Minister: gehandicaptenvervoer voortzetten met taxibusjes op brandstof
Het gehandicaptenvervoer in Nederland komt niet meteen in gevaar omdat er geen ontheffing komt voor het besturen van zwaardere elektrische taxibusjes met een B-rijbewijs. Dit vervoer kan immers ook nog worden verzorgd met taxibusjes die op brandstof rijden. Dat stelt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen.
Voertuigen tot 3.500 kilo mogen worden bestuurd door mensen met een rijbewijs B. Boven die gewichtsgrens is een rijbewijs D vereist. Taxibusjes op brandstof vallen standaard onder de grens van 3.500 kilo. Doelgroepenvervoer wordt dan ook doorgaans verzorgd door mensen met een B-rijbewijs.
Maar elektrische voertuigen zijn vaak zwaarder. Ontwikkelingen van het batterijpakket zullen daar de komende jaren verandering in brengen. Vooralsnog is voor het besturen van de meeste elektrische taxibusjes echter een rijbewijs D nodig.
Nederland wilde dat het besturen van elektrische personenbusjes met een gewicht tussen de 3.500 en 4.250 kilo met een B-rijbewijs de komende jaren toch zou mogen. Zo’n ontheffing was er al voor het goederenvervoer. De Europese Commissie besloot deze voor personenvervoer echter niet te verlenen, met name uit oogpunt van verkeersveiligheid.
Veel mensen op rijles
Dat leidde tot ontevredenheid bij KNV en RAI Vereniging. Hun redenatie: taxibusjes moeten steeds duurzamer zijn en vervoerders worden in aanbestedingen vaker verplicht om zulke uitstootvrije voertuigen in te zetten. Als de chauffeurs een D-rijbewijs nodig hebben om zo’n voertuig te besturen, moeten er heel veel mensen in de sector op les om dat rijbewijs te behalen.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW ziet geen mogelijkheden om op nationaal niveau een alternatief voor de ontheffing in het leven te roepen. “Overigens kan het school- en gehandicaptenvervoer normaal blijven functioneren door gebruik te blijven maken van taxibusjes met een verbrandingsmotor.” Dat zegt zij in antwoord op Kamervragen van Cem Laçin (SP).
Frustrerend
Van Nieuwenhuizen zegt de frustratie van KNV en RAI Vereniging te begrijpen. “Zeker in de opstartfase, waarbij nog onvoldoende voertuigen beschikbaar zijn die wel onder gewichtsgrens van 3.500 kg blijven, is het frustrerend als de sector wil verduurzamen en daarbij tegen deze beperking aanloopt.”
“Echter, ik voorzie geen acuut probleem voor het functioneren van het vervoer na 1 maart 2019, omdat dit vervoer kan worden gecontinueerd met conventionele voertuigen met een verbrandingsmotor”, zo benadrukt Van Nieuwenhuizen nogmaals. “Daarnaast ben ik met KNV en RAI Vereniging in gesprek om te bezien op welke wijze toch de verduurzaming van het gehandicaptenvervoer plaats kan vinden.”
Lees ook: EU: geen ontheffing voor elektrische personenbus met rijbewijs B
Een elektrische Toyota Proace, Peugeot Expert Traveller en Citroën Jumpy Spacetourer voor rolstoelvervoer weegt nog geen 3500kg. 6 personen + 1 rolstoelgebruiker conversie.
Voor het besturen van een personen wagen die zwaarder is dan 3500 kilo is volgens mij rijbewijs c1 nodig. D rijbewijs is alleen nodig als je meer dan 8 passagiers vervoerd.