TaxiPro-jaaroverzicht 2018: januari tot en met juni
De eerste helft van 2018 draaide om het gebrek aan betaalbare taxiverzekeringen, de strijd om de BPM-teruggave voor taxi’s te behouden, de overvolle taximarkt in Amsterdam en verschillende grotere faillissementen in de sector. In dit eerste deel van het TaxiPro-jaaroverzicht nemen we het belangrijkste nieuws uit de maanden januari tot en met juni nog eens onder de loep.
Januari begon met hetzelfde thema waar december mee was geëindigd: taxiverzekeringen. Waar het in 2017 nog vooral ging om het veel duurder worden van die verzekeringen, begonnen zich in januari de gevolgen af te tekenen. Zo zouden er steeds meer taxi’s onverzekerd rondrijden, terwijl andere taxiondernemers noodgewongen stopten met hun werk. Later in het jaar zou dit onderwerp wederom opspelen. In de eerste maand van het jaar ging het verder vooral over de plannen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven voor de taxisector. Zij zag kansen om de taxiregelgeving verder te vereenvoudigen zonder de spanning op de markt te vergroten.
Twee grote faillissementen
Het Valysvervoer is de grootste aanbesteding voor contractvervoer in Nederland. Het opnieuw aanbesteden van deze opdracht kon dan ook op veel aandacht van de sector rekenen. Uiteindelijk bleef het vervoer in handen van de combinatie Transvision, RMC en ZCN. Minder nieuws was er in deze periode ook. De familie Besseling moest in 2017 al zijn taxi-activiteiten staken; begin 2018 gingen ook de bedrijven op het gebied van touringcarvervoer failliet. Branchegenoot Pouw Vervoer nam deze werkzaamheden vrij snel na het faillissement over.
Zo ver kwam het niet met Personenvervoer Zuid-Limburg en dochterbedrijf Claessens Personenvervoer. Dat laatste bedrijf werd in april 2018 overgenomen door PZL maar nog geen jaar later gingen beide bedrijven failliet. PZL kwam volgens de curator in de problemen door de te lage tarieven voor het regiotaxivervoer onder de vlag van Omnibuzz. Tegelijk was dit werk erg belangrijk voor het bedrijf. Na het faillissement ging het terug naar de eigenlijke opdrachtnemer, die het werk snel bij andere partijen wegzette. Daardoor bleef er voor het failliete bedrijf te weinig werk over om nog aantrekkelijk te zijn voor een doorstart.
Ingrijpen op taximarkt Amsterdam
In maart deed Stichting Taxibelangen van zich spreken. Deze brancheorganisatie kondigde een juridische procedure aan om alle in haar ogen onnodige kosten voor de boordcomputer taxi te verhalen op de overheid. FNV Taxi vroeg ook iets van een overheid: de vakbond sprak de wens uit dat de gemeente Amsterdam ingreep op de straattaximarkt, waar de problemen zich bleven opstapelen. Eveneens in maart werd in Amsterdam de nieuwe taxidienst ViaVan ingediend. Dit tot ontevredenheid van de traditionele taxibranche, met name vanwege de lage tarieven van de nieuwe dienst.
Verhoudingsgewijs verliep april qua taxinieuws rustig. Dat werd in mei echter volop ingehaald. RMC kreeg een boete omdat het de stiptheid in het Aanvullend OV in Amsterdam nog niet op orde had. Met Verhoef Groepsvervoer ging er opnieuw een taxibedrijf van enige omvang ter ziele. En uit onderzoek in opdracht van KNV bleek dat het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxivoertuigen het zorgvervoer in Nederland tientallen miljoenen euro’s duurder zou maken. De discussie over de voorgenomen maatregel zou tot eind 2018 voortduren.
Terechte aanpak taxironselaars
De eerste helft van het jaar sloot af met positievere ontwikkelingen. In 2017 was er nog een staking nodig om een nieuwe cao af te dwingen. Werkgevers en werknemers pakten hun overleg dit keer anders aan en kwamen vrij soepel tot een nieuwe cao Taxivervoer voor de jaren 2019 en 2020. Goed nieuws was er ook inzake Schiphol. Daar had men eerder maatregelen genomen waardoor het probleem met taxironselaars sterk was afgenomen. De rechter bevestigde dat de gemeente Haarlemmermeer met die aanpak in zijn recht staat.
Volgende week volgt deel twee van het TaxiPro-jaaroverzicht 2018.