Kamerleden kritisch op aanbod uitstootvrije taxibusjes

Tribus e-Ducato
Bron: Tribus

Tweede Kamerleden Helma Lodders en Sophie Hermans (VVD) willen graag van de regering weten wat nu eigenlijk het aanbod is in uitstootvrije taxibusjes. De regering schaft immers de BPM-teruggave op taxi’s af om te zorgen dat er meer met emissievrije voertuigen wordt gereden. Maar de taxisector zelf heeft al vaker aangeven dat het aanbod hierin vooralsnog zeer beperkt is.

De taxisector heeft zich van meet af aan verzet tegen het plan om de BPM-teruggave op taxivoertuigen af te schaffen. Zonder succes, want een half jaar geleden werd het plan definitief. Het afschaffen (in 2019 deels in 2020 helemaal) van de BPM-teruggave moet de taxisector stimuleren om snel over te stappen op uitstootvrije voertuigen. Voor taxibusjes met weinig of geen uitstoot is er namelijk sprake van weinig of geen BPM.

Inzichten door monitoring

Toen de kogel door de kerk ging, zegde de regering wel toe om te gaan monitoren of er voldoende aanbod zou zijn in elektrische en hybride taxibusjes. VVD-Kamerleden Lodders en Hermans willen een half jaar later graag weten welke stappen de staatssecretaris van Financiën en de minister van Volksgezondheid hebben genomen om die monitoring te regelen. 

Ook zijn ze benieuwd welke inzichten de monitoring tot nu toe hebben opgeleverd. Meer concreet vragen de Kamerleden zich af  “wat het aanbod is van nulemissievoertuigen voor het zorg- en doelgroepenvervoer” en welke actieradius deze voertuigen hebben.

Niet besturen met rijbewijs B

Een ander punt van aandacht is volgens hen dat met name elektrische rolstoelbussen door het zware batterijpakket al snel zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Daardoor mogen ze niet meer met een B-rijbewijs worden bestuurd, wat zou betekenen dat taxibedrijven hun chauffeurs een ander rijbewijs moeten halen. Lodders en Hermans vragen zich af of de bewindslieden in hun voorstellen rekening hebben gehouden met de extra kosten die hierbij komen kijken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Kamerleden kritisch op aanbod uitstootvrije taxibusjes”

Pierre van Aert|02.05.19|14:36

Een chauffeur met een verplicht D rijbewijs valt dan toch ook automatisch onder touringcar CAO. Verder denk ik ook dat de capaciteit van de rijschoolhouders voor het behalen van een D rijbewijs zeer beperkt is.
Zolang autofabrikanten niet zelf een elektrisch busje ontwerpen zal er geen geschikt rolstoelbusje komen, al die verbouwde exemplaren zijn veel te zwaar.

Peter Vriens|02.05.19|15:39

Uitstootvrije taxibusjes ?

Of komt de uitstoot bij de krachtcentrale’s terecht ?
Waarom is de VVD daar niet duidelijk over?

Ton van Dalfsen|02.05.19|16:47

De overheid is helemaal losgeslagen met dat emissie vrij rijden. Wacht toch op de autofabrikanten. Er komt nog zoveel meer dan alleen elektrische auto’s. Bijv. Waterstof auto’s en er is nu al in ontwikkeling Compressed air als brandstof. Het wordt nu allemaal maar door de overheid opgelegd en over een paar jaar zijn die elektrische auto’s tweedehands niks meer waard door de komst van de andere systemen. En dan? Kiezersverlies omdat we dit nu opgelegd krijgen.

Ton van Dalfsen|02.05.19|16:49

Ik wacht daardoor. Ik laat me nu niet gek maken door de overheid die je dit door de strot dauwt.

Simone Berkelmans|02.05.19|21:34

Hetzelfde verhaal als met de BCT, eerst door de strot duwen en dan kijken of het wel haalbaar is !

Ton van Dalfsen|03.05.19|05:57

Dan moeten we ook nog van het gas af. Waar moeten we al dat stroom vandaan halen? Moet je de hele noordzee volbouwen met windmolens. En dan ook nog de Waddenzee om aan al die vraag te voldoen. Zonnepanelen? Moet je wel constant de zon hebben. Je mooie oldtimer kan je straks ook naar de schredder brengen. Mag je straks ook niet meer mee rijden. Door de overheid is het leuke er vanaf om hier in dit land nog te leven

Holland Taxi Peter Walgreen|03.05.19|12:48

Simone,
om nog even op de BCT terug te komen, ik vraag me af hoeveel mensen weten dat de ondernemerskaart met 65% in prijs is verhoogd.
Volgens het KIWA bepaalt het ministerie van verkeer en waterstaat deze prijs, wat een diefstal weer.

Ton van Dalfsen|03.05.19|16:24

@ Peter, KIWA geeft de schuld aan ministerie, Ministerie verwijst je weer naar KIWA. het is een grote zwendel. Rijbewijs of paspoort is goedkoper.

Ton van Dalfsen|03.05.19|16:35

Als de kamerleden dan toch zo actief zijn, Laten ze dan ook Kamervragen stellen over de torenhoge verzekeringspremies. Ze hebben zich de laatste keer door de staatssecretaris van economische zaken wat op hun mauw laten spelden met een lul verhaal dat hem daar niets van bekend is. Politiek kan nog STEEDS NIET luisteren naar de burgers/ondernemers. De euro verkiezingen komen eraan waarbij je een grote verplaatsing zal zien.

