Sociaal Fonds Taxi start project duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid houdt in dat werknemers op een gezonde en prettige manier werken en aan het werk kunnen blijven. Sociaal Fonds Taxi start na de zomervakantie een project om werkgevers en werknemers op dit gebied vooruit te helpen.
Annemarie Ebbendorf van Sociaal Fonds Taxi (SFT) geeft aan dat dit eigenlijk in alle bedrijfstakken een steeds belangrijker thema wordt. âOmdat we steeds langer door moeten werken, maar ook omdat mensen tijdens hun werk steeds minder bewegen. Voor werknemers is het belangrijk om hun werk goed en prettig vol te kunnen houden, ontwikkelingen bij te kunnen benen en daarnaast ook nog dingen te kunnen doen. En werkgevers hebben uiteraard baat bij gezonde, gemotiveerde, competente en productieve en medewerkers die dat ook blijven.â
Hard nodig
Wat in de taxibranche en touringcarsector wel voor een extra uitdaging zorgt, is dat de gemiddelde leeftijd van met name de chauffeurs hoog is en het gemiddelde salaris juist wat lager. Voor beide bedrijfstakken zet SFT een project inzake duurzame inzetbaarheid op dat na de zomer van start gaat. âDat is hard nodig, want de gezondheid van medewerkers in deze sectoren is over het algemeen ook wat minder goed dan gemiddeldâ, legt Ebbendorf uit.
Voor beide projecten is in totaal 1,6 miljoen euro aan Europese subsidies beschikbaar gesteld. âDat gaan we gebruiken om voor meer bewustwording bij werknemers en werkgevers te zorgen. Daarnaast gaan we diverse gratis activiteiten op het gebied van duurzame inzetbaarheid te organiseren. Dat kan begeleiding in het stoppen met roken zijn, of âFit op de ritâ, een programma om je vitaliteit te vergroten. Maar ook voedingsadvies, stresshantering, gezondheidschecks, budgetcoaching, coachend leidinggeven en ergonomisch plannen behoren tot het aanbod.âÂ
Vitaliteit
Daarnaast is er ruimte voor 100 instromers, waarvan we er zestig opleiden tot touringcarchauffeur en veertig tot taxichauffeur om de tekorten wat te helpen verminderen. En een vereiste van de Europese subsidie was dat er een onderzoek wordt gedaan naar de arbeidsmarkt. Daarbij wordt het vitaliteitsniveau in de markt nu en na afloop van het project verkend en wordt bekeken wat er tot 2030 nodig is om de duurzame inzetbaarheid in de taxi- en touringcarsector naar een hoger plan te tillen.
Het zwaartepunt ligt echter in de genoemde activiteiten die taxibedrijven en taxipersoneel helpen om gezonder te denken en werken, legt Ebbendorf uit. âDe eerste activiteiten lopen al, maar na de zomer gaan we er echt volwaardig mee aan de slag. Deelname kan zowel individueel als in groepen.â Op 10 oktober zal Annemarie Ebbendorf samen met haar SFT-collega Peer Vos een workshop over duurzame inzetbaarheid verzorgen tijdens Taxi Expo. Deze vindt plaats van 14.30 tot 15.15 uur en is net als de vakbeurs zelf na aanmelding gratis toegankelijk voor mensen die werkzaam zijn bij taxibedrijven en voor overheden.
Misschien beginnen met hun eigen imago te verbeteren.
Taxibedrijven zijn geen liefdadigheid instellingen, er moet verdient worden om behoorlijke salarissen te kunnen betalen.
Het zou mijn inziens de voorkeur behoeven om onkosten te besparen in plaats van allerlei onzinnige projecten bovenop de reeds bestaande op te starten.
Schoenmaker, blijf bij je leest zou ik zeggen.
Misschien kan Sociaal Fonds helpen de oneerlijke concurrentie door allerlei stichtingen, belbussen, Uber e.d. aan te pakken en zich in te zetten voor de lokale ondernemer.
Ik sprak vorige week een tandarts die had 40 jaar geleden in zijn studententijd op de taxi gereden, toen was alleen een rijbewijs en een VOG verplicht. Ik moest met weemoed terugdenken aan die mooie tijd, toen er advocaten, ingenieurs, onderwijzers enz. in opleiding of net afgestudeerd tijdelijk op de taxi kwamen rijden, dat waren altijd keurige nette chauffeurs. Wat een mooie tijd, zij hadden een leuke baan en deden veel ervaringen op en ik had snel nette chauffeurs. Door de deregulering en …
En alle achterlijkheid ten top plus de duizenden euroâs verzonnen nutteloze examens, is deze mogelijkheid om snel aan nette chauffeurs te komen de pas afgesneden. Het is toch de verantwoording van de ondernemer om nette en betrouwbare chauffeurs te werven, die zijn klanten correct vervoeren en betrouwbaar met hun dure voertuigen rijden. Evenals het feit dat in 2005 de strijd en innovatie van taxisystemen door de BCT/ILT de nek is omgedraaid. Alle systemen waren toe al beter dan de huidige BCT
De minister roept steeds dat zij een gelijk speelveld in de taxibranche nastreeft, daarom is de BCT ook gekomen, dat deze al 5 jaar niet op data dus op rij- en rusttijden gecontroleerd kan worden even terzijde. Uber probeert met een verlies van 50 miljoen per dag de reguliere taxibranche kapot te maken, dus hoezo eerlijk en gelijk speelveld.
Over SFT zelf, ik krijg geregeld berichten dat SFT vooral kleine taxiondernemers een soort fiscalisten examen aan het afnemen is, en extreme boetes oplegt
Dus SFT steek de hand in eigen boezem, treed op bij fraude en waarschuw met begeleiding bij onkunde. Veel taxiondernemers zijn als taxichauffeur begonnen en zijn zeker geen fiscalisten. Treed op tegen belbussen, daar mag SFT geen controle uitvoeren, die zijn zo vrij als een vogel, geen BCT geen examens, complete waanzin, ongelijkheid en arbeidsplaats verdringing. Er is zo ongelofelijk veel onrecht wanneer komt de branche/KNV en grote ondernemers daar eens tegen in opstand,belangenverstrengeling
“Helpen om gezonder te denken en werken, legt Ebbendorf uit ”
Dat gezonder denken missen nou net veel beleidsmakers die zich de laatste 20 jaar met de taxibranche bemoeien waardoor deze bedrijfstak om zeep geholpen is. Waarom zijn er buiten de steden geen taxi’s meer te verkrijgen in de avonden / Nachten. Faillissementen zijn aan de orde van de dag.
Het zou me niet verbazen wanneer het SFT voor eigen gewin naar werk aan het zoeken is.
“Verbeter de wereld, begin bij jezelf!”
Ja Duco,
Mijn boekhouder maakte een foutje in de salarisberekening waardoor mijn eigen dochter ongeveer ⏠65.00 salaris te kort had gekregen (in een heel jaar) en daar kreeg ik van het Asociaal fonds taxi een boete voor van ⏠960.00 ex BTW.
Misschien eens beginnen om regels op te zetten voor wanneer je iemand pauze geeft. Niet op een 10 uur dienst al na 2 uur pauze en vervolgens 7 uur aan een stuk door moeten rijden.
Nu hoor ik werkgevers al denken nog meer regels. Tja als u of uw planners een beetje sociaal gevoel hadden dan was het inderdaad een overbodige regel, maar nu hard nodig bij vele bedrijven en regie centrales.
Tja taxi Volendam 1,6 miljoen subsidie he, als het om geld gaat staat het SFT gewoonlijk vooraan.