‘Taxibedrijven moeten meerwaarde zien van TX-Keur’

Reinout Böggemann. Foto: Bart Maat
Reinout Böggemann. Foto: Bart Maat

Stichting TX-Keur wil er de komende jaren voor zorgen dat de waardering voor dit keurmerk groeit. Zowel bij taxibedrijven als bij chauffeurs en reizigers. TX-Keur moet niet langer gezien worden als een verplichting, maar als een keurmerk waarvan taxibedrijven zelf ook de meerwaarde zien. De nieuwe voorzitter van de stichting, Reinout Böggemann, gaat daar de komende tijd mee aan de slag. 

Hij heeft de ambitie om de markt in beweging te krijgen in samenwerking met de andere bestuursleden, brancheorganisatie KNV, het college van deskundigen én de achterban zelf. “Ik wil het gesprek voeren over hoe het beter kan en hoe we de waardering voor het keurmerk kunnen vergroten”, vertelt Böggemann.

Stichting TX probeert al langere tijd meer mee te denken met de keurmerkhouders en hen te faciliteren. Dat past ook bij de wens van de keurmerkhouders. “Het TX-Keurmerk moet garant staan voor veiligheid en comfort”, legt de nieuwe voorzitter uit. “Door een kwaliteitsnorm te stellen, helpen we keurmerkbedrijven om kwaliteit te leveren en zo kunnen zij zich onderscheiden in de markt.”

Dit betekent ook dat de stichting het keurmerk om wil vormen van een ‘license to operate’ naar een middel waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden. Die ambitie wordt volgens secretaris Hilbert Michel al opgemerkt in de sector en wordt ook gewaardeerd. “Nu we als stichting meer bezig zijn met het ondersteunen van keurmerkhouders, merk ik dat zij ook veel meer meedenken over plekken waar de lat misschien wel hoger kan.”

Waar voor het geld

Een voorbeeld van de wijze waarop de stichting keurmerkhouders wil ondersteunen, is door een meer signalerende positie aan te nemen betreffende de leeftijd van de auto. Door eerder aan te geven dat het voertuig bijna vervangen moet worden, biedt TX-Keur een helpende hand in plaats van alleen een tik op de vingers.

Böggemann: “Het is voor ons belangrijk dat keurmerkhouders waar voor hun geld krijgen met dit keurmerk. Het zou mooi zijn als we – los van de hardere doelstellingen – kunnen bereiken dat keumerkhouders nog trotser worden op het keurmerk. We willen dat het niet meer gezien wordt als een moetje.”

Ritbeleving

Een concreet thema waar de stichting binnenkort mee aan de slag wil, is het vergroten van de rol die ritbeleving speelt. Op dit moment zijn er weinig mogelijkheden voor reizigers om de beleving door te laten klinken naar de dienstverlener of naar TX-Keur. De hoop is om later dit jaar met een prototype van een ritbeoordelingstool te komen. Overigens wordt ritbeleving geen criterium waarop het TX-Keur kan worden afgepakt, maar dient het vooral als een aanvulling voor de bedrijven zelf.

TX-Keur voert circa 10.000 straatcontroles per jaar uit, maar de klantvriendelijkheid van chauffeurs wordt op afstand beoordeeld. Dat hoort niet meer bij deze tijd, vindt de stichting. De tool is bovendien bedoeld als extra instrument voor een ondernemer om aan te tonen dat er kwaliteit geleverd wordt. Böggemann schetst een situatie waarbij chauffeurs net iets minder scoren op punctualiteit, omdat ze meer tijd nemen voor reizigers. “Hierdoor kun je als bedrijf onafhankelijk aan de opdrachtgever laten zien dat je weliswaar iets minder scoort op tijdigheid, maar heel goed op vriendelijkheid.”

Groei

Het hoofddoel van Böggemann is ervoor zorgen dat de waardering voor het TX-Keur stijgt, maar daarbij wordt wel grotendeels de bestaande lijn voortgezet. “Het is niet de bedoeling om de tent op zijn kop te zetten en vrijblijvend wordt het ook niet ineens”, legt hij uit. “De basis van het TX-Keur is goed, maar kan hier en daar nog beter.” Daar heeft de hele sector baat bij, volgens hem.

