Uber klaagt over Hongarije bij Europese Commissie
Taxidienst Uber schortte onlangs zijn activiteiten in Hongarije op, maar het bedrijf heeft deze markt nog niet opgegeven en diende een klacht in bij de Europese Commissie tegen de Hongaarse overheid. De regering nam onlangs een wet aan die Uber het werken zo goed als onmogelijk maakt, maar claimt dat Uber niets anders hoeft te doen dan zich aan de regels houden die voor iedereen gelden.
De wet die eind juni in Hongarije van kracht werd, bepaalt dat iedereen die taxidiensten aanbiedt over een centrale moet beschikken. Uber is een app die klanten en chauffeurs bij elkaar brengt, en heeft als zodanig geen centrale. De wet trad een maand nadat hij werd aangenomen in werking. Wie sinds 24 juli zonder centrale taxidiensten aanbiedt in Hongarije, loopt het risico op forse sancties: het blokkeren van websites en apps, het schoren van vergunningen voor maximaal een half jaar en het schorsen van rijbewijzen van chauffeurs voor een periode van maximaal drie jaar.
Gratis rit
Uber voelde zich met de wet en zijn consequenties voor een voldongen feit gesteld. Teneinde zichzelf en de chauffeurs die via de app hun diensten aanbieden tegen de mogelijke sancties te beschermen, besloot Uber zijn activiteiten in Hongarije tot nader order te staken. De gebruikers van de dienst kregen bij wijze van afscheid nog een gratis rit aangeboden in één van de Europese landen waar deze nog wel actief is.
Eind 2014 ging Uber van start in Hongarije. Sindsdien voerden circa 1.200 chauffeurs ritten uit voor ongeveer 160.000 klanten. Rob Khazzam, algemeen directeur van de taxidienst in Centraal Europa, geeft tegenover persbureau AP aan dat Uber graag weer aan de slag wil op de Hongaarse markt. Onder de huidige omstandigheden is dat echter niet mogelijk. In een poging de situatie te veranderen heeft het bedrijf daarom een klacht tegen Hongarije ingediend bij de Europese Commissie.
Uber van markt weren
Dat wil overigens niet zeggen dat Uber langs deze weg even snel zijn gelijk kan halen. Zo’n klacht wordt namelijk ingediend als een partij vindt dat een lidstaat van de Europese Unie een EU-wet heeft overtreden. Binnen twaalf maanden beslist de Europese Commissie of een formele inbreukprocedure gegrond is – al kan dat bij complexe kwesties nog langer duren. Zo’n inbreukprocedure vergt ook weer tijd, maar het kan net zo goed zijn dat Uber met zijn klacht geen stap verder komt, of te horen krijgt dat deze beter elders kan worden neergelegd.
Uber bestormt in veel landen de markt, gesteund door een goed gevulde oorlogskas. Een veelgehoorde klacht, ook in Nederland, is dat het bedrijf zich daarbij niet aan de regels en wetten houdt die anderen wel te respecteren hebben. Hongarije lijkt met de nieuwe wet Uber van de markt te willen weren, al wordt dat door de regering van het land ontkend. Een woordvoerder zegt tegen AP dat Uber niet verbannen is maar zelf heeft besloten zijn activiteiten op de Europese markt neer te leggen.
Concurrentievoordeel
“We zijn er klaar voor om welk onderzoek dan ook te ondergaan”, verwijst de zegsman naar de Europese klachtenprocedure. “Wij hebben slechts één ding van Uber gevraagd: dat ze zich aan de regels houden die voor iedereen in Hongarije gelden.”
Volgens de Hongaarse overheid heeft Uber een concurrentievoordeel behaald door zich niet aan die regels te houden. Toen het bedrijf in juli besloot zijn activiteiten op te schorten, was dat volgens de Hongaarse regering een indicatie dat Uber niet bereid was zich te wagen aan eerlijke concurrentie en een legale bedrijfsvoering.
Ik ben een beetje Uber moe, zucht…
IK OOK. gratis reclame
Precies
zijn we er eindelijk achter dat dit forum een gratis marktplaats voor reclame is , voor lui die de regels proberen te omzeilen,
en allerlij auto bedrijven die met ster investeren in eigen taxi diensten.
klein rekensommetje….sinds eind 2014, 160.00 ritten door 1200 chauffeurs. Laten we 500 dagen nemen is 32 ritten per dag en die doen ze met 1200 chauffeurs ? tis wat he dat Uber…😱