Taxibedrijf Van der Zanden kijkt vooral naar zichzelf
Taxibedrijf Van der Zanden uit Helmond vaart zijn eigen koers. Een verstandige bedrijfsvoering moet zich vertalen in kwalitatief taxivervoer in alle denkbare varianten. En in een zo gezond en stabiel mogelijk bedrijf. Hoewel onvoorziene gebeurtenissen hun sporen hebben nagelaten, is het vizier op de toekomst gericht, vertelt eigenaar Richard Cox.
Van der Zanden rijdt met zo’n vijftig taxi’s, vrijwel allemaal eigen bezit. Het personeelsbestand omvat zo’n zeventig mensen, waaronder de beide zoons van Cox. Danny en Remco komen waarschijnlijk volgend jaar met hun vader aan het roer van de onderneming te staan. Dochter Daniëlle studeert nog. Het bedrijf werd ooit opgericht door de opa van Cox’ vrouw. Haar vader nam het later over. Ook toen Cox het overnam, bleef de naam Van der Zanden behouden.
Richard Cox neemt zelf ook elke dag de nodige ritjes voor zijn rekening. Dat is hoe Taxibedrijf Van der Zanden werkt. “We doen alles zelf. We kijken ook vooral naar onszelf, en heel weinig naar wat anderen doen”, vat Cox de bedrijfsvoering samen. “We moeten zelf alles goed voor elkaar hebben, dan komt de rest vanzelf. De eigen portemonnee bepaalt wat we wel en niet kunnen doen.”
Juiste moment afwachten
De onderneming hoeft niet per se te groeien. Maar als het kan, mag het nog wel wat meer de breedte in. Taxibedrijf van der Zanden wedt niet op één paard en verzorgt taxivervoer in de breedste zin van het woord. De volgende stap: touringcarvervoer. “We moeten best vaak werk doorverwijzen naar een touringcarbedrijf. Het zou de moeite waarde zijn om zelf een bus aan te schaffen en die ritten te gaan rijden. We hebben allemaal de juiste papieren en we gaan die stap ook zeker zetten, we wachten alleen nog even het juiste moment af”, aldus Cox.
Ondanks de verstandige bedrijfsvoering heeft Van der Zanden toch de nodige lastige jaren gekend. Zoals vrijwel elk bedrijf werd het geraakt door de recessie. “Gelukkig hebben we alles altijd netjes gedaan en geld gereserveerd voor bepaalde uitgaven. Maar helaas is dat geld voor een deel uitgegeven aan dingen die wij ook niet altijd konden voorzien. Soms moet je uitgaven doen, puur om het bedrijf aan de gang te houden.”
Door een hel gegaan
Een extreem voorbeeld daarvan kwam vorig jaar voorbij. Richard Cox wijst naar een prikbord met krantenknipsels aan de muur van zijn kantoor. ‘We zijn door een hel gegaan’, luidt één van de koppen. “Dat vat het goed samen.”
Toen Taxibedrijf Van der Zanden tien jaar geleden te maken kreeg met een scherpe bezuiniging bij opdrachtgever CZ, hakte dat er er flink in. Om de risico’s te spreiden, werd besloten om de chauffeurs niet meer in loondienst te hebben maar via payrollbedrijf E-Dend aan het werk te zetten. Dat ging jarenlang goed, totdat het serieus mis ging. “Alles leek altijd netjes in orde, maar die payroller bleek zijn zaakjes toch niet goed geregeld te hebben. Het ging mis en E-Dend ging failliet.”
Achterstallig loon
Het duurde een kleine drie maanden om over te stappen naar een andere payroller. Over het loon in de tussenliggende maanden ontstond een conflict dat zijn sporen naliet in het bedrijf. Tientallen chauffeurs klopten bij Cox aan voor hun achterstallige salaris. Maar hij vond dat het UWV hier voor op moest draaien. De daadwerkelijke werkgever was immers failliet gegaan, niet het inhurende bedrijf. Uiteindelijk kreeg Van der Zanden van de Hoge Raad gelijk. Het UWV moest het achterstallige loon betalen en dat is ook gebeurd. Maar de schade was toen al aangericht in het taxibedrijf.
“Er zijn ongeveer veertig mensen opgestapt als gevolg van dat conflict. Zo’n tien mensen zijn gebleven. Zakelijk doe het allemaal zeer, maar zo’n zaak doet me ook persoonlijk pijn. Ik was het aanspreekpunt, niet de rest van de familie. Het is uiteindelijk goedgekomen. En toen dat zo was, hebben we op een enkeling alle chauffeurs aangeboden om terug te komen. Dat hebben er ook verschillende gedaan. We hadden gewoon gelijk, al duurde het even voordat we het kregen. Maar het was een beroerde tijd. Als ik er aan denk, krijg ik er nog de kriebels van. Ik heb er veel tranen om gelaten.”
Bekende telefoonnummers
Het is achter de rug, maar dat het allemaal is gebeurd zit Richard Cox nog altijd dwars. Toch moet en wil het bedrijf vooruit. Recent werden Martax en Vertax na een faillissement overgenomen. “Tien jaar geleden keken wij allemaal tegen Vertax op, maar dat bedrijf is meerdere keren failliet gegaan. Er was nog een handjevol auto’s over. Maar de naam is nog steeds sterk en ik wilde vooral het telefoonnummer van Vertax hebben, want heel veel mensen in Helmond en omstreken kennen dat. En dat merken we ook nu wij die nummers hebben.”
Groeien is, zoals gezegd, geen doel op zich voor Taxibedrijf Van der Zanden. Maar het bedrijf moet goed blijven draaien. Dat kan door breed actief te zijn. “En we moeten ons profileren. Klanten moeten denken: daar moeten we zijn. Dat doen we door onszelf te verbeteren. Zo werken we nu aan onze ISO 9001-certificering. Maar het zit hem ook in ogenschijnlijk kleine dingen als altijd netjes in pak achter het stuur zitten. We willen goed vervoer neerzetten met nette auto’s tegen eerlijke prijzen. Dat is voor ons heel belangrijk.”
Lees ook:
Taxipro, jullie zijn mij kwijt als lezer, dit is het laatste bezoek geweest. Jullie zogenaamde nieuwsartikelen zijn niets meer dan reclame en een manier om te profileren geworden. BP, grote taxibedrijven die zichzelf omhoog prijzen, niet nieuwswaardig meer deze site. Hopelijk ben ik de enige die er zo over denkt, anders kan het nog wel eens afgelopen zijn op termijn voor deze reclame website.
Nou Bennie voor mij heb je gelijk ik had dit gevoel ook al wat langer.
Het wel heel erg commercieel geworden onder het mom van nieuws.
Blij dat het niet aan mij ligt.
En als je de waarheid in een reactie plaatst wordt hij verwijderd. Alleen omdat het niet goed uitkomt