Tenderteam Taxi gaat problematiek aanbestedingen te lijf
Brancheorganisatie KNV Taxi gaat samen met de vakbonden een Tenderteam Taxi oprichten en werk maken van de problemen omtrent aanbestedingen in de taxibranche. Dat werd aangekondigd tijdens het Jaarevent KNV Taxi, dat voor de derde maal op rij werd gehouden bij Mercedes-Benz in Utrecht. De taximarkt is volop in beweging, maar het is lastig te bepalen waar de huidige trends in mobiliteit precies toe gaan leiden. Ideeën en oplossingen zijn er echter volop, zo wees het evenement uit.
KNV zal in het licht van de aanbestedingsproblematiek samen optrekken met vakbonden FNV en CNV, zo kondigde KNV Taxi-voorzitter Bertho Eckhardt aan. “Dat er de laatste jaren veel problemen zijn met aanbestedingen is duidelijk. Wij gaan samen met de vakbonden onderzoek doen om de knelpunten op dit gebied te definiëren. Per jaar zien we vrij veel tenders voorbijkomen, maar je kunt je afvragen of de zaken die daarin worden meegenomen wel redelijk en fair zijn, en of ze het taxibedrijven niet onmogelijk maken om rendabel te ondernemen. De prijs is in veel aanbestedingen leidend maar dat is een doodlopende weg.”
Het Tenderteam Taxi wordt momenteel opgestart en moet na de zomer aan de slag gaan. Er zal ook een beroep worden gedaan op de expertise van de bouwbranche, waar veel deskundigheid over aanbestedingen aanwezig is. Over de bevindingen van het tenderteam zal geregeld worden gepubliceerd, zo belooft Eckhardt. “Niet omdat Barbertje moet hangen, maar zodat we er allemaal van kunnen leren.”
Toekomstvisie taxibranche
Een ander speerpunt is het moderniseren van de CAO. “Omdat we het niet eens werden over hoe de CAO te vereenvoudigen, hebben we nu een overeenkomst met een looptijd van één jaar gesloten. Dat betekent dat dit onderwerp al snel weer gaat spelen”, aldus Eckhardt. KNV Taxi wil vooral een CAO die door iedereen goed te lezen en uit te voeren is.
Eckhardt zette ook uiteen wat er in 2015 zoal is bereikt door de brancheorganisatie. Zo kwam de toekomstvisie van de sector richting 2025, genaamd ‘Taxi, vaste waarde in mobiliteit’, tot stand. Nu is de fase aangebroken waarin de plannen moeten worden gerealiseerd. Verder werpen initiatieven tegen illegaal taxivervoer en vóór het brengen van meer kwaliteit in de opstapmarkt hun vruchten af. Het idee om het BTW-tarief van 6 procent in te ruilen voor dat van 21 procent werd afgewend.
Het potje van 1,5 miljoen euro dat overbleef van de BCT-subsidies zal op aandringen van KNV Taxi worden aangewend voor innovatieve projecten in de branche. Ook op diverse andere fronten werd vooruitgang geboekt, waaronder de lobby tegen illegaal taxivervoer en het streven om de kwaliteit van de opstapmarkt te verbeteren.
Paneldiscussie
Vervolgens werd ingegaan op de situatie in enkele andere landen. Suvi Huotari is jurist bij de Finse taxibranchevereniging die 7.000 taxi-ondernemers en zo’n veertig centrales vertegenwoordigt. In een korte videoboodschap vertelde zij de aanwezigen in Utrecht mee waar haar organisatie zoal aan werkt. Zo is er een app die vrijwel alle aangesloten bedrijven en centrales met elkaar verbindt, Valopilkku. Verder wordt er actief deelgenomen aan een mobility as a service-project, waarbij klanten een aaneenschakeling van vervoersoplossingen op maat krijgen aangeboden. Hier is de app Ylläs uit voortgekomen, waarmee een pilot voor toeristen wordt uitgevoerd. Huotari gaf het gehoor in Utrecht mee dat het de uitdaging is om de traditionele manier van doen en denken te doorbreken, ook door samen te werken met andere dan je conventionele partners.
Dwight Kines van de Amerikaanse tak van vervoersbedrijf Transdev legde in zijn videoboodschap uit dat bedrijven als het zijne door de komst van Uber en soortgelijke digitale platforms flink wat omzet verliezen, en dan vooral omdat er door verschillen in wet- en regelgeving geen level playing field is. Volgens Kines moet zijn branche niet aanvallen, maar concurreren. En dan heeft het geen zin om dat wat je altijd al doet beter te doen, het businessmodel zal echt anders moeten teneinde de klant aan je te kunnen binden. Middels een paneldiscussie werd nog wat dieper op deze ontwikkelingen ingegaan.
Bestuurder niet nodig
Dichter bij huis is er natuurlijk ook van alles in ontwikkeling. Marieke Kastenberg, strateeg mobiliteit bij de provincie Gelderland, gaf aan dat veel op het gebied van mobiliteit nog in ontwikkeling is. “De toekomst is niet te voorspellen, maar er zijn wel allerlei trends die iets zeggen over de mogelijkheden.” Die trends zijn onder meer verstedelijking, voortdurende technologische ontwikkelingen, andere brandstoffen, het vervagen van de grenzen tussen publiek en privaat en het ontstaan van nieuwe voertuigen.
