De meeste taxibedrijven hebben geen website
Zo’n 90 procent van de taxibedrijven in Nederland heeft geen eigen website. En van de sites die wel bestaan, heeft slechts de helft een veilige verbinding. Ook de gebruiksvriendelijkheid kan een stuk beter. Dat blijkt uit onderzoek van ondernemersportaal Places.
Deze partij doet vaker onderzoek naar hoe het gesteld is met de taxibedrijven in Nederland. Recent werd bijvoorbeeld nog gekeken naar de klantbeoordelingen van alle taxibedrijven met een vermelding in het Telefoonboek. Daarin werd nog maar eens bevestigd dat stiptheid en klantvriendelijkheid op veel waardering mogen rekenen, terwijl hoge prijzen en slechte service juist sterk afgekeurd worden.
Veel individuele ondernemers
Ditmaal is er onderzoek gedaan naar websites. Veel taxibedrijven blijken die helemaal niet te hebben. Er zijn ruim 12.000 geregistreerde taxibedrijven en daarvan hebben er maar zo’n 1.500 een werkende website. Places verbaast zich daar een beetje over, omdat het een manier is om je te onderscheiden. Maar het is mogelijk wel te verklaren doordat heel veel van die bedrijven neerkomen op individuele ondernemers die met hun eigen voertuig hun verdiensten bij elkaar rijden. Een website (laten) ontwerpen en onderhouden past dan vaak niet binnen de begroting.
Wat verder opvalt in de bevindingen van het onderzoek, is de veiligheid van de taxi-websites die er wel zijn. Van de 1.500 heeft slechts de helft een beveiligde verbinding. Dat is terug te zien in de URL, die bij een beveiligde verbinding met https:// begint. In dat geval worden klantgegevens versleuteld en beveiligd. “Voor taxibedrijven is het belangrijk om een beveiligde website te hebben, omdat klanten vaak hun persoonlijke gegevens moeten achterlaten”, aldus het onderzoek.
Tablets en smartphones
En ook de gebruiksvriendelijkheid is lang niet altijd om over naar huis te schrijven. Dat heeft niet zozeer met goede bedoelingen te maken, maar meer met het feit dat mensen steeds minder vaak sites met hun computers bezoeken, en steeds vaker met tablets en smartphones. Websites die goed werken op een PC of laptop, doen dat niet vanzelf ook op mobiele apparaten. “Bijna 80 procent van websites van taxibedrijven is niet (goed) toegankelijk via alle toestellen. Hierdoor lopen taxibedrijven veel klanten mis”, stelt Places.
Goh, wat een verrassing. Alsof de 5000 Uberslaven tijd hebben voor het opbouwen van een klantenkring buiten hun kamikaze-werkzaamheden
Nou laat me je uit de droom helpen, het is leuk dat “Places.nl” je hier een website aan probeert te smeren maar met een website ben je toch al zo’n 10 jaar te laat.
google op taxi in elke willekeurige plaats met meer dan 3 inwoners en je hebt een paar honderd resultaten waarbij er maar 1 bovenaan kan staan.
De beste reclame is en blijft gewoon mond op mond reclame.