Taxibedrijven bieden werk aan inwoners Goeree-Overflakkee
In de Zuid-Hollandse gemeente Goeree-Overflakkee krijgen inwoners die vallen onder de Participatiewet de kans om opgeleid te worden tot taxichauffeur. Dit initiatief komt voort uit een samenwerking tussen de taxibedrijven Munckhof en Taxi Donkersloot en mens-ontwikkelbedrijf Webego.
Kortgeleden is deze samenwerking voor het leertraject vervoer bezegeld met een intentieovereenkomst. Deze is ondertekend door Harm van Hoof van Munckhof, Peter Klink van Taxi Donkersloot en wethouder Berend Jan Bruggeman van Goeree-Overflakkee. Het leertraject is bedoeld voor inwoners die vallen onder de Participatiewet en zich graag verder willen ontwikkelen in de vervoersbranche. Binnen het traject krijgen zij werknemers- en vakvaardigheden aangeleerd die passen bij het beroep van taxichauffeur.
Opleiding en mogelijke arbeidsplaats
Tijdens het traject beginnen de kandidaten bij mens-ontwikkelbedrijf Webego, waarbij zij aan de hand van een werkboek getraind worden om meer te leren over onder andere het communiceren met passagiers, professioneel rijgedrag en het rijden volgens een dienstregeling. Vervolgens zullen de kandidaten ervaring gaan opdoen in het werkveld bij Munckhof of Taxi Donkersloot. Beide bedrijven zijn in staat om de kandidaten op te leiden en, wanneer er sprake is van goed functioneren, een arbeidsplaats aan te bieden.
Meer werkgelegenheid creëren
De gemeente Goeree-Overflakkee wil met dit project samen met de taxibedrijven meer werkgelegenheid creëren voor mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De krachten van de gemeente en de bedrijven worden gebundeld om er samen voor te zorgen dat mensen, al dan niet weer, volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Het is niet ongebruikelijk dat de taxisector betrokken is bij dit soort projecten voor social return.
Harm van Hoof, bedrijfsleider van Munckhof Taxi, stelt dan ook dat social return van grote waarde is voor zijn bedrijf: “Wij vinden het belangrijk om te investeren in duurzame werkgelegenheid en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden.” Van Hoof: “We zijn erg enthousiast om in dit nieuwe partnerschap te stappen en medewerkers klaar te stomen voor het vak van taxichauffeur.”
Hoeveel taxichauffeurs zitten al niet thuis?
Dure, ervaren krachten inruilen voor goedkope krachten?
Dit soort “positieve” intiatieven pakken vaak slecht uit voor de werkgelegenheid, hoezeer ik het die mensen ook gun.
Hoezo dure krachten thuis!!! Die mensen worden waarschijnlijk ingezet in het groepsvervoer waar bijna niemand voor te porren is, want als er zoveel taxichauffeurs ‘dure ervaren krachten’ thuis zitten waarom zie ik dan nog zoveel vacature’s bij b.v. Taxi Witteveen en nog vele andere taxibedrijven. Er is nog voldoende werk als je maar wilt, maar als die “dure ervaren krachten” zich te min vinden dan krijg je dit soort oplossing en mensen als u die klagen dat er teveel chauffeurs zijn!!!
Zo Rick,
Als je als je verstand in de uitroeptekens zit heb je ze allemaal verspilt.
Onder welke steen heb je geleefd afgelopen 11 maanden?
Die vacatures staan er omdat die betaald zijn voor misschien 1 of 2 jaar.
Heb je al geprobeerd te solliciteren?
Daarnaast gaan de bedrijven met dit soort regelingen verdienen op onderwijs.
Ze krijgen subsidie om deze mensen aan te nemen.
En hebben betere voorwaarden omdat er altijd een vangnet voor ze zal zijn.
Dus ja normaal personeel is VEEL duurder.
Voor onderbetaald werk zijn moeilijk mensen te vinden. Misschien mensen die dit werk eigenlijk niet aankunnen, die dan met extra kosten betaald door de Overheid een baan krijgen, niets nieuws! Aanbesteding.. kun je binnenhalen maar dan wel laag inschrijven, uiteindelijk over de RUG van de chauffeur.
Je weet al jaaaaaren dat voldoende chauffeurs een probleem is, dus voor de aanbesteding ook.
