Kamervragen over ‘onverzekerbare’ taxichauffeurs
Tweede Kamerlid Mahir Alkaya wil graag weten of het “opengooien van de taximarkt” er mede voor heeft gezorgd dat het steeds lastiger is geworden om een taxi verzekerd te krijgen. Het SP-Kamerlid heeft daarover vragen gesteld aan de staatssecretaris van Financiën, Menno Snel. Alkaya vraagt zich ook af of het terecht is dat chauffeurs die verantwoord werken, lijden onder de groep die voor een toename van schades in de sector heeft gezorgd.
Alkaya stelt zijn vragen naar aanleiding van recente berichtgeving dat het nog steeds erg lastig kan zijn om een taxi verzekerd te krijgen. TaxiPro schreef daar rond de jaarwisseling al over en sindsdien lijkt er weinig te zijn veranderd. Steeds minder verzekeraars bieden taxiverzekeringen aan, en degenen die dat nog wel doen rekenen steeds hogere premies. Het resultaat zou zijn dat veel taxi’s onverzekerd of verkeerd verzekerd rondrijden.
Van de staatssecretaris wil Alkaya graag horen hoeveel taxiondernemers nog terecht kunnen bij een reguliere verzekeraar, en hoeveel zich moeten wenden tot De Vereende. Hij is ook benieuwd in hoeverre de huidige situatie met ‘onverzekerbare’ taxichauffeurs het gevolg is van “het opengooien van de taximarkt en het toelaten van nieuwe toetreders als Uber-chauffeurs”, aldus Alkaya.
Toename schadegevallen
Een belangrijke oorzaak van de problemen met taxiverzekeringen wordt gezien in het toegenomen aantal schadegevallen in de straattaximarkt. Deze zouden vooral worden veroorzaakt door veel nieuwe toetreders van de afgelopen jaren, waar de chauffeurs die wel goed en verantwoordelijk rijden de dupe van zouden worden met dure of zelfs onbetaalbare verzekeringen.
Alkaya wil van Snel weten of die toename in schadegevallen inderdaad heeft plaatsgevonden, en in welke mate. Ook is hij benieuwd wat de staatssecretaris er van vindt dat de goeden onder de kwaden lijken te lijden. Hij wil ook dat de staassecretaris met het verbond van verzekeraars gaat praten over de kwestie (als dit nog niet is gebeurd) om te zorgen dat taxiondernemers die zich verantwoordelijk gedragen ook tegen een redelijke tarief kunnen worden verzekerd.
Lees ook:
Er gaan wel meer dingen fout door het vrijgeven van de markt. Er is 1 regel afgeschaft, en gelijk ook de belangrijkste. Daarvoor in de plaats zijn er inmiddels al tientallen regels bij. Al die verschillende tto-systemen bijvoorbeeld. Zijn we eigenlijk nog verplicht om op de meter te rijden? Want een open markt, en bemoeienis met de prijs door de overheid klopt niet helemaal he?
Maar goed, het gaat over de verzekeringen. Ja dat was vorig jaar ook al duidelijk dat de goede onder de kwade moeten lijden. Alleen een beetje jammer dat de overheid 2jaar langer moet denken dan de gemiddelde burger in Nederland. Die moeten eerst goed uitslapen voor ze iets begrijpen.
Als je dan met 23 Schadevrije taxi jaren dan nog niet eens een voorruit krijgt vergoed en opeens een eigen risico hebt van €2500 waar ben je dan toch G.V.D. voor verzekerd ?
Oplichters!
En al die jaren keurig op tijd betalen die taxi verzekering
“Nieuwe voorruit,niet voor taxi’s” zeggen ze dan
Maar de veiligheid van de passagiers dan ?
Als mijn passagiers vragen hoe het zit met de voorruit
Zeg ik : door het nieuwe verzekeringsbeleid met dank aan onze overheid !
Ik promoot zo de verzekeraars
Allemaal overtrokken 500 eigen risico voor taxi verzekering is mogelijk.
Maar met veel schade door eigen schuld die moeten hun werk maar stoppen dan.