Veel meer taxi’s verzekerd door De Vereende
Bij verzekeraar De Vereende is het aantal taxiverzekeringen in 2019 gestegen van 800 naar 6.300. Dat betekent dus dat steeds meer taxiondernemers een beroep moeten doen op dit vangnet voor schadeverzekeringen. De Vereende werkt samen met de taxisector aan het terugdringen van de schades in de markt.
De schadeverzekeraars hebben zelf De Vereende in het leven geroepen voor mensen en bedrijven die om wat voor reden dan ook niet meer bij de reguliere verzekeraars terechtkunnen. De afgelopen jaren gold dat voor steeds meer taxiondernemers. Mede door het toenemende aantal schades in de sector werd het alsmaar minder aantrekkelijk en verantwoord om taxi’s te verzekeren. Daardoor trokken steeds meer verzekeraars hun handen van de taximarkt af, terwijl de overgebleven aanbieders hun premies flink verhoogden en de voorwaarden verder aanscherpten.
Uit het jaarverslag van De Vereende blijkt dat het premievolume van de verzekeringsportefeuille in 2019 met 27 procent groeide. “Met name de grote stijging van het aantal taxiverzekeringen is opvallend”, zegt het bedrijf daarover. Preventie is steeds belangrijker geworden, want als het ook voor De Vereende niet meer realistisch is om een taxi te verzekeren, dan houdt het voor de ondernemer in kwestie op. “Er is inmiddels intensief contact met de taxibranche om meer te doen dan het bieden van een verzekeringsoplossing. Wij willen bijdragen aan een structurele oplossing.”
Schadelast punt van zorg
De Vereende schrijft ook dat de eerste signalen over problemen van het verzekeren van taxi’s in de reguliere markt uit 2017 stammen. Door een aanpassing van het ’taxiproduct’ is die ontwikkeling toen gekeerd en nam het aantal verzekerde taxi’s bij De Vereende in 2018 weer af. Maar in 2019 was het een heel ander verhaal. Toen steeg het aantal taxipolissen van 800 naar maar liefst 6.300.
Met name de ontwikkeling van de schadelast is een punt van zorg. Premies vormen natuurlijk de voornaamste inkomstenbron voor verzekeraars, maar ze moeten daarmee ook de schades dekken. En daarbij gelden bepaalde verplichtingen op het gebied van liquiditeit. Bovendien komt zoals gezegd niemand uit luxe bij De Vereende terecht; het is de laatste mogelijkheid om tegen schade verzekerd te zijn. En dat brengt ook een bepaalde hoogte van de premie met zich mee. Die is voor de taxisector in 2020 ook daadwerkelijk verhoogd, zo meldt het verslag. Alle betrokkenen hebben er dus baat bij om de schades in de taxisector terug te dringen.
Meer werk maken van preventie
“De schadelastontwikkeling is een marktbrede zorg en ook voor de Vereende nog onzeker. De ontwikkelingen in de taximarkt volgen wij op de voet door gesprekken met stakeholders waaronder gespecialiseerde assurantieadviseurs, RDW, taxicentrales, Uber, Veilig Verkeer Nederland en herverzekeraars”, schrijft De Vereende in het jaarverslag.
“Eind 2019 hebben we besloten om meer werk te maken van preventiemaatregelen voor taxi’s. De ervaringen met de maaltijdbezorgersbranche en uitkomst van de hiervoor genoemde gesprekken zullen de basis vormen van te nemen maatregelen. Daarbij komt ook de vraag aan de orde of wij zaken gaan stimuleren of verplichten.”
Niet normaal meer de verzekering van een taxi.
Smeer de verzekeringen uit over elkaar en de schadelast word minder.
Een camper allrisk verzekeren met 10 sv jaren is maar 8% van de taxi verzekering.
Krom als het maar zijn kan.
En dan ook nog bij de vereende moeten verzekeren.
Wanneer gaan we eens samen spannen in de taxi wereld.
Misschien dat Duco nog wat kan betekenen daarin.
@ Clash: Met een camper word in het algemeen niet zoveel km gereden, dus is het wel logisch dat je daar minder voor moet betalen. Of wilt u de vakantiegangers laten betalen voor de schades die worden gereden in de taxi?
Klopt niet helemaal.
Er zijn de laatste jaren veel meer campers geregistreerd omdat het goedkoper is in verzekering en wegenbelasting.
En daardoor worden veel campers gebruikt voor dagelijks verkeer.
Daarbij wat zijn veel kilometers.
Het eene taxi bedrijf droomt van 1000 km per week per auto.
Het andere rijd er 800 per dag daar word niet naar gevraagd bij het afsluiten van een taxi verzekering.
Dus wij moeten geloven dat de Vereende zich inspant om de schade terug te brengen? De enigste oplossing is om Uber auto’s apart te verzekeren.
Aparte verzekering voor Uber taxi’s zou al een hoop schelen. Alsof het in het belang van de Vereende is om de schade sterk terug te dringen !
Je kan altijd een schade rijden door eigen schuld, maar als het bijvoorbeeld binnen 2 jaar weer gebeurt de premie fors verhogen en bij nog meer schades door eigen schuld dan uit de verzekering.
airport-taxi vervoer heeft wel een goed punt. Uber apart verzekeren. MAAR, Hoe weet je nu of hij alleen voor Uber rijdt of niet? Dan zou Uber al zijn kenteken data gegevens aan de Vereende moeten overleggen. Maar dat zullen ze niet doen in het belang van hun aangesloten zogenaamde zzp-ers
Het is niet zo dat je als je bij de Vereende verzekerd moet worden, je een groot schadeverleden hebt.
Maar de “normale”verzekeringsmaatschappijen willen geen taxi’s meer verzekeren.
Na 25 jaar bij onze verzekeraar verzekerd te zijn geweest, werden wij bij vernieuwing van een taxi er gewoon uitgegooid. En dit met 80% no-claim.
Kartelvorming nieuwe stijl ….
Alliance Insurance > heeft in Nederland gewoon het monopolie door gegeven aan “de Vereende”
Andere keuze is er niet / vrijwillig verplicht /en iedere Taxi-Ondernemer weet dit ….
Het KNV is of was er mee bezig maar door de Corona is het waarschijnlijk op een laag pitje komen te staan
Er zijn in Europees verband misschien toch nog mogelijkheden > Taxi-Direct zou een begin met een prachtige naam zijn
35 jaren schadevrij en geroyeerd zonder opgaaf van reden
Kom op taxi chauffeurs en ondernemers begin meteen met tegenwerking neem actie. ga protesteren in denhaag voor de monopolie/kartelvorming van verzekeraars in nederland die bewust weigeren taxi’s te gaan verzekeren door de reguliere verzekeraars anders kunnen zij niet van 6300 gevestigde taxi ondernemers in nederland vette pot gaan verdienen.