Nieuwe subsidieregeling voor duurzame taxi’s in Amsterdam
Taxiondernemers in Amsterdam kunnen tot het einde van 2022 een beroep doen op de subsidie die de transitie naar uitstootvrij vervoer moet stimuleren. Ook ondernemers die afstand hebben moeten doen van een duurzaam voertuig gedurende de coronacrisis kunnen hier aanspraak op maken.
Het gaat om de Subsidieregeling Duurzame Amsterdamse Vevoersmiddelen, waarmee ondernemers die gevestigd zijn of werken in Amsterdam een financiële bijdrage ontvangen om over te stappen naar uitstootvrij vervoer. De subsidie is een samenvoeging van de voorgaande subsidies voor uitstootvrije taxi’s en bedrijfsvoertuigen.
Een onderneming kan voor maximaal vijf voertuigen subsidie aanvragen. Na ontvangst van de subsidie moet er binnen een half jaar een volledig uitstootvrij worden aangeschaft, of een plug-in hybride voertuig die minimaal vijftig kilometer achter elkaar uitstootvrij kan rijden. Per duurzaam voertuig moet er een voertuig op fossiele brandstof worden weggedaan.
Minimaal 8.000 zakelijke kilometers
Het nieuwe voertuig moet elke maand gemiddeld drie of meer dagen per week of minimaal 160 dagen per jaar gebruikt worden voor het bedrijf binnen de gemeente Amsterdam. Uiteindelijk moeten er minimaal 8.000 zakelijke kilometers per jaar mee worden gereden in dit gebied.
De regel is dat het voertuig minstens twee jaar nadat de subsidie is ontvangen nog wordt gebruikt. Binnen deze twee jaar moet ook de kilometerstand worden bijgehouden en doorgegeven worden aan de gemeente als hiernaar wordt gevraagd.
Lees ook:
Toch een paar vragen.
Is de stroom die deze voertuigen gaan gebruiken duurzaam opgewekt?
Zo nee, wat is het voordeel dan ?
Taxibedrijven buiten Amsterdam, wat staat hen te wachtten?
Wie gaat dit fraudegevoelige project controleren?
Och, had ook Intelligente Snelheids Adaptatie geëist voor de subsidieregeling. Kleine moeite groot plezier. Ik zat een paar jaar geleden op oudejaarsavond (iedereen dronken) in een taxi die 70 reed op de Nassaukade. Terwijl ik had benadrukt geen haast te hebben flitste de stad voorbij. Onbegrijpelijk, je hebt een betalende passagier zonder haast aan boord en dan rij je supersnel zodat hij een minuut minder hoeft te betalen? Verkeersveiligheid? En maar foeteren op die fietsers…
@reinder goed idee! Laten we beginnen bij de Uber chauffeurs gezien de vele soms dodelijke ongelukken in het verkeer de afgelopen jaren in Amsterdam! En ik krijg zelf veel complimenten over mijn rijgedrag want ik hou me wel aan de maximale toegestane snelheid maar krijg soms ook te horen dat ik langzaam of te rustig rijdt (40 a 50km/u op de Nassau of de Stadhouderskade) op soortgelijke locaties. Dus al doe je het goed dan is het voor sommige klanten (types als jou misschien?) alsnog niet goed!
Het is een lot uit de loterij als ik een taxi bestel bij TCA (die anderen durf ik zelfs niet eens aan). Bij TCA gaat het overigens vaak wel goed, behalve die ene keer op oudejaarsavond met 70km/u over de Nassaukade. Maar misschien is dat omdat de verstandige chauffeurs het centrum (of die hele ouderjaarsavond) dan mijden omdat ze geen zin hebben in dronken passagiers. Dat kan ik me goed voorstellen.
Met 30km/u als nieuwe maximumsnelheid verwacht ik dat je dus langere ritten zal hebben, toch?
Als de gemeente Ams nou is een keer gaat luisteren naar vakmensen in de plaats van mensen die eens in de zoveel tijd dronken een taxi nemen of naar een politicus met een mening die verder helemaal niks weet over de Amsterdamse taxibranche dan komt alles wel goed. Amsterdam staat internationaal gezien gewoon op de kaart of mensen dat nou leuk vinden of niet. Na corona stromen de boekingen met internationale toeristen en zakenlui gewoon weer binnen en als we dan 30 moeten rijden? Ach ja so be it!