Aantal nieuwe taxichauffeurs door social return Amsterdam neemt fors toe
De gemeente Amsterdam leidt op dit moment zo’n 100 bijstandsgerechtigden per jaar op om taxichauffeur te worden. Dat aantal is flink toegenomen. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van de afgelopen drie jaar. “We hebben nu fors meer capaciteit. Iedereen die door de selectie heen komt, kan het traject in. We hebben voldoende vraag bij de werkgevers naar taxichauffeurs, dus iedereen die het traject ingaat kan rekenen op een baangarantie”, vertelt Ron van Gurp van het Werkgevers Servicepunt Groot Amsterdam.
Het traject werkt als volgt: bijstandsgerechtigden die in de gemeente Amsterdam wonen kunnen zich aanmelden. Daarna vindt een selectiegesprek plaats. “Dat is heel belangrijk. We hebben in onze gemeente 42.000 bijstandsgerechtigden, maar zeker niet iedereen is geschikt als taxichauffeur”, legt Van Gurp uit.
Eigenschappen
“Voor het zorgvervoer letten we op de volgende eigenschappen. Iemand moet goed Nederland spreken, enthousiast zijn, de opleiding aan kunnen, een geneeskundige verklaring en VOG overleggen. Maar ook goed kunnen omgaan met kinderen, mensen met een beperking en ouderen. Verder doen we vooraf een rijproef. Wil hij ook als straattaxichauffeur aan de slag, bijvoorbeeld bij een TTO, dan moet hij ook nog Engels spreken. Er zijn misschien 8.000 mensen die voldoen aan de criteria, maar hij moet zelf ook enthousiast worden van het werk. Anders heeft het geen zin om te investeren.”
Voor iedereen geldt dat hij tijdens de proefplaatsing wordt opgeleid tot gediplomeerd taxichauffeur. Met een tijdelijke taxipas kan hij worden ingezet als taxichauffeur. Na een geslaagde opleiding stromen deze taxichauffeurs door naar een loondienstverband bij een regulier taxibedrijf. Zij bieden na de proefplaatsing een contract aan van minimaal 6 maanden en voor minimaal 24 uur per week.
Opleiding
De gemeente betaalt de volledige opleiding van de chauffeur. Tijdens deze periode en de proefplaatsing loopt de uitkering gewoon door. Voordeel voor het taxibedrijf is dat zij geen loonkosten kwijt zijn tijdens de proefplaatsing van twee maanden. Maar ook voor de gemeente is het een goede deal, legt Van Gurp uit.
“Zodra deze mensen een loondienstverband van 24 uur per week hebben, stopt hun bijstandsuitkering. Dus de investering in de taxi-opleiding en proefplaatsing is na een paar maanden loondienst alweer terugverdiend voor ons. En het is natuurlijk goed voor deze mensen dat zij weer aan de slag kunnen.”
Subsidie
Een veelgehoord bezwaar tegen deze subsidiëring van taxichauffeurs door gemeenten is dat de taxibranche al jaren in een krimp zit. Chauffeurs met veel ervaring – die in een hoge loonschaal zitten – hebben vaak moeite om een nieuwe werkgever te vinden. Maar daar is in de regio Amsterdam geen sprake van, zegt Van Gurp.
“Alle taxichauffeurs die op dit moment in onze regio werkloos worden en aan de voorwaarden van de gemeente en taxibedrijven voldoen, vinden een nieuwe baan voordat hun ww-uitkering afloopt. Want er heeft zich nog niemand gemeld voor een bijstandsuitkering. Mocht er toch iemand zich melden, kan ik hem meteen bij een bedrijf plaatsen.”
Zorgvervoer
De gemeente Amsterdam heeft een overeenkomst met TCA die de opleiding verzorgt voor de groep die aan de slag gaat bij TCA-ondernemers. Afgesproken is dat geslaagde taxichauffeurs in loondienst worden genomen.
Alle trajecten in het zorgvervoer gaan via uitzendbureau Aethon. Dat bureau zorgt voor zowel de opleiding, de proefplaatsing en de baangarantie. Een groot deel van de chauffeurs komt daarna bijvoorbeeld bij reguliere taxibedrijven terecht. Taxibedrijven die deze mensen inzetten via Aethon, kunnen dat gebruiken voor hun social return-verplichtingen bij aanbestedingen.
Werknemersvaardigheden
“Dat gaat heel goed. Zij doen dat al een aantal jaar voor ons op die manier”, vertelt Van Gurp. “Deze groep mensen heeft toch een benadering nodig met veel aandacht. Bijstandsgerechtigden moeten weer werknemersvaardigheden aanleren. Wij ondersteunen dit eventueel met een jobcoach die in staat is om de werkrelatie tussen werkgever en werknemer zo optimaal mogelijk te maken.”
“We zien dat vrijwel iedereen die het traject afmaakt, daarna zelfstandig een écht contract krijgt. De afgelopen drie jaar hebben we slechts vijf uitvallers gehad waarmee het taxibedrijf of Aethon niet meer verder wilde. De rest heeft allemaal een nieuw loondienstverband gekregen. En daar zijn we best trots op.”
Bart Pals
Trots op een contract van 6 maanden voor 24 p/week (4 x 6)waar men nauwelijks van rond kan komen? En dan nog in het ergste geval na 23 maanden eruit te worden geflikkerd om onder een eventuele transitievergoeding uit te komen. Wel gemotiveerd blijven. Laat me niet lachen.
Vraag ik mij toch af wat dan het percentage is wat na die periode als chauffeur aan het werkt blijft?
Ik vermoed nm dat de constante verse en gratis aanvoer van chauffeurs niet motiveert om chauffeurs in vaste dienst te nemen.
Idd, de ervaren chauffeurs vinden een andere baan in een andere sector omdat de taxi sector door dit soort idioterie kapot gemaakt wordt.
Dit geweldige initiatief zou gelijk de kop ingedrukt moeten worden.
Natuurlijk is er vraag naar bij werkgevers omdie het huidige personeel op straat zetten om zodoende weer aan goedkoop personeel te komen. En die weer na een jaar of 2 ook weer af te voeren. Werkgevers service punt is Echt van de pot gerukt
Inmiddels rijden er 5000 taxi’s in Amsterdam! Op naar de 10000 zodat het beroep taxichauffeur vergelijkbaar id met bv. Vakkenvuller zijn