Brookhuis neemt volledig doelgroepenvervoer Borne op zich
Brookhuis Taxivervoer verzorgt vanaf 1 juli aanstaande al het doelgroepenvervoer voor de gemeente Borne. Het bedrijf reed al de regiotaxi en het leerlingenvervoer; het jeugdwetvervoer en dagbestedingsvervoer komen daar nu bij. Brookhuis gaat bovendien alle regie op dat vervoer verzorgen. Momenteel wordt het werk voorbereid.
Voor het in Oldenzaal gevestigde Brookhuis is het een logische stap om als bedrijf uit de regio door te groeien naar de partij die al het doelgroepenvervoer voor de gemeente Borne verzorgt. Voor al dat werk zet het bedrijf meer dan dertig taxivoertuigen in. En dat voor een periode van vier jaar, die met verlengingen nog kan oplopen tot zes jaar. Bijzonder is ook dat Brookhuis de volledige regie op het vervoer gaat verzorgen. Bij de regiotaxi, of het Aanvullend Openbaar Vervoer, wordt dat tot 1 juli nog door een andere partij gedaan.
Lokale partner
De mogelijkheid om zowel het vervoer als de regie te verzorgen was een belagngrijk aspect van Brookhuis’ inschrijving op deze aanbesteding. Patrick Kip, directeur Taxi bij Brookhuis Personenvervoer. “Daarnaast was de gemeente Borne nadrukkelijk op zoek naar een lokale partner die begrijpt wat de klant wil. In het regiotaxi- en leerlingenvervoer laten we al zien dat wij zo’n partij zijn.”
Voor de regie-werkzaamheden maakt Brookhuis gebruik van Korton Regie. “Een groot voordeel van dit systeem is dat alle partijen in de vervoersketen met dezelfde gegevens werken: de gemeente, de vervoerder, de zorginstellingen én de klanten. Dat neemt de ruis op de lijn weg waar soms wel sprake van is als je telefonisch of per mail werkt. Het systeem kent verder zowel een webportal als een app, waardoor ritten altijd en overal kunnen worden geboekt en geannuleerd. Dat werkt voor ons en de klant heel prettig.”
Borne as a Service
Het neerzetten van een vervoersconcept op lokaal niveau is onderdeel van de uitgebreide samenwerking. Daarbij wordt onderling al gesproken van BaaS: Borne as a Service als variant op Mobility as a Service. “Het houdt onder meer in dat we nog nauwer gaan samenwerken met vrijwilligersorganisaties en zorginstellingen, die ook vervoer verzorgen, en met andere partijen die daarbij betrokken zijn, zoals SmartCab. Wat we nu lokaal oppakken, kunnen we hopelijk op termijn ook uitbreiden naar andere gemeenten.”
Met twee vervoersstromen erbij, en bovendien de verantwoordelijkheid om voor al dat vervoer de regie te verzorgen, komt een hoop kijken. “Op dit moment doorlopen we met alle betrokken partijen een behoorlijk intensief implementatietraject”, geeft Kip dan ook aan. “Het voordeel is straks echter duidelijk, namelijk dat alle vervoercliënten van de gemeente Borne door één partij worden bediend.”
Producten inrichten en klanten inlichten
“We zijn nu samen met Korton heel druk bezig om alle producten die we vanaf 1 juli aanbieden goed in te regelen binnen Korton Regie”, licht Patrick Kip toe. “Dan gaat het om Aanvullend Openbaar Vervoer (regiotaxi), het dagbestedingsvervoer voor jongeren in het kader van de Jeugdwet en het leerlingenvervoer. Naast het inrichten van die producten, besteden we de implementatieperiode om samen met de gemeente Borne de gebruikers van het vervoer in te lichten over wat zij mogen verwachten. En uiteraard organiseren we de routes zo dat alles vanaf 1 juli optimaal kan verlopen.”
Kunnen die van borne nog steeds een uur van te voren bellen ,dan kunnen wij steeds langer in de taxi zitten