Uber betaalt miljoenen terug aan misleide chauffeurs
Taxidienst Uber betaalt 20 miljoen dollar aan chauffeurs die zich misleid voelen over de verdiensten waar zij op mochten rekenen. Ook werden zij verkeerd voorgelicht over de kosten van het kopen of leasen van auto’s. Met het geld, omgerekend een kleine 19 miljoen euro, worden chauffeurs in de hele Verenigde Staten gecompenseerd. De betalingen komen uit een schikking met de Federal Trade Commission (FTC), dat onlangs een klachtenprocedure tegen Uber startte.
Het was de chauffeurs en de FTC vooral een doorn in het oog dat Uber potentiële chauffeurs een veel te rooskleurig beeld schetste over wat zij konden verdienen. Voor New York werd een gemiddeld jaarinkomen van meer dan 90.000 dollar voorspeld; in de praktijk was dat volgens de FTC 61.000 dollar.
Voor San Francisco gold een vergelijkbaar verschil tussen belofte en realiteit. Uber stelde dat de chauffeurs jaarlijks gemiddeld 75.000 dollar konden verdienen, terwijl dit in feite 53.000 dollar was. Slechts zo’n 10 procent van alle chauffeurs die met Uber in zee gingen in deze steden, verdienden daadwerkelijk de beloofde bedragen. Ook de uurtarieven bleven achter bij wat in wervingsadvertenties werd beloofd.
Hele andere bedragen
Een ander probleem was het Vehicle Solutions Program van Uber, waarmee chauffeurs de financiering van taxivoertuig kunnen regelen. Kopen zou al voor 20 dollar per dag of 140 dollar (ruim 130 euro) per week kunnen, en leasen vana 119 dollar (ongeveer 111 euro) per week. Volgens de FTC ging het om hele andere bedragen: voor kopen gemiddeld meer dan 160 dollar per week en voor leasen zelfs meer dan 200 dollar per week. En dat was het gemiddelde van in elk geval eind 2013 tot en met april 2015.
Volgens de FTC hield Uber geen toezicht of controle op de voorwaarden van het eigen financieringsprogramma. De chauffeurs waren daardoor meestal duurder uit dan bij soortgelijke systeem waar alle consumenten financiering kunnen regelen. Daar komt ook nog bij dat in het leaseprogramma een ongelimiteerd kilometerverbruik werd beloofd, terwijl daar in de praktijk wel degelijk beperkingen aan werden gesteld.
Niet misleiden
De uitkomst van de klachtenprocedure is dat Uber in totaal 20 miljoen dollar moet betalen aan de chauffeurs die het bedrijf heeft misleid. Het is Uber voortaan ook verboden om een onrealistisch beeld te schetsen van te verwachten verdiensten en financiering. Daarnaast mag het bedrijf over die onderwerpen geen verkeerde of misleidende informatie verspreiden in bijvoorbeeld advertenties en voorwaarden.
Het is logisch dat er Taxi bedrijven failliet gaan ,er komen er steeds meer bij .Ik geloof dat iedereen nu taxichauffeur kan worden , ze geven maar iedereen een vergunning .Ik reed laatst met een chauffeur en die vroeg aan mij of ik de weg wou wijzen ,nou dan heb ik het niet meer ,of ze rijden hele stukken om .Ik vind ook dat een chauffeur netjes moet zijn aangekleed en niet moet reuken naar de sigarettenrook .Misschien word onze Gemeente wakker en gaan ze aan de slag met een nieuw en systeem.
op wat hennie zei van dat een chauffeur vraagt van hoe hij moet rijden is nog geen eens erg. maar dat hij stinkt/ruikt naar sigaretten lucht is veel erger.ik ga nu ook beginnen als eigen rijder ik ken de plaats waar ik woon.maar met de huisnummers heb ik nog wat problemen en dan vraag ik ook aan de klant van welke kant ik de straat in moet rijden zodat ik niet om rij. en ik draag minimaal een nette broek met een witte blouse en ook belangrijk geschoren en fris achter het stuur.
Reageren de twee vorige nu op een artikel of merken ze iets op. Dit is dus de nieuwe aanwas chauffeurs. I rest my case.
Vrouw achter het stuur is bloed aan de muur. I rest my case.