Heel concreet betekent dit bijvoorbeeld dat de stichting nu de prestaties van de keurmerkhouders duidelijker teruggeeft aan de keurmerkhouders. “We kunnen de ondernemers ook echt resultaten laten zien”, aldus Böggemann. “We willen het bewustzijn vergroten over wat er allemaal goed gaat, bijvoorbeeld dat een taxibedrijf vijftig keer gecontroleerd is en dat 47 keer niets geconstateerd is. Het communiceren van die cijfers heeft tevens een positief effect op het imago van de branche.”

Bestuur TX

Böggemann is begin dit jaar gestart in de functie van voorzitter en is in eerste instantie voor vier jaar benoemd. Hij wordt in het bestuur bijgestaan door Marcel Chandrikapersad van de Utrechtse Taxi Centrale en Maarten van Driel, directeur van Vervoersservice Van Driel. Böggemann zelf heeft geen ervaring in de sector en is actief in het verandermanagement.

Voor de stichting is het een voordeel dat Böggemann geen relatie heeft met de sector. Daarmee heeft hij niet alleen een volledig onafhankelijke positie, maar heeft hij ook een andere kijk. “Daarom kan ik een aantal activiteiten benoemen die volgens mij tot die meerwaarde moeten leiden.” Ook secretaris Michel erkent dat dit een voordeel is. “Het is prettig dat iemand van buitenaf kijkt. Soms denk ik, of denken keurmerkhouders, bij voorstellen: been there, done that. Reinout scherpt ze dan juist verder aan.”

Meerwaarde

De stichting hoopt dat de waardering van het TX-Keur stijgt door het succes meer uit te dragen. Daarbij is het van groot belang dat reizigers beter bewust worden van de betekenis van TX, dat keurmerkhouders de meerwaarde hiervan zien én dat chauffeurs zelf trots zijn op het keurmerk. “Als een taxibedrijf TX alleen maar heeft omdat het ‘moet’, wordt zo’n merk niet positief geladen”, stelt Michel. “Juist de taxichauffeurs zelf moeten het leuk vinden om met die ritbeleving aan de slag te gaan.”

Böggemann hoopt dat het TX-Keur zo’n goede naam krijgt dat alle bedrijven het keurmerk willen hebben. Dan gaat het met name om de opstapmarkt, want bij het contractvervoer is een TX-Keur al gemeengoed. Uiteindelijk is groei echter niet het doel. Integendeel, het komende jaar wordt de lat zelfs iets hoger gelegd. “Als alle partijen de meerwaarde zien van TX, zijn wij tevreden”, aldus Böggemann.

Dit artikel verscheen ook in Nederlands Vervoer, het magazine over mobiliteit. Wilt u Nederlands Vervoer elke drie maanden gratis per mail ontvangen? Schrijf u dan hier in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

11 reacties op “‘Taxibedrijven moeten meerwaarde zien van TX-Keur’”

C van Rooy|26.04.18|11:19

Alleen Maaren geldkwestie dat hele TX keurmerk, ook zonder een TX keurmerk kan men goed functioneren.
Geld, geld en nog eens geld!!!

Aad Hofman|26.04.18|11:29

Het keurmerk stelt totaal niets voor, alleen onnodige papieren rompslomp, het zit echt tussen je oren. Je doet je werk op een manier en dat is gewoon goed, met aandacht en service voor je klanten.
Wij zien regelmatig chauffeurs c.q. taxibedrijven welke passagiers op scootmobielen op de lift zetten, passagiers met rollators op de lift en roken in de auto en zelfs passagiers welke moeilijk ter been zijn en niet in een bus kunnen komen ook op de lift worden gezet.
Wat is dan de waarde hiervan.

