TaxiPro jaaroverzicht 2017: januari tot en met juni
Grote gunningen van vervoersopdrachten, problemen in de uitvoering die soms wel en soms niet werden opgelost, en een doorbraak in de strijd tegen taxironselaars op Schiphol. Maar ook een sterke groei van het aantal taxi-ondernemingen, de ondergang van een grote speler in het boeken van taxiritten en een recordeditie van Taxi Expo, het vakevenement voor de branche. Dat en meer gebeurde in 2017 in de Nederlandse taxisector. TaxiPro zet in twee delen het jaar nog eens op een rij. Hierna deel 1 van het jaaroverzicht.
Het belangrijkste nieuws van januari ging over het jaar dat toen net voorbij was. Op 1 januari 2016 werd een versoepelde taxiwetgeving van kracht waardoor de drempel lager werd om als taxi-ondernemer aan de slag te gaan. Dat deden in 2016 dan ook betrekkelijk veel mensen, zo bleek uit cijfers van de Kamer van Koophandel: het aantal taxibedrijven groeide fors. De drukte bij het CBR nam daardoor ook toe, want wie taxichauffeur wil worden moet nog wel met goed gevolg het bijbehorende rijexamen afleggen. Overigens word ook de groei van het aantal toeristen in Nederland gezien als een aanjager voor de groei in taxibedrijven.
In februari was er zowel in de opstapmarkt als in het contractvervoer een belangrijke ontwikkeling te melden. Vanwege een gebrek aan transparantie in de vorige aanbesteding besloot toenmalig staatssecretaris Martin van Rijn de contracten met de huidige vervoerders niet te verlengen, maar een nieuwe aanbesteding te starten. Deze grootste opdracht in het Nederlandse contractvervoer, goed voor naar schatting 60 miljoen euro per jaar, wordt per 1 juli van 2018 opnieuw gegund voor een periode van vier jaar.
Harde aanpak taxironselaars
Een belangrijke doorbraak op Schiphol. Het probleem met de taxironselaars kwam een stuk dichter bij een oplossing door de uitspraak in een kort geding. Dat was aangespannen door een groep chauffeurs tegen de gemeente Haarlemmermeer, die hen en de andere ronselaars middels harder wilde aanpakken. De rechter gaf de gemeente daarin ruim baan en naar het zich laat aanzien is het probleem met de ronselaars sindsdien een heel stuk kleiner.
Amsterdam gunde in maart zijn Aanvullend Openbaar Vervoer aan Transvision en RMC. Voor die laatste was de opdracht nieuw en dat bracht na de start op 1 juli de nodige problemen met zich mee. De druk werd vanuit de gemeente opgevoerd toen bleek dat RMC in de eerste maanden niet aan de eisen voor punctualiteit voldeed, maar uiteindelijk kreeg de vervoerder het lek net op tijd boven. Of alle problemen echter achter de rug zijn, moet blijken na de evaluatie van het eerste halfjaar.
Tinker in de problemen
Ook april kende een grote gunning met het doelgroepenvervoer in Rotterdam. Niet geheel onverwacht spande RMC als verliezend inschrijver een kort geding aan, maar de bezwaren waren ongegrond en daarmee stond niets de start van het nieuwe vervoer onder de naam Trevvel nog in de weg.
De financiële problemen van taxidienst Tinker maakten veel los in de taxibranche, niet in de laatste plaats omdat veel taxibedrijven nog geld van het plaftform voor luchthaventransfers kregen. Er kwam een onderzoek naar wanbeleid bij Tinker en er werd nog geprobeerd het bedrijf door de ellende heen te slepen, maar uiteindelijk bleek het faillissement onafwendbaar. De curator concludeerde dat er geen sprake was van onbehoorlijk bestuur maar de afwikkeling van het faillissement loopt nog.
De boordcomputer taxi maakte in mei 2017 de tongen los. Enerzijds omdat de toenmalige staatssecratis, Sharon Dijksma, aangaf dat de BCT weliswaar betrouwbaar registreert maar zich nog verder moet bewijzen. Later gaf zij aan de onvrede over de BCT in de taxibranche te begrijpen maar nog geen goed alternatief te zien. Anderzijds was er veel aandacht voor het verhaal van Frans Ritzerfeld, die met Taxi Frans zonder BCT’s rijdt en daarvoor diverse boetes en een rijverbod kreeg. Zij bezwaren daartegen werden later in het jaar ongegrond verklaard.
Wel of geen nieuwe cao
Werkgevers en werknemers kwamen begin juni een nieuwe cao Taxivervoer overeen, maar bij de uitwerking van de teksten kwamen zij er later niet uit. De bestaande cao werd op enig moment stilzwijgend verlengd, maar daar gingen de vakbonden en hun leden niet mee akkoord. In oktober werd er met succes gestaakt om een nieuwe cao loonsverhoging van 3 procent te realiseren. Daarna werden er nog diverse andere afspraken gemaakt, onder meer over de inschaling van werknemers en de arbeidstijdenwet.
Dit is het eerste van twee delen waaruit het TaxiPro jaaroverzicht 2017 bestaat. Vanaf woensdag 27 december kun je deel twee lezen.
er gaat iets niet goed