‘Prijs van tachograafkaart kan drastisch omlaag’

Het tarief voor de Nederlandse tachograafkaart ligt fors hoger dan de kostprijs en is te hoog in vergelijking met andere Europese landen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kan en moet de prijs voor die kaart dus heel snel en fors verlagen. Die oproep doen de organisaties evofenedex, TLN, KNV, BOVAG en RAI Vereniging. 

De conclusies over het tarief komen uit een benchmarkonderzoek dat minister Van Nieuwenhuizen eindelijk openbaar heeft gemaakt na enkele maanden vertraging. Conclusies die wel degelijk overeenkomen met kritiek die al langer klinkt en ook met onderzoek van KNV, RAI, BOVAG, evofenedex en TLN ook al uitwees. De prijs zou in Nederland tot wel 70 procent hoger zijn dan het Europese gemiddelde.

Concurrentie

In 2017 moest in Nederland nog 95 euro exclusief btw worden betaald voor die kaart, terwijl in omliggende landen veel minder hoefde worden neergeteld. Inmiddels is het tarief zelfs al opgelopen tot 100 euro – tot onvrede van de sector. De kaart was in 2017 in België, Spanje, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk maar tussen de 32 en 50 euro.

Al sinds 2010 wordt er in de politiek aandacht gevraagd voor het tarief. TLN, KNV, evofenedex, BOVAG en RAI Vereniging hebben ook hun twijfels bij de kostprijs, waartegen Kiwa beweert deze kaart te kunnen produceren. “Die is veel hoger dan de prijzen van bestuurderskaarten in andere landen en van andere vergelijkbare producten, zoals het rijbewijs.”

Tariefstelsel

Overigens is de continue aandacht niet tegen dovemansoren gericht, want voor de zomer erkende de minister al dat het tarief voor deze tachograafkaart naar beneden moet en ze kondigde vandaag ook aan dat er in 2020 een nieuw tariefstelsel wordt ingevoerd. Kiwa wil het tarief in voor 2020 te verhogen naar 101 euro.

Voor dit nieuwe tariefstelsel werd al in 2016 een openbare consultatie aangekondigd, maar het is nu de ambitie om dat nog voor het einde van het jaar uit te voeren. “Het nog langer wachten met het verlagen van de tarieven is wat ons betreft onacceptabel en verslechtert de positie van Nederlandse ondernemers ten opzichte van het buitenland alleen maar verder. Het tarief moet al dit jaar drastisch worden verlaagd”, menen de organisaties.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘Prijs van tachograafkaart kan drastisch omlaag’”

Duco Douwstra|26.11.19|09:28

Kiwa verschuilde zich op de onlangs gehouden TaxiExpo, dat de minister de prijzen bepaal, dat was tijdens mijn gesprek waarin de de KIWA beschuldigende van criminele praktijken en misbruik maken van haar monopoliepositie, het vaste antwoord. Waarop ik vroeg “dus als de KIWA morgen naar de minister gaat en zegt, we hebben een gesprek met Douwstra gehad en hij heeft gelijk de tarieven zijn veel te hoog, mogen wij voortaan € 50,00 voor een chauffeurspas rekenen? Dan zal de zij volgens jou nee zegge

Holland Taxi Peter Walgreen|29.11.19|17:01

Daar verschuilen ze zich inderdaad steeds achter, maar de KIWA legt een prijs voor bij het ministerie en die zeggen gewoon “is goed” en wordt het dus niet door het ministerie verplicht opgelegd.

‘Prijs van tachograafkaart kan drastisch omlaag’ | TaxiPro

‘Prijs van tachograafkaart kan drastisch omlaag’

Het tarief voor de Nederlandse tachograafkaart ligt fors hoger dan de kostprijs en is te hoog in vergelijking met andere Europese landen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kan en moet de prijs voor die kaart dus heel snel en fors verlagen. Die oproep doen de organisaties evofenedex, TLN, KNV, BOVAG en RAI Vereniging. 

De conclusies over het tarief komen uit een benchmarkonderzoek dat minister Van Nieuwenhuizen eindelijk openbaar heeft gemaakt na enkele maanden vertraging. Conclusies die wel degelijk overeenkomen met kritiek die al langer klinkt en ook met onderzoek van KNV, RAI, BOVAG, evofenedex en TLN ook al uitwees. De prijs zou in Nederland tot wel 70 procent hoger zijn dan het Europese gemiddelde.

Concurrentie

In 2017 moest in Nederland nog 95 euro exclusief btw worden betaald voor die kaart, terwijl in omliggende landen veel minder hoefde worden neergeteld. Inmiddels is het tarief zelfs al opgelopen tot 100 euro – tot onvrede van de sector. De kaart was in 2017 in België, Spanje, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk maar tussen de 32 en 50 euro.

Al sinds 2010 wordt er in de politiek aandacht gevraagd voor het tarief. TLN, KNV, evofenedex, BOVAG en RAI Vereniging hebben ook hun twijfels bij de kostprijs, waartegen Kiwa beweert deze kaart te kunnen produceren. “Die is veel hoger dan de prijzen van bestuurderskaarten in andere landen en van andere vergelijkbare producten, zoals het rijbewijs.”

Tariefstelsel

Overigens is de continue aandacht niet tegen dovemansoren gericht, want voor de zomer erkende de minister al dat het tarief voor deze tachograafkaart naar beneden moet en ze kondigde vandaag ook aan dat er in 2020 een nieuw tariefstelsel wordt ingevoerd. Kiwa wil het tarief in voor 2020 te verhogen naar 101 euro.

Voor dit nieuwe tariefstelsel werd al in 2016 een openbare consultatie aangekondigd, maar het is nu de ambitie om dat nog voor het einde van het jaar uit te voeren. “Het nog langer wachten met het verlagen van de tarieven is wat ons betreft onacceptabel en verslechtert de positie van Nederlandse ondernemers ten opzichte van het buitenland alleen maar verder. Het tarief moet al dit jaar drastisch worden verlaagd”, menen de organisaties.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘Prijs van tachograafkaart kan drastisch omlaag’”

Duco Douwstra|26.11.19|09:28

Kiwa verschuilde zich op de onlangs gehouden TaxiExpo, dat de minister de prijzen bepaal, dat was tijdens mijn gesprek waarin de de KIWA beschuldigende van criminele praktijken en misbruik maken van haar monopoliepositie, het vaste antwoord. Waarop ik vroeg “dus als de KIWA morgen naar de minister gaat en zegt, we hebben een gesprek met Douwstra gehad en hij heeft gelijk de tarieven zijn veel te hoog, mogen wij voortaan € 50,00 voor een chauffeurspas rekenen? Dan zal de zij volgens jou nee zegge

Holland Taxi Peter Walgreen|29.11.19|17:01

Daar verschuilen ze zich inderdaad steeds achter, maar de KIWA legt een prijs voor bij het ministerie en die zeggen gewoon “is goed” en wordt het dus niet door het ministerie verplicht opgelegd.