VVD wil uniforme regels voor trambaangebruik taxichauffeurs

Taxi Amsterdam
ANP eenmalig

Volgens de Amsterdamse tak van de VVD maakt de gemeente het taxichauffeurs haast onmogelijk om te werken in zowel de opstapmarkt als de bel- en appmarkt. De fractie wil dat alle chauffeurs met de juiste papieren gebruik mogen maken van de tram- en busbanen in de stad, want door tegenstrijdige regelgeving is dat nu niet mogelijk. Daardoor zouden al tientallen ervaren chauffeurs noodgedwongen afscheid hebben genomen van de TTO waarbij ze aangesloten waren.

Dat staat in een intitiatiefvoorstel dat op maandag 13 maart door de VVD werd ingediend. De partij wil dat alle Amsterdamse taxichauffeurs die beschikken over het diploma ‘Medegebruik vrije tram- en busbanen Gemeente Amsterdam’ gebruik mogen maken van de tram- en busbaan. En daar mogen dan geen aanvullende eisen, zoals het hebben van een daklicht, aan worden gesteld. “Met deze maatregel schept de gemeente een toekomstbestendige situatie waarin taxichauffeurs hun aanbod veel flexibeler kunnen afstemmen op hun klanten”, aldus de VVD over het voorstel.

Kansen op bel- en appmarkt

Het probleem is namelijk dat de huidige regels voor het gebruik van de tram- en busbanen in de stad met elkaar botsen, legt VVD-raadslid Cees Eenhoorn uit. “Chauffeurs die gebruik willen maken van de tram- en busbaan hebben twee mogelijkheden. Als ze uitsluitend op de bel- en appmarkt actief zijn, kunnen ze een zelfstandigenontheffing aanvragen. Ze kunnen ook een Taxxxipas aanvragen indien ze lid zijn van een TTO. Maar chauffeurs mogen niet zowel een Taxxxipas als een zelfstandigenontheffing hebben.”

En dat is een probleem voor chauffeurs die via een TTO op de opstapmarkt actief zijn, maar die ook kansen zien om te werken de bel- en appmarkt. Eenhoorn: “Er zijn genoeg chauffeurs die zowel voor een TTO als voor Uber rijden. Op zich mag dat, maar als de chauffeur dan overschakelt van opstapmarkt naar belmarkt moet hij het daklicht en de tariefkaarten weghalen. En hij mag in die bel- en appmarkt geen gebruik van de busbaan en trambaan maken, want het hebben van de Taxxxipas maakt het onmogelijk om ook de zelfstandigenontheffing te hebben. Maar als jij de juiste papieren hebt, moet je als taxichauffeur gewoon van de tram- en busbaan gebruik kunnen maken.”

Handhaving makkelijker

De VVD baseert zijn standpunt en het voorstel op geluiden uit de markt. Eenhoorn sprak zowel met TCA, de grootste TTO in Amsterdam, als met Uber. “TCA raakt goede chauffeurs kwijt. Echt goede chauffeurs zijn niet afhankelijk van straat en standplaats om werk te creëren, dat doen ze zelf. Veel van hen hebben echt een TCA-hart, maar dat botst met het eigen werk dat ze willen doen. Als TTO-chauffeur moet je op straat herkenbaar zijn aan onder meer je daklicht en raam- en tariefkaarten”, aldus Eenhoorn.

“Die regels zijn er eigenlijk alleen om de handhaving makkelijker te maken. En als je dan voor de belmarkt wil rijden, moeten daklicht en kaarten verwijderd worden. Tegelijk mag de chauffeur niet op de tram- en busbaan rijden, omdat hij bij een TTO aangesloten is. Wij vinden dat zij als ondernemers moeten kunnen ondernemen en daar bieden de huidige regels te weinig ruimte voor”, aldus Eenhoorn.

Traject bij gemeente

In het initiatiefvoorstel zegt de VVD dat de huidige werkwijze zowel taxichauffeurs als hun klanten dupeert. De voorgestelde maatregel moet daar verandering in brengen. Zo ver is het nog niet: op het voorstel volgen onder meer een bestuurlijke reactie en behandeling door een gemeentecommissie en de gemeenteraad. Dit traject zal naar alle waarschijnlijkheid enkele maanden in beslag nemen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “VVD wil uniforme regels voor trambaangebruik taxichauffeurs”

Ton van Dalfsen|15.03.17|11:16

Zorg eerst maar eens dat het aantal Taxi’s terug dringt. Als je in de nacht door Amsterdam zie je meer taxi’s dan mensen op straat. Volgens mij nog nooit zo erg geweest. Voer roosters in.

