Vier vragen over taxi en belasting beantwoord
Zelfstandig taxiondernemer zijn betekent niet alleen ritten rijden, er komt ook een bedrijfsvoering bij kijken. Dan is het goed om bij te houden wat er op bijvoorbeeld het gebied van belastingen allemaal speelt. Navid Farid van het in de taximarkt gespecialiseerde FN Consultancy beantwoordt hierover vier vragen.
In de ervaring van Farid is het goed bijhouden van de administratie van een taxibedrijf nog niet zo simpel. “Veel taxiondernemers brengen dat bij een administratiekantoor onder. Maar ze verzorgen vaak verschillende soorten vervoer en niet elk administratiekantoor weet daar goed mee om te gaan. Wij hebben dat specialisme in de taxibranche wel en beschikken over de tools om de administratie van taxibedrijven goed en overzichtelijk te houden. Alle gegevens kunnen vanuit de taxi worden aangeleverd en er is op elk moment inzicht in de eigen administratie.”
In zijn werk als boekhouder bij FN Consultancy ziet Farid ook dat over bepaalde onderwerpen toch best veel onduidelijkheid bestaat. Op het gebied van taxi en belastingen beantwoordt hij daarom vier vragen. Deze gaan over btw, de Kleineondernemersregeling (KOR), korting op de ritprijs en belastingdruk.
In 2019 is de btw op personenvervoer van 6 naar 9 procent gegaan. Wat zijn daar de gevolgen van?
“Die verhoging is natuurlijk een feit en deze wordt doorberekend in de ritprijs. Maar ik merk toch dat daar een grote misvatting over bestaat. Veruit onze meeste klanten in de taxibranche denken dat zij de btw zélf betalen. Maar dat is niet zo: de consument betaalt en als taxiondernemer draag je die btw eens per maand af aan de Belastingdienst. En dat wordt ook nog eens verrekend met btw die je zelf als ondernemer over andere producten en diensten betaalt of hebt betaald. Btw wordt ervaren als een last maar is dat feitelijk niet. Je bent eigenlijk een doorgeefluik voor de btw die jouw klanten betalen.”
De Kleineondernemersregeling (KOR) verandert per 1 januari 2020. Wat betekent dat voor taxiondernemers?
“Van deze regeling kunnen de meeste taxiondernemers straks geen gebruik meer maken. Tot en met 2019 kunnen zij onder bepaalde voorwaarden wel de KOR toepassen. Dit kan als het saldo van de ontvangen btw minus de betaalde btw minder dan 1.883 euro per jaar is. Nu is het nog zo dat als een taxiondernemer per kwartaal 200 of 300 euro aan omzetbelasting moet betalen, dit via de KOR in mindering kan worden gebracht in de aangifte inkomstenbelasting. En als het totale saldo van de btw over een heel jaar minder dan 1.345 euro is, dan hoeft er geen btw te worden afgedragen. Een zzp’er met een taxi blijft vaak wel onder dat bedrag. Maar de KOR gaat dus veranderen. Je kunt er straks voor kiezen als je minder dan 20.000 euro omzet per jaar hebt. En daar komen de meeste zelfstandig taxiondernemers dan weer wél boven. Dus met ingang van 2020 is de Kleineondernemersregeling voor veel taxiondernemers niet meer van toepassing.”
Hoe zit het nou precies met korting geven op de ritprijs: mag dat wel of niet?
“In de boordcomputer taxi kan je tegenwoordig geen korting meer geven. Die functie is verwijderd om misbruik te voorkomen. Een leverancier van de boordcomputer werkt aan een update waardoor je straks korting kunt aangeven voordat de rit begint. Dat is wel vooruitgang, maar er kan dan nog steeds geen korting worden gegeven nadat de meter is gestart. Het probleem is dat veel taxiondernemers de BCT als een soort kassasysteem zien. Maar daar is de BCT niet voor bedoeld. Je omzet mag je apart bijhouden en daarin mag je ook kortingen en fooien verwerken. Stel, je spreekt voor een rit die normaal 100 euro kost een prijs van 80 euro af. Dan ga je niet over 100 euro inkomsten- en omzetbelasting betalen. Je mag die korting gewoon geven, maar dan moet je wel zelf de omzet bijhouden en daar niet de boordcomputer voor gebruiken.”
Taxiondernemers vinden vaak dat ze veel belasting betalen, is dat terecht?
“Eigenlijk valt het met de belastingdruk voor de gemiddelde taxiondernemer wel mee. Stel dat je een omzet hebt van 50.000 euro, waarbij voor 20.000 euro aan kosten worden gemaakt. Dan betaal je uiteindelijk 615 euro inkomstenbelasting en 1.009 euro bijdrage SZW. Dat is op zichzelf best een flink bedrag om ineens te moeten betalen, maar tegelijk is het maar 3 procent van de omzet en 5 procent van de winst. Wel neemt de belastingdruk toe naarmate je meer winst maakt, maar voor mensen in loondienst is die druk sowieso vele malen hoger.”