Frank Kaar Kouwenhoven|26.04.18|13:19

Bij aanbestedingen geldt alleen maar hoe goedkoop kunnen wij het vervoer kwijt, hoe de mensen vervoert worden interesseert ze niet. Dus al die onzin met tx keur en het eindeloze herhalen van de zelfde saaie stof heeft totaal geen zin. Zorg liever dat de taxi chauffeur beter betaald wordt dan wordt hun houding misschien ook een stuk beter

Cor Verbrugh|26.04.18|19:59

Inderdaad dit keurmerk heeft enkel meerwaarde voor de instantie die het keurmerk verleent, een map met (zinloos) papier 5 minuten werk voor de controleur en een cursus gegeven door een eikel die amper een jaar ervaring op de taxi heeft en een rekening van meer dan 200 euro per chauffeur, dit is enkel geldklopperij en het voegt absoluut niets toe aan de kwaliteit, wanneer komt taxi Nederland eens in opstand tegen dit soort zinloze geldverslindende nonsens?

Jorg|26.04.18|23:02

Mooi verhaal weer hoor:

“Böggemann hoopt dat het TX-Keur zo’n goede naam krijgt dat alle bedrijven het keurmerk willen hebben.”

Een hoop gezeur en er dan ook nog voor moeten betalen, ik ben niet overtuigd.

Positief is hij ieder geval wel, maar het zal echter gewoon bij hopen blijven.

Ton van Dalfsen|27.04.18|09:56

citaat:(bijvoorbeeld dat een taxibedrijf vijftig keer gecontroleerd is en dat 47 keer niets geconstateerd is.) En waarop wordt het bedrijf gecontroleerd? En waarop wordt een zelfstandige gecontroleerd? Die door de zelfde molen MOET als een groot bedrijf! En precies wat Aad zegt: Je doet je werk op een manier en dat is gewoon goed, met aandacht en service voor je klanten. Want het gaat nog altijd om die service en kwaliteit wat een CHAUFFEUR verleent!

Marcel ten Heggeler|28.04.18|13:04

Er is geen meer waarde alleen geld klopperrij het lijk nergens op

Ruben Brandenburg|29.04.18|17:35

een vragen lijst van niet meer dan drie minuten die je met je ogen dicht invult, wat een kwats is dit, puur een geld kwestie

Peter Vriens|01.05.18|13:58

” een meer signalerende positie aan te nemen betreffende de leeftijd van de auto ” ,
Aldus Reinout.
Het gaat er toch om dat Taxi in goede staat verkeerd, zijn onderhoudsbeurten en APK tijdig krijgt.
Een taxi die b.v. 100.000 km gereden heeft kan goed voldoen.
Nog effe en een chauffeur van 30 jaar oud is ook over de datum.
Het bestaande keurmerk heeft kennelijk te weinig meerwaarde.
Met nog meer onzin verbetert deze niet.

Dave Lorwa|14.05.18|11:47

“We willen dat het niet meer (het TX-keurmerk) gezien wordt als een moetje.” (…) “Böggemann hoopt dat het TX-Keur zo’n goede naam krijgt dat alle bedrijven het keurmerk willen hebben. Dan gaat het met name om de opstapmarkt”.

Wat een totale onzin is deze man aan het verkondigen. TX keurmerk tracht middels taxiverordeningen het TX keurmerk een “moetje” te maken. Voorbeelden Den Bosch: bTX en Rotterdam rTX keurmerk.

Ed de Callafon|30.08.18|06:17

Daar gedetacheerd ben op een huisartsenpost was ik in het bezit van een taxivoertuig met 30000 km op de telller. 9,5 jaar oud. Nu hadden die nepcontroleurs me ooit verteld dat 3 maanden voor het verloop van het keurmerk je 2 jaar dispesatie kon aanvragen. Nu blijkt het helemaal niet zo te zijn wat die gasten me hebben verteld. Ik had 4 weken de tijd om een nieuwe auto aan te schaffen. Ben overigens wel blij met mijn vervuilende Dacia van 10 maanden oud met 1100 km op de teller.