Rodney Barten|16.03.17|08:41

Wat bedoel je met roosters invoeren?

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:00

@ Rodney, Nu rijden ze wanneer ze willen. Dagdienst, avonddienst of nachtdienst. Neem aan dat alle TTO organisaties met elkaar om tafel kunnen en met de gemeente om een goed roosterplan in te voeren door het aantal taxi’s over de gehele dag te verdelen. Nu als ik in de nacht in de stad rij sta je soms gewoon in de file met alleen maar taxi’s die werk aan het zoeken zijn. Jongens, in de nacht in de stad filerijden slaat toch nergens op. Neem aan dat elke TTO best weet waar de pieken liggen?

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:09

En dan heb ik het ook nog niet over de gemiste omzetten die ze kunnen behalen. Kijk maar eens naar Munckhof die aan de haal gaat met het vervoeren van trambestuurders en buschauffeurs. Ze rijden de straatstenen uit de straat. Niet één TTO organisatie heeft denk ik mee gedaan aan de aanbesteding. Ook zorgvervoer bijv. vervoer naar en van de ziekenhuizen. Ga erop af! Zitten jullie allemaal in de LUIE stoel achterover? Als je daarin wat meer in beweging komt heb je geen nacht taxi files in de stad

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:11

En maar klagen !!!!!!!

Rodney Barten|16.03.17|11:14

Ok, helder…of de TTO’s en/ of de gemeente hierbij een belang hebben is vraag 2 natuurlijk. TTO’s willen alleen maar zoveel mogelijk contributie vangen, hoeveel werk er daarna valt te verdelen interesseert niemand.

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:48

Het is zeker in het belang van een TTO organisatie werk te genereren. Daardoor hebben ze geen klagende aangesloten chauffeurs en je kan daardoor misschien de grootste en beste TTO organisatie worden. Het is maar hoe je het bekijkt. Maar nu zitten ze met oogkleppen op terwijl het werk voor het rapen is. Maar je moet er wel wat voor doen!!!!!

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:50

Ook de gemeente is schuldig. Ze zijn notabene grootaandeelhouder van GVB. En laten het taxivervoer door een bedrijf uit het zuiden van het land uitvoeren!!!!

Ruben Brandenburg|16.03.17|18:29

Een TTO gaat voor mij als zelfstandigondernemr niet uit maken op welk deel van de dag ik rij . Gaat helemaal van de gekke worden als mij verteld gaat worden als ik in de nacht moet gaan werken. Nou daar zie ik totaal geen heil in.nog meer regels je verstikt nu al in de regels

Rik de Swart|18.03.17|09:55

Er hoeven niet zo veel regels te zijn, als het fundament goed geregeld is. Er komen steeds meer onzinnige regels bij om de problemen in te dammen. Maar het is DWEILEN MET DE KRAAN OPEN als er veel te veel taxi,z zijn, en bij blijven komen.
Voer het vakbekwaamheidsdiploma weer in voor IEDERE ZELFSTANDIGE TAXICHAUFFEUR. En Controleer daar ook goed op! Dat is de enige juiste regel, alleen dan kan er weer evenwicht ontstaan tussen vraag en aanbod.

Job Crouwel|14.04.17|04:33

Zolang er CORRUPTIE is zal er niets veranderen ,Er moet gewoon een limiet aan het aantal taxi’s worden gesteld , is er werk voor 1000 taxi’s stel dat als limiet in ,verdient iedereen weer een normale boterham , en het belangrijkste de overlast is weg , maar de slappe gasten van de overheid durven dit niet , die vullen liever hun zakken ,en verzinnen de gekste regeltjes en slapen liever zuigend aan hun grote teen om nog meer onzin uit te halen ,vooral de VVD is daar een uitblinker in !!!!