In Gelderland rijdt sinds kort de WEpod, waarbij WE staat voor zowel ‘Wageningen Ede’ als ‘wij’. Het voertuig heeft geen stuur en geen rem, maar vervoert zelfstandig mensen tussen de campus van Universiteit Wageningen en station Ede-Wageningen. Daar ging een periode van testritten op het campusterrein aan vooraf. Wettelijk gezien moet er een bestuurder aan boord zijn, en dat is ook het geval, maar meer dan op de noodknop drukken en als aanspreekpunt dienen kan deze persoon niet. Het eindbeeld is een deelsysteem op basis van een zelfrijdend voertuig dat OV en privévervoer aanvult of vervangt.
Kastenberg vertelde dat dit voor de taxisector vooral vragen oproept. Zijn taxi’s en chauffeurs nog wel nodig? Ontstaan er andere business- en verdienmodellen: vlootonderhoud, regie, de chauffeur die een soort begeleider in het wmo-vervoer wordt? Wat het antwoord ook is, Kastenberg weet één ding zeker: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder.”
Haltetaxi in reisadvies
Volgens Susan Zethof van OV-reisplanner 9292 verandert het landschap in het openbaar vervoer en kan de taxibranche daar op inspelen. “Geen gescheiden werelden meer: wat kunnen we samen doen op het gebied van reisinformatie?” Zethof geeft het voorbeeld van een geplande reis naar een camping op Texel, die eindigt met de mededeling dat de reiziger de laatste 43 minuten moet lopen. Dit terwijl op afroep de Texelhopper beschikbaar is. Omdat deze echter geen dienstregeling heeft, zijn er geen data om in de reisplanner te verwerken. Wil 9292 relevant blijven, dan moet zulke informatie echter wel beschikbaar worden gesteld aan de gebruikers.
Dat lost 9292 nu op. In Zeeland rijdt bijvoorbeeld in bepaalde gebieden een haltetaxi. In reisadviezen voor dat gebied wordt nu een banner van die haltetaxi opgenomen. De specifieke info van die mogelijkheid past niet in het reisadvies, maar het wijzen op de mogelijkheid wel. Via de banner kan men meer informatie krijgen en eventueel boeken. Een dergelijk initiatief is ook al ontplooid met een regionale taxidienst in Noord-Brabant. Verder zijn er afspraken met Taxiboeken.nl over het tonen van hun banner bij reisadviezen met stations waar minder OV beschikbaar is. Zethof nodigde de aanwezigen uit om met haar in gesprek te gaan, want de twee miljoen reisadviezen die 9292 elke dag afgeeft vormen ook voor de taxibranche een interessante markt.
Vaste prijs
David Baars mocht het één en ander vertellen over Abel, de dienst waarbij mensen geen hele taxi maar een stoel in een taxi boeken. Volgens Baars moet de klant centraal staan, en die wil van A naar B op een zorgeloze, betaalbare en snelle manier. In de app geeft de klant zijn vertrek- en aankomstlocatie aan, om vervolgens één of meer stoelen te boeken. Daar komt een vaste prijs uit, die de prijs van een rit met het openbaar vervoer benadert. Als iemand aangeeft haast te hebben valt de prijs hoger uit dan wie dit niet heeft, omdat dan ruimte ontstaat voor de onderliggende software om een route te plannen waarbij ook andere klanten met dezelfde bestemming (of een bestemming op die route) kunnen worden opgepikt.
Als een rit bij Abel langer uitvalt dan aanvankelijk gedacht, bijvoorbeeld door file, dan blijft de afgesproken prijs van kracht. Baars gaf aan dat andere deur-tot-deurvervoerders de prijzen van Abel niet kunnen benaderen. Bovendien rijden de Abel-auto’s elektrisch en dus duurzaam, al denkt Baars niet dat dit over een paar jaar nog uniek zal zijn. Bovendien is Abel leuk, betoogde hij: er stappen ook anderen in dus je ontmoet nog eens iemand. De dienst is wel afhankelijk van dichtbevolkte gebieden als Amsterdam om genoeg ritten aan elkaar te kunnen koppelen.
Steeds groter succes
Het Jaarevent KNV Taxi werd afgesloten met een presentatie door Floris van Bommel, samen met zijn twee broers eigenaar en directeur van het familiebedrijf Van Bommel uit Moergestel. Die onderneming maakt al sinds 1734 schoenen, maar een jaar of twintig geleden is naast de klassieke collectie ook de lijn met de naam Floris van Bommel ontstaan. Van Bommel vertelde met veel humor hoe die aparte lijn klein begon en door de jaren heen een steeds groter succes werd, met als onderliggende boodschap dat je als bedrijf vooral goed jezelf moet kennen. En verder is het volgens Van Bommel toch vooral een kwestie van ouderwets ondernemen.
Vincent Krabbendam
“Het potje van 1,5 miljoen euro dat overbleef van de BCT-subsidies zal op aandringen van KNV Taxi worden aangewend voor innovatieve projecten in de branche” Koop Finse app of laat er zelf één ontwerpen waar iedereen (met vergunning) zich bij kan aansluiten. En details als per stoel, iDeal, GPS, etc. heeft.
Die App is er al. ze hoeven alleen met Duco contact te leggen