FN consultancy is begrijp ik gespecialiseerd in de taxibranche maar komt met een voorbeeld waarbij er 20.000 euro kosten staan tegenover een omzet van 50.000. Het zou mooi zijn als dhr Farid dan ook zijn gouden formule zou willen delen om aan dit soort marges te komen want volgens mij is er in de hele branche niemand die hier op (legale) wijze ook maar in de buurt komt.
Een van de doelstellingen van de BCT was vereenvoudiging van je administratie, dat is een mislukking
gebleken, maar heeft ILT de taxiondernemers wel wijs gemaakt.
Bedrog heet dat.
Een update moet je ongetwijfeld duur betalen en is het maar afwachtten of die update naar behoren of wens werkt.
BCT marktwerking is er niet, je hebt hem maar te slikken
Je kan er voor kiezen veel meer tarieven in je taximeter te laten programmeren. Dan heb je meer keuze mogelijkheid en is een update niet nodig.
“Veruit onze meeste klanten in de taxibranche denken”
laat wel zien wie de klanten zijn, dit is toch bekende kost bij degenen die het vakdiploma taxiondernemer in het verleden nog behaald hebben.
Snel maar weer invoeren dus…
@Wiet, deze cijfers kom ik regelmatig tegen in onze praktijk (wij zijn ook al meer dan 25 jaar boekhouder voor taxibedrijven) er zijn nog best wel veel chauffeurs die een dergelijke omzet met bijbehorende kosten maken, dit zijn voornamelijk degenen die de opstapmarkt bedienen of de limo tak (deze hebben zelfs nog wel meer omzet). Het deel wat voornamelijk op de app rijdt heeft meer lastendruk omdat de commissie van de apps best stevig is dus dergelijke winsten zijn dan niet standaard.
@FN, dat BTW betaald wordt door de klant is evident. Het sentiment hierachter snap ik wel. Doordat tot vorig jaar 6% op de omzet werd afgedragen vielen de meeste taxi ondernemers in de K.O. regeling, waardoor ze dus feitenlijk geen BTW hoefden te betalen (over het verschil) door de BTW verhoging is de BTW op de omzet omhoog gegaan terwijl de BTW op de kosten gelijk is gebleven. Per saldo een negatief effect voor taxi ondernemers.
75% van onze taxi klanten vallen dit jaar voor het eerst niet meer in de K.O. en moeten dus nu ineens best veel geld betalen aan BTW wat ze voorheen niet zelf hoefden te betalen. Terwijl hun omzet in veel gevallen niet hoger is dan voorgaande jaren.
Logisch dat dit dan voelt alsof je opeens meer moet betalen.
En zo gaat de staat ongestraft verder met de kleine ondernemer uitmoorden die geen beroep kan doen op WW en ander faciliteiten die werknemers wel genieten!
De verhoging van 2,5 % salarisverhoging die de middenklasse moet redden komt ook van de investeringsaftrek (€7000 per jaar) van de kleine ondernemer!
Daar gaat om deze reden dus €2000 van af nu en wordt totaal afgeschaft!
De Bpm wordt ook afgeschaft op nwe Taxi,s
De verzekeringpremies worden torenhoog!
De VVD melkkoetjes heten taxichauffeurs!
Wiet,
Je beschuldigd dus eigenlijk mensen die meer dan € 50000.00 (bruto) omzet rijden ervan dat dat niet op een eerlijke manier kan, dus omdat ik ongeveer € 70000.00 bruto omzet rij fraudeer ik waarschijnlijk op een of andere manier in jouw ogen…..
(Ik rij deze omzet zonder personeel, voor ongeveer 98-99% zelf. Mijn vrouw rijd die andere 1-2% omzet)
Wiet refereerde naar de marge, de verhouding van omzet en kosten.
Dan snap ik er zeker niet veel van, op mijn omzet hou ik na aftrek van al mijn kosten een netto bedrijfsresultaat over van ongeveer € 46000.00
nou Peter dat is volgens Wiet dan weer niet legaal mogelijk =;-)
Jorg,
Dat is dus wat ik bedoelde met de opmerking van Wiet.
Het is verplicht de BCT aan te zetten bij een rit waardoor ritprijs opgeslagen wordt in de BCT.
Zelf de omzetten bijhouden zoals hierboven aangegeven vraagt om fraude en extra boekhoudwerk.
Hoe zal de belastingdienst daar mee om gaan?
De BCT was o.a. bedoeld om je boekhouding te vereenvoudigen, daardoor kosten te besparen.
Waarom geeft Navid Farid niet aan dat de BCT daar ongeschikt voor is.
Geen korting knop?
Oplossing:Meer tarieven in je meter programmeren waardoor er meer keuze is
@peter,
ik ben bang dat je iets door elkaar haalt, de lastenverlichting heeft betrekking op je administratieve verplichtingen (de rittenkaart) daar zal je op besparen dit is iets anders dan je boekhouding (waar je administratie deel van uit maakt).
Dat de kortingsknop weg is heeft o.a. te maken met het feit dat er veel oneigenlijk gebruik van werd gemaakt, wel korting boeken niet geven.
Zoals Navid al aan geeft de BCT is een registratie middel (digitale rittenkaart zo je wil) en geen kasboek!