VVD wil uniforme regels voor trambaangebruik taxichauffeurs | TaxiPro

VVD wil uniforme regels voor trambaangebruik taxichauffeurs

Taxi Amsterdam
ANP eenmalig

Volgens de Amsterdamse tak van de VVD maakt de gemeente het taxichauffeurs haast onmogelijk om te werken in zowel de opstapmarkt als de bel- en appmarkt. De fractie wil dat alle chauffeurs met de juiste papieren gebruik mogen maken van de tram- en busbanen in de stad, want door tegenstrijdige regelgeving is dat nu niet mogelijk. Daardoor zouden al tientallen ervaren chauffeurs noodgedwongen afscheid hebben genomen van de TTO waarbij ze aangesloten waren.

Dat staat in een intitiatiefvoorstel dat op maandag 13 maart door de VVD werd ingediend. De partij wil dat alle Amsterdamse taxichauffeurs die beschikken over het diploma ‘Medegebruik vrije tram- en busbanen Gemeente Amsterdam’ gebruik mogen maken van de tram- en busbaan. En daar mogen dan geen aanvullende eisen, zoals het hebben van een daklicht, aan worden gesteld. “Met deze maatregel schept de gemeente een toekomstbestendige situatie waarin taxichauffeurs hun aanbod veel flexibeler kunnen afstemmen op hun klanten”, aldus de VVD over het voorstel.

Kansen op bel- en appmarkt

Het probleem is namelijk dat de huidige regels voor het gebruik van de tram- en busbanen in de stad met elkaar botsen, legt VVD-raadslid Cees Eenhoorn uit. “Chauffeurs die gebruik willen maken van de tram- en busbaan hebben twee mogelijkheden. Als ze uitsluitend op de bel- en appmarkt actief zijn, kunnen ze een zelfstandigenontheffing aanvragen. Ze kunnen ook een Taxxxipas aanvragen indien ze lid zijn van een TTO. Maar chauffeurs mogen niet zowel een Taxxxipas als een zelfstandigenontheffing hebben.”

En dat is een probleem voor chauffeurs die via een TTO op de opstapmarkt actief zijn, maar die ook kansen zien om te werken de bel- en appmarkt. Eenhoorn: “Er zijn genoeg chauffeurs die zowel voor een TTO als voor Uber rijden. Op zich mag dat, maar als de chauffeur dan overschakelt van opstapmarkt naar belmarkt moet hij het daklicht en de tariefkaarten weghalen. En hij mag in die bel- en appmarkt geen gebruik van de busbaan en trambaan maken, want het hebben van de Taxxxipas maakt het onmogelijk om ook de zelfstandigenontheffing te hebben. Maar als jij de juiste papieren hebt, moet je als taxichauffeur gewoon van de tram- en busbaan gebruik kunnen maken.”

Handhaving makkelijker

De VVD baseert zijn standpunt en het voorstel op geluiden uit de markt. Eenhoorn sprak zowel met TCA, de grootste TTO in Amsterdam, als met Uber. “TCA raakt goede chauffeurs kwijt. Echt goede chauffeurs zijn niet afhankelijk van straat en standplaats om werk te creëren, dat doen ze zelf. Veel van hen hebben echt een TCA-hart, maar dat botst met het eigen werk dat ze willen doen. Als TTO-chauffeur moet je op straat herkenbaar zijn aan onder meer je daklicht en raam- en tariefkaarten”, aldus Eenhoorn.

“Die regels zijn er eigenlijk alleen om de handhaving makkelijker te maken. En als je dan voor de belmarkt wil rijden, moeten daklicht en kaarten verwijderd worden. Tegelijk mag de chauffeur niet op de tram- en busbaan rijden, omdat hij bij een TTO aangesloten is. Wij vinden dat zij als ondernemers moeten kunnen ondernemen en daar bieden de huidige regels te weinig ruimte voor”, aldus Eenhoorn.

