Vakbond dreigt met nieuwe acties door taxichauffeurs
Als minister Van Nieuwenhuizen niet snel het ongelijke speelveld in de straattaximarkt aanpakt, volgen er mogelijk nieuwe acties en protesten. Volgens de vakbond is de grens bij veel chauffeurs en ondernemers bereikt en was de demonstratie onlangs op het Malieveld mogelijk de eerste in een reeks.
Volgens FNV Taxi is de taximarkt in met name de grote steden verzadigd en staat steeds meer chauffeurs het water aan de lippen. Daarom schreef de vakbond een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat waarin om maatregelen wordt gevraagd. Steeds meer chauffeurs kloppen in nood bij de vakbond aan, stelt Minke Jansma.
“Er is sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. De politiek moet ingrijpen en zorgen voor een eerlijke arbeidsmarkt en daarom voor regulering van de platformeconomie. En er moet een limiet komen op het aantal taxi’s. De taart moet nu verdeeld worden over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.”
Aanvullende regels opstapmarkt
Voor al het straattaxivervoer gelden landelijke regels. Daarnaast mag elke gemeente zijn eigen opstapmarkt aanvullende regels opleggen. Zeven gemeenten mogen werken met Toegelaten Taxi Organisaties; Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven doen dat ook. Alle andere gemeenten mogen aanvullende regels in een verordening neerleggen. Ook dit gebeurt in toenemende mate.
Dit verschil in regels voor de opstapmarkt en de bestelmarkt is veel chauffeurs en ondernemers in die eerste sector een doorn in het oog, legt Jansma uit. “De strengere regels voor TTO-chauffeurs, bedoeld om de markt te reguleren, moeten ook gaan gelden voor Uber- en andere platformchauffeurs in de steden.”
Volgens haar zijn de chauffeurs die voor Uber en soortgelijke diensten rijden in feite werknemers van die platforms, die bovendien te veel uren moeten rijden om nog een leefbaar inkomen over te houden. In strijd tegen de schijnconstructies wil FNV Taxi graag dat de wet DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelatie) wordt toegepast en gehandhaafd.
‘Genoeg is genoeg’
De vakbond eist dus, gesteund door steeds meer taxichauffeurs, maatregelen die de straattaxisector wat lucht moeten geven. Honderden chauffeurs organiseerden onlangs al een demonstratie op het Malieveld in Den Haag, toen nog zonder medewerking van de vakbond. Maar nu is FNV bereid om in actie te komen.
“Als de minister niet tot afspraken komt met de FNV, dan zullen wij ons met de chauffeurs beraden op demonstraties en acties in de komende tijd. Genoeg is genoeg”, benadrukt Jansma. “Er moet nu een gelijk speelveld komen in de sector, zodat er weer een gezonde taximarkt ontstaat waar op een eerlijke en fatsoenlijke manier geld verdiend kan worden. Net als in andere sectoren strijdt de FNV voor een eerlijke arbeidsmarkt en daarom voor regulering van de platformeconomie.”
Lees ook: Taxichauffeurs protesteren in Den Haag
Kijk dan ook even naar de inrichting van een Taxi?
Waarom is een personenvoertuig met Blauwe kentekenplaten, die ingezet wordt door een Taxi ZZPer, die niet voor Contractwerk ingezet wordt, gevrijwaard van een Meter, daklicht en Tariefkaarten in een Uber APP bestelmarkt? Waar staat dat?
Waarom mag Uber, een Prijs achteraf berekenen aan de klant via een GPS systeem terwijl de Wet zegt dat dit verboden is omdat er een wettelijke toegestane Meter in het voertuig hoort te ziiten!
Verplicht de APP Uber zich te gedragen als een APP zonder druk en bemoeienis naar de ZZPers anders Loondienstverband en pas de DAB wet toe!
Verplicht de aangesloten voertuigen die nu bv voor Uber rijden een Meter, Daklicht en tariefkaarten en in deelnemende steden naar TTO model!
Tariefering uitsluitend via Meter!
Trambaan uitsluitend mét Daklicht!
Vakbekwaamheid teug!
