Carlo van de Weijer: ‘MaaS als game changer taxibranche’

Carlo van de Weijer

Carlo van de Weijer, directeur van het Strategic Area Smart Mobility van de TU Eindhoven, spreekt op Taxi Expo 2017 over de kansen en mogelijkheden van Mobility as a Service voor Nederlandse taxibedrijven, vervoersregisseurs en opdrachtgevers. Hij zal onder meer spreken over de vele veranderingen die mobiliteit zal doormaken, maar ook hoe je je kunt voorbereiden op wat komen gaat. Van de Weijer spreekt vanaf 15.30 uur tijdens Taxi Expo 2017, op donderdag 12 oktober in Expo Houten.

De workshop van Carlo van de Weijer wordt mogelijk gemaakt door Korton, het softwarebedrijf dat zich zeer intensief bezighoudt met oplossingen voor Mobility as a Service in de Nederlandse taximarkt. Met de producten van Korton Regieplatform worden maandelijks meer dan een miljoen vervoersbewegingen afgehandeld, van aanvraag tot uitvoering en administratie. Bij Mobility as a Service combineert de reiziger verschillende vormen van vervoer om zo de ideale reis van deur tot deur samen te stellen.

“Data en software gaan steeds meer met elkaar communiceren via platforms, en dat gaat steeds vaker over de grenzen van bedrijven en sectoren heen”, legt Korton-directeur Peter Altevogt uit. “En dat opent weer deuren naar Mobility as a Service. We sluiten steeds meer partijen op dat platform aan en in dat verband spreken we van Korton MaaS. Welke kant het precies opgaat, is nu nog niet te zeggen. Maar mobiliteit blijft en wij denken continu na over die toekomst, en we vragen ook onze klanten om dat met ons en elkaar te doen.”

‘Mens wil zich verplaatsen’

Carlo van de Weijer houdt zich al jaren bezig met mobiliteit en de staat en toekomst ervan. Hij is directeur van het Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven, werkt voor TomTom, is lid van de raad van commissarissen bij verschillende high-techbedrijven en begeleidt meerdere start-ups. “De mens is op zijn gelukkigst als hij zich per dag minstens een uur kan verplaatsen. Dat moet je als overheid zo goedkoop, veilig, duurzaam en efficiënt faciliteren”, vindt Van de Wijer.

“In de wereld van mobiliteit gaat de komende vijf jaar meer veranderen dan in de afgelopen vijf decennia.” Welke kant het opgaat met mobiliteit, kan ook Van de Weijer nu nog niet zeggen. Volgens hem is er nu zo veel gaande dat er nog geen accurate voorspellingen te doen zijn. Maar hij is wel oprecht van mening dat de taxibranche in de basis aan de goede kant staat van de ontwikkelingen die gaan komen. Taxibedrijven zijn volgens hem juist in staat om vraag en aanbod goed op elkaar aan te laten sluiten en de juiste routes uit te zetten, en meer.

Kilometerprijs 10 cent

“Voorheen lag de focus vooral op grootschalig vervoer omdat het goedkoper en efficiënter was. Maar de technologische ontwikkelingen in mobiliteit nemen die voordelen snel weg. We gaan snel naar een situatie met veilige en schone vervoersmiddelen. Ik ben er van overtuigd dat we met auto’s richting kilometerprijzen van 10 cent gaan. Terwijl een passagierskilometer in het openbaar vervoer 20 tot 30 cent subsidie vergt, en in de dunbevolkte gebieden zelfs veel meer. Dat biedt heel veel ruimte om het met een goed Mobility as a Service-systeem veel slimmer aan te pakken.”

Carlo van de Weijer is van mening, net als Peter Altevogt, dat alle mobiliteit in de toekomst vraaggestuurd zal worden. De taxi is dat al, maar trein en bus kunnen dat ook worden. “Net als taxibedrijven nu moeten OV-bedrijven dan maar zorgen dat een bus of trein waarin de reiziger een stoel heeft geboekt op tijd is. Want dat is wat de klant wil: een zitplaats of staanplaats reserveren, weten waar je aan toe bent. En dan verschuift het vanzelf van openbaar vervoer naar contractvervoer. Fijnmazig, vraaggestuurd en efficiënt vervoer is de toekomst.”

Flexibiliteit inbouwen

Hoe dat precies ingericht zal worden, dat moet nog blijken. Maar er gaat veel veranderen en de markt zal veranderen, ook voor taxibedrijven. En daar zijn wel bepaalde uitgangspunten voor. Om een voorbeeld te noemen: “Als de toekomst ongewis is, moet je als bedrijf niet bezig zijn met het voorspellen ervan. Wel moet je zorgen dat je kunt meebewegen als zich veranderingen voordoen. Je moet dus flexibiliteit inbouwen, wat betekent dat je een zekere mate van chaos moet gaan waarderen. Want dan kun je per definitie snel bewegen dan bedrijven die heel erg vasthouden aan bepaalde regels. Die zijn bijna immuun voor verandering. Dat vinden mensen vaak wel prettig, maar niet alles tot in de puntjes geregeld hebben zou wel eens steeds meer een voordeel kunnen worden.”

