Enorme daling aantal nieuwe taxi’s in 2020
Er zijn dit jaar tot nu toe veel minder nieuwe taxi’s op de weg toegelaten dan in 2019. Dat blijkt uit onderzoek van Diks Verzekeringen. De coronacrisis speelt daarin volgens de verzekeraar een rol, maar ook bijvoorbeeld het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxi’s telt mee. De daling zette namelijk al per januari en dus vóór de coronacrisis in.
Diks Verzekeringen baseert zijn conclusies op cijfers van de RDW. Waar in januari 2019 nog 283 nieuwe taxi’s werden geregistreerd, waren dat er in de eerste maand van dit jaar slechts 59. Ook in alle andere maanden zijn de verschillen van jaar tot jaar groot. Het gaat zelfs om 404 nieuwe taxi’s in mei 2019 tegenover slechts 3 een jaar later. In juli 2019 werden er maar liefst 637 nieuwe taxi’s ingeschreven; een jaar later maar 38.
Vanaf maart is de daling mede te verklaren door de coronacrisis, waardoor het werk in de taxisector vrijwel stil kwam te liggen. In de opstap- en bestelmarkt is er nog altijd maar een fractie van het werk dat er voor de crisis was. De toch al sterke daling van het aantal nieuwe taxi’s op de weg werd vanaf april dan ook alleen maar sterker. Veel taxi’s waren of zijn voorlopig geschorst. Ze mogen dan niet op de openbare weg zijn, maar er hoeft ook geen verzekeringspremie en wegenbelasting te worden betaald. Volgens de RDW is momenteel zo’n 15 procent van de taxivoertuigen niet verzekerd, wat als het goed is betekent dat ze van de openbare weg af zijn.
Nadelig voor taxibedrijven
Maar zoals Diks Verzekeringen terecht opmerkt: al in de eerste maanden van het jaar was de afname sterk. In dit verband verwijst de verzekeraar naar het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s. Deze regeling voorzag in een flink bedrag aan teruggaven op deze belasting en de afschaffing ervan pakt dan ook nadelig uit voor taxibedrijven. Dat draagt er waarschijnlijk aan bij dat er veel minder nieuwe taxi’s werden geregistreerd in het begin van 2020.
De verzekeraar die dit allemaal uitzocht, brengt nog eens onder de aandacht dat taxi’s nog altijd zeer moeilijk te verzekeren zijn. Steeds meer verzekeraars zijn hier de laatste jaren mee gestopt en de overgebleven partijen verhoogden hun premies en scherpten de voorwaarden aan. Diks ziet in de versoepelingen van de coronamaatregelen wel een lichtpunt voor de taxibranche, maar in hoeverre zich dat vertaalt in meer werk en betere vooruitzichten is nog zeer de vraag.
Dat zegt niets over het aantal dat daadwerkelijk gestopt is
Daar gaat het ook niet om.
Er kan wel enorme daling zijn dat betekend niet meer werk. Mensen nemen geen taxi zakenmensen zijn niet niet ze werken vanuit huis straks weer premie verhoging honderden geschorst maatschappijen willen geld zien….dus straks gaat alles nogmaals omhoog met premie omdat er minder inkomt en ze willen een ding zoveel mogelijk geld verdienen.