KNV en Uber willen ander beleid voor taxiplatforms

Standplaats station Amersfoort
Foto: TaxiPro (VK)

Steeds meer taxiplatforms betreden de taximarkt. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) maakt zich desondanks geen zorgen over de toekomst van reguliere taxibedrijven, maar pleit er wel voor dat het nieuwe kabinet gaat inzetten op gelijke wetgeving binnen de sector.

Dit kwam aan bod tijdens de laatste uitzending van TaxiPro TV. Niet iedereen is te spreken over de opkomst van taxiplatforms. Zo werden er in meerdere landen rechtszaken aangespannen tegen Uber. Reden is dat er wordt gesteld dat het bedrijf zou werken met een schijnconstructie, waarbij het taxichauffeurs voor zich laat werken als zelfstandigen terwijl het in werkelijkheid werknemers zijn.

In het Verenigd Koninkrijk heeft dit er toe geleid dat Uber-chauffeurs meer rechten hebben gekregen. Ook op eigen bodem gaat er op 29 juni een rechtszaak tegen de taxidienst van start, aangespannen door vakbond FNV. Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, was te gast in de uitzending en stelt dat de werkgeversorganisatie hier met veel belangstelling naar kijkt.

Gelijk beleid voor iedereen

KNV zelf heeft in een brief aan kabinetsinformateur Mariëtte Hamer voorstellen gedaan op het gebied van de opkomende taxiplatforms. “Wij pleiten ervoor dat de wetgeving op het gebied van sociaal-juridisch en financieel terrein gelijk wordt getrokken binnen de sector.” Eckhardt benadrukt dat het KNV hierbij duidelijk heeft aangegeven niet tegen de platforms te zijn. “Platforms mogen wat ons betreft meedoen, maar wel onder de voorwaarde dat de wetgeving wordt gelijkgetrokken. Daar moet je op hameren.”

Ook de concurrentie tussen de taxiplatforms onderling neemt toe. Eckhardt is hier niet gerust op. “Het zijn vaak behoorlijke financiële partijen die hierachter zitten, het gaat om groot geld. Als hier een enorme concurrentieslag gaat plaatsvinden, dan kan je alleen met lage tarieven gaan werken.” Hij vreest er voor dat de concurrentiestrijd tussen de platforms uiteindelijk over de rug van chauffeurs wordt uitgevoerd.

Uber stelt sociaal akkoord voor

Inmiddels heeft taxiplatform Uber zelf ook een voorstel gedaan aan de kabinetsinformateur en de onderhandelaars van verschillende politieke partijen. Het gaat om een sociaal akkoord, opgesteld samen met andere platforms als Deliveroo en Temper. Platformwerkers zouden hiermee een betere bescherming krijgen zonder dat dit ten koste gaat van de flexibiliteit van het werk.

Volgens Uber zou deze verbeterde bescherming met de huidige regelgeving wel ten koste gaan van de flexibiliteit. De vorming van het nieuwe kabinet biedt echter de mogelijkheid om nieuw beleid te creëren. De platforms stellen ook voor om een gesprek aan te gaan op basis van vijf pijlers, in lijn met thema’s die het Europees Parlement heeft geïdentificeerd als speerpunten voor platformwerk. Hieronder vallen onder andere bescherming tegen eenzijdige en verstrekkende beslissingen van het platform en een sociaal vangnet en kansen voor ontwikkeling.

Bekijk het hele interview hier: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

KNV en Uber willen ander beleid voor taxiplatforms | TaxiPro

KNV en Uber willen ander beleid voor taxiplatforms

Standplaats station Amersfoort
Foto: TaxiPro (VK)

Steeds meer taxiplatforms betreden de taximarkt. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) maakt zich desondanks geen zorgen over de toekomst van reguliere taxibedrijven, maar pleit er wel voor dat het nieuwe kabinet gaat inzetten op gelijke wetgeving binnen de sector.

Dit kwam aan bod tijdens de laatste uitzending van TaxiPro TV. Niet iedereen is te spreken over de opkomst van taxiplatforms. Zo werden er in meerdere landen rechtszaken aangespannen tegen Uber. Reden is dat er wordt gesteld dat het bedrijf zou werken met een schijnconstructie, waarbij het taxichauffeurs voor zich laat werken als zelfstandigen terwijl het in werkelijkheid werknemers zijn.

In het Verenigd Koninkrijk heeft dit er toe geleid dat Uber-chauffeurs meer rechten hebben gekregen. Ook op eigen bodem gaat er op 29 juni een rechtszaak tegen de taxidienst van start, aangespannen door vakbond FNV. Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, was te gast in de uitzending en stelt dat de werkgeversorganisatie hier met veel belangstelling naar kijkt.

Gelijk beleid voor iedereen

KNV zelf heeft in een brief aan kabinetsinformateur Mariëtte Hamer voorstellen gedaan op het gebied van de opkomende taxiplatforms. “Wij pleiten ervoor dat de wetgeving op het gebied van sociaal-juridisch en financieel terrein gelijk wordt getrokken binnen de sector.” Eckhardt benadrukt dat het KNV hierbij duidelijk heeft aangegeven niet tegen de platforms te zijn. “Platforms mogen wat ons betreft meedoen, maar wel onder de voorwaarde dat de wetgeving wordt gelijkgetrokken. Daar moet je op hameren.”

Ook de concurrentie tussen de taxiplatforms onderling neemt toe. Eckhardt is hier niet gerust op. “Het zijn vaak behoorlijke financiële partijen die hierachter zitten, het gaat om groot geld. Als hier een enorme concurrentieslag gaat plaatsvinden, dan kan je alleen met lage tarieven gaan werken.” Hij vreest er voor dat de concurrentiestrijd tussen de platforms uiteindelijk over de rug van chauffeurs wordt uitgevoerd.

Uber stelt sociaal akkoord voor

Inmiddels heeft taxiplatform Uber zelf ook een voorstel gedaan aan de kabinetsinformateur en de onderhandelaars van verschillende politieke partijen. Het gaat om een sociaal akkoord, opgesteld samen met andere platforms als Deliveroo en Temper. Platformwerkers zouden hiermee een betere bescherming krijgen zonder dat dit ten koste gaat van de flexibiliteit van het werk.

Volgens Uber zou deze verbeterde bescherming met de huidige regelgeving wel ten koste gaan van de flexibiliteit. De vorming van het nieuwe kabinet biedt echter de mogelijkheid om nieuw beleid te creëren. De platforms stellen ook voor om een gesprek aan te gaan op basis van vijf pijlers, in lijn met thema’s die het Europees Parlement heeft geïdentificeerd als speerpunten voor platformwerk. Hieronder vallen onder andere bescherming tegen eenzijdige en verstrekkende beslissingen van het platform en een sociaal vangnet en kansen voor ontwikkeling.

Bekijk het hele interview hier: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.