat nemen van het vak, weet hij goed waar zijn branchegenoten zich in de toekomst voor moeten blijven inzetten. “Het is een bekende opvatting van mij dat de aanbestedingen van het contractvervoer kleinschaliger zouden moeten worden. Nu worden er zeer grote opdrachten in de markt gezet, waardoor ook de risico’s hoog zijn.”

Volgens hem zijn de overheden er inmiddels echter aan gewend geraakt om te werken met grote opdrachten en wordt dit door hen als efficiënt gezien. “Ik verwacht dan ook niet dat dit snel zal veranderen.” Toch hoopt hij dat ook de nieuwe generatie de voor- en nadelen van de grootschaligheid van opdrachten blijft aankaarten.

Veel geleerd

Zaaijer omschrijft de taxisector als sector waarin je je energie en creativiteit in kwijt kan. Hij stelt niet alleen het werk, maar ook alle goede contacten die hij opgebouwd heeft in de afgelopen jaren te gaan missen. “Maar het is mooi geweest. Ik heb veel interessante mensen mogen ontmoeten. Ik kan niet anders zeggen dat ik daar veel genoegen aan heb beleefd. Zij hebben mij met hun eigen vak en kundigheid ook weer veel geleerd. Ik kijk hier heel positief op terug.”

Binnen de Raad van Bestuur van de Rotterdamse Taxi Centrale wordt het voorzittersstokje per 31 augustus overgedragen aan Diana van Hese. Zij zal ook voorgedragen worden voor de functie van de Raad van Commissarissen van RMC. Voor de rol als niet-uitvoerend bestuurder wordt nog een vervanger gezocht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Oud KNV Taxi-bestuurder Jan Zaaijer met pensioen: ‘Het is mooi geweest’”

Rex Urban|26.08.21|11:17

Na 25 jaar is er buiten de grote steden om geen taxi meer te verkrijgen.
De boordcomputer heeft de innovatie in onze branch verlamd.
Van vrije marktwerking is geen sprake meer.
De leveranciers van de BCT apparatuur en kaarten die het overleefden hebben een monopolie positie in de schoot geworpen gekregen.
De taximeter is van een dubbel naar een funest enkel systeem gegaan.
Faillissementen aan de lopende band.
Dit alles en meer is ondanks waarschuwingen niet iets om trots op te zijn.

Henry van der Aa|26.08.21|17:08

Wie kent hem niet Jan Zaaijer > maakt niet uit hoe en/of wat en waar als er maar over je gepraat werd
Dat was de slogan van Jan Zaaijer en dat is aardig ‘gelukt’
Was het niet Plan 1 dan maar Plan 2 en desnoods Plan3 als het maar met respect was
En beste Rex Urban de gehanteerde ‘knuppel’ is echt de corruptie van de gebruikte tijdgeest
Wie niet sterk is moet slim zijn alhoewel dat vaak verkeerd gehanteerd wordt

Jan Geluk|27.08.21|14:34

Jan Geluk 27-08-2021
We hebben nog leuk samen gewerkt Jan, en veel van elkaar geleerd.
Ik wens je veel plezier en veel geluk toe in je nieuwe weg die je nu in gaat slaan.

Duco Douwstra|30.08.21|11:38

De knuppel was het goedkeuren (of zoals Jan Zaaijer het zelf heeft erkend) we hadden nooit de goedkeuring aan de digitale handtekening moeten weggeven. Velen weten dat natuurlijk niet meer, maar tot 2004 voerden Cabman, Taxitronix en Quipment (TaxiPro beurs) een heftige innovatiestrijd wie het beste, modernste en meest betrouwbare taxisysteem kon leveren. DE TOT OP DE DAG VAN VANDAAG ONDEUGDELIJKE BCT heeft daar een abrupt einde aan gemaakt, er moest een door corrupte ambtenaren systeem komen.

Duco Douwstra|30.08.21|11:47

Mede daardoor kreeg Uber hier vrij spel, met veel ondersteuning en medewerking van (ja sorry hoor) corrupte ambtenaren die niet vanaf de 1e dag maar pas na een lange heftige strijd op wilden treden tegen Uber-pop PARTICULIEREN DIE ZONDER TAXIVERZEKERING ZONDER VERGUNNING ENZ. ENZ PERSONENVERVOER GINGEN VERRICHTEN IN OPDRACHT VAN DE CRIMINELE ORGANISATIE Uber. De laatste stunt was de opheffing van de vakbekwaamheid, dat had Uber nodig om iedereen als ZZP-er te mogen laten rijden. WAT EEN BENDE!!

Jan Zaaijer|31.08.21|10:37

@Jan Geluk; Dank. Insgelijks. Ook het beste gewenst.