‘Taxibedrijven moeten meerwaarde zien van TX-Keur’ | TaxiPro

‘Taxibedrijven moeten meerwaarde zien van TX-Keur’

Reinout Böggemann. Foto: Bart Maat
Reinout Böggemann. Foto: Bart Maat

Stichting TX-Keur wil er de komende jaren voor zorgen dat de waardering voor dit keurmerk groeit. Zowel bij taxibedrijven als bij chauffeurs en reizigers. TX-Keur moet niet langer gezien worden als een verplichting, maar als een keurmerk waarvan taxibedrijven zelf ook de meerwaarde zien. De nieuwe voorzitter van de stichting, Reinout Böggemann, gaat daar de komende tijd mee aan de slag. 

Hij heeft de ambitie om de markt in beweging te krijgen in samenwerking met de andere bestuursleden, brancheorganisatie KNV, het college van deskundigen én de achterban zelf. “Ik wil het gesprek voeren over hoe het beter kan en hoe we de waardering voor het keurmerk kunnen vergroten”, vertelt Böggemann.

Stichting TX probeert al langere tijd meer mee te denken met de keurmerkhouders en hen te faciliteren. Dat past ook bij de wens van de keurmerkhouders. “Het TX-Keurmerk moet garant staan voor veiligheid en comfort”, legt de nieuwe voorzitter uit. “Door een kwaliteitsnorm te stellen, helpen we keurmerkbedrijven om kwaliteit te leveren en zo kunnen zij zich onderscheiden in de markt.”

Dit betekent ook dat de stichting het keurmerk om wil vormen van een ‘license to operate’ naar een middel waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden. Die ambitie wordt volgens secretaris Hilbert Michel al opgemerkt in de sector en wordt ook gewaardeerd. “Nu we als stichting meer bezig zijn met het ondersteunen van keurmerkhouders, merk ik dat zij ook veel meer meedenken over plekken waar de lat misschien wel hoger kan.”

Waar voor het geld

Een voorbeeld van de wijze waarop de stichting keurmerkhouders wil ondersteunen, is door een meer signalerende positie aan te nemen betreffende de leeftijd van de auto. Door eerder aan te geven dat het voertuig bijna vervangen moet worden, biedt TX-Keur een helpende hand in plaats van alleen een tik op de vingers.

Böggemann: “Het is voor ons belangrijk dat keurmerkhouders waar voor hun geld krijgen met dit keurmerk. Het zou mooi zijn als we – los van de hardere doelstellingen – kunnen bereiken dat keumerkhouders nog trotser worden op het keurmerk. We willen dat het niet meer gezien wordt als een moetje.”

Ritbeleving

Een concreet thema waar de stichting binnenkort mee aan de slag wil, is het vergroten van de rol die ritbeleving speelt. Op dit moment zijn er weinig mogelijkheden voor reizigers om de beleving door te laten klinken naar de dienstverlener of naar TX-Keur. De hoop is om later dit jaar met een prototype van een ritbeoordelingstool te komen. Overigens wordt ritbeleving geen criterium waarop het TX-Keur kan worden afgepakt, maar dient het vooral als een aanvulling voor de bedrijven zelf.

TX-Keur voert circa 10.000 straatcontroles per jaar uit, maar de klantvriendelijkheid van chauffeurs wordt op afstand beoordeeld. Dat hoort niet meer bij deze tijd, vindt de stichting. De tool is bovendien bedoeld als extra instrument voor een ondernemer om aan te tonen dat er kwaliteit geleverd wordt. Böggemann schetst een situatie waarbij chauffeurs net iets minder scoren op punctualiteit, omdat ze meer tijd nemen voor reizigers. “Hierdoor kun je als bedrijf onafhankelijk aan de opdrachtgever laten zien dat je weliswaar iets minder scoort op tijdigheid, maar heel goed op vriendelijkheid.”

