‘Mondkapje of niet: na taxirit met besmet persoon altijd in quarantaine’
Was er bij een taxirit met een persoon die later besmet blijkt te zijn met het coronavirus sprake van nauw contact? Dan adviseren RIVM en GGD dringend om twee weken in (thuis)quarantaine te gaan. Het maakt daarbij niet uit of er tijdens de rit voorzorgsmaatregelen zijn genomen, zoals het dragen van een mondkapje. De sociale partners geven aan dat deze kwestie zeker in zorgvervoer wat genuanceerder ligt omdat hier zelden sprake is van nauw contact.
De definitie van nauw contact in een coronacontext is dat je langer dan vijftien minuten op minder dan anderhalve meter afstand van elkaar bent geweest. Bij een taxirit van meer dan een kwartier kan daar dus sprake van zijn. Als iemand besmet raakt met het coronavirus, dan gaat die persoon in isolatie. De GGD neemt vervolgens in het bron- en contactonderzoek contact op met de nauwe contacten. Zij krijgen het dringende advies om veertien dagen in quarantaine te gaan en af te wachten of zij ook besmet zijn geraakt. Vanwege privacyredenen krijg je niet zomaar de naam door van degene die besmet is. Diegene moet zelf aangeven of de naam mag worden doorgegeven.
Als je er zeker van bent dat het om iemand gaat die bij je in de taxi heeft gezeten, dan maakt het voor het quarantaine-advies niet uit of er voorzorgsmaatregelen zoals het dragen van mondkapjes zijn genomen. Een woordvoerster van het RIVM legt uit dat de kwaliteit van mondkapjes sterk wisselt. Ook de GGD bevestigt dit. “Goede hygiënemaatregelen helpen zeker, maar zorgt er niet voor dat quarantaine-advies wordt aangepast”, aldus een woordvoerster van GGD Rotterdam-Rijnmond. De boodschap blijft: twee weken binnen blijven en dus ook twee weken niet rijden.
Nauw of niet nauw
Volgens werkgeversorganisatie KNV en de vakbonden FNV en CNV wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Hubert Andela van KNV: “Bij zorg- en taxivervoer zit de passagier niet altijd (15 minuten of langer) binnen 1,5 meter afstand. Er is in die situaties dus niet altijd sprake van ‘nauw contact’. Bovendien komt het voor dat er tussen voor- en achterbank nog een fysieke afscheiding aanwezig is, als extra maatregel. In situaties dat er sprake is van niet nauwe contacten geldt een ander regime in het kader van bron- en contactonderzoek, dan wanneer er sprake is van nauw contact.
“Daarnaast gelden er voor medewerkers in de zorg specifieke maatregelen”, vervolgt Andela. “Vervoer in het kader van wmo, dagopvang, onderwijs, Valys en ziekenvervoer behoort tot de zorgketen, die het kabinet in stand wil houden. Dat is ook de reden dat de afgelopen maanden de vaste kosten van het zorgvervoer door opdrachtgevers zijn doorbetaald. Als KNV, FNV en CNV verwijzen we leden die zich bezighouden met zorgvervoer naar die specifieke richtlijn.”
Opstap- en bestelmarkt
Dan is er ook nog de opstap- en bestelmarkt, waarbij veelal personenauto’s worden ingezet. “Voor taxivervoer voor consumenten en zakelijke opdrachtgevers gelden wel de regels voor ‘gewone’ werkers. Of je nu zelfstandige bent of chauffeur in loondienst”, legt Andela uit. Maar ook hier is een kanttekening op zijn plaats. “Bij grote voertuigen – waarin 1,5 meter afstand kan worden gehanteerd – en bij een fysieke afscheiding in een voertuig als extra maatregel naast de mondkapjes, zal er iets minder snel sprake zijn van wat omschreven is als nauw contact. Daardoor kan alsnog het beschreven lichtere quarantaine-regime van toepassing zijn.”
Verplichte quarantaine
Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid kondigde vorige week aan quarantaine verplicht te willen stellen op straffe van een boete. Op dat plan is hij teruggekomen, eerst wil hij nog advies inwinnen bij het Outbreak Management Team over de noodzaak van de maatregel. Binnenkort wordt het onderwerp van verplichte quarantaine opnieuw besproken in de Tweede Kamer.
Vanwege de incubatietijd van het coronavirus worden veertien dagen quarantaine aangehouden. Mogelijk wordt die periode binnenkort verkort, omdat in de meeste gevallen met tien dagen al duidelijk is of besmetting heeft plaatsgevonden.
Auteurs: Rieneke Kok en Vincent Krabbendam
Er zijn dus meer maatregelen nodig om uw passagiers en u zelf een betere bescherming te bieden. Een mondkapje bied onvoldoende tot geen bescherming blijkens dit artikel. Wij hebben zelf al extra maatregelen getroffen door onze auto’s te voorzien van een Hextio RADIC8 “viruskiller” dit werkt met extra filets en UV-C licht techniek is voldoende voor 20 squaremeter. Volgens leverancier kilt dit apparaat 99,99% van alle luchtverontreiniging…
Het is totaal onverantwoord dat de GGD dus een taxibedrijf gebruikt met wisselende chauffeurs om personen naar een corona teststraat te vervoeren dat tegen een affiliate vergoeding.
Binnenkort corona 3, begin december combi verkoudheid en Corona – financiële steun gebaseerd op corona 1 gewenst.
dit is absurd weer is de chauffeur de pisang is wel makkelijk je moet 2 weken in quarantaine wie betaald de resterende 30% van het salaris dat wordt ingehouden als je je ziek meld en dat op een salaris van ongeveer 13 euro bruto per uur je houd niks over en de werkgevers stoppen de taxi gewoon vol want Rutte zegt alle stoelen mogen worden gebruikt bij het ov moeten ze achter instappen en de taxi brance blijft het ondergeschoven kindje dit is te triest voor worden