‘Moment om doelgroepenvervoer en OV te integreren is aangebroken’

Taxibord station
Taxibord station. Bron: TaxiPro: VK

Het idee om doelgroepenvervoer en openbaar vervoer met elkaar te integreren is niet nieuw, maar volgens Forseti is dit hét moment om er echt werk van te maken. Er zijn nu immers veel minder reizigers, waardoor die integratie heel efficiënt kan verlopen.

Recentelijk toonde een onderzoek in opdracht van Publiek Vervoer al aan dat de koppeling van vervoerssystemen vervoer efficiënter kan maken. Het juiste moment hiervoor is nu aangebroken, stelt Forseti. Ondernemingen in zowel het openbaar vervoer als het doelgroepenvervoer ontvangen nu namelijk financiële steun, en worden daarmee naast elkaar gecompenseerd. Integratie van de vervoerssystemen is volgens het adviesbureau dé manier om kosten te besparen.

Beide vervoerssystemen onderbezet

Er worden momenteel lijnen in het openbaar vervoer geschrapt wegens de afgenomen vervoersvraag, en het doelgroepenvervoer is ook bepaald niet volledig bezet. Daarom zijn de vervoerssystemen klaar om samengevoegd te worden, meent Forseti. Op het moment dat de vervoersvraag weer toeneemt, kunnen de aanbieders bekijken hoe het vervoer dan zo efficiënt mogelijk verdeeld kan worden.

Het adviesbureau roept gemeenten en provincies op om niet meteen in de kramp te schieten over budgetten, maar eerst met elkaar in gesprek te gaan. Bij goede ideeën kan er dan bekeken worden op welke budgetten er aanspraak gedaan kan worden.

Taskforce vanuit het ministerie

Forseti benadrukt echter dat het aan de centrale overheid is om de eerste stap te zetten in de integratie. Zo wordt er gesteld dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een taskforce op zou kunnen zetten, zoals ook bij het akkoord voor het zero emissie doelgroepenvervoer werd gedaan. Manieren van kostenbesparing kunnen hierin worden besproken. Ze noemen hierbij de transformatie van wmo-ritten naar toegankelijke ritten met het openbaar vervoer, en het verhogen van de combinatiegraad in wmo-voertuigen door ook ov-reizigers mee te nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Moment om doelgroepenvervoer en OV te integreren is aangebroken’”

Rex Urban|26.03.21|09:32

Koppeling van vervoersystemen is er, genaamd: verhuur per zitplaats.
Dat kunnen bedrijven best zelf uitvoeren m.b.v. Taxi dispatch systemen.
Forseti e.d, zijn daar niet voor nodig, in tegendeel.
De faillissement golf de laatste jaren onder taxibedrijven is mede te danken aan dergelijke consultancy bedrijven en hun ideeën, die Taxibedrijven dan op eigen risico MOETEN uitproberen, met faillissementen tot gevolg.
Misschien een idee vrije keuze in Dispatch systemen te tonen op de Taxi Expo.

‘Moment om doelgroepenvervoer en OV te integreren is aangebroken’ | TaxiPro

‘Moment om doelgroepenvervoer en OV te integreren is aangebroken’

Taxibord station
Taxibord station. Bron: TaxiPro: VK

Het idee om doelgroepenvervoer en openbaar vervoer met elkaar te integreren is niet nieuw, maar volgens Forseti is dit hét moment om er echt werk van te maken. Er zijn nu immers veel minder reizigers, waardoor die integratie heel efficiënt kan verlopen.

Recentelijk toonde een onderzoek in opdracht van Publiek Vervoer al aan dat de koppeling van vervoerssystemen vervoer efficiënter kan maken. Het juiste moment hiervoor is nu aangebroken, stelt Forseti. Ondernemingen in zowel het openbaar vervoer als het doelgroepenvervoer ontvangen nu namelijk financiële steun, en worden daarmee naast elkaar gecompenseerd. Integratie van de vervoerssystemen is volgens het adviesbureau dé manier om kosten te besparen.

Beide vervoerssystemen onderbezet

Er worden momenteel lijnen in het openbaar vervoer geschrapt wegens de afgenomen vervoersvraag, en het doelgroepenvervoer is ook bepaald niet volledig bezet. Daarom zijn de vervoerssystemen klaar om samengevoegd te worden, meent Forseti. Op het moment dat de vervoersvraag weer toeneemt, kunnen de aanbieders bekijken hoe het vervoer dan zo efficiënt mogelijk verdeeld kan worden.

Het adviesbureau roept gemeenten en provincies op om niet meteen in de kramp te schieten over budgetten, maar eerst met elkaar in gesprek te gaan. Bij goede ideeën kan er dan bekeken worden op welke budgetten er aanspraak gedaan kan worden.

Taskforce vanuit het ministerie

Forseti benadrukt echter dat het aan de centrale overheid is om de eerste stap te zetten in de integratie. Zo wordt er gesteld dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een taskforce op zou kunnen zetten, zoals ook bij het akkoord voor het zero emissie doelgroepenvervoer werd gedaan. Manieren van kostenbesparing kunnen hierin worden besproken. Ze noemen hierbij de transformatie van wmo-ritten naar toegankelijke ritten met het openbaar vervoer, en het verhogen van de combinatiegraad in wmo-voertuigen door ook ov-reizigers mee te nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Moment om doelgroepenvervoer en OV te integreren is aangebroken’”

Rex Urban|26.03.21|09:32

Koppeling van vervoersystemen is er, genaamd: verhuur per zitplaats.
Dat kunnen bedrijven best zelf uitvoeren m.b.v. Taxi dispatch systemen.
Forseti e.d, zijn daar niet voor nodig, in tegendeel.
De faillissement golf de laatste jaren onder taxibedrijven is mede te danken aan dergelijke consultancy bedrijven en hun ideeën, die Taxibedrijven dan op eigen risico MOETEN uitproberen, met faillissementen tot gevolg.
Misschien een idee vrije keuze in Dispatch systemen te tonen op de Taxi Expo.