De mogelijkheden en beperkingen van TTO’s en taxiverordeningen
Steeds meer gemeenten kiezen voor aanvullende regulering van de eigen opstapmarkt. Dat doen ze door middel van een taxiverordening of systeem met Toegelaten Taxi Organisaties, maar elke gemeente doet dat weer op zijn eigen manier. Soms worden er zelfs maatregelen genomen die in strijd zijn met de Wet Personenvervoer. Hein Maas is beleidsadviseur gemeentelijk taxibeleid en hij legt op 12 oktober tijdens Taxi Expo uit hoe de vork in de steel zit als het om TTO’s en taxiverordeningen gaat. Wat hem betreft werken gemeenten meer samen om uniformiteit te verkrijgen in de oplossingen, uiteraard met ruimte voor lokaal maatwerk.
Maas zal eerst uitleggen hoe de mogelijkheid om een TTO-systeem of een taxiverordening te implementeren is ontstaan en hoe dit alles wettelijk is geregeld. Zo zijn er slechts zeven gemeenten die voor het TTO-model mogen kiezen. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag deden dat eerder al en sinds kort wordt deze werkwijze ook in Eindhoven toegepast. In onder meer Utrecht en Den Bosch wordt met een verordening en bijbehorend taxikeurmerk gewerkt, en ook andere steden denken hier over na.
Niet geheel conform de wet
“Als adviseur van gemeentes ben ik dicht bij deze ontwikkelingen betrokken. Ik kan daarom tijdens mijn workshop ingaan op de wettelijke achtergronden, totstandkoming en voorbeelden van zowel TTO’s als verordeningen, maar ook waar er wordt verkend en geëxperimenteerd binnen de wettelijke mogelijkheden.”
Maas zal zijn workshop aangrijpen om misverstanden weg te nemen over wat nu wel en niet mag. Gemeenten hebben wettelijk gezien opties om de kwaliteit van hun opstapmarkt te verbeteren, maar zij kiezen ook regelmatig voor oplossingen die niet helemaal conform de wet zijn. “Soms gebeurt dat bijvoorbeeld met een verkeersbesluit. Of ze zetten gewoon een bord neer om te bereiken wat ze willen. Dat is weliswaar in de geest van de wet, maar het is wettelijk niet toegestaan.”
Veel onduidelijkheid onder chauffeurs
Bovendien is de ene TTO de andere niet. “In Rotterdam en Den Haag wordt gewerkt met stichtingen, terwijl er in Amsterdam niets tussen de gemeente en de TTO’s zit. Niet elk TTO-systeem is hetzelfde ingericht, en dat geldt ook voor de verordeningen. Niet elke gemeente mag voor TTO kiezen, daar is blijkbaar nog veel onduidelijkheid over onder chauffeurs. En het is ook niet toegestaan om een capaciteitsbeleid te voeren, bijvoorbeeld door een maximum aantal keurmerken of vergunningen af te geven. Dergelijke misvattingen zal ik eveneens bespreken in mijn workshop”, aldus Maas.
Tijdens Taxi Expo 2017 staan maar liefst twaalf verschillende workshops op het programma. Alle beursbezoekers kunnen deze bijwonen. Bekijk het hele programma en meld je aan voor deelname. Daarbij kun je meteen aangeven welke workshops je allemaal wilt bijwonen. Taxi Expo 2017 vindt plaats op donderdag 12 oktober in Expo Houten. Meld je nu aan voor deelname en kies meteen de workshops die jij wilt bijwonen.
Zowel in Amsterdam als Den Bosch heeft de verordening bijna geen enkel resultaat geboekt:
Taxipro: 21-09-2017 om 11:52, Waardering voor Amsterdamse straattaxi afgenomen
Taxipro: 05-01-2017 om 10:05, Klachten uitgaanspubliek over taxi’s Den Bosch nog niet afgenomen
Het verkeersbesluit kost de branche 25.00 p/voertuig. De Bossche stichting van Hein Maas kost meer dan 300.- per chauffeur. Chauffeurs voelen zich een melkkoe omdat er geen resultaten worden geboekt.
Gemeente met een verkeersbesluit, zoals Breda, boekte wel positieve resultaten.
Bredavandaag: 13 februari 2013 om 14:26, Taxibranche en politie tevreden over vignet.
In de Gemeente Breda, waar een verkeersbesluit van toepassing was, werden juist wel resultaten geboekt. Breda Vandaag: 13 februari 2013 om 14:26, Taxibranche en politie tevreden over taxivignet.
Amsterdam opereert volstrekt illegaal, nu de vraag wat College van Beroep daar mee gaat doen. Zal binnenkort tekst beroepschrift hier plaatsen als comment.
Niet geheel conform de wet is een understatement.
van de 4 grote gemeenten lijkt alleen Utrecht een correct werkende Verordening te hebben, eentje die ook langs voorgeschreven weg kenbaar werd gemaakt. Ofwel waarvan de tekst overeenkomt met de bevoegdheden die de gemeenten werd gegund, en daar niet buiten treed.
De politie en handhaving treden veels te hard op in Amsterdam. Ze
kennen geen pardon zodra wij TTO chauffeurs een overtreding begaan. Het word zeer zwaar beboet. Ik moet bijv omdat ik op de vrije trambaan door roodlicht reed terwijl er naast op groen was werd ik staande gehouden door politie in burgerauto. Ik wilde de klant tegemoet komen omdat zij een afspraak had.Ik kreeg geen boete maar was mijn ontheffing 2 weken kwijt. Ik mag niet op de standplaatsen meer staan en niemand op straat oppikken