KNV lanceert website met alle taxiregels
KNV Taxi heeft een website gelanceerd waarop de ondernemersvereniging alle taxiregels heeft samengebracht: www.taxiregels.nl. Iedereen die als taxichauffeur of -ondernemer aan de slag wil, krijgt met regelgeving te maken. Taxiwetgeving, fiscale wetgeving, maar ook sociale wetgeving. Het kan voor startende ondernemers lastig zijn om te overzien aan welke eisen ze moeten voldoen. En omdat de regels tussentijds geregeld herzien worden, is het ook voor diegenen die al langer in de taxisector werkzaam zijn belangrijk om goed op de hoogte te blijven.
Informatie over wet- en regelgeving, voorwaarden en boetes was tot nu toe wel beschikbaar, maar versnipperd over de websites en communicatiekanalen van verschillende instanties en organisaties. Taxiregels.nl voegt alle kennis samen. Een dergelijk overzicht is volgens KNV Taxi ‘niet alleen handig, maar draagt ook bij aan een nog veiliger opererende sector’. “Een juiste toepassing van de regels, dankzij heldere informatie, biedt zowel reiziger als chauffeur meer zekerheid en bescherming”, aldus de ondernemersvereniging.
Taxiregels
Maar behalve een overzicht van geldende regels, geeft Taxiregels.nl ook antwoord op vragen als: ‘geldt er een cao?’ en: ‘hoe zit de taximarkt in elkaar’? Op interactieve wijze wordt stap voor stap getoond welke regels van toepassing zijn op de categorieën ‘chauffeur’, ‘ondernemer’ en ‘voertuig’.
De ondernemersvergunning, de verplichte chauffeurskaart, de eisen aan voertuigen, de Boordcomputer Taxi en de tariefregeling: ze zijn in het leven geroepen ter bescherming van reizigers, medeweggebruikers en werknemers – en onder andere vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000. Wetten en regels worden voortdurend geëvalueerd en aangepast. KNV Taxi zal iedere aanpassing direct doorvoeren.
Begrijp ik het goed dat o.a. regels v.w.b. rij en rusttijden uit 1998 stammen?
Heeft in Den Haag de klok al die tijd stil gestaan?
Het z.g. “Persoonlijk controleboekje” Werkboekje stamt uit de 30ger jaren.
Was in het leven geroepen door moordende concurrentie in de taxiwereld destijds,gevolg:
Chauffeurs zaten soms 24 uur in de taxi.
Taxi’s en chauffeurs gingen stinken, daar kwamen klachten door, ook mede door de benzine kachel die later in de Taxi verboden is.
Het werkboekje is niet ontstaan om er de veiligheid in het verkeer mee te dienen wat I&M of ILT graag verteld.
Het was een sociale reeds achterhaalde overweging.
De hele taxi-beleid is gericht om taxi-chauffeurs leeg te melken. Ik begrijp oprecht niet hoe men dit kan accepteren. Onder het mom van beschermen van reizigers en medegebruikers, moet we 3000 a 4000 euro afstaan aan vergunningen en keuringen. Ik denk dat gemiddelde denkniveau van een taxi-chauffeur niet erg hoog is, anders hadden zich niet zo slaafs laten behandelen. Er is geen andere branche in Nederland die moet voldoen aan zoveel regels als Taxi-chauffeurs. Verdomde elite regeert over ons.
Wil er ook nog bij vermelden dat in de 30ger jaren 55 werkuren per week normaal was wat reeds lang achterhaald is.
In een advies van de SER aan V&W staat:
“Ten slotte is de commissie van opvatting dat de ontwikkeling (rijtijdenwet)welke in het voorafgaande is aangegeven niet indruist tegen de eerder genoemde Internationale regelingen”
Dat druist er dus wel tegen in, omdat er geen rijtijdenwet voor Taxichauffeurs in de overige landen van de EEG van toepassing is.
BCT ter bescherming is onzin.
@ Rex: Wil je nou werkelijk nog gaan klagen over de RTW? We mogen nu bijna ongelimiteerd rijden, zelfs loondienstchauffeurs kunnen gedwongen worden om onder dezelfde voorwaarden en regels te rijden als zzp-ers.
Iedere werknemer, met welk beroep dan ook, dient zich te houden aan de arbeidstijden wet.
De rijtijdenwet is daardoor overbodig.
Maar ook, doordat het nut ervan niet aantoonbaar is.
Lees:
Toekomst voor de taxi,
Rapport van de Taskforce Toekomstvisie Taxi, onder voorzitterschap
van prof. dr. Hugo B. Roos
Waarom zou je iets wat zinloos is handhaven?
Daarmee bespaar je ook nog even € 100 miljoen.
@ Jozef, Tja Nederland is het enige land in europa het land van regelgeving. Voorzitster van het IMF heeft daar al eens in een toespraak in de beurs van berlage over uitgelaten dat Nederland erg veel regelgeving heeft.
@ Taxi Volendam, Als dat rapport nou eens ten uitvoer was gegeven was er de BCT er niet eens, Was de rijtijdenwet meer aangepast aan het CAO dan aan de zelfstandigen. Hadden we deze discussies niet gehad. Hoefde de grijze inspecteurs van het ILT niet vervangen te worden. Etc.
Dat rapport moet maar eens boven tafel komen. vanwaar het stiekem ergens is onder gelegd. Denk dat de minister van toen nooit het rapport heeft gezien.
Google even op de toekomst voor de taxi
Wanneer je dat rapport wil lezen.