Geen geldige inschrijvingen op inkoop ziekenvervoer Zilveren Kruis
De omstreden inkoopprocedure voor het zittend ziekenvervoer van Zilveren Kruis heeft geen geldige inschrijvingen van vervoerders opgeleverd. Vakbond FNV en brancheorganisatie KNV zien dit als een bewijs dat de zorgverzekeraar te weinig wil betalen voor zijn ziekenvervoer. Zilveren Kruis geeft aan in overleg te zijn met de betrokken partijen over het vervolg van de inkoop.
De zorgverzekeraar startte de inkoop op 1 april jongstleden, maar het eisenpakket maakte meteen veel los in de taxibranche. Volgens FNV Taxi en Koninklijk Nederlands Vervoer wilde Zilveren Kruis voor een dubbeltje op de eerste rang zitten door van alles te eisen, maar daar zeer lage vergoedingen tegenover te stellen. Er zou met het werk nauwelijks iets te verdienen zijn, stelden werkgevers en werknemers eensgezind.
De aanpak van Zilveren Kruis werd ‘belachelijk’ en ‘gekkenwerk’ genoemd, sterke uitdrukkingen in een tijd waarin veel taxibedrijven niet opkijken van beperkte marges op het contractvervoer dat ze rijden. De verzekeraar zelf gaf in reactie op de aantijgingen aan dat er goed was nagedacht over de bandbreedtes voor de tarieven en dat deze niet zouden worden aangepast.
In gesprek
Zilveren Kruis bevestigt nu echter aan TaxiPro dat er geen geldige inschrijvingen zijn gedaan. Waarom de inschrijvingen niet geldig zijn, blijft in het midden.Ā “Vanzelfsprekend delen wij geen details van inschrijvingen met externe partijen”, zegt een woordvoerster. Deze uitkomst neemt niet weg dat het vervoer in kwestie moet worden ingekocht. “Wij zijn hierover in gesprek met de betrokken partijen en onderzoeken wat dit betekent voor ons beleid.” Zilveren Kruis zegt contact te hebben gehad met FNV en het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit.
Verheugd over fiasco
FNV Taxi windt er ook nu geen doekjes om: de vakbond “is verheugd dat de inkoopprocedure van Zilveren Kruis voor het zittend ziekenvervoer op een fiasco is uitgedraaid.” Bestuurder Minke Jansma: “Voorafgaand aan de inkoopprocedure heeft FNV duidelijk gemaakt dat de prijzen waar vervoerders op moesten inschrijven, onrealistisch laag waren. Zo laag, dat ook arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs onder druk komen te staan. Wij roepen Zilveren Kruis op om de inkoopprocedure aan te passen en de bedragen te verhogen naar een prijs waarvoor kwalitatief goed vervoer verricht kan worden en waar chauffeurs fatsoenlijk van betaald kunnen worden.”
Jansma vindt het uitblijven van geldige inschrijvingen ook een compliment aan de sector. “Vervoerders laten zich blijkbaar niet in de luren leggen en beseffen dat zij zelf een belangrijke verantwoordelijkheid hebben om realistische inschrijvingen te doen. Wij roepen vervoerders op dit standpunt vast te houden.”
Logisch gevolg
Namens KNV geeft directeur Hubert Andela aan niet verbaasd te zijn over het uitblijven van geldige inschrijvingen. “Van onze leden begrijpen we dat de bandbreedte waarbinnen Zilveren Kruis de tarieven voor deze opdracht plaatste niet realistisch was. Dan bestaat de kans nog altijd dat er iemand inschrijft, en wellicht is dat ook wel gebeurd. Maar dat er geen geldige inschrijvingen waren, is een logisch gevolg van een markt die de prijzen gewoon niet reĆ«el vindt.”
Net als FNV wil KNV graag meedenken met Zilveren Kruis over de inkoop van het zittend ziekenvervoer. Volgens Andela zijn er volop instrumenten voorhanden om tot een realistische prijs te komen. “CROW heeft bijvoorbeeld een tool voor kostenberekening ontwikkeld. Weliswaar voor wmo-vervoer en gemeenten, maar die tool geeft wel een goede indruk van welke kostencomponenten er zijn. En met een marktconsultatie kan de markt dan iets zeggen over de verschillen tussen wmo-vervoer en ziekenvervoer. Deze en andere middelen om tot een reĆ«le prijs te komen, zoals de cao en het modelbestek doelgroepenvervoer, zijn gewoon beschikbaar.”
Lees ook:
Kijk eens aan! Als Achmea nou alle verzekerden standaard een restitutiepolis aanbiedt, dan kunnen alle verzekerden zelf een zorgverlener uitkiezen. Hoeft Achmea ook niet meer na te denken over een nieuwe aanbesteding.
mooi, aanbestedingen gewoon afschaffen, nou nog even op menzis wachten wat die gaan doen…
Vandaag in het nieuws: Minister wil een minimum uurloon voor ZZP-ers. Maar die zelfde minister wil maar geen minimum tarief voor de taxiondernemers in aanbestedingen. Voor de overheid maakt het dus niet uit als taxiondernemers failliet gaan door de tarieven druk in aanbestedingen.