Over deze en veel andere aspecten van Mobility as a Service zal Carlo van de Weijer een workshop verzorgen tijdens Taxi Expo 2017. Deze wordt mogelijk gemaakt door Korton en vindt plaats vanaf 15.30 uur, dus na afloop van het Nationaal Congres Contractvervoer. Bekijk het volledige workshopprogramma van Taxi Expo 2017 en meld je aan voor deelname aan het evenement en voor het bijwonen van de workshop van Carlo van de Weijer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Carlo van de Weijer: ‘MaaS als game changer taxibranche’ | TaxiPro

Carlo van de Weijer: ‘MaaS als game changer taxibranche’

Carlo van de Weijer

Carlo van de Weijer, directeur van het Strategic Area Smart Mobility van de TU Eindhoven, spreekt op Taxi Expo 2017 over de kansen en mogelijkheden van Mobility as a Service voor Nederlandse taxibedrijven, vervoersregisseurs en opdrachtgevers. Hij zal onder meer spreken over de vele veranderingen die mobiliteit zal doormaken, maar ook hoe je je kunt voorbereiden op wat komen gaat. Van de Weijer spreekt vanaf 15.30 uur tijdens Taxi Expo 2017, op donderdag 12 oktober in Expo Houten.

De workshop van Carlo van de Weijer wordt mogelijk gemaakt door Korton, het softwarebedrijf dat zich zeer intensief bezighoudt met oplossingen voor Mobility as a Service in de Nederlandse taximarkt. Met de producten van Korton Regieplatform worden maandelijks meer dan een miljoen vervoersbewegingen afgehandeld, van aanvraag tot uitvoering en administratie. Bij Mobility as a Service combineert de reiziger verschillende vormen van vervoer om zo de ideale reis van deur tot deur samen te stellen.

“Data en software gaan steeds meer met elkaar communiceren via platforms, en dat gaat steeds vaker over de grenzen van bedrijven en sectoren heen”, legt Korton-directeur Peter Altevogt uit. “En dat opent weer deuren naar Mobility as a Service. We sluiten steeds meer partijen op dat platform aan en in dat verband spreken we van Korton MaaS. Welke kant het precies opgaat, is nu nog niet te zeggen. Maar mobiliteit blijft en wij denken continu na over die toekomst, en we vragen ook onze klanten om dat met ons en elkaar te doen.”

‘Mens wil zich verplaatsen’

Carlo van de Weijer houdt zich al jaren bezig met mobiliteit en de staat en toekomst ervan. Hij is directeur van het Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven, werkt voor TomTom, is lid van de raad van commissarissen bij verschillende high-techbedrijven en begeleidt meerdere start-ups. “De mens is op zijn gelukkigst als hij zich per dag minstens een uur kan verplaatsen. Dat moet je als overheid zo goedkoop, veilig, duurzaam en efficiënt faciliteren”, vindt Van de Wijer.

“In de wereld van mobiliteit gaat de komende vijf jaar meer veranderen dan in de afgelopen vijf decennia.” Welke kant het opgaat met mobiliteit, kan ook Van de Weijer nu nog niet zeggen. Volgens hem is er nu zo veel gaande dat er nog geen accurate voorspellingen te doen zijn. Maar hij is wel oprecht van mening dat de taxibranche in de basis aan de goede kant staat van de ontwikkelingen die gaan komen. Taxibedrijven zijn volgens hem juist in staat om vraag en aanbod goed op elkaar aan te laten sluiten en de juiste routes uit te zetten, en meer.

Kilometerprijs 10 cent

“Voorheen lag de focus vooral op grootschalig vervoer omdat het goedkoper en efficiënter was. Maar de technologische ontwikkelingen in mobiliteit nemen die voordelen snel weg. We gaan snel naar een situatie met veilige en schone vervoersmiddelen. Ik ben er van overtuigd dat we met auto’s richting kilometerprijzen van 10 cent gaan. Terwijl een passagierskilometer in het openbaar vervoer 20 tot 30 cent subsidie vergt, en in de dunbevolkte gebieden zelfs veel meer. Dat biedt heel veel ruimte om het met een goed Mobility as a Service-systeem veel slimmer aan te pakken.”

Carlo van de Weijer is van mening, net als Peter Altevogt, dat alle mobiliteit in de toekomst vraaggestuurd zal worden. De taxi is dat al, maar trein en bus kunnen dat ook worden. “Net als taxibedrijven nu moeten OV-bedrijven dan maar zorgen dat een bus of trein waarin de reiziger een stoel heeft geboekt op tijd is. Want dat is wat de klant wil: een zitplaats of staanplaats reserveren, weten waar je aan toe bent. En dan verschuift het vanzelf van openbaar vervoer naar contractvervoer. Fijnmazig, vraaggestuurd en efficiënt vervoer is de toekomst.”

Flexibiliteit inbouwen

Hoe dat precies ingericht zal worden, dat moet nog blijken. Maar er gaat veel veranderen en de markt zal veranderen, ook voor taxibedrijven. En daar zijn wel bepaalde uitgangspunten voor. Om een voorbeeld te noemen: “Als de toekomst ongewis is, moet je als bedrijf niet bezig zijn met het voorspellen ervan. Wel moet je zorgen dat je kunt meebewegen als zich veranderingen voordoen. Je moet dus flexibiliteit inbouwen, wat betekent dat je een zekere mate van chaos moet gaan waarderen. Want dan kun je per definitie snel bewegen dan bedrijven die heel erg vasthouden aan bepaalde regels. Die zijn bijna immuun voor verandering. Dat vinden mensen vaak wel prettig, maar niet alles tot in de puntjes geregeld hebben zou wel eens steeds meer een voordeel kunnen worden.”

Over deze en veel andere aspecten van Mobility as a Service zal Carlo van de Weijer een workshop verzorgen tijdens Taxi Expo 2017. Deze wordt mogelijk gemaakt door Korton en vindt plaats vanaf 15.30 uur, dus na afloop van het Nationaal Congres Contractvervoer. Bekijk het volledige workshopprogramma van Taxi Expo 2017 en meld je aan voor deelname aan het evenement en voor het bijwonen van de workshop van Carlo van de Weijer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.