Traject bij gemeente

In het initiatiefvoorstel zegt de VVD dat de huidige werkwijze zowel taxichauffeurs als hun klanten dupeert. De voorgestelde maatregel moet daar verandering in brengen. Zo ver is het nog niet: op het voorstel volgen onder meer een bestuurlijke reactie en behandeling door een gemeentecommissie en de gemeenteraad. Dit traject zal naar alle waarschijnlijkheid enkele maanden in beslag nemen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “VVD wil uniforme regels voor trambaangebruik taxichauffeurs”

Ton van Dalfsen|15.03.17|11:16

Zorg eerst maar eens dat het aantal Taxi’s terug dringt. Als je in de nacht door Amsterdam zie je meer taxi’s dan mensen op straat. Volgens mij nog nooit zo erg geweest. Voer roosters in.

Rodney Barten|16.03.17|08:41

Wat bedoel je met roosters invoeren?

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:00

@ Rodney, Nu rijden ze wanneer ze willen. Dagdienst, avonddienst of nachtdienst. Neem aan dat alle TTO organisaties met elkaar om tafel kunnen en met de gemeente om een goed roosterplan in te voeren door het aantal taxi’s over de gehele dag te verdelen. Nu als ik in de nacht in de stad rij sta je soms gewoon in de file met alleen maar taxi’s die werk aan het zoeken zijn. Jongens, in de nacht in de stad filerijden slaat toch nergens op. Neem aan dat elke TTO best weet waar de pieken liggen?

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:09

En dan heb ik het ook nog niet over de gemiste omzetten die ze kunnen behalen. Kijk maar eens naar Munckhof die aan de haal gaat met het vervoeren van trambestuurders en buschauffeurs. Ze rijden de straatstenen uit de straat. Niet één TTO organisatie heeft denk ik mee gedaan aan de aanbesteding. Ook zorgvervoer bijv. vervoer naar en van de ziekenhuizen. Ga erop af! Zitten jullie allemaal in de LUIE stoel achterover? Als je daarin wat meer in beweging komt heb je geen nacht taxi files in de stad

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:11

En maar klagen !!!!!!!

Rodney Barten|16.03.17|11:14

Ok, helder…of de TTO’s en/ of de gemeente hierbij een belang hebben is vraag 2 natuurlijk. TTO’s willen alleen maar zoveel mogelijk contributie vangen, hoeveel werk er daarna valt te verdelen interesseert niemand.

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:48

Het is zeker in het belang van een TTO organisatie werk te genereren. Daardoor hebben ze geen klagende aangesloten chauffeurs en je kan daardoor misschien de grootste en beste TTO organisatie worden. Het is maar hoe je het bekijkt. Maar nu zitten ze met oogkleppen op terwijl het werk voor het rapen is. Maar je moet er wel wat voor doen!!!!!

Ton van Dalfsen|16.03.17|11:50

Ook de gemeente is schuldig. Ze zijn notabene grootaandeelhouder van GVB. En laten het taxivervoer door een bedrijf uit het zuiden van het land uitvoeren!!!!

Ruben Brandenburg|16.03.17|18:29

Een TTO gaat voor mij als zelfstandigondernemr niet uit maken op welk deel van de dag ik rij . Gaat helemaal van de gekke worden als mij verteld gaat worden als ik in de nacht moet gaan werken. Nou daar zie ik totaal geen heil in.nog meer regels je verstikt nu al in de regels

Rik de Swart|18.03.17|09:55

Er hoeven niet zo veel regels te zijn, als het fundament goed geregeld is. Er komen steeds meer onzinnige regels bij om de problemen in te dammen. Maar het is DWEILEN MET DE KRAAN OPEN als er veel te veel taxi,z zijn, en bij blijven komen.
Voer het vakbekwaamheidsdiploma weer in voor IEDERE ZELFSTANDIGE TAXICHAUFFEUR. En Controleer daar ook goed op! Dat is de enige juiste regel, alleen dan kan er weer evenwicht ontstaan tussen vraag en aanbod.

Job Crouwel|14.04.17|04:33

Zolang er CORRUPTIE is zal er niets veranderen ,Er moet gewoon een limiet aan het aantal taxi’s worden gesteld , is er werk voor 1000 taxi’s stel dat als limiet in ,verdient iedereen weer een normale boterham , en het belangrijkste de overlast is weg , maar de slappe gasten van de overheid durven dit niet , die vullen liever hun zakken ,en verzinnen de gekste regeltjes en slapen liever zuigend aan hun grote teen om nog meer onzin uit te halen ,vooral de VVD is daar een uitblinker in !!!!