Aantonen dat chauffeurs goed betaald zijn, niet achteraf vaklieden verdringen door een “Webego” truc.
@Clash Royale ik heb gewoon werk dus al willen ze nog 1000 chauffeurs opleiden ik heb daar geen problemen mee. Als je tijdens Corona als chauffeur ‘“gewoon werk hebt” dan leef je volgens jouw onder een steen, maar als iemand aangeeft dat het gek is dat er dure chauffeurs thuis zitten, waarschijnlijk door Corona en die mensen gaan klagen over dit soort projecten is toch gek!
Volgens mij maakt het niet uit of de baan gesubsidieerd is maar als je wordt betaald! En je wordt gewoon betaald via de cao
Of suggereer jij dat al die “dure chauffeurs” die thuis zijn allemaal CCV – D1 en CCV -D2 certificaat hebben, want de meeste van die chauffeurs hebben gewoon werk! Of versta jij onder dure chauffeurs straattaxi met een dikke Mercedes en Uber als dat het geval is dan heb ik zeker onder een steen gelegen!
Dure chauffeurs is een combinatie van goede opleidingen en ervaring, meeste chauffeurs weten niet eens van het bestaan af van die opleidingen laat staan dat ze de certificaat hebben. Dus meneer Clash Royal voor dat u met een vinger wijst, je verdient wat je waard bent en niet wat je denkt dat je waard bent. En die waarde druk je uit in opleiding en ervaring!
Dus wat u zegt dat “normaal personeel” duurder is, is waar maar dat houdt niet in dat ze minder worden betaald want ook dat soort bedrijven zijn gewoon aan de cao verbonden. En dan komt het aan op werk ervaring en bij sommige werkgevers ook nog opleiding bv als je voor het ministerie of iets dergelijks werkt. En ja als je als straattaxi werkt en een taxipas hebt en dat is het dan kan je het niet vergelijken of juist wel want beiden chauffeurs hebben de zelfde opleiding alleen de ene heeft
Bijna geen werk en de ander heeft werk en wordt nu door betaald en de andere is huilie huilie aan het doen.
Lezen is ook al een probleem.
Verklaar je nader
Verklaar je nader, professor Clash Royale want veel mensen leggen het probleem zoals u bij een ander, misschien is het handig als iemand je waarschijnlijk verkeerd heeft begrepen, dan je het beter uitlegt in plaats van sarcastische te doen!
Er is niet veel nodig om nader te verklaren.
Lees wat er staat dat heeft namelijk geen verdere uitleg nodig.
Houd wel de publicatie in gedachte want je haalt er onderwerpen bij die niet van toepassing zijn.
Je snapt niet wat er bedoeld wordt en hoogst waarschijnlijk ga je dat ook niet begrijpen.
Om je de richting op te helpen het gaat niet om wat ze verdienen maar wat ze kosten.
@Clash Royale om jou de juiste richting in te helpen nogmaals als je niet de juiste papieren hebt en alleen een Chauffeurskaart ‘ taxidiploma’ hoeveel kan je überhaupt kosten je doet als die chauffeurs een een hbo opleiding hebben gehad en dat ze dan heel duur zijn maar dat is niet zo. Maar Je kan je werk altijd interessanter maken dan het daadwerkelijk is, je least een auto van €150000 en claimt dan dat je heel duur bent. Succes ermee! Ik rij een auto van €150000 van de zaak voor alle….
Duidelijkheid niet mijn zaak dus heb ook niet de kosten, maar ben nog steeds net zo duur of goedkoop is maar net hoe je het bekijkt als die zogenaamde “dure chauffeurs” die nu thuis zitten. Als die “dure chauffeurs” zo goed waren zaten ze nu ook niet thuis! Nogmaals en dan houdt ik er over op want het kwartje valt bij jouw niet, je bent niet duur omdat je een dure auto rijd, je bent duur omdat je de juiste kwalificatie hebt en dat geldt voor alles in het leven. En de taxi cao is niet duur!
@ Rick
We komen verder als we naar elkaar proberen te luisteren.
Ben je het niet eens, kan best, kom dan met argumenten waarom.
Misschien slaat jullie verschil op de kosten voor bedrijven met loonchauffeurs en eigen rijders.
Munckhof kan heus wel chauffeurs krijgen, maar dan zal er een aantrekkelijker salaris moeten komen.
Daar is Webego niet voor nodig.