‘Oplossen vraagstuk arbeidstijd wordt forse uitdaging’

Henk van Gelderen
Bron: SFT

Een nieuwe Code VVR, alsnog een nieuwe cao Taxivervoer en aandacht voor dementievriendelijkheid in de taxi: deze thema’s stonden voor Sociaal Fonds Taxi centraal in 2017. SFT-directeur Henk van Gelderen neemt deze onderwerpen nog eens onder de loep en kijkt ook alvast vooruit naar 2018.

“In 2017 is er een nieuwe code VVR verschenen. De oude code was veel te uitgebreid en daardoor ontoegankelijk geworden. Bovendien is in de nieuwe code duidelijk geregeld wanneer er sprake is van veilig vervoer van rolstoelinzittenden. Dat is het geval als het vastzetsysteem ISO-gecertificeerd is en de rolstoel botsveilig is bevonden middels een crashtest. Aan de sticker met het haaksymbool is te zien dat een rolstoel veilig vervoers kan worden. Vanaf 1 juli 2019 geldt dat rolstoelen zonder die sticker niet meer worden meegenomen.

Ook kent de vernieuwde Code VVR een duidelijk standpunt over het vervoeren van de scootmobiel. Deze wordt uitsluitend als bagage meegenomen. De klant stapt bij voorkeur via de zijingang in. Is dat niet mogelijk, dan wordt er staand via de lift ingestapt.

Aan de nieuwe code werkten verschillende partijen mee. KNV Taxi en Zorgvervoer namens de taxibedrijven, FNV en CNV namens de chauffeurs, TX-keur, Ieder(in) als vertegenwoordiger van de rolstoelgebruikers en Firevaned, de brancheorganisatie voor de rolstoelleveranciers. Ook de ILT is betrokken geweest bij het opstellen van de code. Chauffeurs kunnen een handige instructiekaart bestellen via de website van Sociaal Fonds Taxi.

Uiteindelijk toch een nieuwe cao

Halverwege 2017 leek het erop dat de taxisector een compleet nieuwe cao had, maar na de zomer ontstond er een interpretatieverschil tussen de vakbonden en werkgeversorganisatie KNV. De nieuwe cao ging daarom van tafel. Uiteindelijk is er toch een andere, nieuwe cao gekomen met een looptijd tot eind 2018. Behalve de 3 procent loonsverhoging is er een andere inschalingsmethodiek gekomen en mogen meeruren per kwartaal worden verrekend onder bepaalde voorwaarden. Tevens geldt de loondoorbetaling voor AOW’ers die in 2018 ziek worden voor een periode van dertien weken. Ook is de cao SFT verlengd. Voor volgend jaar geldt een premie van 0,9 over de maanden mei tot en met december.

Dementievriendelijk

Dementie wordt wel de ziekte van de toekomst genoemd. Maar ook nu al lijden veel mensen aan deze oudersdomsziekte. In samenwerking met de Alzheimer Nederland heeft Sociaal Fonds Taxi een online cursus ontwikkeld die gratis te volgen is via onze website. Daarnaast is er ook een cursus voor taxileraren ontwikkeld, zodat zij in hun eigen bedrijven klassikaal een op maat gesneden cursus over dementie kunnen geven.

Wat brengt 2018?

Begin 2018 starten de onderhandelingen voor een nieuwe cao. De OPOV-regeling lijkt aan vernieuwing toe en het oplossen van het vraagstuk van de arbeidstijd (flexibiliteit versus voorspelbaarheid en betaalde tijd versus onbetaalde tijd) belooft een forse uitdaging te worden. SFT wordt verder in 2018 door TX-Keur ingezet om opleidingen bij te wonen bij bedrijven. De bedoeling is de leraar te helpen met het verbeteren van de lessen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “‘Oplossen vraagstuk arbeidstijd wordt forse uitdaging’”

Gerrit Zeevat|18.12.17|14:41

Ik heb eens iemand zonder benen in een scootmobiel gehad. Verschuiven naar een zitplaats lukte nog wel maar staan op de lift werd hem niet laat staan instappen via de zijkant. Zijn rolstoel was kapot. Moet je zo iemand zijn dagje uit weigeren?