Geachte heer Bertax, dit maakt het onnodig duur voor de consument. Deze hebben massaal voor de betaalbare variant gekozen. En accepteren een Toyota Prius in plaats van een Mercedes E-klasse. Als men in de taxi branche nu eens begon met een visie waar de klant behoefte aan heeft… Dan ziet men dat de huidige regels en systeem onbetaalbaar geworden is voor de gemiddelde klant. Er is crisis in de dit land en men doet of we nog in de goede jaren leven. Met vriendelijke groet
geachte heer van Kesteren u redenatie snijd geen hout, tenzij u moderne slavernij ten behoeve van de klant normaal vind.
de overheid bepaalt de prijzen, die mogen van mij best wat zakken, maar ik wil wel opereren in een gelijk speelveld, wereldwijd leggen hard werkende taxi chauffeurs het lootje door nieuwe zoals uber bedrijven die maling hebben aan wet en regelgeving ondersteunt met veel geld voor advocaten en lobbyisten. met vriendelijke groet
om over na te denken geachte Hr v Kesteren
een race naar de bodem prijzen, lijkt misschien leuk voor de korte termijn maar richt de economie te gronde, dit Neo liberale {slavernij} idee slaat nu al over naar verschillende bedrijfstakken daar waar al niet teveel verdiend word, deze mensen komen nooit in aanmerking om een hypotheek af te sluiten b.v.b.
er moeten grenzen zijn toch? een dokter/ ictr of zo ok maar laat dat weg bij de groepen die daardoor in de problemen komen, groet weer Albert
Meneer van Kesteren zou even moeten kijken wat een auto, over de levensduur, per km kost en dan komt hij tot de conclusie dat een Prius niet ver van een MB E af zit. De reden voor de Prius is niet de prijs, maar de lage bijtelling. De auto wordt ‘prive’ gereden terwijl men ubert. De besparing van €2000 voor het niet installeren van bct en printer is een mooi extraatje. Autorijden en arbeid zijn duur in NL. Een taxi is daar een combo van. Het feit dat ubers 60-80 u pw moeten werken bevestigt dat.
mijnheer van Kesteren,
ik geef even een voorbeeld wat mij net is binnengeschoten. Een tand arts werkt met een tandartsstoel. Zonder tandartsstoel zou hij nergens zijn.Uber rijders zijn (tandartsen) die werken met een normale stoel.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
Wat wil tto met gelijke speelveld bereiken? Dat tto straks ook voor 80 cent per kilometer klanten mag vervoeren net zoals bij uber de chauffeurs?
Een gelijk speelveld betekent o.a. voor Uberchauffeurs ook een dure BCT en ook keiharde sancties en boetes zoals bij TTO taxi’s.
Uber chauffeurs hebben ook een dure bct (zonden meter module) en moeten zich ook houden aan o.a. de rij en rusttijden en worden ook door ILT gecontroleerd. Enige grote verschil is de km tarief.
En tariefkaarten hebben jullie ook?
De tariefkaarten hebben uber chauffeurs niet in de auto, omdat de klanten vooraf in de app zien, wat de rit zal gaan kosten en daar kunnen ze tarief zien. Maar zoals ik al aangaf er zijn een aantal kleine verschillen, maar de grootste verschil zit in de km tarief en dat is de bepalende reden waarom de klanten vaak voor een uber kiezen. Dus zolang er (uber) chauffeurs zijn die bereid zijn om klanten te vervoeren voor 80 cent per kilometer zal er niks goeds uitkomen denk ik
En wat te denken van de tariefsverhogingen van maximaal 3.8 x de ritprijs als er bijvoorbeeld sneeuw ligt? Als een “normale” taxi ook maar 1% boven het maximumtarief rekent en “gepakt” wordt heb je een gigantische boete te pakken.
Er zijn wat verschillen idd. Uber mag daarentegen, niet op een tto staanplaats staan en of klanten oppikken, daar krijgen ubers ook een gigantische boete voor, als ze gepakt worden. Maar wat is dan de oplossing? Tarieven vrijgeven is de oplossing in ieder geval niet.
Ik denk in ieder geval het aantal taxi’s in vooral de grote steden halveren, ik las pas hier op TaxiPro dat bij een bij naam genoemde tto in Amsterdam de bruto omzet per uur op ongeveer € 15.00 ligt. Hoe wil je hiervan kunnen blijven bestaan?
Op welke manier halveren? De helft verplaatsen naar kleinere steden of van de helft van de chauffeurs de taxi afpakken en hun werkloos maken, zodat de andere helf weer voldoende omzet krijgt? En hoe selecteer je, welke helft weg moet. Door loting?
Hooguit kunnen ze bij cbr de taxi examens stopzetten, zodat er geen nieuwe chauffeurs meer bijkomen en dan maar hopen dat de vraag naar straattaxi niet verder afneemt, want met 15€ bruto per uur kom je idd niet ver mee.
Misschien net als in enkele andere grote Europese steden zeggen: tot hier en niet verder met het aantal vergunningen en dan een soort uitstervingsbeleid zoals ze dat noemen totdat het aantal taxi’s weer op een “normaal” niveau ligt.
En in ieder geval het ondernemersdiploma weer terug laten komen.