Groei

Het hoofddoel van Böggemann is ervoor zorgen dat de waardering voor het TX-Keur stijgt, maar daarbij wordt wel grotendeels de bestaande lijn voortgezet. “Het is niet de bedoeling om de tent op zijn kop te zetten en vrijblijvend wordt het ook niet ineens”, legt hij uit. “De basis van het TX-Keur is goed, maar kan hier en daar nog beter.” Daar heeft de hele sector baat bij, volgens hem.

Heel concreet betekent dit bijvoorbeeld dat de stichting nu de prestaties van de keurmerkhouders duidelijker teruggeeft aan de keurmerkhouders. “We kunnen de ondernemers ook echt resultaten laten zien”, aldus Böggemann. “We willen het bewustzijn vergroten over wat er allemaal goed gaat, bijvoorbeeld dat een taxibedrijf vijftig keer gecontroleerd is en dat 47 keer niets geconstateerd is. Het communiceren van die cijfers heeft tevens een positief effect op het imago van de branche.”

Bestuur TX

Böggemann is begin dit jaar gestart in de functie van voorzitter en is in eerste instantie voor vier jaar benoemd. Hij wordt in het bestuur bijgestaan door Marcel Chandrikapersad van de Utrechtse Taxi Centrale en Maarten van Driel, directeur van Vervoersservice Van Driel. Böggemann zelf heeft geen ervaring in de sector en is actief in het verandermanagement.

Voor de stichting is het een voordeel dat Böggemann geen relatie heeft met de sector. Daarmee heeft hij niet alleen een volledig onafhankelijke positie, maar heeft hij ook een andere kijk. “Daarom kan ik een aantal activiteiten benoemen die volgens mij tot die meerwaarde moeten leiden.” Ook secretaris Michel erkent dat dit een voordeel is. “Het is prettig dat iemand van buitenaf kijkt. Soms denk ik, of denken keurmerkhouders, bij voorstellen: been there, done that. Reinout scherpt ze dan juist verder aan.”

Meerwaarde

De stichting hoopt dat de waardering van het TX-Keur stijgt door het succes meer uit te dragen. Daarbij is het van groot belang dat reizigers beter bewust worden van de betekenis van TX, dat keurmerkhouders de meerwaarde hiervan zien én dat chauffeurs zelf trots zijn op het keurmerk. “Als een taxibedrijf TX alleen maar heeft omdat het ‘moet’, wordt zo’n merk niet positief geladen”, stelt Michel. “Juist de taxichauffeurs zelf moeten het leuk vinden om met die ritbeleving aan de slag te gaan.”

Böggemann hoopt dat het TX-Keur zo’n goede naam krijgt dat alle bedrijven het keurmerk willen hebben. Dan gaat het met name om de opstapmarkt, want bij het contractvervoer is een TX-Keur al gemeengoed. Uiteindelijk is groei echter niet het doel. Integendeel, het komende jaar wordt de lat zelfs iets hoger gelegd. “Als alle partijen de meerwaarde zien van TX, zijn wij tevreden”, aldus Böggemann.

Dit artikel verscheen ook in Nederlands Vervoer, het magazine over mobiliteit. Wilt u Nederlands Vervoer elke drie maanden gratis per mail ontvangen? Schrijf u dan hier in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

11 reacties op “‘Taxibedrijven moeten meerwaarde zien van TX-Keur’”

C van Rooy|26.04.18|11:19

Alleen Maaren geldkwestie dat hele TX keurmerk, ook zonder een TX keurmerk kan men goed functioneren.
Geld, geld en nog eens geld!!!

Aad Hofman|26.04.18|11:29

Het keurmerk stelt totaal niets voor, alleen onnodige papieren rompslomp, het zit echt tussen je oren. Je doet je werk op een manier en dat is gewoon goed, met aandacht en service voor je klanten.
Wij zien regelmatig chauffeurs c.q. taxibedrijven welke passagiers op scootmobielen op de lift zetten, passagiers met rollators op de lift en roken in de auto en zelfs passagiers welke moeilijk ter been zijn en niet in een bus kunnen komen ook op de lift worden gezet.
Wat is dan de waarde hiervan.

