Taxibranche toont twee gezichten naar klanten toe

Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock
De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

Nieuw onderzoek bevestigt wat iedereen in de taxibranche eigenlijk wel weet: stiptheid en klantvriendelijkheid worden door klanten gewaardeerd; hoge prijzen en slechte service leiden tot slechte beoordelingen. Verder valt op dat een voldoende beoordeling gemiddeld heel hoog uitvalt en een onvoldoende juist zeer laag.

Het gaat om een onderzoek van ondernemersportaal Places naar hoe traditionele taxibedrijven worden beoordeeld op de site van Telefoonboek. Het aantal taxibedrijven groeide de laatste jaren hard, waardoor het steeds belangrijker is geworden om met goede beoordelingen van klanten het verschil te maken met andere aanbieders. Het onderzoek heeft 3.263 recensies van taxibedrijven nader bekeken.

2.441 voldoendes

Zoals wel vaker laat de taxibranche ook in dit verband twee gezichten zien, waarbij de positieve kant wel sterk de overhand heeft. Een voldoende beoordeling op Telefoonboek.nl is ook meteen zeer positief. In totaal werden er 2.441 voldoendes gegeven, met een gemiddelde van maar liefst 9,7. Wat waarderen de klanten vooral? Goede service, vriendelijke medewerkers, stiptheid van het vervoer en een goede verhouding tussen de geleverde kwaliteit en de prijs die ervoor wordt betaald.

De overige 822 beoordelingen van taxibedrijven zijn onvoldoende en ook hier lijkt sprake van alles of niets. Het gemiddelde van deze reviews is namelijk slechts een rapportcijfer 2,4. Lage beoordelingen zijn vooral ingegeven door chauffeurs die de weg niet weten en te hard of anderszins gevaarlijk rijden. Niet op tijd komen zorgt voor veel ergernis en ritten weigeren is voor veel mensen een enorme frustratie, net als een klantonvriendelijke behandeling en hoge prijzen.

Top drie

Maar zoals gezegd hebben de positieve beoordelingen de overhand. Het onderzoek heeft zelfs een top drie van best beoordeelde taxibedrijven samengesteld. Jansen & Jansen Taxi uit Winterswijk eindigt met een gemiddelde beoordeling van 8,3 van 165 klanten op de derde plaats. Taxi Centrale Drienbergen krijgt van 127 gebruikers gemiddeld een 8,9 en TaxiLux uit Utrecht scoort met een 9,5 gemiddeld uit 174 beoordelingen het beste van allemaal.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Taxibranche toont twee gezichten naar klanten toe”

Danny Kastelijn|06.11.19|14:20

Wat een prutsonderzoek. Laten alle buitenlandse passagiers ook een review achter op telefoonboek.nl? Ik hou er over op..

Taxibranche toont twee gezichten naar klanten toe | TaxiPro

Taxibranche toont twee gezichten naar klanten toe

Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock
De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

Nieuw onderzoek bevestigt wat iedereen in de taxibranche eigenlijk wel weet: stiptheid en klantvriendelijkheid worden door klanten gewaardeerd; hoge prijzen en slechte service leiden tot slechte beoordelingen. Verder valt op dat een voldoende beoordeling gemiddeld heel hoog uitvalt en een onvoldoende juist zeer laag.

Het gaat om een onderzoek van ondernemersportaal Places naar hoe traditionele taxibedrijven worden beoordeeld op de site van Telefoonboek. Het aantal taxibedrijven groeide de laatste jaren hard, waardoor het steeds belangrijker is geworden om met goede beoordelingen van klanten het verschil te maken met andere aanbieders. Het onderzoek heeft 3.263 recensies van taxibedrijven nader bekeken.

2.441 voldoendes

Zoals wel vaker laat de taxibranche ook in dit verband twee gezichten zien, waarbij de positieve kant wel sterk de overhand heeft. Een voldoende beoordeling op Telefoonboek.nl is ook meteen zeer positief. In totaal werden er 2.441 voldoendes gegeven, met een gemiddelde van maar liefst 9,7. Wat waarderen de klanten vooral? Goede service, vriendelijke medewerkers, stiptheid van het vervoer en een goede verhouding tussen de geleverde kwaliteit en de prijs die ervoor wordt betaald.

De overige 822 beoordelingen van taxibedrijven zijn onvoldoende en ook hier lijkt sprake van alles of niets. Het gemiddelde van deze reviews is namelijk slechts een rapportcijfer 2,4. Lage beoordelingen zijn vooral ingegeven door chauffeurs die de weg niet weten en te hard of anderszins gevaarlijk rijden. Niet op tijd komen zorgt voor veel ergernis en ritten weigeren is voor veel mensen een enorme frustratie, net als een klantonvriendelijke behandeling en hoge prijzen.

Top drie

Maar zoals gezegd hebben de positieve beoordelingen de overhand. Het onderzoek heeft zelfs een top drie van best beoordeelde taxibedrijven samengesteld. Jansen & Jansen Taxi uit Winterswijk eindigt met een gemiddelde beoordeling van 8,3 van 165 klanten op de derde plaats. Taxi Centrale Drienbergen krijgt van 127 gebruikers gemiddeld een 8,9 en TaxiLux uit Utrecht scoort met een 9,5 gemiddeld uit 174 beoordelingen het beste van allemaal.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Taxibranche toont twee gezichten naar klanten toe”

Danny Kastelijn|06.11.19|14:20

Wat een prutsonderzoek. Laten alle buitenlandse passagiers ook een review achter op telefoonboek.nl? Ik hou er over op..