‘Oplossen vraagstuk arbeidstijd wordt forse uitdaging’ | TaxiPro

‘Oplossen vraagstuk arbeidstijd wordt forse uitdaging’

Henk van Gelderen
Bron: SFT

Een nieuwe Code VVR, alsnog een nieuwe cao Taxivervoer en aandacht voor dementievriendelijkheid in de taxi: deze thema’s stonden voor Sociaal Fonds Taxi centraal in 2017. SFT-directeur Henk van Gelderen neemt deze onderwerpen nog eens onder de loep en kijkt ook alvast vooruit naar 2018.

“In 2017 is er een nieuwe code VVR verschenen. De oude code was veel te uitgebreid en daardoor ontoegankelijk geworden. Bovendien is in de nieuwe code duidelijk geregeld wanneer er sprake is van veilig vervoer van rolstoelinzittenden. Dat is het geval als het vastzetsysteem ISO-gecertificeerd is en de rolstoel botsveilig is bevonden middels een crashtest. Aan de sticker met het haaksymbool is te zien dat een rolstoel veilig vervoers kan worden. Vanaf 1 juli 2019 geldt dat rolstoelen zonder die sticker niet meer worden meegenomen.

Ook kent de vernieuwde Code VVR een duidelijk standpunt over het vervoeren van de scootmobiel. Deze wordt uitsluitend als bagage meegenomen. De klant stapt bij voorkeur via de zijingang in. Is dat niet mogelijk, dan wordt er staand via de lift ingestapt.

Aan de nieuwe code werkten verschillende partijen mee. KNV Taxi en Zorgvervoer namens de taxibedrijven, FNV en CNV namens de chauffeurs, TX-keur, Ieder(in) als vertegenwoordiger van de rolstoelgebruikers en Firevaned, de brancheorganisatie voor de rolstoelleveranciers. Ook de ILT is betrokken geweest bij het opstellen van de code. Chauffeurs kunnen een handige instructiekaart bestellen via de website van Sociaal Fonds Taxi.

Uiteindelijk toch een nieuwe cao

Halverwege 2017 leek het erop dat de taxisector een compleet nieuwe cao had, maar na de zomer ontstond er een interpretatieverschil tussen de vakbonden en werkgeversorganisatie KNV. De nieuwe cao ging daarom van tafel. Uiteindelijk is er toch een andere, nieuwe cao gekomen met een looptijd tot eind 2018. Behalve de 3 procent loonsverhoging is er een andere inschalingsmethodiek gekomen en mogen meeruren per kwartaal worden verrekend onder bepaalde voorwaarden. Tevens geldt de loondoorbetaling voor AOW’ers die in 2018 ziek worden voor een periode van dertien weken. Ook is de cao SFT verlengd. Voor volgend jaar geldt een premie van 0,9 over de maanden mei tot en met december.

Dementievriendelijk

Dementie wordt wel de ziekte van de toekomst genoemd. Maar ook nu al lijden veel mensen aan deze oudersdomsziekte. In samenwerking met de Alzheimer Nederland heeft Sociaal Fonds Taxi een online cursus ontwikkeld die gratis te volgen is via onze website. Daarnaast is er ook een cursus voor taxileraren ontwikkeld, zodat zij in hun eigen bedrijven klassikaal een op maat gesneden cursus over dementie kunnen geven.

Wat brengt 2018?

Begin 2018 starten de onderhandelingen voor een nieuwe cao. De OPOV-regeling lijkt aan vernieuwing toe en het oplossen van het vraagstuk van de arbeidstijd (flexibiliteit versus voorspelbaarheid en betaalde tijd versus onbetaalde tijd) belooft een forse uitdaging te worden. SFT wordt verder in 2018 door TX-Keur ingezet om opleidingen bij te wonen bij bedrijven. De bedoeling is de leraar te helpen met het verbeteren van de lessen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “‘Oplossen vraagstuk arbeidstijd wordt forse uitdaging’”

Gerrit Zeevat|18.12.17|14:41

Ik heb eens iemand zonder benen in een scootmobiel gehad. Verschuiven naar een zitplaats lukte nog wel maar staan op de lift werd hem niet laat staan instappen via de zijkant. Zijn rolstoel was kapot. Moet je zo iemand zijn dagje uit weigeren?