Kamerleden kritisch op aanbod uitstootvrije taxibusjes | TaxiPro

Kamerleden kritisch op aanbod uitstootvrije taxibusjes

Tribus e-Ducato
Bron: Tribus

Tweede Kamerleden Helma Lodders en Sophie Hermans (VVD) willen graag van de regering weten wat nu eigenlijk het aanbod is in uitstootvrije taxibusjes. De regering schaft immers de BPM-teruggave op taxi’s af om te zorgen dat er meer met emissievrije voertuigen wordt gereden. Maar de taxisector zelf heeft al vaker aangeven dat het aanbod hierin vooralsnog zeer beperkt is.

De taxisector heeft zich van meet af aan verzet tegen het plan om de BPM-teruggave op taxivoertuigen af te schaffen. Zonder succes, want een half jaar geleden werd het plan definitief. Het afschaffen (in 2019 deels in 2020 helemaal) van de BPM-teruggave moet de taxisector stimuleren om snel over te stappen op uitstootvrije voertuigen. Voor taxibusjes met weinig of geen uitstoot is er namelijk sprake van weinig of geen BPM.

Inzichten door monitoring

Toen de kogel door de kerk ging, zegde de regering wel toe om te gaan monitoren of er voldoende aanbod zou zijn in elektrische en hybride taxibusjes. VVD-Kamerleden Lodders en Hermans willen een half jaar later graag weten welke stappen de staatssecretaris van Financiën en de minister van Volksgezondheid hebben genomen om die monitoring te regelen. 

Ook zijn ze benieuwd welke inzichten de monitoring tot nu toe hebben opgeleverd. Meer concreet vragen de Kamerleden zich af  “wat het aanbod is van nulemissievoertuigen voor het zorg- en doelgroepenvervoer” en welke actieradius deze voertuigen hebben.

Niet besturen met rijbewijs B

Een ander punt van aandacht is volgens hen dat met name elektrische rolstoelbussen door het zware batterijpakket al snel zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Daardoor mogen ze niet meer met een B-rijbewijs worden bestuurd, wat zou betekenen dat taxibedrijven hun chauffeurs een ander rijbewijs moeten halen. Lodders en Hermans vragen zich af of de bewindslieden in hun voorstellen rekening hebben gehouden met de extra kosten die hierbij komen kijken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Kamerleden kritisch op aanbod uitstootvrije taxibusjes”

Pierre van Aert|02.05.19|14:36

Een chauffeur met een verplicht D rijbewijs valt dan toch ook automatisch onder touringcar CAO. Verder denk ik ook dat de capaciteit van de rijschoolhouders voor het behalen van een D rijbewijs zeer beperkt is.
Zolang autofabrikanten niet zelf een elektrisch busje ontwerpen zal er geen geschikt rolstoelbusje komen, al die verbouwde exemplaren zijn veel te zwaar.

Peter Vriens|02.05.19|15:39

Uitstootvrije taxibusjes ?

Of komt de uitstoot bij de krachtcentrale’s terecht ?
Waarom is de VVD daar niet duidelijk over?

Ton van Dalfsen|02.05.19|16:47

De overheid is helemaal losgeslagen met dat emissie vrij rijden. Wacht toch op de autofabrikanten. Er komt nog zoveel meer dan alleen elektrische auto’s. Bijv. Waterstof auto’s en er is nu al in ontwikkeling Compressed air als brandstof. Het wordt nu allemaal maar door de overheid opgelegd en over een paar jaar zijn die elektrische auto’s tweedehands niks meer waard door de komst van de andere systemen. En dan? Kiezersverlies omdat we dit nu opgelegd krijgen.

Ton van Dalfsen|02.05.19|16:49

Ik wacht daardoor. Ik laat me nu niet gek maken door de overheid die je dit door de strot dauwt.

Simone Berkelmans|02.05.19|21:34

Hetzelfde verhaal als met de BCT, eerst door de strot duwen en dan kijken of het wel haalbaar is !

Ton van Dalfsen|03.05.19|05:57

Dan moeten we ook nog van het gas af. Waar moeten we al dat stroom vandaan halen? Moet je de hele noordzee volbouwen met windmolens. En dan ook nog de Waddenzee om aan al die vraag te voldoen. Zonnepanelen? Moet je wel constant de zon hebben. Je mooie oldtimer kan je straks ook naar de schredder brengen. Mag je straks ook niet meer mee rijden. Door de overheid is het leuke er vanaf om hier in dit land nog te leven

Holland Taxi Peter Walgreen|03.05.19|12:48

Simone,
om nog even op de BCT terug te komen, ik vraag me af hoeveel mensen weten dat de ondernemerskaart met 65% in prijs is verhoogd.
Volgens het KIWA bepaalt het ministerie van verkeer en waterstaat deze prijs, wat een diefstal weer.

Ton van Dalfsen|03.05.19|16:24

@ Peter, KIWA geeft de schuld aan ministerie, Ministerie verwijst je weer naar KIWA. het is een grote zwendel. Rijbewijs of paspoort is goedkoper.

Ton van Dalfsen|03.05.19|16:35

Als de kamerleden dan toch zo actief zijn, Laten ze dan ook Kamervragen stellen over de torenhoge verzekeringspremies. Ze hebben zich de laatste keer door de staatssecretaris van economische zaken wat op hun mauw laten spelden met een lul verhaal dat hem daar niets van bekend is. Politiek kan nog STEEDS NIET luisteren naar de burgers/ondernemers. De euro verkiezingen komen eraan waarbij je een grote verplaatsing zal zien.