‘Innovaties bepalen hoe we ons gaan verplaatsen’

Kees van der Burg. Foto: Bart Maat
Kees van der Burg. Foto: Bart Maat

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) stonden de schijnwerpers vol op het door de branchevereniging zelf opgerichte MaaS-Lab. Deze samenwerking moet ervoor zorgen dat de markt komt tot een open en inclusief ecosysteem voor Mobility as a Service.

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst, in sociëteit Witte in Den Haag, verwelkomde KNV naast bestaande leden en relaties ook een twintigtal marktpartijen die deelnemen aan het MaaS-Lab. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt legde uit hoe dit initiatief is ontstaan.

“We willen de juiste randvoorwaarden creëren voor gezonde en optimale MaaS-diensten in Nederland. De kracht van het MaaS-Lab is dat we samen met onze partners uit de Mobiliteitsalliantie vervoerders, MaaS-aanbieders en platforms samenbrengen – bestaande én nieuwe marktpartijen. En het lab creëert een afsprakenstelsel in publiek-private samenwerking waarvan de reiziger, waar het tenslotte allemaal om draait, optimaal kan profiteren.”

Ver met MaaS

Daniel Mes, lid van het kabinet van Frans Timmermans, stelde dat MaaS prima past in de Europese ambities voor schone en slimme mobiliteit. Hij vond het goed om te constateren dat men in Nederland al zo ver is met MaaS. Mes nodigde de aanwezige mobiliteitsondernemers uit om hun ideeën vooral te delen met de Europese Commissie. Timmermans’ strategie voor de uitvoering van de Green Deal, die onder meer moet bijdragen aan schone mobiliteit in Europa, verschijnt dit najaar.

Stempel drukken

Als eregast sprak directeur-generaal Mobiliteit (Infrastructuur en Waterstaat) Kees van der Burg (foto). Hij vergeleek het onlangs aangebroken decennium met het derde decennium van de vorige eeuw: ‘de roaring twenties’. “Destijds brak er een tijdperk aan waarin maatschappelijke en technische ontwikkelingen een grote stempel drukten op hoe wij reisden. En ook nu, in onze eigen jaren twintig – de ‘transition twenties’, waarin alles anders moet – bepalen innovaties weer hoe wij ons de komende jaren gaan verplaatsen.”

Van der Burg is blij met de oprichting van het MaaS-Lab om zo de belangen vanuit vervoerders en mobiliteitsaanbieders te borgen. “Ik zie erg uit naar onze samenwerking en wie weet kunnen we straks dankzij publiek-private samenwerking en data delen vervoerstromen slimmer sturen. Daar hoop ik na de pilots achter te komen.”

Het MaaS Congres 2020, op 3 maart in Amsterdam, zet de volgende stap en maakt Mobility as a Service concreet. Doel van de dag is oplossingen zoeken, partijen bij elkaar brengen en organisaties voorbereiden. Bekijk het uitgebreide programma en meld je vervolgens aan voor deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Innovaties bepalen hoe we ons gaan verplaatsen’ | TaxiPro

‘Innovaties bepalen hoe we ons gaan verplaatsen’

Kees van der Burg. Foto: Bart Maat
Kees van der Burg. Foto: Bart Maat

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) stonden de schijnwerpers vol op het door de branchevereniging zelf opgerichte MaaS-Lab. Deze samenwerking moet ervoor zorgen dat de markt komt tot een open en inclusief ecosysteem voor Mobility as a Service.

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst, in sociëteit Witte in Den Haag, verwelkomde KNV naast bestaande leden en relaties ook een twintigtal marktpartijen die deelnemen aan het MaaS-Lab. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt legde uit hoe dit initiatief is ontstaan.

“We willen de juiste randvoorwaarden creëren voor gezonde en optimale MaaS-diensten in Nederland. De kracht van het MaaS-Lab is dat we samen met onze partners uit de Mobiliteitsalliantie vervoerders, MaaS-aanbieders en platforms samenbrengen – bestaande én nieuwe marktpartijen. En het lab creëert een afsprakenstelsel in publiek-private samenwerking waarvan de reiziger, waar het tenslotte allemaal om draait, optimaal kan profiteren.”

Ver met MaaS

Daniel Mes, lid van het kabinet van Frans Timmermans, stelde dat MaaS prima past in de Europese ambities voor schone en slimme mobiliteit. Hij vond het goed om te constateren dat men in Nederland al zo ver is met MaaS. Mes nodigde de aanwezige mobiliteitsondernemers uit om hun ideeën vooral te delen met de Europese Commissie. Timmermans’ strategie voor de uitvoering van de Green Deal, die onder meer moet bijdragen aan schone mobiliteit in Europa, verschijnt dit najaar.

Stempel drukken

Als eregast sprak directeur-generaal Mobiliteit (Infrastructuur en Waterstaat) Kees van der Burg (foto). Hij vergeleek het onlangs aangebroken decennium met het derde decennium van de vorige eeuw: ‘de roaring twenties’. “Destijds brak er een tijdperk aan waarin maatschappelijke en technische ontwikkelingen een grote stempel drukten op hoe wij reisden. En ook nu, in onze eigen jaren twintig – de ‘transition twenties’, waarin alles anders moet – bepalen innovaties weer hoe wij ons de komende jaren gaan verplaatsen.”

Van der Burg is blij met de oprichting van het MaaS-Lab om zo de belangen vanuit vervoerders en mobiliteitsaanbieders te borgen. “Ik zie erg uit naar onze samenwerking en wie weet kunnen we straks dankzij publiek-private samenwerking en data delen vervoerstromen slimmer sturen. Daar hoop ik na de pilots achter te komen.”

Het MaaS Congres 2020, op 3 maart in Amsterdam, zet de volgende stap en maakt Mobility as a Service concreet. Doel van de dag is oplossingen zoeken, partijen bij elkaar brengen en organisaties voorbereiden. Bekijk het uitgebreide programma en meld je vervolgens aan voor deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.