Frank Kaar Kouwenhoven|26.04.18|13:19

Bij aanbestedingen geldt alleen maar hoe goedkoop kunnen wij het vervoer kwijt, hoe de mensen vervoert worden interesseert ze niet. Dus al die onzin met tx keur en het eindeloze herhalen van de zelfde saaie stof heeft totaal geen zin. Zorg liever dat de taxi chauffeur beter betaald wordt dan wordt hun houding misschien ook een stuk beter

Cor Verbrugh|26.04.18|19:59

Inderdaad dit keurmerk heeft enkel meerwaarde voor de instantie die het keurmerk verleent, een map met (zinloos) papier 5 minuten werk voor de controleur en een cursus gegeven door een eikel die amper een jaar ervaring op de taxi heeft en een rekening van meer dan 200 euro per chauffeur, dit is enkel geldklopperij en het voegt absoluut niets toe aan de kwaliteit, wanneer komt taxi Nederland eens in opstand tegen dit soort zinloze geldverslindende nonsens?

Jorg|26.04.18|23:02

Mooi verhaal weer hoor:

“Böggemann hoopt dat het TX-Keur zo’n goede naam krijgt dat alle bedrijven het keurmerk willen hebben.”

Een hoop gezeur en er dan ook nog voor moeten betalen, ik ben niet overtuigd.

Positief is hij ieder geval wel, maar het zal echter gewoon bij hopen blijven.

Ton van Dalfsen|27.04.18|09:56

citaat:(bijvoorbeeld dat een taxibedrijf vijftig keer gecontroleerd is en dat 47 keer niets geconstateerd is.) En waarop wordt het bedrijf gecontroleerd? En waarop wordt een zelfstandige gecontroleerd? Die door de zelfde molen MOET als een groot bedrijf! En precies wat Aad zegt: Je doet je werk op een manier en dat is gewoon goed, met aandacht en service voor je klanten. Want het gaat nog altijd om die service en kwaliteit wat een CHAUFFEUR verleent!

Marcel ten Heggeler|28.04.18|13:04

Er is geen meer waarde alleen geld klopperrij het lijk nergens op

Ruben Brandenburg|29.04.18|17:35

een vragen lijst van niet meer dan drie minuten die je met je ogen dicht invult, wat een kwats is dit, puur een geld kwestie

Peter Vriens|01.05.18|13:58

” een meer signalerende positie aan te nemen betreffende de leeftijd van de auto ” ,
Aldus Reinout.
Het gaat er toch om dat Taxi in goede staat verkeerd, zijn onderhoudsbeurten en APK tijdig krijgt.
Een taxi die b.v. 100.000 km gereden heeft kan goed voldoen.
Nog effe en een chauffeur van 30 jaar oud is ook over de datum.
Het bestaande keurmerk heeft kennelijk te weinig meerwaarde.
Met nog meer onzin verbetert deze niet.

Dave Lorwa|14.05.18|11:47

“We willen dat het niet meer (het TX-keurmerk) gezien wordt als een moetje.” (…) “Böggemann hoopt dat het TX-Keur zo’n goede naam krijgt dat alle bedrijven het keurmerk willen hebben. Dan gaat het met name om de opstapmarkt”.

Wat een totale onzin is deze man aan het verkondigen. TX keurmerk tracht middels taxiverordeningen het TX keurmerk een “moetje” te maken. Voorbeelden Den Bosch: bTX en Rotterdam rTX keurmerk.

Ed de Callafon|30.08.18|06:17

Daar gedetacheerd ben op een huisartsenpost was ik in het bezit van een taxivoertuig met 30000 km op de telller. 9,5 jaar oud. Nu hadden die nepcontroleurs me ooit verteld dat 3 maanden voor het verloop van het keurmerk je 2 jaar dispesatie kon aanvragen. Nu blijkt het helemaal niet zo te zijn wat die gasten me hebben verteld. Ik had 4 weken de tijd om een nieuwe auto aan te schaffen. Ben overigens wel blij met mijn vervuilende Dacia van 10 maanden oud met 1100 km op de teller.